annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
ER DU GAL MAND
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 31 gæster og 113 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 17 af 19 < 1 2 ... 15 16 17 18 19 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#45265 - 25/07/2025 18:28 Re: Lys [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015

Jesu idéer?

Ved man ret meget andet om den historiske Jesus, end at han blev korsfæstet?

Det vi læser i Bibelen, er skribenternes egen udlægning af ,,det gode budskab,, - men ja - bibelen fortæller om forskellige jødiske trosretninger blandt israelitterne, hvor Abraham, Isak og Jakobs gud var én Gud, - ja og stadig forstås sådan.

Den samme Gud biblens Jesus mente at repræsentere, og derved af nogle omtalt som Guds søn. – Måske (?) som en afspejling af tidens syn på kejseren som guddommelig, og hans efterkommere som ,,Gudssønner,, - en romersk tankegang, hvor kejsere ofte fik gudestatus efter døden - noget Kristian Leth har påpeget, at den idé kan have påvirket den kristne forestilling om Jesus:

Var Cæsar den ægte Guds søn?
https://www.dr.dk/lyd/p1/bibelen-leth-fortalt/bibe...oen-16122411524

… ligesom Paulus skrev i Romerbrevet 1:4:

“… stadfæstet som Guds søn med magt og vælde, da han opstod fra de døde - i kraft af helligheds ånd.”

… og vi læser i Johannes-evangeliet:

“I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begyndelsen hos Gud. Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er. I ham var liv, og livet var menneskers lys.” https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/joh/1

Paulus, som diaspora-jøde, var påvirket af græsk filosofi, og kendte kun Jesus som den opstandne Kristus, og har derved bidraget til et billede af Jesus som Guds søn på grund af sine breve, og han samtid forstod dette billede grundet kendskab til romerriget, vil jeg mene, og siden fordi - han som den ældste skribent i NT. - altså den der skrev tidligst - er blevet læst af de andre skribenter.

Skribenterne i NT beretter om den Jesus, de ønskede at portrættere - ikke som historisk, men som en teologisk figur - sammensat af deres egne tanker, religiøs samtid og græsk tankegods.

Når det er sagt, ved jeg at treenighedslæren forstås forskelligt. Eksempelvis at Jesus både er Gud, skaberen og frelser, og det kunne være sjovt at høre hvad den historiske Jesus ville sige om den sag, hvis han kunne.

.
Top Svar Citer
#45266 - 25/07/2025 19:12 Re: Lys [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Indsendt af: Arne Thomsen
jeg skrev:
Citat:
Ja, jeg tror, at Jesus er fuldt ud guddommelig og tillige var fuldt ud menneske.
Du svarede:
Citat:
Hvordan kan du opleve alt dette, når du ikke tror på Gud, og slet ikke som en mandsperson ---
Jeg svarede:
Citat:
Fordi jeg aner det guddommelige som altværende.
Du kommenterede:
Citat:
Jo vist, men du forbinder Jesus med det guddommelige.

Kan du uddybe det?
Mit svar:
Citat:
Kun at jeg har oplevet dette helt uventede, vidunderlige og ufattelige kærlighedsmysterie, som det er umuligt for mig at fornægte.
Du sourgte:
Citat:
Kan man stole på sine følelser og omgøre dem til kristen tro?
Jeg svarede:
Citat:
Det kan jeg kke svare på. For mig er det ikke følelser men oplevelser og anelser - og dem stoler jeg på.
Du kommenterede:
Citat:
Thjoee, men de udsprang af du så på et ikon af Jesus, så måske din fantasi har spildet dig et pus? -- Jeg mener, hvordan kan du vide dig sikker på det var Jesus som talte til dig? --- Tror du på Gud og opstandelsen?
Mit svar:
Der var kun Kristus og mig.
Hvad der skete kom helt bag på mig - milevidt fra, hvad jeg ville kunne fantasere mig til blinker

Begrebet: Gud oplever jeg som en primitiv menneske-version af universets guddommelighed.
Opstandelse er for mig en menneskelig ønskedrøm.
Men jeg har megen forståelse for, at mange har den tro.

Arne heart smiler

4 citater fra ovenstående

Citat:
Ja, jeg tror, at Jesus er fuldt ud guddommelig og tillige var fuldt ud menneske.

Fordi jeg aner det guddommelige som altværende.

For mig er det ikke følelser men oplevelser og anelser - og dem stoler jeg på.

Opstandelse er for mig en menneskelig ønskedrøm.

Altså - du taler om en død Jesus og en nulevende guddommelig Jesus i alt værende, fordi det er din oplevelse og anelse.

Er det rigtigt forstået?

Hvis ja.

Hvordan tryllede Jesus sig fra menneske til det guddommelige i alt værende, når du ikke tror på opstandelsen?

.
Top Svar Citer
#45267 - 25/07/2025 20:06 Re: Lys [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver:
Citat:
Altså - du taler om en død Jesus og en nulevende guddommelig Jesus i alt værende, fordi det er din oplevelse og anelse.

Er det rigtigt forstået?

Hvis ja.

Hvordan tryllede Jesus sig fra menneske til det guddommelige i alt værende, når du ikke tror på opstandelsen?
Mit svar:
Ja, det er rigtigt forstået som min opfattelse.

Primært vedrørende opstandelse fokuserede jeg på idéen om vi almindelige menneskers opstandelse fra de døde.
Det er dét, jeg tror, er en ønskedrøm.

Jeg opfatter, at Jesus var fuldt ud menneske - men også at Jesus er altid værende guddommelig i alt værende, og som derfor ikke som sådan er død og derfor ikke som sådan har behov for nogen opstandelse.
Det var jo alene mennesket Jesus, vi henrettede blinker

Arne heart smiler
Top Svar Citer
#45268 - 25/07/2025 20:07 Re: Lys [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
jamen du misforstår tingene

det der er vigtigt er den virkningshistorie Jesus bringer i spil i verden gennem den Åbenbaring Gud der er i og med Jesus Kristus - altså den virkelighed med Gud Jesus spiller ind i verden til os som vi tager imod,,,

om Jesus er rødhåret og har skrevet noget eller ikke skrevet noget har overhovedet ingen betydning,,,,

Det der betyder noget er den Åbenbaring Gud Jesus bringer i spil i verden - ja den virkelighed med Gud han bringer i spil og skænker verden og som verden/vi har taget imod,

dette sker igennem Jesus og i kraft af Gud og Guds Ånd,, så det er Gud der er vigtigt og ikke Jesus ifølge Jesus selv

mange kærlige hilsner HansKrist

så skal vi vurdere kristendommen skal den vurderes på alle vi kristne menneskers virkelighed med Gud som begyndte for 2000 år siden i forbindelse den Åbenbaring Gud som Jesus bragte i spil, den virkelighed med Gud Jesus bragte i spil og som vi nok må sige verden/vi har taget imod med kyshånd, ufatteligt mange mennesker, så mange at kristendommen er den største religion som ovenikøbet er i stor vækst

Jesus Åbenbarede Gud og vores virkelighed med Gud som den Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed der gør Gud nærværende i vores liv,,, det er den Ånd eller Gejst og Ekstatisk Begejstring eller Spirit der er i Kirkerne og som vi hver enkelt kristen lever i hvorigennem Gud er nærværende tilstede i vores liv gennem sin Ånd, Helligånden
#45269 - 25/07/2025 20:11 Re: Lys [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Citat:
Jeg opfatter, at Jesus var fuldt ud menneske - men også at Jesus er altid værende guddommelig i alt værende, og som derfor ikke som sådan er død og derfor ikke som sådan har behov for nogen opstandelse.

Det må du forklare!

.
Top Svar Citer
annonce
Side 17 af 19 < 1 2 ... 15 16 17 18 19 >

Seneste indlæg
Lys
af Tikka
25/07/2025 23:22
Misforståelsen
af somo
24/07/2025 08:12
DE TOBENEDE ABER
af Hanskrist
23/07/2025 14:10
Kristus-Ordet
af Tikka
22/07/2025 17:15
Troens frihed
af Hanskrist
25/06/2025 11:43
Nyheder fra DR
Storbritannien er klar til at levere nø..
26/07/2025 08:58
Mindst 18 er dræbt i busulykke i Andesb..
26/07/2025 07:22
USA beskylder Venezuelas præsident for ..
26/07/2025 06:57
Cambodja under hastemøde i FN: Vi ønsk..
26/07/2025 01:21
Trump: 50 procents sandsynlighed for han..
25/07/2025 22:09
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Ukrainske veteraner styrker kampviljen m..
26/07/2025 06:00
Plejehjemsnormering varierer fra kommune..
26/07/2025 05:56
Arne Haugen Sørensen fik en bror med 85..
26/07/2025 05:00
Kina ønsker global styring af kunstig i..
26/07/2025 04:27
USA beskylder Maduro for at stå i ledto..
26/07/2025 03:59