annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
ER DU GAL MAND
Hvem er online?
0 registrerede 52 gæster og 126 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 13 af 14 < 1 2 ... 11 12 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#45244 - 23/07/2025 16:23 Re: Lys [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indsendt af: Arne Thomsen
Hej Tikka.
Du undrer dig over mit svar om Abrahams Gud.
Det var i dialogen med Hanskrist, om Jesus brugte ordet Gud eller alene ordet Faderen
Arne heart smiler

OG?

... kunne jeg fristes at skrive, men istedet vil jeg sige, dit svar ikke giver anden mening end det blot er et svar.

Et svar jeg gerne vil kunne forstå.

Betyder dit svar, du anerkender at Jesus brugte ordet Gud om sin far, eller - mener du ikke Abrahams Gud er Jesu far.? --- OG - hvordan mener du, faderen som du forstår symbolsk kan være/ikke være Abrahams gud?

Citat:
Ja, Jesus brugte jo udtrykket Faderen.
Det har jeg altid opfattet symbolsk.

Brugte Jesus nogensinde ordet: Gud?
Det mindes jeg ikke. #45226 - 22/07/2025 23:51

.
Top Svar Citer
#45245 - 23/07/2025 17:04 Re: Lys [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indsendt af: Arne Thomsen
Du spørger om, hvordan jeg oplever Kristus.
Det har jeg netop skrevet om til Hanskrist: #45240 - 23/07/2025 15:4
Arne heart smiler

tommelop

Så efter oplevelsen af Kristus indsigt i dig, kom lyset til dig som gjorde dig lykkelig – en lykkefølelse du stadig oplever og forbinder med Jesus, den guddommelig kærlighed. Er det rigtigt forstået?

Jeg forstod også på et andet indlæg, at du mener, Jesus er Gud, og er at finde i alle ting.

Denne forståelse udfra dit citat af Logion 77

Hvordan kan du opleve alt dette, når du ikke tror på Gud, og slet ikke som en mandsperson ---

Kan man stole på sine følelser og omgøre dem til kristen tro?

Kan du forklare forholdet Ånd og Tro ud fra, at Jesus er gud, den guddommelige kærlighed der giver dig lykke, og så tro på - eller måske manglende tro på den opstandne frelser, som kalder sin Gud for Far - Far som du opfatter som symbolsk.

.

Top Svar Citer
#45246 - 23/07/2025 17:05 Re: Lys [Re: Tikka]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Ja, Jesus brugte jo udtrykket Faderen.
Det har jeg altid opfattet symbolsk.

Brugte Jesus nogensinde ordet: Gud?
Det mindes jeg ikke.

Hej I to - Arne og Tikka

Først hvad du skriver Arne viser at du er fuldstændig fremmed overfor Gud og måske derfor ikke så mærkeligt at din Kristus er Gudløs. Og at du modsat alle vi kristne ikke har mødt Gud i Jesus Kristus fx formidlet af et Kristus Ikon.

Det skabende kreative samspil og den kommunikation og BØN Jesus levede i med Gud har Jesus Åbenbaret for os. Derfor vi møder Gud i Jesus Kristus - som Gud er Åbenbaret os i Jesus Kristus. Det er Jesu Kristi Åbenbarede Gud vi møder. Den samspils virkelighed med Gud og Guds Ånd Jesus levede i skænkede han verden - forenede og forsonede (hvis vi var kommet så langt ud at vi var blevet fjender af Gud) han os med. Jesus levede ikke for sig selv og Gud men han gav sig selv og sit liv hen for vores skyld - han delte vi menneskers ønsker og drømme - modsat Buddha kæmpede og elskede han til trods for at han dermed ikke kunne gå fri af de lidelser dette er forbundet med.

Dette er kristendommens essens og Kristus Mystikken at vi i Kristus lever i den samme dynamiske Skabende kreative samspils virkelighed med Gud som Jesus gjorde. Kristendommens SPIRITUALITET er dynamisk. Hvilket der er mange mennesker der ikke har forstået rækkevidden af. Vil man virkelig forstå denne dynamiske Skabende kreative samspils SPIRITUALITET så er Paul Tillich og Nicolai Berdyaev af største betydning.

Hvis det ikke er et HelligÅndens samspils virkelighed med Gud hvor både vi mennesker og Gud kan have et kommunikerende indspil og udspil overfor hinanden så er det ikke kærlighed og så er det Åndløs fordi der hvor Ånden er der er også altid Friheden.

Der er en Kærlig og FRI (og dermed Åndelig) ligeværdighed mellem Gud Faderen og Gud Sønnen og Gud Helligånden.

Når I først har forstået mit ovenfor beskrevne KristusVidnesbyrd bliver Nye Testamente pludselig vildt spændende læsning og pludselig forstår vi hvad der menes med at vi møder Gud i Kristus som Jesus Kristus Åbenbarede Gud for os.

Derfor er der en spænding mellem Jesu Kristi Gud og Gud i Gamle Testamente. For mange af de første kristne var der slet ikke tale om samme Gud.

I det spørgsmål skal vi holde os til Gud som vi møder Gud i Jesus Kristus - som Jesus Kristus har Åbenbaret Gud for os.

Dermed har jeg ikke sagt at der ikke er identitet og kontinuitet mellem GT Gud og NT Gud. Men hvad vi kan sige med 100% teologisk opbakning er at den fuldkomne Åbenbaring Gud modtager og møder vi i Jesus Kristus - men vi kan også sige det med inkarnationen og med Paulus at nu er Gud ikke en fremmed og ukendt Gud - men Gud er blevet os en NÆRVÆRENDE konkret virkelighed gennem sin Ånd - Helligånden.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist

Jeg kender ingen der kan fortælle de her forhold bedre end ham HansKrist altså undertegnede her der skriver lidt selvsikkert. Og alle med en teologisk baggrund ser også straks at jeg har det helt store pædagogiske kørekort til at fortælle klart og tydeligt hvori kristendommens essens og særprægethed består - hvori er det kristendommen skiller sig ud fra andre religioner og stadig ikke er et fuldstændig brud med andre religioner fx jødedommen og GT's Guds forståelse.

Hvorfor fremhæver du dig selv - fordi jeg i den grad siden Kræn-p og Anne (ALH) og visse andre tidligere dygtige debattører aldrig bliver anerkendt for mine skriverier - ikke engang læst.

Gerth havde ikke været her i lang tid før han skrev hvorfor ignorerer fx Arne og Tikka HansKrist?

Det er virkelig også slående som jeg er blevet ignoreret. Arne er selvfølgelig en stor del af forklaringen.

Nå men hvor andre måske ville miste modet - så begyndte jeg at skrive også for mig selv og for eventuelle andre der kiggede med fra sidelinjen - det er derfor jeg skriver sådanne pædagogiske principielle meta'teologiske indlæg om hvad kristendommens essens og særlighed består i.
#45247 - 23/07/2025 22:05 Re: Lys [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Dine spørgsmå om Faderen og Abrahams Gud evner jeg ikke et besvare.
Jeg var blot kommet i spekulationer om, hvorvidt Den hellige Treenighed var accewpteret af Jesus - og har siden opgivet spekulationerne som mindre relevante.
Arne heart smiler
Top Svar Citer
#45248 - 23/07/2025 22:34 Re: Lys [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Citat:
Så efter oplevelsen af Kristus indsigt i dig, kom lyset til dig som gjorde dig lykkelig – en lykkefølelse du stadig oplever og forbinder med Jesus, den guddommelig kærlighed. Er det rigtigt forstået?
Ja.
Citat:
Jeg forstod også på et andet indlæg, at du mener, Jesus er Gud, og er at finde i alle ting.
Ja, jeg tror, at Jesus er fuldt ud guddommelig og tillige var fuldt ud menneske.
Citat:
Hvordan kan du opleve alt dette, når du ikke tror på Gud, og slet ikke som en mandsperson ---
Fordi jeg aner det guddommelige som altværende.
Citat:
Kan man stole på sine følelser og omgøre dem til kristen tro?
Det kan jeg kke svare på. For mig er det ikke følelser men oplevelser og anelser - og dem stoler jeg på.
Citat:
Kan du forklare forholdet Ånd og Tro ud fra, at Jesus er gud, den guddommelige kærlighed der giver dig lykke, og så tro på - eller måske manglende tro på den opstandne frelser, som kalder sin Gud for Far - Far som du opfatter som symbolsk.
Nej, det er mere kompliceret, end virkeligheden ser ud for mig.

Sluttelig vil jeg pege på, at jeg ikke tror, vi mennesker kan fatte ret meget.
Hvorfor skulle vi dog kunne dét? blinker

Arne heart smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 13 af 14 < 1 2 ... 11 12 13 14 >

Seneste indlæg
Lys
af Arne Thomsen
23/07/2025 22:34
DE TOBENEDE ABER
af Hanskrist
23/07/2025 14:10
Kristus-Ordet
af Tikka
22/07/2025 17:15
Misforståelsen
af somo
18/07/2025 09:54
Troens frihed
af Hanskrist
25/06/2025 11:43
Nyheder fra DR
Rusland og Ukraine enige om endnu en fan..
23/07/2025 21:56
Afviser at offentliggøre udskrifter fra..
23/07/2025 20:55
30-årig amerikaner idømmes livsvarigt ..
23/07/2025 20:39
Læge erklærer sig skyldig i at give ke..
23/07/2025 19:34
Tyske forsinkelser på togdelen af Femer..
23/07/2025 19:33
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Selskabet bag Google øger omsætning me..
23/07/2025 20:58
Tesla mister igen omsætning efter falde..
23/07/2025 20:47
Det Hvide Hus: Meldinger om Trumps navn ..
23/07/2025 20:09
Iran får besøg af FN's atomvagthund om..
23/07/2025 19:08
Tredje forhandlingsrunde mellem Ukraine ..
23/07/2025 18:52