Arne:
Ja, Jesus brugte jo udtrykket Faderen.
Det har jeg altid opfattet symbolsk.
Brugte Jesus nogensinde ordet: Gud?
Det mindes jeg ikke.
Hej I to - Arne og Tikka
Først hvad du skriver Arne viser at du er fuldstændig fremmed overfor Gud og måske derfor ikke så mærkeligt at din Kristus er Gudløs. Og at du modsat alle vi kristne ikke har mødt Gud i Jesus Kristus fx formidlet af et Kristus Ikon.
Det skabende kreative samspil og den kommunikation og BØN Jesus levede i med Gud har Jesus Åbenbaret for os. Derfor vi møder Gud i Jesus Kristus - som Gud er Åbenbaret os i Jesus Kristus. Det er Jesu Kristi Åbenbarede Gud vi møder. Den samspils virkelighed med Gud og Guds Ånd Jesus levede i skænkede han verden - forenede og forsonede
(hvis vi var kommet så langt ud at vi var blevet fjender af Gud) han os med.
Jesus levede ikke for sig selv og Gud men han gav sig selv og sit liv hen for vores skyld - han delte vi menneskers ønsker og drømme - modsat Buddha kæmpede og elskede han til trods for at han dermed ikke kunne gå fri af de lidelser dette er forbundet med.Dette er kristendommens essens og Kristus Mystikken at vi i Kristus lever i den samme dynamiske Skabende kreative samspils virkelighed med Gud som Jesus gjorde. Kristendommens SPIRITUALITET er dynamisk.
Hvilket der er mange mennesker der ikke har forstået rækkevidden af. Vil man virkelig forstå denne dynamiske Skabende kreative samspils SPIRITUALITET så er Paul Tillich og Nicolai Berdyaev af største betydning.
Hvis det ikke er et HelligÅndens samspils virkelighed med Gud hvor både vi mennesker og Gud kan have et kommunikerende indspil og udspil overfor hinanden så er det ikke kærlighed og så er det Åndløs fordi der hvor Ånden er der er også altid Friheden.
Der er en Kærlig og FRI (
og dermed Åndelig) ligeværdighed mellem Gud Faderen og Gud Sønnen og Gud Helligånden.
Når I først har forstået mit ovenfor beskrevne KristusVidnesbyrd bliver Nye Testamente pludselig vildt spændende læsning og pludselig forstår vi hvad der menes med at vi møder Gud i Kristus som Jesus Kristus Åbenbarede Gud for os.
Derfor er der en spænding mellem Jesu Kristi Gud og Gud i Gamle Testamente. For mange af de første kristne var der slet ikke tale om samme Gud.
I det spørgsmål skal vi holde os til Gud som vi møder Gud i Jesus Kristus - som Jesus Kristus har Åbenbaret Gud for os.
Dermed har jeg ikke sagt at der ikke er identitet og kontinuitet mellem GT Gud og NT Gud. Men hvad vi kan sige med 100% teologisk opbakning er at den fuldkomne Åbenbaring Gud modtager og møder vi i Jesus Kristus - men vi kan også sige det med inkarnationen og med Paulus at nu er Gud ikke en fremmed og ukendt Gud - men Gud er blevet os en NÆRVÆRENDE konkret virkelighed gennem sin Ånd - Helligånden.
Mange Kærlige Hilsner HansKrist
Jeg kender ingen der kan fortælle de her forhold bedre end ham HansKrist altså undertegnede her der skriver lidt selvsikkert. Og alle med en teologisk baggrund ser også straks at jeg har det helt store pædagogiske kørekort til at fortælle klart og tydeligt hvori kristendommens essens og særprægethed består - hvori er det kristendommen skiller sig ud fra andre religioner og stadig ikke er et fuldstændig brud med andre religioner fx jødedommen og GT's Guds forståelse.
Hvorfor fremhæver du dig selv - fordi jeg i den grad siden Kræn-p og Anne (ALH) og visse andre tidligere dygtige debattører aldrig bliver anerkendt for mine skriverier - ikke engang læst.
Gerth havde ikke været her i lang tid før han skrev hvorfor ignorerer fx Arne og Tikka HansKrist?
Det er virkelig også slående som jeg er blevet ignoreret. Arne er selvfølgelig en stor del af forklaringen.
Nå men hvor andre måske ville miste modet - så begyndte jeg at skrive også for mig selv og for eventuelle andre der kiggede med fra sidelinjen - det er derfor jeg skriver sådanne pædagogiske principielle meta'teologiske indlæg om hvad kristendommens essens og særlighed består i.