annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Delfin i Aalborg Nørresundby
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 131 gæster og 96 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 6 < 1 2 3 4 5 6
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#45123 - 06/06/2025 13:45 Re: Troens frihed [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Citat:
Hvis ikke teodicé-problemet er en svaghed i kristendommen, så mener jeg, man "holder kikkerten for det blinde øje".

SVAR: Hvem har opfundet det der med teodicé-problemet? ...

Er det ikke grundet mennesket manglende forståelse af den hellige tekst, som fortæller, det er denne verden fyrste/gud som forblinder menneskene, der laver uorden i Guds skaberværk.

Det menes der allerede i bibelen.

Citat:
for dem, der ikke tror; deres tanker har denne verdens gud blindet, så de ikke ser lyset, der stråler fra evangeliet om Kristi herlighed, Kristus, som er Guds billede.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/2_kor/4

.
Top Svar Citer
#45124 - 06/06/2025 15:05 Re: Troens frihed [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:

SVAR: Gud kan som pottemageren bestemme over det han former, og sagen er jo, at når Gud er kærlighed er det i forståelsen af, at han har sendt sin søn til frelse.

Nej Gud skabte mennesket i sit Billede. Så Gud hverken Hersker over os eller vil være alene autoritet i vores liv.

Der findes et samspil mellem Gud og mennesket gennem Helligånden hvor ingen er mere autoritet end den anden (det Treenigheden har forstået). Vi er blevet Guds medskabninger og Gud kan ikke noget her på jorden uden gennem mennesket - mennesket der samarbejder - det er på den måde vi må forstå at Guds Riget bliver en realitet nemlig når Kristus er blevet alt i alle.

Alt sker igennem at vi mennesker iklæder os Kristus - Guds Kærlighed Kristus. Deri virker Gud. Gud er ikke en eksisterende ensom størrelse der almægtig kan herske (igen det Treenigheden har forstået). Ihvertfald ifølge Nye Testamente.

Citat:
HansKrist:

Nye Testamente er: 1): en Åbenbaring hvem Gud er og 2): hvem vi er i og med Gud (altså hvem vi er i Kristus).

Citat:
Tikka:

SVAR: NT ,,bygger,, videre på GT.

NT er et brud med GT og en Ny forståelse GT.

Spørg Paulus og de skrifttro jøder og ja jøderne idag. De godkender ikke Jesus som Kristus.

Efter Paulus's omvendelse tolker og læser han pludselig GT ganske anderledes.

Nu skal GT forstås ud fra Begivenheden Guds Kærlighed Kristus:

Den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der er fundamentet for Guds Rige her på jorden.

-0-0-0-

Du citerer mig for følgende:

Citat:
Nye Testamente er: 1): en Åbenbaring hvem Gud er og 2): hvem vi er i og med Gud (altså hvem vi er i Kristus).

Men du forholder dig ikke med et eneste ord til dette du citerer mig for.

Hvorfor så citere og kopiere hvad jeg skriver når du slet ikke kommenterer på det, men blot begynder at tænke dine egne tanker om noget som ikke har at gøre med min påstand?

Du er meget væk i din egen bombastiske doceren og mindre optaget af debat.

Nu du har citeret mig må du da gerne kommentere på dette også:

Mange Kærlige Hilsner HansKrist

PS:

"2): hvem vi er i og med Gud (altså hvem vi er i Kristus)" - denne dimension findes kun i kristendommen - ja er unikt for kristendommen, som den er Paulinsk. Og gør kristendommen til den religion med den stærkeste SPIRITUALITET.

Og det er det forhold der gør kristendommen radikalt anderledes end jødedommen og islam.

Det er det forhold der gør kristendommen mere moderne end New Age.

Endnu har vi ifølge Albert Schweitzer ikke forstået det fulde omfang af denne den paulinske Åndelige Kristologiske Antropologi, hvem vi er i Kristus - de Nye Skabninger vi er i Kristus.
#45125 - 06/06/2025 21:53 Re: Troens frihed [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du spørger:
Citat:
Hvem har opfundet det der med teodicé-problemet? ...
Mit svar.
Det er grundigt klarlagt ovenfor i denne tråd i et link, som jeg gentager her: Hvad er teodicé-problemet?

Arne heart smiler
Top Svar Citer
#45126 - 06/06/2025 22:13 Re: Troens frihed [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Citat:
Gud kan som pottemageren bestemme over det han former, og sagen er jo, at når Gud er kærlighed er det i forståelsen af, at han har sendt sin søn til frelse.

HK:
Citat:
Nej Gud skabte mennesket i sit Billede. Så Gud hverken Hersker over os eller vil være alene autoritet i vores liv.

SVAR: Korrekt. Mennesket har sin frie vilje, og kan selv bestemme som Jesus i ørkenen, der havde Guds ånd til hjælp i forhold til valg af hvilken side der vælges.

Når Gud er pottemageren er mennesket hans ejendom. De som ikke ønsker at tage imod Guds kærlighed Kristus har dømt sig selv ude.

For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham. Den, der tror på ham, dømmes ikke; den, der ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har troet på Guds enbårne søns navn. https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/joh/3

Den ,,nye verden,, er kun for de som tjener herren, og dette gøres som skrevet af fri vilje i kærlighed til Gud, fordi han elskede os først.

Så det gamle menneske dør, og lever derefter ikke mere for sigselv, men for Kristus, vor herre.

*

GT og NT

Ja, GT er den gamle pagt med lovgerninger og ofringer, og NT er den nye pagt hvor Jesus - Guds lam ofrede sig, og hvor man ,,ofre,, sig selv ,,, det gamle menneske dør ,,, man ,,korsfæster,, sig selv ,,med Jesus,,

Galaterbrevet 2:20: "Jeg er blevet korsfæstet med Kristus, og jeg lever ikke længere selv, men Kristus lever i mig."

*

Citat:
Spørg Paulus og de skrifttro jøder og ja jøderne idag. De godkender ikke Jesus som Kristus.

Korrekt. De har slet ikke gjort den mytiske beretning i Edens have til et syndefald, som er nødvendigt for at Jesus behøves som messias.

*

Hvem er vi i Kristus

Ja, vi lever ikke mere for os selv, men for Kristus.

,,Vi,, dør i dåben, og opstår som et nyt menneske der har modtaget Ånden som pant på det evige liv hos Gud.

Jesus svarede ham: »Sandelig, sandelig siger jeg dig: Den, der ikke bliver født på ny, kan ikke se Guds rige.«

Nikodemus sagde til ham: »Hvordan kan et menneske fødes, når det er gammelt? Det kan da ikke for anden gang komme ind i sin mors liv og fødes?«

Jesus svarede: »Sandelig, sandelig siger jeg dig: Den, der ikke bliver født af vand og ånd, kan ikke komme ind i Guds rige. Det, der er født af kødet, er kød, og det, der er født af Ånden, er ånd. Du skal ikke undre dig over, at jeg sagde til dig: I må fødes på ny. Vinden blæser, hvorhen den vil, og du hører den suse, men du ved ikke, hvor den kommer fra, og hvor den farer hen. Sådan er det med enhver, som er født af Ånden.«

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/joh/3

.

Top Svar Citer
#45127 - 06/06/2025 23:49 Re: Troens frihed [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Interessant

Tak for det Tikka

Mange Kærlige Hilsner HansKrist
Side 6 af 6 < 1 2 3 4 5 6

Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Troens frihed
af Hanskrist
06/06/2025 23:49
Hvad sker der i disse dage?
af somo
02/06/2025 08:12
Misforståelsen
af somo
26/05/2025 10:06
Religioner globalt set
af Arne Thomsen
22/05/2025 19:22
Lys
af Hanskrist
18/04/2025 04:14
Nyheder fra DR
KARAKTERER Én dansker overstråler alle..
07/06/2025 21:39
Elløbehjul årsag til brand i boligblok..
07/06/2025 20:57
Isaksen holder fodboldopvisning efter sk..
07/06/2025 20:54
75 ældre reddet fra to ulovlige plejehj..
07/06/2025 20:41
Politiet undersøger, om træ bevidst bl..
07/06/2025 19:30
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Kvinde dræbt af tysk politi efter kniva..
07/06/2025 20:49
Roadmovie med mytiske væsener modtager ..
07/06/2025 20:42
Kvindelig motorcyklist er død i ulykke ..
07/06/2025 19:47
Domstol skal afgøre gyldighed af græsk..
07/06/2025 18:56
Ældre reddet fra rædselsplejehjem i Bu..
07/06/2025 18:43