annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Strandbumse livet
Hvem er online?
0 registrerede 56 gæster og 189 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#45077 - 24/04/2025 19:52 Religioner globalt set
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Mit forsøg på at nå et globalt syn på religioner startede endnu engang, da jeg begyndte at fokusere på reigionernes påstande om døden - og hvad derefter?
Google tilbød mig her bl.a. denne hjemmeside, der orienterer om de 10 største religioner på kloden her i 2025.
Redaktøren, Claus Bermann, giver en overordnet beskrivelse af de ti største religioner, men med masser af mere dybtgående links.

Det første, der overraskede mig, var de fire nederste af de 10 religioner, som jeg end ikke kandte navnene på.

Det næste overraskende var, at nogle religioner er fjendtligt indstillet overfor andre reliioner, mens andre er mere venligt indstillet.
Kristendommen hører jo ikke just til den sidste gruppe - med dens korstog, 30-års intern krig mellem lutheranere og katolikker, hvor de sidstnævnte tidligere havde kæmpet mod de ortodoks kristne samt tillige den katolske tvangskristning af koloniernes mennesker.

Jeg spekulerer nu på, om jeg skal tage et enkelt emne op og se, hvad hver ennkelt af de 10 religioner siger.

Jeg spekulerer også på, hvad I deltagere her på Trosfrihed.dk mener om Claus Bermann´s religions-hjemmeside.

Umiddelbart ser det for mig ud til - med sine mange links - at være et godt videns-grundlag på det religiøse område.

Mvh. Arne heart
Top Svar Citer
#45080 - 02/05/2025 15:38 Re: Religioner globalt set [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Claus Bermann giver, som ovenfor vist, et overblik over de 10 største religioners oprindelse og udbredelse samt med Wikipedia-links et dybere indblik i hver af de 10 religioner.

Dét, jeg kunne savne, er en helt kort beskrivelse af hver enkelt religion, så man bedre kan se den i forhold til hinanden.
Det vil jeg så forsøge med hjælp fra de mange links, og her er begyndelsen med de to største:

Kristendommen
Én Gud – tre personer: Fader, Søn og Helligånd, som er ét væsen, som elsker verden.
Kærligheden:
Det dobbelte kærlighedsbud:
”Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind. Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: Du skal elske din næste som dig selv.”
Frelsen:
”Helt centralt for kristendommen er troen på Jesus Kristus som Guds søn, og som den inkarnerede ("legemliggjorte") Gud, der kom til menneskeheden for gennem sin selvopofrelse og død at påtage sig menneskenes synder. Gennem troen på Jesus som Guds søn, hans død og opstandelse, gives mennesket adgang til Guds frelse, tilgivelse og det evige liv med Gud i himlen og til på den sidste dag at genopstå fra de døde for aldrig igen at dø.”

Islam
Gud er altings skaber og opretholder.
Betegnelsen islam betyder "hengivelse, overgivelse, underkastelse".
Islam er en åbenbaringsreligion. Den lærer, at Gud har åbenbaret sig for verden, og at denne åbenbaring er blevet formidlet til profeten Muhammed (ca. 570-632) gennem ærkeenglen Gabriel. Åbenbaringen fandt sted over en længere periode og er i sin helhed beskrevet i Koranen, som er islams hellige skrift og den centrale kilde til islam. Ifølge muslimsk tradition er Koranen reciteret af Muhammed, men nedskrevet af betroede personer i hans følge, da Muhammed selv var analfabet. Koranen blev endeligt samlet omkring 650.

Om Koranen gælder det, at den indeholder Guds (Allah's) egne, ufejlbarlige ord. Da Gud har talt ordene til Muhammed på arabisk, er det kun den arabisksprogede Koran, der indeholder Guds ord i bogstavelig forstand. Enhver oversættelse til et andet sprog er til en vis grad en fortolkning og en forvrængning af indholdet.
Koranen er således den højeste autoritet i islam. Den næsthøjeste autoritet er Sunna - Muhammeds handlinger og befalinger, ”sædvanen”. Muhammeds handlinger bliver i islam set som et eksempel til efterfølgelse. Sunna er nedskrevet i ”hadither” (overleveringer over, hvad Muhammed har gjort og sagt), som blev samlet omkring 750.
Dommedag
Troen på dommedag er grundlæggende i islam, og prøvelserne ved dommedagen er nøje beskrevet i både Koranen og Hadith. Ifølge Koranen vil alle mennesker blive holdt ansvarlige for deres handlinger og deres tro ved dommedag. Paradis er belønningen til dem, som har gjort godt, og som har bedt Gud om tilgivelse for deres overtrædelser og forsømmelser. Helvede er straffen for de vantro og ugudelige. ”Og frygt den ild, som er beredt de vantro. Og adlyd Allah og sendebuddet, for at der må vises jer barmhjertighed.”

Dét var så - helt kort - i første omgang - de to største af vi menneskers religioner.
Kommentarer?

Arne smiler heart
Top Svar Citer
#45081 - 03/05/2025 18:30 Re: Religioner globalt set [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Hinduismen
Der er mange guder i hinduismen, men der er en udbredt tendens til at betragte de enkelte guddomme som repræsentanter for - eller aspekter af - det ene upersonlige guddommelige princip: brahman.
Begrebet brahman kan defineres ved hjælp af forskellige ord: verdenssjælen, Gud, det guddommelige, den universelle guddommelige kraft, den forskelsløse enhed bag alt.

Brahman gennemstrømmer alt og er enheden bag verdens mangfoldighed. Brahman er det fineste og mest ophøjede, der findes - en uudtømmelig fylde, en urokkelig lykke og den højeste virkelighed.
Brahman er den eneste sande virkelighed - den absolutte virkelighed.
Det menneske, der har opnået den højeste erkendelse, indser, at kun brahman er virkelig og eksisterer. Alt andet er uvirkeligt og en illusion.

Atman er betegnelsen for sjælen - eller mere præcist sagt: menneskets inderste jeg, undertiden kaldt "selvet".
Atman er den usynlige væsenskerne i mennesket - det der er uforanderligt i mennesket midt i de ustandselige forandringer gennem de mange liv i samsara (individets fødsel, død og genfødsel i én uendelighed).

I modsætning til atman er legemet, begærene og følelserne foranderlige og forgængelige.
Det fysiske legeme er som en klædning, der slides i stykker og smides væk, når det er brugt op.
Det menneske, der opnår den højeste erkendelse, indser, at atman er identisk med brahman.
Det enkelte menneskes atman er som en dråbe i det guddommelige hav, som gennemstrømmer alt.
I kraft af atmans identitet med brahman har mennesket mulighed for at opleve enheden i alt og forbundetheden med alt.

Det menneske, der opnår den højeste erkendelse, indser, at atman er identisk med brahman. Det enkelte menneskes atman er som en dråbe i det guddommelige hav, som gennemstrømmer alt. I kraft af atmans identitet med brahman har mennesket mulighed for at opleve enheden i alt og forbundetheden med alt. Denne lære er specielt fremherskende i Upanishaderne (Hellige skrifter).

Sammensmeltningen af atman og brahman kaldes samadhi.
Det menneske, der opnår samadhi-tilstanden, oplever, at den fysiske verden opløses i intethed, i illusion. Det menneskes bevidsthed bliver fuldstændig opfyldt af, sammensmeltet med, ét med den højeste virkelighed: brahman.
Subjekt (atman, bevidstheden) og objekt (brahman, Gud, altet) smelter sammen og bliver ét.

Samadhi kan opnås, mens man stadig lever på jorden. I så fald lever man i sit legeme, samtidig med at man i sin bevidsthed har frigjort sig fra det jordiske liv.

Dette er så - så kort jeg kunne - den ældgamle og tredjestørste religion: Hinduismen.

Kommentarer?

Arne heart smiler
Top Svar Citer
annonce

Seneste indlæg
Religioner globalt set
af Arne Thomsen
03/05/2025 18:30
Misforståelsen
af somo
02/05/2025 07:50
Lys
af Hanskrist
18/04/2025 04:14
Den religiøse spirituelle dimension
af Arne Thomsen
14/04/2025 19:37
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
12/04/2025 14:18
Nyheder fra DR
Israel beskylder Qatar for at være en t..
04/05/2025 05:11
Mexico melder at have sagt nej til tilbu..
04/05/2025 03:21
Ukraines militær melder om angreb på K..
04/05/2025 01:01
Israel indkalder tusindvis af reserviste..
03/05/2025 22:52
Gassen gik af den danske speedwayballon ..
03/05/2025 21:30
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Musks drøm om Starbase-by i Texas får ..
04/05/2025 03:05
Trump-tilhænger er favorit til at vinde..
04/05/2025 03:00
Israel beskylder Qatar for at være en t..
04/05/2025 02:11
Mexico melder at have sagt nej til tilbu..
04/05/2025 01:12
Gratis Lady Gaga-koncert i Rio tiltrækk..
04/05/2025 00:14