annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15931495
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2404016
Et andet syn 2007499
Åndelig Føde 1621575
Jesu ord 1536648
Galleri
Rødhus strand efterår
Hvem er online?
0 registrerede 52 gæster og 191 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Min ”religion”

Nu afsporer du igen Hvad vi drøfter, som ellers er vel defineret, men som du nægter at forholde dig til. Følgende er fuldstændig irrelevant for vores debat:

Citat:
Min fornemmelse er, at du er plaget af vrede og irritation, og at jeg er nærliggende at skyde på.

Reelt er sagen jo, at du angriber min trosfrihed og min ytringsfrihed, samtidig med at du afviser at se på de perspektiver, jeg præsenterer.



-0-0-0-

Mister du overblikket?

-0-0-0-

Udgangspunktet for vores debat er om man kan flage med et Jesus Kristus Ikon og så samtidigt skriver så fjendtligt og Anti-Jesus Kristus agtigt som følger her i citationsboksen:



Citat:
Arne:


Og de mange religioner, der hver på deres måde påstår at have viden om det guddommelige, det åndelige, er for mig hovmodige og lidet troværdige.
Dét, at de gør mennesket til verdens centrum, finder jeg naivt og snæversynet.
Idéen om en menneskelignende superfader hævet over barndommens far - i matriarkalske samfund en supermoder - opfatter jeg som en primitiv og nærsynet ønskedrøm.
Jeg forstår godt længslen efter en guddommelig menneskelignende almægtig og kærlig person, som man trygt kan bede til, men for mig er det guddommelige noget langt, langt højere, som det er håbløst for os mennesker at søge at fatte, og som jeg heller ikke tror er meningen med menneskelivet.



Iøvrigt burde "folk" læse HansKrist og hvad han i sin drøftelse med Arne har skrevet - det er fremragende dybsindigt om den kristne Søn Fader JEG'DU Helligånds SPIRITUALITET - hvorfor er den kristne Gudsforståelse og tilknyttede SPIRITUALITET så uovertruffen alle andre former for dette at komme Gud nær og være Gud nær. Fordi der er liv i Gud (Gud er ikke uden sin elskede anden mennesket) hvilket gør at mennesket ikke mister hverken sit ego eller sine forstands strukturer men til trods bliver mennesket en hel ny skabning gennem Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os hvor vi modtager alle Himmelske Åndelige Velsignelser og en selvaktualisering a la Abraham Maslow finder sted dog styret af Helligånden.

Paulus forklarer alt dette.

Dette og andre forhold blev en del af argumentationen overfor at Arne stejlede over at en menneskeløs Gud er fuldstændig utænkeligt i kristendommen ud fra hvad der står i Nye Testamente.

Hvis der har været læsere de ville have fået sig noget af et wake up call af at læse min argumentation om hvad det betyder at Gud i kristendommen ikke er "en som" eller ensom (en sådan monoteisme findes ikke i kristendommen) - at Gud ikke er Kærlighedsløs, uden kærlighed og dermed kommunikation med sin elskede anden mennesket. Og det er den Søn Fader JEG'DU BØNS VIRKELIGHED gennem Helligånden der er et særkende for den kristne SPIRITUALITET og det udspringer som sagt af at Gud ikke er "en som" men der er liv i Gud og dette at vi mennesker altid har været tænkt med er Guds Hemmelighed Kristus der nu er blevet os åbenbaret gennem Jesus Kristus. Mennesket har altid været i Gud. Ihvertfald ifølge Nye Testamente og ifølge alle mine spirituelle erfaringer og ifølge Jungiansk Psykologi.


I kristendommen er Gud ikke umenneskelig - hvilket har fået kritikere til at angribe kristendommen voldsomt for dets antropomorfe Guds forestillinger.

Endda har vi netop både vores menneskelighed og personlighed i Kristus. Og ja Ånden og Friheden fra Gud har vi i Kristus.

Gud har i sin evige nådesudvælgelse, som er åbenbaret i Jesus Kristus, inklusivt for alle (gældende for alle), bragt det sande, det trofaste, det radikalt frie menneske på bane. Guds evige valg har her fundet sit analoge menneskelige modbillede i verden – og disse to er ét. Som indeholdt, udvalgt i ham, genfinder det enkelte menneske sig selv – her frisættes menneskets menneskelighed med baggrund i Guds evige valg. (siger Karl Barth, teologiens Einstein).


Berdyaev siger det mesterligt:

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus - Guds fødsel i vores liv - bliver straks også til menneskets fødsel i Gud - de Nye Skabninger vi er i Kristus.

Citat:
The Mystics taught the mystery of God's birth in man. But there is another mystery, that of man's birth in God. There is a summons, a call in man, for God to be born in him. But there is also God's call that man be born in him. This is the mystery of Christianity, the mystery of Christ.

There must be revealed in me not only God and the Divine but man as well, my human nature --- this means that man must be born in God.

This is the meaning of Christianity, as a religion of Divine-humanity.


In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man - of a new SPIRITUAL and ETERNAL MAN. Nicolai Berdyaev

Man is born in revelation (åbenbaringer er altid EKSTATISKE SPONTANE BRUD ERFARINGER); and not only the divine nature but also the human nature is there disclosed. Degrees of revelation imply also degrees in the development of man.
Revelation is always the revelation both of God and of man; it is divine-human by nature, and it is this aspect which finds its definitive expression in Christianity. In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man; for the Second Hypostasis of the Holy Trinity is Man in the absolute sense, and His revelation means the appearance of a new SPIRITUAL and eternal man. Nicolai Berdyaev


Det særlige helt specielle specifikke ved kristendommen eller God in Christ er:


Revelation is always the revelation both of God and of man; it is divine-human by nature, and it is this aspect which finds its definitive expression in Christianity. In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man



Mange Kærlige Hilsner HansKrist


PS:

det er vel din pointe og du har vel før beskrevet dette ret detaljeret for os

Ja men hver gang kommer det i en ny kontekst (hvilket øger muligheden for at ti-øren falder hos et menneske) og sker dette vil dette menneske være forandret til det bedre resten af sine dage da det er så dybsindigt og dog ligetil som bønslivet er i den kristne spiritualitet.


PPS:

jeg tror du skriver på et for højt niveau - ja egentligt henvender dine skriverier sig til fagfolk

Måske dette er korrekt nok - når jeg skriver på Facebook er der meget sjældent respons og når der er respons så er det fra meget højt uddannede der er originale i deres tankegang og har gjort karriere.


PPPS:

det er synd du ikke bliver læst mere end du gør - læste lige dine to indlæg om næseboernes land var det vist (søg på HansKrist og næseboernes land) og det er jo intet mindre end en Nobelpris i litteratur værdig når du rigtig folder dig ud.

Det er poetisk smukt og fyldt med underfundig humor og så er det faglitteratur på meget højt tværvidenskabeligt niveau.

Du kontekster altid tværfagligt tværvidenskabeligt i dine skriverier.
Seneste indlæg
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Tidligere FC Midtjylland-spiller scorer ..
19/05/2024 22:04
Islamisk Stat hævder at stå bag angreb..
19/05/2024 22:04
Spanien kalder ambassadør hjem fra Arge..
19/05/2024 22:00
To personer fundet døde i nordjysk hus ..
19/05/2024 21:35
Rapperen P. Diddy undskylder for overfal..
19/05/2024 18:11
Nyheder fra Religion.dk