annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15911410
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2401931
Et andet syn 2006011
Åndelig Føde 1614891
Jesu ord 1535625
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 54 gæster og 166 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 8 af 24 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 23 24 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#43460 - 23/04/2024 08:15 Re: Min ”religion” [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Jeg klarer ikke, ikke at man skal nyt kontakte boligforeningen, lægen og ting før middag ,men ikke alle er mennesker i samfundet.
Top Svar Citer
#43462 - 23/04/2024 11:42 Re: Min ”religion” [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Niels Hyldahl - Paulus fan hele sit liv



Citat:
Niels Hyldahl er særlig kendt for sin forskning, som sandsynliggør, at Paulus? breve kun er skrevet inden for de sidste omkring to år af hans kendte virksomhed. Bogen "History of Early Christianity" (den tidlige kristendoms historie) har gjort sig bemærket internationalt.

I den nyere Paulus-forskning har teologerne lagt mere vægt på betydningen af Paulus som jøde og dermed fjernet ham mere fra kristendommen. Den forskning har Niels Hyldahl reageret imod, da han mener, at man skal skelne mellem flere former for jødedom og også fokusere på, at Paulus var en kritisk jøde.


Bare lige kort fordi jeg her fandt støtte i nogle af mine hypoteser fra mit forrige indlæg.

At hævde Jesus og Paulus var jøder og tro man dermed har sagt noget der gør dem begge meget forskellige fra hvad kristendommen udvikler sig til i de første år, mener jeg er noget vrøvl.

Læs iøvrigt gerne om mine hypoteser i det mit forrige indlæg i den her tråd.


Mvh HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43465 - 23/04/2024 12:01 Re: Min ”religion” [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1919
Man kan vel sige, at diaspora jøden Paulus, hvis opvækst foregik i græsk kultur, gjorde Jesus - den apokalyptiske profet og reform jødes død - og den traditionelle jødiske tro til kristentro, sammen med sine egne "holdninger"

Altså mix af 3 forståelser og baggrunde som "går gennem" Paulus til én.
Top Svar Citer
#43466 - 23/04/2024 12:16 Re: Min ”religion” [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Enig med det du skriver om Paulus - men jeg vil stadig hævde mine hypoteser om Jesus som ikke ortodoks jøde, men ret meget en usædvanlig heterodoks jøde med tilknytning til døbebevægelserne og til jødisk gnosticisme og at den apokalyptiske bevægelse Jesus og Paulus præsenterede slet slet ikke har de skræk dimensioner om katastrofe jordens/verdens undergang som Johannes Åbenbaring disker op med (som er et svar til Nero fra forfatteren til Johannes Åbenbaringen.


Først var Jesus lidt for alternativ en jøde for Paulus.

Så efter Paulus omvendelse hævder nogle at Paulus pludselig blev mere radikal og alternativ en jøde i forhold til Jesus.

Ja man påstår og hævder Jesus udelukkende forholdt sig til sin egen jødiske religiøse kulturelle herkomst og ikke tænkte ud af boksen og forholdt sig til og omfattede hedningerne i sin Messianske Virke og Iværksætteri. Dette nægter jeg at tro som jeg argumenterer for i mit indlæg herom i nat som svar til Gerth. Prøv at læs dette.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43467 - 23/04/2024 12:58 Re: Min ”religion” [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Dette er svar på dit indlæg i denne tråd: #43452 - 22/04/2024 20:10, hvor du bl.a. skriver:
Citat:
At et menneske latterliggør alt det Jesus Kristus er kendt for har jeg det helt fint med - men at det samme menneske flager med et Jesus Kristus Ikon som værende hvad der afstedkom et meget stort afgørende "religiøst" åbenbarings øjeblik i vedkommendes liv er simpelthen bedrageri og at føre folk bag lyset eller også aner manden Arne ikke hvad han snakker om.

Ihvertfald gi'r det ingen mening overhovedet.

Det er det værst tænkelige eksempel på at Jesus Kristus kan misbruges groft til hvad som helst.


Hilsen HansKrist



PS:


for mig er det guddommelige noget langt, langt højere, som det er håbløst for os mennesker at søge at fatte, og som jeg heller ikke tror er meningen med menneskelivet.


Kunne nogen forestille sig Jesus Kristus gav udtryk for noget i den retning?

Nej det strider imod alt han er kendt for - det står i direkte modstrid med alt han kæmpede for og gav sit liv hen for.

Det er den totale afvisning Jesus Kristus og hvad han er religionshistorisk verdenskendt for at bringe i spil i verden.


Kan du HansKrist ikke bare se igennem fingrene med at den samme person som står for det stik modsatte hvad Jesus Kristus stod for, også flager med et Jesus Kristus Ikon som værende årsag til et af mandens største religiøse øjeblikke??

Nej ikke hvis hvad vi skriver skal give mening.

Der må være grænser for hvor meget vi kan tillade os at misbruge Jesus Kristus.
Dette læser jeg som en påstand om, at jeg er en kristen kætter, som ikke bør tolereres.
Det minder mig om min korfirmationspræst, der opførte sig så autoritært, at jeg vendte ryggen til al religion i årtier.

Men det ophørte, da jeg ca. midtvejs i mit liv på en lille bjergtop i en subtropisk urskov på en græsk Ø i et lille mennesketomt klosters meget lille kirke stod foran en Kristus Ikon, som udstrålede dyb, dyb empatisk kærlighed - også til mig.

Jeg begyndte herefter at lære at læse ikoner og begyndte at forstå, at alt, hvad de viser er symbolsk.
Når de viser farven: guld, er det symbol for "det uskabte lys". Og hvad er så dét?
Lys, der ikke er skabt, men eksisterer!
Det er for mig en meget smukkere, og en meget mere respektfuld måde, at udtrykke, hvad vi sprogligt kun formår at udtrykke med tre almindelige bogstaver: g og u og d.

Hvordan det gik til, at jeg ret kort tid senere opfattede budskabet:
Tag ikke dogmerne for højtideligt!, ved jeg ikke, men det overraskede mig særdeles grundigt.

Tilbage står således nu for mig den dybt empatiske kærlighed fra Kristus i det uskabte lys.
Og alle de mange, mange ord, som er skrevet om kristendommen, er jo kun skrevet af mennesker.

Kald du bare dét: Kætteri.
Det ændrer ikke noget for mig.

Jeg har søgt at opfatte din form for kristendom, men må erkende at jeg ikke evner det, og da jeg husker at have læst ord fra dig om, at der ingen Gud er uden mennesker (korrekt husket?) har jeg opgivet.

Mvh. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 8 af 24 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 23 24 >


Seneste indlæg
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
UNRWA: 800.000 er flygtet fra Rafah i Ga..
18/05/2024 20:08
Israel har fundet lig af gidsel i Gazast..
18/05/2024 19:45
Plejehjemsbeboer omkommet efter brand p..
18/05/2024 18:14
Frederiksberg Svømmehal genåbner efter..
18/05/2024 18:07
Statens Serum Institut vil undersøge å..
18/05/2024 17:43
Nyheder fra Religion.dk