annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15810923
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2394358
Et andet syn 2000135
Åndelig Føde 1571492
Jesu ord 1530964
Galleri
Strandbumse livet
Hvem er online?
0 registrerede 197 gæster og 43 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 24 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 23 24 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#43454 - 22/04/2024 22:29 Re: Min ”religion” [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3683
Sted: Nørresundby
Man kunne sige det ganske kort og ja skræmmende præcist:


Der hvor du Arne smækker en dør i - der åbner Jesus Kristus en port for os allesammen.

New Age har heldigvis, såvel som de kristne selvfølgelig, taget imod begivenheden Guds Kærlighed Kristus, den Gud Helligåndens Ny Væren og Visdom og Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

Jesus Kristus forsoner netop vi mennesker med Gud som sin Kærlige Himmelske Fader og vi ligeså som Guds Børn, der netop har fået den Ånd, som giver barnekår, og i den råber vi: Abba, Fader!

Denne Jesus Kristus: Søn Fader - JEG'DU - dialogiske samtalende BØNS HØRENDE virkelighed gennem Helligånden er essensen i den kristne spiritualitet og fromhed.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43456 - 22/04/2024 22:47 Re: Min ”religion” [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7229
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Jeg har så mange tanker og perspektiver om det, du i dag skriver, at jeg lige skal have samlet mig om emmet - som vel i dine øjne er: Kætteri.
Det er fint, synes jeg, at du tager det op, og jeg er spændt på, om jeg kan svare dig, så du forstår, hvad der er sandhed for mig.
Mvh. Arne.
Top Svar Citer
#43457 - 23/04/2024 01:35 Re: Min ”religion” [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Du: "Hej Hanskrist.
Jeg har så mange tanker og perspektiver om det, du i dag skriver, at jeg lige skal have samlet mig om emmet - som vel i dine øjne er: Kætteri."

Idag en kristen psykisk syg mand efter læsning i hans profil emne, at jeg endnu ikke har mødt nogen ligesindet, så vistnok kan jeg ´mærke´, at han mener det godt - Han sender mig en invitation til en Facebook gruppe om kristen dating. Nå, men jeg oprettede ellers en spirituel dating gruppe Odense, hvilken Facebook har fjernet men, den handlede jo ikke om sex...Jeg har afvist medlemskab af den kristne gruppe. P.t. lader jeg ham være i fred istedet for at oplyse ham om: Moses var ikke en ægte israelit, Jesus ikke en rigtig jøde og jeg er heller ikke kristen - ikke engang religion! Jeg er den, jeg er...
Top Svar Citer
#43458 - 23/04/2024 03:59 Re: Min ”religion” [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3683
Sted: Nørresundby
Citat:
Gerth:

Moses var ikke en ægte israelit, Jesus ikke en rigtig jøde og jeg er heller ikke kristen - ikke engang religion!



"Jesus ikke en rigtig jøde"

Sjovt du lige hævder dette Gerth

Personligt bliver jeg så irriteret over at høre fagfolk bevidstløst gentage og pointere at Jesus er jøde og sørme kun forholdt sig til og talte til og var engageret i forhold til alene den jødiske religiøse kulturkreds.

Jesus var heterodoks jøde og bestemt ikke ortodoks jøde. Og Jesus tilhørte uden tvivl den tids døbebevægelser og jødiske gnostiske bevægelser.

At Jesus ikke har forholdt sig til hedninger vil være umuligt og utænkeligt, og at han ikke har inkluderet hedningerne i både sine HEL'bredelser og Gudsriges komme her og nu gennem dåb, renselse og opstandelse gennem Guds Ånds Virke er ligeledes utænkeligt.

Så at sige Jesus er jøde og tro man heri har en vældig pointe deri går teologiske fagfolk forkert i byen og vildleder os.

Jesus er heterodoks jøde og bestemt ikke ortodoks jøde.

Hvad Jesus igangsætter eller iværksætter har han ikke ønsket kontrol over, men betragtet som Guds Værk og underfulde gerninger gennem Guds Vilje og Ånds ledelse med alle folk, nøjagtig som Paulus gør det (igen igen igen et sted hvor Jesus og Paulus er på linje med hinanden) - nemlig gør det essentielle til at det er igennem Guds Værk og underfulde gerninger og virkekraft at Jesus er Kristus Messias og med ham og ved ham Gudsriget gør sig gældende.

Ufatteligt mange hedninger både i Galilæa og Nazareth hvor Jesus havde sit egentlige virke, men også fra Judæa og Jerusalem mere sydpå, havde et nært og fortroligt forhold til jødedommen og det vil være utænkeligt at Jesus ikke har gået ind i disse folk med træsko på som vi siger.


Jesus var ikke kristen men jøde siger alle fagfolk - og de mener de har sagt noget vældigt klogt, hvilket jeg som sagt/skrevet og redegjort for ovenfor bestemt ikke er enige med vor tids fagfolk i.

Jesus var kristen i den forstand at de første kristne, ikke bare jødekristne men sørme også hedningerkristne tilsluttede sig den monoteistiske jødiske gudsforståelse og gudsopfattelse, men monoteistiske heterodokse jødiske gudsforståelse og gudsopfattelse.

Så at sige Jesus ikke er kristen er noget vrøvl for vi de kristne har mødt Gud i Jesus Kristus. Eller rettere sagt vi kristne er ikke så forskellige fra Jesus Kristus at vi kan tillade os at sige Jesus ikke var kristen. Men ok betegnelsen og benævnelsen kristen indfinder sig nok først efter Jesus død. Men igen, husk Jesus ikke ønskede kontrol over hvad han igangsatte og iværksatte, for ja som Paulus, så opfattede også Jesus dette som Guds Suveræne Værk med folk gennem Guds Kærlighed Ånd og Vilje med mennesker.

Paul Tillich formulerer det som følger her:

Citat:
it is not the spirit of the man Jesus of Nazareth that makes him jeg Christ, but that it is the Spiritual-Presence, God in him, that possesses and drives his individual spirit. This insight stands guard against a Jesus-theology which makes the man Jesus the object of Christian faith. This can be done in seemingly orthodox terms, as in Pietism, or in humanist terms, as in theological liberalism. Both distort or disregard the Christian message that it is Jesus as the Christ in whom the New Being has appeared. And they contradict Paul's Spirit-Christology, which emphasizes that "the Lord is the Spirit" and that we do not "know" him according to his historical existence (flesh) longer, but only as the Spirit who is alive and present. This saves Christianity from the danger of a heteronomous subjection to an individual. The Christ is Spirit and not law.



Jesus var heterodoks jøde og som sagt en del af døberbevægelserne og den tids jødiske gnostiske bevægelser. Så igen de klare gnostiske karaktertræk vi finder hos Paulus har ej heller været fremmed for Jesus.

Bemærk der ikke helt er tale om den gnosticisme vi hører om senere som Irenæus taler imod som kætteri, gnosticismen er ikke så entydigt et begreb som det igennem Irenæus er blevet gjort til.


Alt dette gælder eller burde også gælde vi kristne idag 2000 år senere i en eller anden form - fordi tiden aldrig vil kunne løbe fra disse religiøse spirituelle "bevægelser" og retninger.


Om Guds Rigets Frembrud er så apokalyptisk som vi i dag gerne vil gøre det til i forhold til Jesus og Paulus stiller jeg mig tvivlende op overfor. Efter min mening ser vi lidt for firkantet dogmatisk på de spørgsmål. Der er nok mere tale om en usynlig og udramatisk mere fredelig surdejs gæringsproces over tid mere end de apokalyptiske forestillinger vi finder i Johannes Åbenbaring kan gøres gældende for Jesus og Paulus vedkommende.


Mange Kærlige Hilsner HansKrist

PS:

Mine måske nok til tider ret vovede hypotetiske antagelser ovenfor er jo nok ikke de endegyldige uimodståelige uomtvistelige sandheder om hvordan vi skal placere og forstå Jesus og Paulus og de første kristne. Men jeg mener at have en vigtig pointe.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43459 - 23/04/2024 04:57 Re: Min ”religion” [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Nå, jeg havde ikke personligt regnet med din respons, hvor jeg ligefør dette´´opfattede, at værket bestemmer jeg ikke om. Om du kan li det eller ej - Selv Tikka spurgte engang retorisk ´hvad vil det sige at være en god jøde eller kristen tilmed vistnok nævnte den barmhjertige samaritaner?:

Ikke-tilfældigt før din kommentar skrev jeg til en han kristen sindslidende gammel mand, fordi han viser flere ´tilbed´ Jesus musikklip: "Moses var ikke en ægte israelit - Jesus var ikke en rigtig jøde og jeg er ikke en perfekt kristen! Da nogen i Biblen spurgte Jesus til hans identitet, så henviste han til: "Jeg er den, jeg er." Eller sagde lignende ´gud´, jeg er.
Vistnok Biblens NT handler om, at Gud var Jesus.
Jeg advarer imod afguderi hvis folk tilbeder menesker og ´religion´, fordi han nævnte jo indirekte diskret ´farligt´ dengang´ om hans forhold til Gud. Lignende ligesom en familie, ægteskab og om pagt også. så jeg forevigt ikke er en trosretning men, jeg tilhører Guddommen ´min evigt elskede´ som ånd istedet for menneskers ting!
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 24 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 23 24 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Nyheder fra DR
Forslag om at vippe formand for Repræse..
09/05/2024 00:18
Lav efterspørsel: AstraZeneca fjerner c..
08/05/2024 23:13
Kong Charles har ikke tid til at møde p..
08/05/2024 21:32
Hakket oksekød tilbagekaldes efter fund..
08/05/2024 21:19
Kroatiens konservative danner regering m..
08/05/2024 20:59
Nyheder fra Religion.dk