annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Forsøg
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 518 gæster og 62 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 225 af 245 < 1 2 ... 223 224 225 226 227 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42687 - 22/01/2024 15:35 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Se bort fra det her indlæg - det er ikke værd at bruge tid på - blot HansKrist der lod sig irritere over et andet menneske der slipper alt for let omkring ved tingene (at hvad han skriver er uden konsekvens og indifferent overfor om det giver god mening) og sjovt nok profiterer heraf og får en fandens stor opmærksomhed (laveste fællesnævner)


Men slap dog af HansKrist for dig og Arne I skal noget forskelligt her i livet - ja dine evner er i så udtalt grad ganske anderledes end Arne's --

Du HansKrist er en Guds Gave til os allesammen når det gælder kristendommen og i den sammenhæng har Arne overhovedet ingen ambitioner eller evner


Kære HansKrist bevar nu fokus på dit KALD og vær kun glad for at du har evnerne til at opfylde hvad du er KALDET til hvis du ikke lader dig irritere og distrahere




Citat:
Arne:

Hanskrist, du kan angribe mig alt det, du vil, men du kan ikke fratage mig min trosfrihed.
De tider er forlængst forbi.



Jeg har aldrig angrebet eller så meget som anfægtet din eller andres ret til ret til det du kalder trosfrihed.


Jeg kritiserer dine helt åbenlyse ANTI JESUS KRISTI'LIGE skriverier når du samtidigt:

1):

flager med en Jesus Kristus Ikon

2):


Citat:
Arne:

Helt kort beundrer jeg især kristendommens kærlighedsbudskab, som jeg finder klarere end i alle andre religioner


3):

Citat:
Arne:

Og så er der jo den græsk-ortodokse kirkes ikoner, især Kristus Ikoner, hvor jeg i en stor del af dem direkte oplever ren og betingelsesløs guddommelig kristen kærlighed.



-0-0-0-0-

Hvordan pokker kan alle dine indlæg være fra ende til anden ANTI JESUS KRISTI'LIGE skriverier når du hævder 1) og 2) og 3) ovenfor????

Det hænger simpelthen ikke sammen Arne.

Vil du venligst forklare hvad du forstår ved 1) og 2) og 3)???

Måske du slet ikke aner hvad du selv snakker om.

Måske du vrøvler.

Ihvertfald kan ingen mennesker hævde 1) og 2) og 3) og så skrive kun ANTI JESUS KRISTI'LIGE skriverier og indlæg år efter år.


Men det gør du uden skam i livet og sådan fører du folk bag lyset - du giver dig ud for noget du ikke er og kan stå inde for i dine daglige skriverier der er så ANTI JESUS KRISTI'LIGE at du giver ateisterne baghjul.

Du kan nemlig ikke forklare hvordan 1) og 2) og 3) skal forstås i en kristen sammenhæng. Så 1) og 2) og 3) giver mening.

Hvis du mener 1) og 2) og 3) så må du straks ophøre med dine utallige ANTI JESUS KRISTI'LIGE skriverier.

Men du kan jo forklare os hvordan du forstår 1) og 2) og 3) som alle har at gøre med Jesus Kristus - og fandeme ALT det Jesus Kristus er religionshistorisk verdenskendt for det gør du grin med og håner du ved enhver given lejlighed.

Du fører simpelthen ærlige folk bag lyset som du bedrager dig selv - ja fyldt med selvbedrag er du.

Mig kan du bedrage og føre bag lyset - jeg hopper simpelthen ikke på alt dit meningsløse sludder om 1) og 2) og 3). Du hævder noget du simpelthen ikke forstår noget som helst af.

Og du bliver ved

Skriver dag efter dag kun ANTI JESUS KRISTI'LIGE skriverier og pludselig kan du vende rundt på en tallerken og hævde, men midt i mine ANTI JESUS KRISTI'LIGE skriverier så mener jeg også lige 1) og 2) og 3).

Det er jo bedrag mand - selvbedrag

Og hvis der er nogen der læser dig og har tillid til dig da fører du disse mennesker bag lyset

Den milde dom over dig er at du vrøvler og snakker om noget du ikke har forstået

Den nok mere rigtige dom over dig er at du hykler og lyver

-0-0-0-

Du rager til dig fra alle hylder og forklæder dig og pynter dig selv med lånte fjer for at fremtræde som en lysets engel på overfladen mens du er fuldstændig uden integritet i dybden - ja du kan ikke stå inde for noget som helst af det du pynter dig selv med -- hvilket jo dine ANTI JESUS KRISTI'LIGE skriverier i det daglige vidner om - at du jo simpelthen nok er fyldt med hykleri og bedrag


Jeg har det så med dit skuespil og hvordan du pynter dig med lånte fjer - måden du forklæder dig selv - hvor du udgiver dig for noget du jo slet ikke er


-0-0-0-0-
-0-0-0-0-
-0-0-0-0-

Kære HansKrist

Du og Arne er så forskellige som to mennesker kan være

Arne slipper let omkring ved tingene og tar ikke så højtideligt om hvad han skriver holder vand i byretten, om det giver god mening

Du HansKrist tar alting meget tungt og kan ikke falde i søvn om aftenen hvis du har sagt noget der kunne så meget som mistydes

Ja jeg kender ikke to mennesker mere forskellige end jer to

Og rent faktisk er det denne forskellighed der måske er mest interessant

Du HansKrist går i dybden med tingene så man tror det er løgn - dette findes der ikke spor af hos Arne der skøjter rundt på overfladen i kun overfladiske betragtninger alting - fandeme alting - for Arne betyder det intet om han har forstået tingene dybt og grundigt (vigtigere er hvad han synes om tingene) men for dig HansKrist så er du fuldstændig ligeglad med hvad du selv skulle synes om tingene - alene den dybe forståelse tingene tæller for dig

Deri adskiller I to jer
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42689 - 22/01/2024 16:07 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900

Når du i indlæg: #42680 - 21/01/2024 17:08 skrev:

Citat:
Jeg kan ikke give dig ret i, at der er store dele af kristendommen, som jeg "benægter".
Jeg har ingen hensigter om hvreken at bekæmpe - eller "hårdnakket" at "benægte" - kristendommen, men der er store dele af den, som jeg ikke tror på.
Og vi har jo trosfrihed - ikke trostvang her i landet
Helt kort beundrer jeg især kristendommens kærlighedsbudskab, som jeg finder klarere end i alle andre religioner, og som har påvirket mit liv, men jeg savner især kærlighed til kosmos.


Altså kristendommen, hvoraf du ikke tror på store dele af den -

... så fik jeg det indtryk, at du ser kristendommen som ”noget bestemt” hvor du tror på noget, da der er store dele du ikke tror på (?) ... samt - at du tilmed især beundre kristendommens kærlighedsbudskab

Derfor ville jeg gerne vide, hvilken kristendom du tror på/ikke tror på, og hvad der som du ser det, er kristendommens kærlighedsbudskab som kan beundres

Men ok hvis du mener at ha svaret … smiler

***

Så skriver du:

Citat:
At kristendommen så stort set alene fokuserer på "Gud og mennesker" ser jeg som et primitivt træk, som kristendommen deler med så mange andre religioner.


Her benytter du igen ordet kristendommen i bestemt form, men den gud du henviste til i Johannes 3:16 er jo menneskenes gud, der sendte sin søn til frelse, og sagen er vel - forståelsen er vel - hvis vi tager det dobbelte kærligheds bud ( måske dette er det, du forstår som det kristne kærlighedsbudskab ?) - at de to bud hviler på hele loven og profeterne, ifølge skrifterne - og - at der så er tale om Abraham, Isak og Jakobs gud (som gud i teksten anser for levende)

… men det dobbelte kærlighedsbud, (som adskilt findes henholdsvis i 5. Mosebog 6:5 og i Mosebog 19:18) - så bliver det bragt på banen efter et spørgsmål om opstandelsen … opstandelsen som er troens grundlag, og du taler vel om tro?

En tanke som jeg har fra Biblen Let fortalt er - som jeg forstod det - er at Josias hof har samlet tekster, og skrevet 5. Mosebog og ellers redigeret så det hele – GT – hænger sammen.

Altså de har ”skrevet” hele GT

Citat:
Josija - Bibelens egentlige forfatter


Hvem skrev og redigerede egentlig Det gamle testamente?


Link til podcast

https://www.dr.dk/lyd/p1/bibelen-leth-fortalt/bibe...ter-16122411014

***

Jeg kender godt det at nogle vers kan inspirerer, men de står jo også i en sammenhæng, og det var blot dette, at du skrev om at tro/ikke tro noget af kristendommen …

men - når du fremhæver Johannes 3:16 - og tilmed skriver:
Citat:
det at gøre det guddommelige til en person: Gud - for mig forekommer primitivt "nærsynet".

… så begriber jeg ikke, hvorfor du fremhævede Johannes 3:16 som det, du forstår som kristendom?

.


Redigeret af Tikka (22/01/2024 16:33)
Årsag til redigering: Tilføjelse
Top Svar Citer
#42690 - 22/01/2024 17:21 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære Arne

Citat:
At kristendommen så stort set alene fokuserer på "Gud og mennesker" ser jeg som et primitivt træk, som kristendommen deler med så mange andre religioner.


Et fokus alene på Gud og mennesker ...? Sandelig nej. I Bibelen er skabelse, dyr og natur nævnt igen og igen. Blot en lille potpourri.

For skabningen venter med længsel på, at Guds børn skal åbenbares. Skabningen blev jo underlagt tomheden, ikke fordi den selv ville, men på grund af ham, der gjorde det, og med det håb, at også skabningen selv vil blive befriet fra trældommen under forgængeligheden og nå til den frihed, som Guds børn får i herligheden. Vi ved, at hele skabningen endnu sukker og vånder sig sammen.
Rom. 8:19-22

Men spørg dog dyrene, lad dem belære dig, spørg himlens fugle, de kan give dig svar, eller jordens buske, lad dem belære dig, havets fisk kan give dig besked. Hvem af alle dem er uvidende om, at Herrens hånd har skabt det hele?
- Job. 12:7-9

Himlen skal glæde sig, jorden juble, havet med alt, hvad det rummer, skal larme, marken med alt, hvad den bærer, skal juble, alle skovens træer skal råbe af fryd
- Sal. 96:11-12


Lige med det samme hører vi om hele skabelsen!

I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden.
- 1. Mos. 1:1

Gud så alt, hvad han havde skabt, og han så, hvor godt det var.
- 1. Mos. 1:31

I ham blev alting skabt i himlene og på jorden, det synlige og det usynlige, troner og herskere, magter og myndigheder. Ved ham og til ham er alting skabt
Kol. 1:16

Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er.
- Joh. 1:3

Værdig er du, vor Herre og Gud, til at få pris og ære og magt; for du har skabt alle ting, af din vilje blev de til og blev skabt.
- Joh. Åb. 4:11


Kh Thomas
Top Svar Citer
#42691 - 22/01/2024 20:03 Re: Åndelig Føde [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du fokuserer på, at jeg samler alt det kristne i ordet "kristendommen".
Det er jo, når jeg ser denne religion i sammenligning med alverdens andre religioner.

Jeg er jo klar over, at der er mange former for kristendom: Teologisk og kirkemæssigt som den ortodokse kristendom, den romersk-katolske kristendom, den luthersk-evangeliske kristendom og en hel del flere.

Men er der nogle af dem, der fornægter Johannes 3:16?
Ikke mig bekendt.

Og når jeg har taget disse ord ud af en sammenhæng, er det jo fordi de helt kort, klart og tydeligt siger mig noget, jeg opfatter som helt centralt i al kristendom.

Er du uenig i dét?

Det, jeg savner hos Johannes her, er jo - som skrevet andetsteds i Bibelen - udvidelsen til det dobbelte kærlighedsbud, som jeg synes burde være et tredobbelt kærlighedsbud: Kærlighed også til verden!

Tænk hvis præsterne prædikede dét - og vi fulgte det.
Så ville denne klode ikke være så udplyndret og tilsvinet.

Den form for kristendom, der siger mig mest er uden tvivl den græsk ortodokse, som jeg har oplevet den.
I tomme kirker er det især ikonerne der påvirker mig med deres symbolsprog, og under liturgi (det vi mere profant kalder gudstjeneste) er det især de personligt tændte vokslys, den frie vægelighed i krkerummet, røgelsen, korsangen og selvfølgelig ikonerne De her viste synes jeg ikke er for gode - især ikke øjnene i Kristusikonerne.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#42692 - 22/01/2024 20:21 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Jo, der står meget om "skaberværket".
Men tænk, hvis dét var blevet ophøjet til i det mindste på lige fod med os mennesker, sådan at det dobbelte kærlighedsbud i kristendommen var udvidet til det tredobbelte kærlighedsbud:
Citat:
Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.
Du skal elske din næste som dig selv.
Du skal elske verden.
Så ville jeg nok ikke brokke mig så meget over, at det guddommelige nedgøres til "Herren" blinker

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 225 af 245 < 1 2 ... 223 224 225 226 227 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk