annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15869865
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2397974
Et andet syn 2002929
Åndelig Føde 1599822
Jesu ord 1534105
Galleri
Sne, sne og atter sne
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 566 gæster og 218 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Tikka
Emne: Re: Åndelig Føde


Når du i indlæg: #42680 - 21/01/2024 17:08 skrev:

Citat:
Jeg kan ikke give dig ret i, at der er store dele af kristendommen, som jeg "benægter".
Jeg har ingen hensigter om hvreken at bekæmpe - eller "hårdnakket" at "benægte" - kristendommen, men der er store dele af den, som jeg ikke tror på.
Og vi har jo trosfrihed - ikke trostvang her i landet
Helt kort beundrer jeg især kristendommens kærlighedsbudskab, som jeg finder klarere end i alle andre religioner, og som har påvirket mit liv, men jeg savner især kærlighed til kosmos.


Altså kristendommen, hvoraf du ikke tror på store dele af den -

... så fik jeg det indtryk, at du ser kristendommen som ”noget bestemt” hvor du tror på noget, da der er store dele du ikke tror på (?) ... samt - at du tilmed især beundre kristendommens kærlighedsbudskab

Derfor ville jeg gerne vide, hvilken kristendom du tror på/ikke tror på, og hvad der som du ser det, er kristendommens kærlighedsbudskab som kan beundres

Men ok hvis du mener at ha svaret … smiler

***

Så skriver du:

Citat:
At kristendommen så stort set alene fokuserer på "Gud og mennesker" ser jeg som et primitivt træk, som kristendommen deler med så mange andre religioner.


Her benytter du igen ordet kristendommen i bestemt form, men den gud du henviste til i Johannes 3:16 er jo menneskenes gud, der sendte sin søn til frelse, og sagen er vel - forståelsen er vel - hvis vi tager det dobbelte kærligheds bud ( måske dette er det, du forstår som det kristne kærlighedsbudskab ?) - at de to bud hviler på hele loven og profeterne, ifølge skrifterne - og - at der så er tale om Abraham, Isak og Jakobs gud (som gud i teksten anser for levende)

… men det dobbelte kærlighedsbud, (som adskilt findes henholdsvis i 5. Mosebog 6:5 og i Mosebog 19:18) - så bliver det bragt på banen efter et spørgsmål om opstandelsen … opstandelsen som er troens grundlag, og du taler vel om tro?

En tanke som jeg har fra Biblen Let fortalt er - som jeg forstod det - er at Josias hof har samlet tekster, og skrevet 5. Mosebog og ellers redigeret så det hele – GT – hænger sammen.

Altså de har ”skrevet” hele GT

Citat:
Josija - Bibelens egentlige forfatter


Hvem skrev og redigerede egentlig Det gamle testamente?


Link til podcast

https://www.dr.dk/lyd/p1/bibelen-leth-fortalt/bibe...ter-16122411014

***

Jeg kender godt det at nogle vers kan inspirerer, men de står jo også i en sammenhæng, og det var blot dette, at du skrev om at tro/ikke tro noget af kristendommen …

men - når du fremhæver Johannes 3:16 - og tilmed skriver:
Citat:
det at gøre det guddommelige til en person: Gud - for mig forekommer primitivt "nærsynet".

… så begriber jeg ikke, hvorfor du fremhævede Johannes 3:16 som det, du forstår som kristendom?

.
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
13/05/2024 22:44
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Universitet i Amsterdam lukker i to dage..
14/05/2024 00:45
Trods protester: Udskældt lov er ét sk..
13/05/2024 22:10
Bakken Bears bringer sig foran med 2-0 i..
13/05/2024 21:44
En FN-medarbejder er blevet dræbt i ang..
13/05/2024 21:32
Den Grammy-vindende saxofonist David San..
13/05/2024 21:03
Nyheder fra Religion.dk