annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15702699
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383483
Et andet syn 1992785
Åndelig Føde 1529010
Jesu ord 1524592
Galleri
Barfodsløb i bølgeskvulp
Hvem er online?
0 registrerede 438 gæster og 50 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 16 1 2 3 ... 15 16 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#41848 - 13/11/2023 13:32 Det 5. bud
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Jeg troede egentlig at moselovens 5. bud lød: Du må ikke slå ihjel.
Men det korrekte er jo: Du må ikke myrde.
Så dør vi mennesker ikke af sult - for vi ca. 8 milliarder individer af arten Homo sapiens kan jo kun leve ved at dræbe dyr og planter - jo mere jo flere vi er - og slår vi ikke andet levende ihjel, så dør vi selv.

På internettet stødte jeg tilfældigt på forfatteren og filminstruktøren Christian Braad Thomsen og så dér, at han - som jeg - er glad for sufien: Jalal al-Din Rumi (1207-1273) (Rumis fornavn har åbenbart mange versioner)

På Christian Braad Thomsens hjemmeside præsenterer han et digt af Rumi:
Citat:
Ikke kristen eller jøde eller muslim,
ikke hindu, buddhist, sufi eller zen.
Jeg tilhører ingen religion.
Jeg tilhører den elskede.
Mit sted er det stedløse.
Først og sidst, af ydre og indre,
kun dette åndedrag, der ånder mennesket.
Og Christian Braad Thomsen har brugt Kun dette åndedrag som titel på en bog, der kritiserer kristendommen.

Han citerer fra Bibelen (Lukas Evangeliet 19):
Citat:
”Jeg siger jer: Enhver, som har, til ham skal der gives, men den, der ikke har, fra ham skal selv det
tages, som han ikke har. Men mine fjender der, som ikke vil have mig til konge, før dem herhen og
hug dem ned for mine øjne.”

I dagbladet Information skrev samme Christian Braad Thomsen 23. august 2019 en kronik (som vist kun kan læses, hvis man er abonnent)
https://www.information.dk/debat/2019/08/baade-kor...e-usoemmelighed
Her skriver han bl.a.:
Citat:
De fleste har en mening om Koranen, skønt de færreste har læst den.
Mange kristne opfatter den som et modstykke til Biblen, skønt de to helligskrifter på langt de fleste punkter stemmer overens.
De ligger begge i forlængelse af den jødiske Torah, hvis lov de hylder. De dyrker også den samme Gud, som er almægtig og tilgivende. Derudover stiller de enslydende moralske krav, de belønner den troende med en himmel og straffer den vantro med et helvede.
Når de fleste kristne alligevel tegner et skræmmebillede af islam, må det skyldes, at de ikke kender Koranen – eller Biblen.
Den helt afgørende lighed mellem de to verdensreligioner er, at både Jesus og Muhammed dømmer de vantro til døden under den voldsomste tortur. Det gentages på næsten hver side i Koranen, og Jesus formulerer det fyndigt i Lukas 19, 1-27:
»Mine fjender der, som ikke vil have mig til konge, før dem herhen, og hug dem ned for mine øjne.«
Det er jo klar besked om både kristendom og islam - og nok også jødedom: Trosfrihed accepteres ikke!
Og det betyder for mig, at jeg ikke kan tilslutte mig sådanne religioner.

Christian Braad Thomsen skriver også:
Citat:
Hvad angår det stærkt omdiskuterede slør, er Koranen og Biblen påfaldende enige. Koranen siger i Sura 24, 32, at kvinder i offentligheden »skal trække deres hoveddække sammen om deres bryster og ikke åbenbare deres skønhed«.

Paulus mener ligeledes i kapitel 11 i det 1. Korintherbrev, at kvinden skal tildække sit hoved, fordi hun kun er mandens afglans, mens manden er »Guds billede og afglans«.

Her er Paulus voldsomt kvindefjendsk i modsætning til Muhammed. Ingen af dem opererer dog med en burka, som er en traditionel mellemøstlig beklædningsgenstand, der ligger før islam. Islamkritikere tager fejl, når de tror, at burkaen er foreskrevet i Koranen.

Summa summarum: For mig er der meget i kristendommen - og i islam - og i jødedommen - som er ”uspiseligt”.
Men der er jo også - for mig - det modsatte: Kristendommens kærlighed og islams ydmyghed (Jødedommen kan jeg nok ikke udtale mig om).

Jeg tænker så nu på om Christian Braad Thomsen mon er bekendt med det digt af Rumi, som betyder så meget for mig:
Citat:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel.
Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.
Det har fået mig til at se, at de gamle religioner hæver mennesket over naturen – og nedgør det guddommelige til noget menneskelignende.
Begge disse to er totalt ”uspiselige” for mig - forekommer mig primitive og utroværdige!

Jeg oplever Verdens Væren som Sandhedens Mirakel - ikke noget jeg skal spekulere over - eller søge at forstå - men noget jeg skal leve - i ydmyg taknemmelighed og i dyb kærlighed til verden - som jeg jo selv er en meget, meget lille del af - så længe det varer smiler

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#41849 - 13/11/2023 14:43 Re: Det 5. bud [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Det er jo simpelthen noget makværk

At plukke tilfældige citater ud fra Bibelen og lade disse stå som værende essensen i hvad kristendommen er kan man selvfølgelig ikke.

Jeg har ingen (som i INGEN) respekt for Christian Braad Thomsen - efter at have hørt hvad han mener om pædofili. Intet mindre end skræmmende.

Og efter her at have læst hvordan han karikerer kristendommen ud fra tilfældige citater mister jeg da fuldstændig respekten for den feudale patriarkalske normløse fjols fra forrige århundrede der har misforstået psykoanalysen.


Virkelig en tynd kop te du disker op med Arne.


Og man kunne spørge hvad er dit ærinde med dit indlæg???


At bekræfte alle de fordomme fra de kultur radikale Gud er død tankegang fra Dagbladet Information som du og Simon og Bjørn i den grad er børn af og som har skadet jeres forståelse af mange ting her i livet - ikke mindst kristendommen.

Og Paulus kvindefjendsk - den skal du/I længere ud på landet med for at få solgt.

Kvinderne hylder og fejre Paulus nu om dage. Fordi ingen fra det religiøse etablissement for 2000 år siden satte kvinderne så højt som Paulus - ofte højere end mændene. Kvinderne flokkedes om Paulus og de paulinske menigheder var domineret af kvindernes indflydelse der ofte var meget større end mændene, ses af Rom 16 og andre steder hvor ligefrem et kristent samfund menighed er opkaldt efter en kvinde - Kloes folk taler Paulus om. Altså Kloe er overhovedet for en hel meninghed.



-0-0-0-



Citat:
1 Kor 11:


Dog, i Herren er kvinden intet uden manden og manden intet uden kvinden; for ligesom kvinden kom fra manden, bliver manden til ved kvinden; men alt er fra Gud. Døm selv! Sømmer det sig, at en kvinde beder til Gud med utildækket hoved? Lærer ikke naturen selv, at det er vanærende for en mand at have langt hår, mens det er ærefuldt for en kvinde at have langt hår? Hun har jo fået håret som et slør. Der er måske nogen, som har lyst til at strides om dette; men vi har ingen sådan skik, og Guds menigheder heller ikke.



Der er måske nogen, som har lyst til at strides om dette; men vi har ingen sådan skik, og Guds menigheder heller ikke.


Kan Christian Braad Thomsen og Arne Thomsen overhovedet læse et helt kapitel af Paulus frem for brudstykker.

Mange gange står der jo nærmest det modsatte af hvad man tror hvis man gider læse hele teksten og ikke bare plukke tilfældige citater og bringe disse ud af sammenhæng med hele tekstens budskab og pointer.


Der er måske nogen, som har lyst til at strides om dette; men vi har ingen sådan skik, og Guds menigheder heller ikke.

Paulus synes det er noget pjat at strides om disse på tid og sted kultur bestemte traditioner og han oplyser os om:


men vi har ingen sådan skik, og Guds menigheder heller ikke


Og iøvrigt siger Paulus:

DØM SELV

Betyder: TÆNK SELV

Han vil have os til at tænke selvstændigt om tingene frem for ukritisk at overtage tidsbestemte kulturelle forældede traditioner.

Paulus der af den største Paulus kender af alle, nemlig Albert Schweitzer, opmuntrer os altid til at bruge vores forstand - have selvstændige tanker om tingene. Og Albert Schweitzer kalder Paulus for Tænkningens Skytshelgen og hævder at Paulus søsatte kristendommen tænkende hvilket har haft uendelig stor betydning for kristendommen at her findes ingen blind tro - men kun seende tænkende tro vil accepteres af Paulus.

Paulus denne FRIHEDEN og ÅNDENS APOSTEL pr se.

Der hvor ÅNDEN er der er også altid FRIHEDEN.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#41850 - 13/11/2023 19:29 Re: Det 5. bud [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Jeg ser, du alene fokuserer på Paulus og spørgsmålet om kvindernes opførsel.
Er det din opfattelse, at Paulus ikke mener, hvad han skriver i Første brev til korintherne, kapitel 11, vers 3:
Citat:
Men jeg vil have, at I skal vide, at Kristus er hver mands hoved, manden er kvindens hoved, og Kristi hoved er Gud.
og i vers 16:
Citat:
Der er måske nogen, som har lyst til at strides om dette; men vi har ingen sådan skik, og Guds menigheder heller ikke.
Jeg kan ikke se, man kan tyde det anderledes end, at Paulus faktisk mener, hvad han skriver i vers 3, samt i vers 16 at det er hævet over diskution - ikke har den "skik" at diskutere det.
Og i vers 13, 14 og 15 tager Paulus naturen til indtægt for hans startord i vers 3.

Hvis du mener, jeg forstår dette forkert, ser jeg gerne en kompetent teologisk vurdering af, hvordan Paulus da skal forstås her.

Det andet kristendomskritiske emne fra Lukas Evangeliet 19 vers 27 er du tavs om - og ligeså om mit religiøse standpunkt.

Jeg tvivler på, at der er ret mange - om overhovedet nogen - af medlemmerne af den danske folkekirke, som ville acceptere de to her berørte tekster i Bibelen - hvis de kendte dem.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#41855 - 13/11/2023 21:29 Re: Det 5. bud [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900

Citat:
Jeg troede egentlig at moselovens 5. bud lød: Du må ikke slå ihjel.
Men det korrekte er jo: Du må ikke myrde.

Hvad enten det hedder det ene eller andet, er det et påbud, Moses fik fra gud på Sinai´s bjerg til det udvalgte folk, som gud udfriede fra trældom i Ægypten ifølge skrifterne – Ifølge skrifterne. En talemåde Paulus ofte benyttede sig af -

... og der er jo selvfølgeligt tale om medmennesket man ikke må ihjelslå - altså de som holder guds bud.

Nu mener jeg så ikke, de ti bud er kristne, selv om jeg syntes, det er et godt påbud - og ser vi på Paulus skrifter så skrottede han 2 pagter - Paulus gjorde jødedommen til kristendom.
Han mixede apokalyptisk jødedom med græsk tænkning.


Omskærelses pagten og Sinai pagten skrottede han – dog mente han, at omskærelsen og Loven var fra gud, men - efter Jesu offerdød, er det troen, og det at leve for Kristus, som giver liv gennem ånden, både nu og siden, og er det som gælder hvis man ønsker et godkendt forhold til himlens gud - dog - er troen jo også gerning, for kærligheden er størst, sagde Paulus.

Det kan jo så diskutere, hvad dét med kærligheden er størst betyder - hvori denne kærlighed består.

Jeg mener, skriften siger, det er at være kendt fuldt ud af gud.

Citat:
Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.

Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_kor/13



... og det med kærligheden citeres Jesus selv for at mene, at de 2 største bud i Loven er:
Citat:
»Mester, hvad er det største bud i loven?« Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne.«
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/matt/22


Så kærligheden til gud og næsten, deri ligger man ikke slår ihjel. ... og - men det skal jo også huskes, at gud elskede os først - og derfor vi elsker



Når det er sagt, er det lidt spøjst at gud har givet et sådan bud, om ikke at ihjelslå, når han selv rask væk slår ihjel, når menneskene ikke makker ret.

.
Top Svar Citer
#41859 - 13/11/2023 21:35 Re: Det 5. bud [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Der er måske nogen, som har lyst til at strides om dette; men vi har ingen sådan skik, og Guds menigheder heller ikke.


Kan du overhovedet ikke læse dansk????

Men vi har ingen sådan skik og Guds menigheder heller ikke

Så altså de paulinske kristne menigheder har ikke sådan skik (skik og sædvane)

Måske også derfor kvinder kunne være ikke bare Apostle men endda være den ypperste af alle Apostlene

Hvor svært kan det være at læse en tekst


Kristendommen er ikke en bogreligion - kristne hænger ikke på bogstaveligheder fra Bibelen - det er ikke Bibelen vi tror på

Gud,, har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.


Hvis vi gør Bibelen til genstand for hvad kristne tror på bliver Helligånden hjemløs og så er der ingen kristendom og kirke - altså kristne i verden

Der har aldrig været tale om at TROEN gjaldt Bibelen før efter reformationen hvor den bibelfundamentalisme som Tikka også er tilhænger af dukkede op som et kristent kætteri


-0-0-0-

Dog, i Herren er kvinden intet uden manden og manden intet uden kvinden; for ligesom kvinden kom fra manden, bliver manden til ved kvinden; men alt er fra Gud. Døm selv!

Sådan spiller klaveret i de urkristne paulinske menigheder - "i Kristus" de kristne menigheder er der ikke forskel på mand og kvinde - jøde græker - træl eller fri, Gal 3

Hvorfor også kvinder kunne være overhovedet for menigheden ifølge Paulus

Hvor en kvinde kunne være ikke bare Apostel men endda den ypperste af alle Apostle


-0-0-0-

Citat:
Arne:

Jeg kan ikke se, man kan tyde det anderledes end, at Paulus faktisk mener, hvad han skriver i vers 3, samt i vers 16 at det er hævet over diskution - ikke har den "skik" at diskutere det.


LOL - griiiiner - nu forstår jeg hvad Bjørn mener med at du ikke kunne læse en tekst


Citat:
Der er måske nogen, som har lyst til at strides om dette; men vi har ingen sådan skik, og Guds menigheder heller ikke


Skik går på selvfølgelig på skik

Hvad er en skik???

Skik går da ikke på at strides

Hvem er det Paulus har problemer med? Jo de jøde kristne der holder på deres skikke, og traditioner - omskærelse og loven og offerkød og kostforskrifter og uden tvivl også at kvinderne pr definition og tradition der stod under manden i enhver henseende (hvilket Paulus fuldstændig vender op og ned på)

Ja alt dette vil Paulus ikke vide af - for hos dem, de urkristne paulinske menigheder var der ikke forskel på mand og kvinde - jøde og græker - træl og fri

Paulus synes det er skørt at strides herom - altså alle disse skikke (som især de jødekristne stadig går meget op heri) -- men Paulus siger ikke bare her men også i Galaterbrevet 3 at i de paulinske menigheder er der altså ikke forskel på mand og kvinde.



-0-0-0-
-0-0-0-
-0-0-0-


Citat:
Det har også vor kære broder Paulus skrevet til jer med den visdom, som han har fået, sådan som han jo skriver i alle sine breve, for så vidt han kommer ind på dette emne. I hans breve er der nogle ting, som er vanskelige at forstå, og som ukyndige og ubefæstede sjæle fordrejer – men det gør de jo også med de øvrige skrifter – til deres eget fordærv. Mine kære, når I nu ved dette på forhånd, så tag jer i agt for at blive revet med af frække menneskers vildfarelse og miste fodfæstet, men voks i nåde og erkendelse af vor Herre og frelser, Jesus Kristus. Æren er hans både nu og til evighedens dag! Amen. Peter 2,3
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 16 1 2 3 ... 15 16 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:50
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Hjelme for millioner fra Hövdings konku..
27/04/2024 07:54
Israelsk ambassadør er bekymret for sik..
27/04/2024 07:20
Rusland har ramt energianlæg i tre ukra..
27/04/2024 07:18
Russiske natangreb på Ukraine sender po..
27/04/2024 05:40
Houthibevægelsen rammer britisk olieski..
27/04/2024 04:45
Nyheder fra Religion.dk