annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 17936206
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2525176
Et andet syn 2075317
Åndelig Føde 2049577
Så er der linet op... 1600528
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
0 registrerede 311 gæster og 363 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 13 af 19 < 1 2 ... 11 12 13 14 15 ... 18 19 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#41332 - 30/09/2023 22:49 Re: Hvem lavede Gud... [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3816
Sted: Nørresundby
Jeg prøver at forstå dig og din bibelfundamentalisme

Klart du mentalisere kristendommen og troen (der er at tro på hvad der står i Bibelen) hvilket Paulus ihvertfald aldrig kunne finde på at gøre og for Paulus var det Gudstro igennem hvordan vi erfarede Ånden i vores liv - ja 1 Kor 2 og 2 Kor 3 som du selvfølgelig ikke værdige et blik - gir nogen opmærksomhed siger det ret tydeligt


Har du læst den Alain Badiou's læsning og forståelse Paulus? Næppe - vel ej heller rart læsning for en der opfatter Paulus som fundamentalist og magtsyg

Albert Schweitzer burde du have et vist kendskab til - hvordan pokker kan han kalde Paulus for Tænkningens Skytshelgen - og hævde at takket være Paulus så er kristendommen født tænkende - og hvis der er en mand der om nogen har kendskab til Paulus er det ham. Han kalder ham også Åndens Apostel pr se og Frihedens Apostel bliver han kaldt af stort set alle. Friheden og Ånden har vi direkte fra Gud og intet kan tage denne vores Frihed og Ånd fra os.

Nå men sjovt nok er det et utal af Paulus kendere der når frem til at Paulus nærmest står for det stik modsatte hvad du når frem til

Gåden er nok hvordan du mentalisere kristendommen og identificerer kristendommens tro med at tro på hvad der står i Bibelen --- dette kan jeg sige 100% sikkert det ALDRIG har været - men det får du det altså omgjort til og VIL du have det skal være

Paulus der af alle og Bibelen selv tager klart afstand fra denne din ide om kristendommen. Ja både Paulus og Bibelen selv er ligefrem geniale i deres måde at afvise denne din forskruede ide.


Din bibelfundamentalisme som du slår alle i hovedet med og som du tvinger kristendommen til at være lig med - må være dit livs djævelskab og ondskab - ihvertfald bor der overhovedet ikke kærlighed eller vilje til nogen som helst åndelig forståelse hos dig. Du er Bibel bogstaveligheds fundamentalist og magtsyg og har spændt dig selv foran en ondskabsfuld dagsorden her i verden.

Ihvertfald efter Damaskus kan vi sige at Paulus har spændt sig selv foran den mest opbyggelige konstruktive kærlige dagsorden tænkes kan - skænket menneskeheden så stor spontanitet og Frihed og entreprenant kreativ virkelyst. Så megen godt humør glæde og entusiasme og engagement. Måske det er derfor du forsøger en slags karaktermord på manden fordi du er flad dyster og mørk i sindet og mangler alt dette der blomstrer hos Paulus.

I er som personligheder som dag og nat - du fundamentalist han friheds elskende og spontan - fyldt med kærlighed lys og glæde og yderst original tænkende og et meget virksom kreativ menneske - positiv og konstruktiv. Du gør det modsatte - måske fordi du lever i hovedet i sindet i bibelen og ikke forstår dig selv i eksistens i livet ude blandt andre som var der Paulus befandt sig og her Gud var og ikke i hovedet.

For Paulus var Gud konkret nærværende og kraftigt virkende som vi kender det fra Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os eller KRISTUS der virker mægtig i os. Gud kender vi fra de erfaringer vi har med Guds Ånd - da vores ånd kender hvad der bor i os og Guds Ånd hvad der bor i Gud og vi har Guds Ånd. Guds Ånd åbenbarer for os hvad Gud har til os - dette er Guds Hemmelighed KRISTUS der nu kommer for en dag. Hvad der ellers har været skjult i Gud.




Mange har spurgt sig selv om hvorfor Paulus ikke var dogmatisk fundamentalist? Hvorfor disse ting først kommer til kristendommen efter Paulus død og svaret herpå ifølge Albert Schweitzer er at Åndens tilstedeværelse og nærværelse og mægtige gerninger ikke er til at tage fejl af - det er for overbevisende og uimodståelig. Så ingen grund til at tro skulle være noget andet (fx dogmatisk fundamentalisme) end Åndens uimodståelige tilstedeværelse der har grebet folk.

Efter Paulus død kommer dogmatisk rettroenhed, og Ånden - Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger i menneskers liv som fylder alt hos Paulus bliver glemt og erstattet af at have de rigtige meninger. Åndsforladt og Gudsforladt kommer det hele til at dreje sig om de rigtige meninger og tanker om tingene (dogmatisk rettroenhed) efter Paulus død. Albert Schweitzer siger at Paulus efter sin død taber kirken til græsk filosofisk spekulation og tænkning.

At skulle stå skoleret og være til forhør om de rigtige meninger hos Paulus som værende hvad det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET skulle dreje sig om er fuldstændig utænkeligt. Sådan en professor eller overlærer type er Paulus slet ikke. Dog betyder det ikke at Paulus ikke poetisk meget smukt beskriver det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET.

Havde der ikke været en Paulus der kunne dette ville vi næppe have haft den verdensreligion kristendommen blev og som vi har mulighed for at kende og forstå men ikke mindst blive vækket af idag gennem Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.

Takket være Paulus har alle mulighed for at iklæde sig Kristus - tage imod KRISTUS VIRKELIGHEDEN - den virkelighed med Gud Jesus bar ind i verden.

Paulus er bestemt ikke langt fra Jesus ja vi er tættere på Jesus virkningshistorie hos Paulus end i evangelierne.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#41333 - 01/10/2023 00:20 Re: Hvem lavede Gud... [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7378
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Jeg vil ikke blande mig i debatten mellem dig og Tikka, men når jeg læser dette fra dig:
Citat:
Guds Ånd åbenbarer for os hvad Gud har til os - dette er Guds Hemmelighed KRISTUS der nu kommer for en dag.
så kan jeg ikke undgå at tænke:
Oplever man ikke denne åbenbaring, du omtaler, så kan jeg ikke se andet end, at "det hele falder fra hinanden".

Er der nogen mulighed for, at du kan vise vej til denne oplevelse?
Håber du forstår, at det er ærligt ment fra mig.
M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#41376 - 03/10/2023 12:25 Re: Hvem lavede Gud... [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7378
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Trist, synes jeg, at du ikke svarer på mit spørgsmål om vej til Guds Ånd-åbenbaring.
Arne.
Top Svar Citer
#41382 - 03/10/2023 19:14 Re: Hvem lavede Gud... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3816
Sted: Nørresundby
Hej Arne

Jeg har simpelthen været forhindret (mine pandelapper har været optaget til anden side) - men jeg går dog og tænker på i "baghovedet" hvordan jeg kunne svare dig (eller min underbevidsthed arbejder med hvordan jeg kunne svare dig bedst muligt).

Da et svar kræver et stykke forstands arbejde ude i pandelapperne kan der godt gå et stykke tid før du får svar.

Men jeg har ikke glemt dit spørgsmål Arne som relaterer til hvad Paulus skriver i 1 Kor 2 som Jung også var fuldstændig vild med som jeg er det.

Og som Tikka ikke bryder sig om fordi Paulus her afslører at han bestemt ikke var ortodoks skrift troende jøde eller fundamentalist. Så derfor hører vi aldrig Tikka citere fra 1 Kor 2 og 2 Kor 3 og Rom 8 og Galaterbrevet de principielle afgørende passager her. Nej uha uha Tikka plukker i Paulus for at få ham til at være fundamentalist og skrift troende ortodoks jøde (men Paulus er tydeligvis jødisk gnostiker rigtig rigtig meget som hans KRISTUS MYSTIK (vores Væren i Kristus - vores KRISTUS PARTICIPERENDE EKSISTENS FORVANDLENDE NY NATUR) også vidner om som igen Kristus Hemmeligheden eller Guds Hemmelighed KRISTUS vidner om).

Nå Arne jeg undskylder jeg ikke endnu har fået dig svaret - du må være lidt tålmodig her - da jeg har været og stadig er væk i noget andet - så jeg ikke lige har ro og koncentration til at svare dig.

Men Arne jeg vil anbefale dig at du nyder 1 Kor 2 eller gør dig fortrolig med hvad Paulus her hævder som Jung bygger sin psykologi op på:


Hvad intet øje har set og intet øre hørt,

og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os.
Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.



At hævde Paulus er Ortodoks Skrift Troende Jøde (og fundamentalist) er vrøvl fra ende til anden. Og ingen jøder vil acceptere Paulus's Messias eller Kristus forståelse og da slet slet ikke Paulus's KRISTUS MYSTIK - de Nye Skabninger vi er i KRISTUS. Dette er så radikalt at de ortodoks skrift troende jøder ville gøre alt for at få ham stillet ham for Synedriet (øverste jødiske domstol - Det Store Råd) og få ham henrettet.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#41384 - 03/10/2023 22:42 Re: Hvem lavede Gud... [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7378
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Tak for besked.
Glæder mig over, at jeg kan vente et svar fra dig.
M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 13 af 19 < 1 2 ... 11 12 13 14 15 ... 18 19 >


Seneste indlæg
Døden
af Hanskrist
26/07/2024 16:00
Vigtige præciseringer
af somo
23/07/2024 14:34
Paulinsk Jungiansk Dybdeafspænding
af Hanskrist
23/07/2024 12:29
Debatklima
af Arne Thomsen
21/07/2024 23:23
Tro
af Hanskrist
21/07/2024 18:01
Nyheder fra DR
Trump vil holde nyt vælgermøde i Butle..
27/07/2024 01:21
FN: 190.000 mennesker er flygtet fra Kha..
27/07/2024 01:08
Den olympiske flamme er tændt i Paris
26/07/2024 23:46
Israels Netanyahu besøger Donald Trump
26/07/2024 23:05
Isbjørnepatruljer tidligt i gang i Grø..
26/07/2024 21:23
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Trumps læge går i rette med ny teori o..
26/07/2024 23:02
Syg Celine Dion gør comeback og synger ..
26/07/2024 22:16
Trump vil holde nyt vælgermøde i Penns..
26/07/2024 20:42
Efter en uges brand fortsætter slukning..
26/07/2024 18:53
Isbjørnepatrulje i Grønland går på g..
26/07/2024 18:08