annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 16034953
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2417122
Et andet syn 2014745
Åndelig Føde 1659816
Jesu ord 1540181
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 135 gæster og 85 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 15 af 19 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 18 19 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#41526 - 18/10/2023 08:34 Re: Hvem lavede Gud... [Re: ]
ABC
Uregistreret

Namaskaram Gerth

Hvad opfatter du dig selv som værende? Hvem har forstand på tingene...

https://www.saxo.com/dk/gud-er-kaerlighed_lau-sander-esbensen_indbundet_9788797205006

Jeg anbefaler alle den bog...












Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#41540 - 19/10/2023 08:55 Re: Hvem lavede Gud... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3692
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Hej Hanskrist.
Jeg vil ikke blande mig i debatten mellem dig og Tikka, men når jeg læser dette fra dig:

Guds Ånd åbenbarer for os hvad Gud har til os - dette er Guds Hemmelighed KRISTUS der nu kommer for en dag.


så kan jeg ikke undgå at tænke:
Oplever man ikke denne åbenbaring, du omtaler, så kan jeg ikke se andet end, at "det hele falder fra hinanden".


"Denne åbenbaring" skriver du Arne - men der er mange åbenbaringer - vi mennesker har mange åbenbaringer og bliver man fortrolig med sine mange åbenbaringer vil vi groft kunne dele op i åbenbaringer af vores forhold til Gud og åbenbaringer af de nye skabninger vi er i Kristus, altså åbenbaringer af de nye mennesker vi er i kraft af det Guds Nådes Kraftværk vi er i og med Begivenheden Kristus den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus (også det der grundlægger de kristne samfund (senere kirkerne)).

Hvad Helligånden og Ånden (Guds Ånd) bestemt ikke er ser vi her et eksempel på fra Tikka - som hun fx beskriver åndelighed så har dette intet at gøre med som Paulus karakteriserer HELLIGÅNDEN og Åndens Nye liv og at være grebet af ÅNDEN og drevet af ÅNDEN:


Citat:
Tikka:


Åndelighed er vel bare et udtryk man bruger når bevidstheden bruges til andet end overlevelse og hverdagsting.

Man beskæftiger sig i tanken - mere eller mindre bevidst - med noget højere/andet, som så igen har indvirkning på det daglige / væren - så det kryber ind under huden

Det være sig kunst, filosofi, tro ect. …

... men dette bliver så gerne til en hverdagsting, så tro bliver en virkelighed for den som tror.



Jeg har igen og igen påpeget ovenfor Tikka at det intet har at gøre med et bevidstheds produkt. Alt med Helligånden har ekstatisk åbenbarings karakter (det er eksistentielt) og så er det pr definition ikke noget vi selv producerer i vores bevidsthed som en beskæftigelse i tankerne.

Også derfor Tikka ikke forstår Paulus og hans tale om Begivenheden Kristus; den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

Det er ikke noget der bliver en virkelighed gennem at vi tror det - det er en virkelighed der bryder igennem til os udenom hvad vi tænker forestiller os og tror og mener herom.

Tikka kører rundt i sin bevidsthed og forestillinger og så læser hun Bibelen fra a til z og så har hun fået den skingrende skøre ide at hvis hun tror på hvert ord så er hun kristen troende og ja kristen.

Dette er den største usandhed der kan gå på to ben.

At være kristen kan man ikke læse sig til - det er Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os - ja det er at have taget imod Begivenheden Kristus - det Gud Nådes Kraftværk vi er i Kristus - igennem den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

Helligånden har altid EKSTATISK ÅBENBARINGS KARAKTER og dermed udelukkes at det skulle have med Tikka's ideer om åndelighed - som jo blot er et stykke bevidstheds og tankearbejde - altså noget mennesket selv har produceret.

Men alt hvad der har EKSTATISK ÅBENBARINGS KARAKTER er netop defineret ved at det ikke kommer fra os selv og vores bevidsthed og tankearbejde og det fordi det er EKSTATISK og SPONTANT og hører ind under pludselige INSPIRATIONER og store INTUITIONER.

I enhver ÅBENBARING der er en CENTRAL EKSISTENTIEL AKT i vi menneskers liv er det derfor hele mennesket som krop og sjæl og bevidst tænkende væsen der rammes af voldsomme ENERGIER (oftest af glæde og fryd og jubel) og SYNER og KRÆFTER - ARKETYPER KRÆFTER og MOTIVATIONER og INSPIRATIONER og INTUITIONER.

Et menneske kan ikke sige hvor det kom fra - fordi det ikke er noget menneskets egen bevidsthed har produceret som kom det fra os selv (se 1 Kor 2 hvor Paulus siger nøjagtig dette). Det kommer netop når man dropper Tikka's forfejlede Kierkegaardske ideer om åndelighed - for det har INTET med dette at gøre - da det har EKSTATISK ÅBENBARINGS KARAKTER - EKSTATISK EKSISTENTIEL INDBRUDs og "lyksaligheds katastrofe" karakter ind over vores liv alt hvad der har med Helligånden eller Guds Ånd at gøre.

EKSTATISK ÅBENBARINGS KARAKTER der er det Tikka ikke forstår - betyder at vi mennesker er ude af os selv (uden at have mistet os selv) for at Gud og Guds Ånd med dets ideer syner og billeder MOTIVATIONER = ARKETYPER kan være inde og besætte os i enhver nervecelle - i vores cor = center = HJERTET på os så det omfatter det hele menneske (altså ikke bare er noget fis i en hornlygte af hjernespind vi selv har udtænkt).

Er være under HELLIGÅNDEN er det mest livsbekræftende og levende - hvor vi fyldes med store sjælskræfter og energier - billeder syner - altså MOTIVATIONER eller ARKETYPER KRÆFTER og DRIVE. At være under HELLIGÅNDENs INDFLYDELSE ER EKSISTENS FORVANDLENDE - derfor helbredelserne og et nyt Åndens Legeme.

Det er Helligånden der forløser vores legeme som Paulus siger et sted og vi får et Åndens Ny Legeme.

Helligånden gør os levende og gir os nyt liv og nye kræfter og energier og mod med meget mere og det har altså intet at gøre med Tikka's forståelse åndelighed som iøvrigt er udbredt blandt snob borgerskabet (men Paulus og Jesus er så langt fra disse snobbede græske ideer om åndelighed).

Jeg har bøvlet med at få Tikka ud af hovedet - af sine forestillinger og da især tros forestillinger, fra hendes idiotiske naive bogstavelige læsninger Bibelen fra a til z.

Men den EKSTATISKE ÅBENBARINGS KARAKTER der kendetegner al religion men isærdeleshed Jesus og Paulus og det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET kan Tikka ikke begribe.

Hun forstår det simpelthen ikke - så derfor vil hun aldrig kunne læse og forstå Paulus og ja Nye Testamente eller i det hele taget Bibelen fordi hun forstår tingene bogstaveligt og kan ikke grade hvad ordene dækker over skyldende at hun ingen ÅNDELIGE erfaringer har i sit eget liv med de nødvendige EKSTATISKE ÅBENBARINGS KARAKTER.

At vi er ude af os selv (uden at have mistet os selv) for at noget andet kan være inde - nemlig Gud og Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#41554 - 19/10/2023 20:34 Re: Hvem lavede Gud... [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7256
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Du skriver:
Citat:
"Denne åbenbaring" skriver du Arne - men der er mange åbenbaringer - vi mennesker har mange åbenbaringer og bliver man fortrolig med sine mange åbenbaringer vil vi groft kunne dele op i åbenbaringer af vores forhold til Gud og åbenbaringer af de nye skabninger vi er i Kristus -
Min replik:
Jeg tvivler ikke på, at du oplever de mange åbenbaringer, du skriver om.

Paulus oplevede jo sin helt store åbenbaring på vejen til Damaskus, og jeg har læst meget af, hvad Paulus har skrevet

Men jeg oplever ikke sådanne åbenbaringer - og det er der jo nok en del andre, der heller ikke gør.

Har du et råd til os ikke åbenbarede?

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#41555 - 19/10/2023 22:47 Re: Hvem lavede Gud... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3692
Sted: Nørresundby
Ja mit råd er at koble fra - slå bevidstheden fra og ens tankevirksomhed fra - eller give slip herpå.

Det Tikka betragter som åndelig virksomhed er netop ikke i en Ny Testamentlig (Paulus Jesus) sammenhæng i nærheden af at være hvad der forstås ved noget åndeligt.

Det er netop den form for åndelig aktivitet som Tikka taler om man skal undgå hvis man vil forstå de åbenbaringer vi modtager fra Guds Ånd eller Helligånden.

Tikka skal lade være med at læse i Bibelen og tro hvert ord i bogstaveligste forstand hvis hun har et ønske om at forstå Paulus og Jesus, deres tale om Guds Ånd og Helligånden. Hvad hun har gjort er den største forhindring i at opnå de åndelige erfaringer og det forhold til Helligånden (Guds Ånd) som Paulus og "Jesus" er så beskæftiget med og forsøger at viderebringe os.



Citat:
Tikka:

Åndelighed er vel bare et udtryk man bruger når bevidstheden bruges til andet end overlevelse og hverdagsting.

Man beskæftiger sig i tanken - mere eller mindre bevidst - med noget højere/andet, som så igen har indvirkning på det daglige / væren - så det kryber ind under huden

Det være sig kunst, filosofi, tro ect. …

... men dette bliver så gerne til en hverdagsting, så tro bliver en virkelighed for den som tror.



Dette ovenfor er pivfalsk set i en Bibelsk kristen - især Ny Testamentlig sammenhæng -- det er milevidt ved fra at være i nærheden af det Paulus forstå ved det åndelige - Åndens Nye Liv - Gud Helligånden eller Guds Ånds virksomhed i vores liv.


Hvad Tikka betragter som noget åndeligt er småborgerlig finkulturel snobberi som stammer fra græsk filosofisk indflydelse men intet har at gøre med de jødiske kristne ideer om åndelighed eller åndelig virksomhed.


Citat:
Tikka:

tro bliver en virkelighed for den som tror.



NEJ

Nej det er hjernespind

Virkeligheden skal sanses og erfares igennem vores kropslige biologiske sanselige i verden værens tilstedeværelse (DASEIN Heidegger) eksistens og engagement.

Virkeligheden skal ikke TRO'es og det er jo overhovedet ikke hvad TRO betyder i en Ny Testamentlig sammenhæng at man lige TROR sig til en alternativ virkelighed. Dette er en absurditet.

Det Paulus og Jesus bestræbte sig på var at ændre på den sociale virkelighed, de mellemmenneskelige sociale relationer og omsorg for hinanden. Og her var vores entusiasme (i Gud Væren) og ekstatiske begejstring og engagement af stor vigtighed.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#41556 - 19/10/2023 23:12 Re: Hvem lavede Gud... [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7256
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Du svarer mig:
Citat:
Ja mit råd er at koble fra - slå bevidstheden fra og ens tankevirksomhed fra - eller give slip herpå.
Min replik:
Dit råd er ikke nyt for mig. Det er noget jeg ofte gør. Men det fører mig ikke til en paulinsk kristendom - uanset at der er meget hos Paulus, jeg holder af!

Dit svar giver mig det indtryk, at din form for kristendom er elitær.

At du dertil også er udpræget verbalt aggressiv overfor Tikka, det siger mig, at der ikke er megen plads til kristen kærlighed, forståelse og medfølelse i din måde at være kristen på.
Er du helt sikker på, at du ikke har andet at byde på end det råd, du har givet her?

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 15 af 19 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 18 19 >


Seneste indlæg
Spiritualitet
af Anonym
01/06/2024 10:01
Adskille stat og kirke?
af Tikka
31/05/2024 14:19
Vigtige præciseringer
af somo
31/05/2024 05:54
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Nyheder fra DR
Danmarksmesterskab i puslespil afholdes ..
01/06/2024 11:18
Indonesien: Bidens forslag om våbenhvil..
01/06/2024 10:30
Danmarks største dyrskue kan påvirke t..
01/06/2024 10:02
Ukrainske energianlæg ramt af russisk a..
01/06/2024 09:15
Folkemødet vil invitere råbende aktivi..
01/06/2024 09:07
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Tysk industri frygter AfD vil ødelægge..
01/06/2024 10:13
Aktivister sulter på tredje døgn for s..
01/06/2024 10:13
Økonomiaftale øger regionernes sundhed..
01/06/2024 10:13
Den japanske milliardær Yusaku Maezawa ..
01/06/2024 10:13
Politiet efterforsker mulig voldtægt af..
01/06/2024 10:13