annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15902278
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2401217
Et andet syn 2005367
Åndelig Føde 1611059
Jesu ord 1535305
Galleri
Rødhus strand efterår
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 87 gæster og 36 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 11 af 19 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 18 19 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#41290 - 28/09/2023 20:53 Re: Hvem lavede Gud... [Re: Tikka]
ABC
Uregistreret

Namaskaram Tikka

Hvordan skal dette forstås...

Citat:
For hvis døde ikke opstår, er Kristus heller ikke opstået; men er Kristus ikke opstået, er jeres tro forgæves, så er I stadig i jeres synder, og så er også de, som er sovet hen i Kristus, gået fortabt.

Hvorfor er der en reformation på vej...

https://www.saxo.com/dk/gud-er-kaerlighed_lau-sander-esbensen_indbundet_9788797205006

Hvem er alvidende...










Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#41292 - 28/09/2023 22:25 Re: Hvem lavede Gud... [Re: ]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1919
Citat:
Citat:
Hvordan skal dette forstås...

Citat:
For hvis døde ikke opstår, er Kristus heller ikke opstået; men er Kristus ikke opstået, er jeres tro forgæves, så er I stadig i jeres synder, og så er også de, som er sovet hen i Kristus, gået fortabt.

Synden er bibelsk årsag til, at menneskene dør.

Er opstandelsen ikke en realitet, vil de som Paulus talte til, hvis de var jøder inklusiv ham selv stadig være under loven og skulle dø, fordi de var syndere, og de som er døde - sovet hen - i Kristus vil ej heller få et nyt liv.
.

Top Svar Citer
#41309 - 29/09/2023 11:16 Re: Hvem lavede Gud... [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Hvad er Paulus og hvad er ikke Paulus?


Citat:
Jeg overleverede jer nemlig først og fremmest, hvad jeg også selv har modtaget: at Kristus døde for vore synder efter Skrifterne, at han blev begravet, at han opstod på den tredje dag efter Skrifterne, og at han blev set af Kefas og dernæst af de tolv. Dernæst blev han set af over fem hundrede brødre på én gang, de fleste af dem er endnu i live, men nogle er sovet hen. Dernæst blev han set af Jakob, siden af alle apostlene. Men sidst af alle blev han også set af et misfoster som mig; for jeg er den ringeste af apostlene, ikke værdig til at kaldes apostel, fordi jeg har forfulgt Guds kirke. Men af Guds nåde er jeg, hvad jeg er, og hans nåde imod mig har ikke været forgæves; jeg har arbejdet mere end nogen af dem, det vil sige ikke jeg, men Guds nåde, som har været med mig.


Jeg overleverede jer nemlig først og fremmest, hvad jeg også selv har modtaget

Det er altså ikke Paulus's originale tanker.

Men når Paulus alligevel går i forsvar for disse tanker gør han det højst overraskende som følger:

"Hvis der ikke findes nogen opstandelse fra de døde, er Kristus heller ikke opstået"

Paulus siger det stik modsatte hvad vi forventer og tror nemlig at der intet overhovedet specielt er ved en Jesus opstandelse.

Altså stik mod hvordan vi moderne mennesker og de fleste kristne gennem tiderne har forholdt sig til Jesus opstandelse - nemlig at det overhovedet ikke er noget særligt - det særlige er et helt andet sted ifølge Paulus.


Det særlige begynder ved 1 Kor 15; 35.

Her forklares hvad der er så vigtigt at forstå ved Paulus nemlig at den virkelighed med Gud og i kraft af Gud som Jesus bærer ind i verden nemlig det Guds Nådes Kraftværk vi er i Kristus qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os nu er en realitet alle steder og til alle tider da KRISTUS er allestedsnærværende og alletidsnærværende = lig med at KRISTUS lever eller KRISTUS VIRKELIGHEDEN er en realitet for alle der iklæder sig KRISTUS.

Alt hos Paulus drejer sig om "os i Kristus"
- om vores i KRISTUS VÆREN - de Nye Skabninger vi er i KRISTUS qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.

Guds Kærlighed Kristus betyder som kærlighed altid betyder to der behøver hinanden og finder sammen for at kunne være fuldkomne - opnå fuldkommenhed og helhed - Healing (for nemlig er kærlighed større end at være forladt (Gudsforladt) og ensom). Guds Kærlighed Kristus er altså mennesket og Gud i et kommunikerende kreativ og skabende kærligt samspil igen (de Nye Skabninger vi er i KRISTUS) ifølge Jesus og Paulus gennem den Guds Ånd vi er givet.

Alt i kristendommen og hos Jesus og Paulus drejer sig om at vores virkelighed med Gud ikke kan forhindres af religion og mennesker. Ingen kan belære os da vi på suverænt vis er Guds Børn med Guds Ånd.

I Kristus står vi overfor Gud som konkret virkelighed i vores liv.

I KRISTUS = i TROEN (i Herren i Ånden) har vi liv og virkelighed med Gud - er vi til i skabende kreativ samspil med Gud som var vi Guds Børn og Gud vores kærlige Fader. Gud er til (tilstede og nærværende) i vores liv som den skabende kreativ virkelighed vi kender gennem Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.

Omgivelserne kaldte de første kristne for ateister da de ikke ville dyrke Gud eller Guder - da de ikke var tilhænger af nogen religion længere fordi de havde Gud som konkret virkelighed i deres liv.

Kristus eller Gud eller Guds Ånd virkede mægtigt i hver eneste af os kristne som Paulus siger det.

Er dette ikke MYSTIK?

Jo KRISTUS MYSTIKKEN - vores VÆREN i KRISTUS er kristendommens grundessens siger Albert Schweitzer og herom siger han:


Citat:
Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it ; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.


there is no loss of self but an enriching of it


Dette er religionshistorisk nyt og kristendommens særkende:


Revelation is always the revelation both of God and of man.

In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man - of a new SPIRITUAL and ETERNAL MAN. Nicolai Berdyaev

Dette er hvad vi finder i 1 Kor 15 fra vers 35.

"a new SPIRITUAL and ETERNAL MAN".


-0-0-0-


Citat:
Man is born in revelation (åbenbaringer er altid EKSTATISKE SPONTANE BRUD ERFARINGER); and not only the divine nature but also the human nature is there disclosed. Degrees of revelation imply also degrees in the development of man.
Revelation is always the revelation both of God and of man; it is divine-human by nature, and it is this aspect which finds its definitive expression in Christianity. In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man; for the Second Hypostasis of the Holy Trinity is Man in the absolute sense, and His revelation means the appearance of a new SPIRITUAL and eternal man. Nicolai Berdyaev



Igen det særlige helt specielle specifikke ved kristendommen eller God in Christ er:

Revelation is always the revelation both of God and of man; it is divine-human by nature, and it is this aspect which finds its definitive expression in Christianity. In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man


Sådan skal OPSTANDELSESBEGIVENHEDEN KRISTUS forstås hos Paulus - ikke noget der isoleret sker mennesket Jesus og som vi skal måbe over med store vantro øjne.

Nej i Jesus Kristus finder der en hel Ny Skabelse sted. Denne gang ikke af et menneske dannet af jord af ler - men en Ny Skabelse af et sjæleligt menneske. Se 1 Kor 15 vers 35 og frem. Og ja alle steder hos Paulus hvor han taler om de Nye Skabninger vi er i KRISTUS - vores Kristusparticiperende eksistensforvandlende Ny Væren og Natur: the appearance of a new SPIRITUAL and eternal man



-0-0-0-

Kort lige til sidst

Ingen kristne står udenfor OPSTANDELSES BEGIVENHEDEN KRISTUS

Det er en Ny Skabelse - det er en kosmisk begivenhed der forandrer menneskers liv på jorden for altid. Fordi Kristus nu, som Adam blev det første menneske for det jordiske sjælelige menneskes slægt, bliver det første menneske for for det himmelske åndelige menneskes slægt. ET NYT MENNESKE ER DUKKET OP PÅ SCENEN:

the appearance of a new SPIRITUAL and eternal man
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#41312 - 29/09/2023 14:13 Re: Hvem lavede Gud... [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1919
Citat:
Jeg overleverede jer nemlig først og fremmest, hvad jeg også selv har modtaget

Det er altså ikke Paulus's originale tanker.

Paulus er som omvendt fundamentalistisk jøde, blevet en fundamentalistisk kristen og hans tro skulle gerne være hans egen, uanset hvor han har den fra – du ved, det der kan blive tro, kommer udefra – men for at det kan blive en virkelig virkelighed for én selv må man tage det ind og gøre det til en del af én selv. Man iklæder sig troen - det man tror - og ser verden derigennem.

Når Paulus forsvarer opstandelses troen for tvivlende Kristus tilhængere i den menighed han selv havde oprettet, ligger der flere ting i dette, ud over dét som fremgår i kapitlet, vil jeg mene.

Paulus autoritet, troværdighed og identitet er på spil, men som vi ser, slår han fast at der er en opstandelse ... (som han ventede på, og som han i øvrigt mente, han havde en pant på.)

Hans forestilling var i følge skrifterne, at Jesu – den af gud oprejste Kristus, skulle komme og hente ham og de andre hellige, før verden skulle gå under lige om lidt.

At hans tro byggede på overleveringer, skrifterne samt åbenbaringerne fra Jesus skulle gerne stemme overens, hvis hans tro skal være sand, for ellers ville Jesus vel fra himlen korrigere ham blinker

Nu skal man jo også huske at Paulus tekster i NT er ældst og andet i NT er skrevet senere og derfor, er de ideer "de" havde de samme som Paulus, fordi det er Paulus tanker –



Top Svar Citer
#41322 - 30/09/2023 02:16 Re: Hvem lavede Gud... [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:


Paulus er som omvendt fundamentalistisk jøde, blevet en fundamentalistisk kristen og hans tro skulle gerne være hans egen, uanset hvor han har den fra – du ved, det der kan blive tro, kommer udefra – men for at det kan blive en virkelig virkelighed for én selv må man tage det ind og gøre det til en del af én selv. Man iklæder sig troen - det man tror - og ser verden derigennem.



Nej Paulus er ikke fundamentalistisk kristen ifølge den faglige saglige videnskabelige forskning - tværtimod er han Frihedens Apostel og Tænknings Skytshelgen.

Og han er med i flere demokrati kanon.

Paulus kan selvfølgelig læses som fanden læser Bibelen og tro kan forvanskes til vores moderne fejlagtige forståelse tro.

Jeg vil ikke gentage hvordan TRO skal forstås hos Paulus - det har jeg gjort så ofte.


Citat:
Tikka:

og hans tro skulle gerne være hans egen, uanset hvor han har den fra – du ved, det der kan blive tro, kommer udefra – men for at det kan blive en virkelig virkelighed for én selv må man tage det ind og gøre det til en del af én selv.



"men for at det kan blive en virkelig virkelighed for én selv må man tage det ind og gøre det til en del af én selv."

Dette findes der ikke spor af hos Paulus. Og det er noget gøjl ingen andre i hele verden nogensinde har sagt hvis vi ser bort fra dig Tikka. Hvad jeg hævder om Paulus har jeg utallige videnskabelige eksperter til at støtte op om og her kan jeg bare nævne Luther - Albert Schweitzer - Rudolf Steiner - Nicolai Berdyaev - Paul Tillich og Karl Barth og Regin Prenter. Men du kan ikke finde en eneste der underbygger din påstand om autosuggestion og hjernespind der ender op noget med en virkelig virkelighed. Og kan du må du gerne give mig referencer til andre tænkere.

Du har ret - dine fejlagtige læsninger Paulus er hjernespind og de gør at du fx fuldstændig er ude af stand til at læse en lang række kapitler hos Paulus fx 1 Kor 15 fra vers 35 - for ikke at tale om 1 Kor 2 og 2 Kor 3 og Rom 8 og ja hele Galaterbrevet - måske også derfor du aldrig referere derfra men meget smart springer disse paulinske nøglekapitler over da der står det stik modsatte hvad du hæver om Paulus.


Citat:
Tikka:

Man iklæder sig troen - det man tror - og ser verden derigennem.


Man iklæder sig KRISTUS hvilket Paulus skriver flere steder og det stemmer jo så med at TROEN er lig med KRISTUS - de Nye Skabninger vi er i KRISTUS qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.


-0-0-0-

Du virker ikke særligt interesseret i Paulus - var du ville du nok tillægge alle kapitler og Breve hos Paulus en værdi og betydning men du har valgt nogle få steder som du tolker på helt din egen måde - nemlig din egen forståelse tro der bestemt ikke er den måde Paulus forstår TRO på - nemlig retfærdiggjort af TRO og som Abraham havde TRO.


Hvordan kan du overse Begivenheden Kristus og vores væren i Kristus???

Over 50 gange skriver Paulus eksplicit om dette at være i Kristus og det er implicit over 100 gange da retfærdiggjort af TRO betyder det samme.

Alt hos Paulus er bygget op omkring Begivenheden KRISTUS og centreret om vores i KRISTUS VÆREN.


-0-0-0-

Men din ihærdighed er rørende når man tænker på at det hele er hjernespind - hvilket det jo vitterligt også er som du forstår tingene.

Hvis noget var hjernespind ville jeg flygte og opgive dette og begynde at beskæftige mig med noget andet der kunne gøre mig mere virkeligheds orienteret - men det er som om du ikke har fundet et alternativ til hjernespind og når du endelig forsøger får vi nogle meget vage betragtninger om at være i nuet.

Der er ingen SPIRITUALITET - ingen glæde og entusiasme og ekstatisk begejstring og engagement som hos Paulus. Paulus har netop forandret verden fordi han ikke er flad eller uinspireret Åndsforladt og Gudsforladt. Hvad Ånden/Gud udretter i vi mennesker har Paulus redegjort ret præcist for og det stemmer med moderne videnskabelig psykologi på neurovidenskabelig grundlag.



Hvordan kan Paulus kendere i verdensklasse sige følgende der strider direkte imod hvordan du Tikka læser og forstår Paulus - følger her:




Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.

Faith is an act of a finite being who is grasped by, and turned to, the infinite.

Faith is being grasped by an ultimate concern, or in the grip of something which is of infinite seriousness for me which surpasses life and death.

TRO er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)

Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto i sin redegørelse for Luther.



Ofte har jeg tænkt på; hvorfor møder vi hos Tikka intet der er i nærheden af ovenstående (jeg kunne også have taget Albert Schweitzer citater med).

Derfor jeg kalder dig flad fordi du er så glædesløs og helt uden tegn på nogen som helst ekstatisk begejstrings struktur og entusiasme (i Gud Væren). Du virker så aldeles Gudsforladt eller Åndsforladt - alt det der er så stærkt hos Paulus hos Paul Tillich og Luther og R Otto og Albert Schweitzer.

Hvis jeg skal lære at forstå Paulus ville jeg så gå til Tikka eller Paul Tillich og Luther og Albert Schweitzer.

Nu havde jeg stiftet bekendtskab med Paul Tillich og Luther og Albert Schweitzer og Rudolf Steiner med mange flere omkring Paulus før jeg mødte Tikka.

Nå hvad jeg vil sige er at Paul Tillich og Luther og Albert Schweitzer er anerkendte Paulus kendere. Og deres indføring i Paulus stemmer nøjagtig som jeg selv læste Paulus.


Hvor jeg blev fyldt med


Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew.

TRO er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.


Fyldt med GUD som NÆRVÆRENDE VIRKELIGHED og bestemt ikke som noget "Tikka troet eller forestillet" og bestemt ej heller som en virkelig virkelighed = hjernespind - nej det hele viste sig at stemme nøje overens med den nyeste hjerneforskning og psykologi. Så jeg befandt mig i samme virkelighed som den naturvidenskabelige virkelighed eller den virkelighed naturvidenskaberne forsøger at trænge dybere og dybere ind på eller ind i.



-0-0-0-

Citat:
Tikka:

du ved, det der kan blive tro, kommer udefra – men for at det kan blive en virkelig virkelighed for én selv må man tage det ind og gøre det til en del af én selv.


Nej det ved jeg ikke

Det er noget vrøvl fra ende til anden hvad du skriver. Paulus er religionshistorisk verdenskendt for det stik modsatte. 1 Kor 2 og 2 Kor 3 underminerer fuldstændig dine påstande om Paulus.

Tro kan aldrig komme udefra mennesker eller fra tradition og overlevering - ja jeg ved ikke hvor mange gange Paulus afviser sådan noget pjat.

Det er Gud Helligåndens værk eller gave.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 11 af 19 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 18 19 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Beredskabet: Pas på med åben ild i pin..
17/05/2024 11:01
Medicinmangel tager apotekernes tid
17/05/2024 09:42
Fransk politi skyder og dræber mand, so..
17/05/2024 09:09
USA's nødhjælpshavn i Gaza har været ..
17/05/2024 09:06
Orbán sender tanker til Fico: Vil mangl..
17/05/2024 08:57
Nyheder fra Religion.dk