annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 16202107
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2430866
Et andet syn 2027671
Åndelig Føde 1731299
Jesu ord 1554114
Galleri
Et nyt liv
Hvem er online?
0 registrerede 500 gæster og 255 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 41 af 53 < 1 2 ... 39 40 41 42 43 ... 52 53 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#40987 - 08/09/2023 16:52 Re: skadelige urenheder [Re: somo]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7285
Sted: Sydsjælland
Hej somo.
Min indstilling er at respektere menneskers religiøse holdninger, og jeg finder det forkert, faktisk et misbrug af ytringsfriheden, primitivt at håne andres religion, såsom ved afbrænding af Koranen.
Det tror jeg på, at mange danskere også gør.

Noget som modvirker respekten for de forskellige former for islam er jo imidlertd bl.a., hvad Islamisk Stat foretager sig.

Den slags øger jo ikke respekten - ligesom fortidens kristne korstog nok heller ikke gjorde.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#40989 - 08/09/2023 17:55 Re: skadelige urenheder [Re: Arne Thomsen]
ABC
Uregistreret

Top Svar Citer
#40991 - 08/09/2023 19:29 Re: skadelige urenheder [Re: ]
somo Offline
bor her
Registeret: 14/07/2012
Indlæg: 1473
H. C. Andersen 1805-1875

Spaniensrejse – Maurernes land | Den muslimske pige | Den muslimske trosbekendelse | Engageret u religion | H. C. Andersens Gud

H. C. Andersen (1805-1875), den verdensberømte danske forfatter, mødte den muslimske kultur på sine rejser til Spanien og Tyrkiet. I Spanien var han begejstret for de muslimske bygningsværker og i Tyrkiet mødte han i sit sind det Arabien fra ”Tusind og en nat” fortællingerne, som havde inspireret ham i hans barndom til, at blive den store eventyrforfatter. På H. C. Andersens tid var Osmanerriget og Arabien det “lykkelige Arabien”, der hvor der var velstand og lykke.

H. C. Andersen betragtede sig selv som kristen. Men hans forståelse af Gud og Jesus gik imod kristendommen. Gud og kristendommen er to forskellige ting hævdede han. H. C. Andersen troede på, at jødernes Gud, de kristnes Gud og muslimernes Gud var den samme Gud. Kun muslimer tror, at jøder, kristne og muslimer har den samme Gud. H. C. Andersens og muslimernes overbevisning er på dette punkt den samme.

Spaniensrejse – Maurernes land

H. C. Andersen ankom til Spanien den 6. September 1862, hvor han rejste langs østkysten og tog også en tur til Tanger i Marokko. Han besøgte Malaga, Alhambra slottet i Granada og slottet Alcazar i Sevilla. Han besøgte Gibraltar i oktober og tilbragte i november 1862 en uge i Tanger.

Maurerne var muslimer fra nordafrika og havde regeret i Sydspanien, Andalusien, op til 1212 e.Kr.

Typisk for H.C. Andersens beskrivelse af den muslimske mauriske kultur, han møder, er synspunktet, at det, der er kommet til siden maurerne, repræsenterer et fald fra en æstetisk højtudviklet kultur [1, s41].

Om domkirken i Cordoba skriver H. C. Andersen:

Een Herlighed eier Cordoba endnu fremfor nogen anden spansk By, det er den store, mærkelige Moskee, nu Byens Domkirke… denne [kirken] er en uhyre stor Fiirkant, lav og endnu lavere ved sin Udstrækning man kom først ind I en stor Orangegaard [gård med appelsintræer] fra Maurernes Tid, -Taarnet laae til Høire Kirken modsat. Den havde en heel Skov af Søiler, I det Uendelige, Alter ved Alter og midt derinde løftede sig egentlig den christne høiere Kirke, men tung, deilig var der en maurisk Bue med Indskrift til Gud og Propheten. I et lille Sidekapel laae en Syg.-Det eiendommelig Skjønne var en Deel forstyrret [ødelagt] ved de christelige Elementer. [1, s43]

Om omdannelsen fra moske til kirke skriver H. C. Andersen:

Medens fra Høikirken Lovsange lyder: Jesu og Jomfru Maria prædike Væggene i arabiske Skrifttegn: “Der er kun en Gud og Mahomed er hans Prophet!” Det hele gjør et forunderligt blandet Indtryk, der tilvisse bedst løfter os ved Tolerance og Psalmesangen: “Vi troe, vi Alle troe paa Gud!” [1, s46]

Den muslimske pige

Efter rejsen til Spanien skrev H. C. Andersen teaterstykket Maurerpigen. I Maurerpigen er han selv den muslimske kongedatter Naima, der svarer den kristne fædrelandselskende spanierinde Raphaellas udfald og had til muslimerne med forsoning og sindsro. Stykket kaldte han først Spanierinden, men ændrede det siden til Maurerpigen. Både Raphaella og Naima er uvidende om, indtil slutningen af stykket, at Raphaella er halvsøster til Naima.

Engageret i religion

H. C. Andersen bekendte sig til kristendommen gennem hele sit liv. Men han satte spørgsmålstegn ved visse dogmer i den kristne tro, stik i mod datidens og nutidens kristendomsforståelse.

I sin dagbog skriver H. C. Andersen om en religiøs diskussion med en missionær fra Tranquebar, en pastor Knudsen:

“Han kastede en Masse Bibelsprog der blev Tornebuske mellem mig og Guds Kjærlighed jeg sagde at I Guds Natur kunde jeg føle mig mere opbygget end ved en daarlig Prædiken. ‘Men Naturen prædiker ikke Christendom!’ svarede han. Jeg blev nerveus, følte mig ikke glad eller hyggelig [tilpas] hos den overmodige Mand!” [2, s142]

Denne korte episode fra dagbogen vidner om, at H. C. Andersen engagerede sig i sin tro, lod sig ikke belære af andre, men studerede den selv og tog selvstændig stilling. Det kom i særdeleshed til, at gælde hans gudsopfattelse.

Den muslimske trosbekendelse

Under opholdet i Istanbul, hvor H. C. Andersen fik flere vrede kommentarer med på vejen som ”kristenmand”, overværede han en fødselsdagsfest for Profeten Muhammad. Her lader det til, at H. C. Andersen selv digter videre, eftersom det er ”nattergalen” der får lov til at oversætte for ham. Han skriver i rejseskildringen [1, s110-11] [3].

Nattergalen oversatte det for os, ellers havde vi ikke forstået det.

”La illah illallah!” I Staden Mekka kom Kjøbmændene sammen for Handelens Skyld; der kom indiske og persisike, der kom ægyptiske og syriske; i Templet Kaba havde hver sit Gudebillede…

Ni måneskifter gik, og aldrig har Jordens Blomster duftet saa saftfuldt; da rystede Klipperne, Søen Sava sank i Jorden, Gudebillederne styrtede i Templet, og Dæmonerne, som vilde bestorme Himlen, faldt som Millioner Stjerneskud, styrtede af Landsesvingeren, thi Mohammad, Propheten, fødtes i denne Nat! ”La illah ilallah!”

La illah illallah, sådan lyder den muslimske trosbekendelse på arabisk. H. C. Andersen bemærkede under besøget i Cordoba også den muslimsk trosbekendelse, og oversætter den i fodnoten med “Der er ingen Gud, uden Gud!”

H. C. Andersens Gud

H. C. Andersen var ikke i tvivl om, at jøder, muslimer og han som kristen tilbad den samme Gud. Han var monoteist. “Du er ikke kristen”, bliver han gang på gang mødt med. H. C. Andersen troede ikke på det, for kristne, helt afgørende dogme om, at Gud blev menneske i Jesus Kristus.

I rejseskildringerne skriver han [1, 3]:

Du evige Gud, saa kjærlig og god!
Send du mig dit Lys for min usikkre Fod,
Lys ind I mit Hjerte, det vil kun det Rette!
De Skriftens Tjenere slette fast ud,
Du er den eneste, eneste Gud.
Hvad Christus mig lærte, jeg skal ej forgjætte,
Men Du kun er Herren, der er kun een Gud!

På nutidssprog kunne meningen lyde som følger:

Du evige Gud, så kærlig og god!
Lys for min usikre fod,
lys ind i mit hjerte, der kun vil det rette!

Præsterne har næsten visket ud,
at du er den eneste, eneste Gud.

Hvad Kristus lærte mig, skal jeg ikke glemme.
Men kun Du er Herren, der er kun een Gud!

Ordene ”De skriftens tjenere slette fast ud, at du er den eneste, eneste Gud” betyder, at præsterne næsten får os til at glemme eller tie om, at du er den eneste Gud.

Da H. C. Andersen ikke var provokerende eller konfrontorisk af natur, er det så klart som han kan sige, at efter hans mening var det præsterne og teologerne, og ikke bibelen, der gjorde Jesus til Gud. Gud talte gennem Jesus, men det var ikke Gud der led på korset [1, s54]. Dette er præcis sådan, en muslim kan formulere sin tro på Gud og Jesus.

Muslimer som ikke-muslimer kan af H. C. Andersen lære, hvad monoteisme er, nemlig at finde Gud i naturen, være overbevist om Hans eksistens og tilbede Ham som ”den eneste, eneste Gud” eller ”ingen Gud, uden Gud”. H. C. Andersens ord er rørende for en muslim, så klare er hans ord og smukke hans bøn til Gud. Hvad moneteisme er og betyder, findes næppe bedre på dansk end hos H. C. Andersen.



Kilder

[1] Der er kun én Gud, H. C. Andersen ser på islam, Johan de Mylius, Syddansk Universitetsforlag 2006. Johan de Mylius er professor, dr.phil. Institut for Litteratur, Kultur og Medier. Han er tilknyttet H.C. Andersen-Centret og Studienævn for Litteraturvidenskab.

[2] H. C. Andersen – liv og værk, en tidstavle 1805-1875, Johan de Mylius, Aschehoug 1993

[3] H. C. Andersens Romaner og Rejseskildringer 1-7, Det danske sprog- og litteraturselskab 1943-44




5 amerikanske atleter, der konverterede til islam

https://religionunplugged.com/news/2023/4/21/5-american-athletes-who-converted-to-islam
Top Svar Citer
#40993 - 08/09/2023 21:30 Re: skadelige urenheder [Re: somo]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Hvad blev Jesus sendt ned på jorden for...

https://da.wikipedia.org/wiki/Vandrer_mod_Lyset

Jeg har forståelse for Muhammed...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-35/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxxiv-xxxv/

Lad os vise disse videoer i fjernsynet, så vi kan få sat gang i samtalerne, og luget ud i ukrudtet...












Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#40995 - 09/09/2023 12:18 Re: skadelige urenheder [Re: ]
somo Offline
bor her
Registeret: 14/07/2012
Indlæg: 1473
Alle profeterne, Moses, Jesus, Muhammed og andre, fred være med dem

Gud sendte dem for at folk skulle tilbede den ene Gud (Faderen)


Bibelen er én bog, Det Gamle Testamente. Bibelen indeholder seksogtres bøger (eller flere afhængigt af det kirkesamfund, man tilhører).
Det Gamle Testamente (GT) er Toraen efterfulgt af jøderne. OT indeholder nogle fragmenter af Toraen, der gik tabt, og Salmerne, men Talmud er bogen, som jøderne fulgte og er fuldstændig uden relation til Bibelen.

Det Nye Testamente (NT) er evangeliet om profeten Jesus, eller Injeel. Det er ingen af delene. Den består af syvogtyve bøger, hvoraf ingen blev fortalt eller skrevet af profeten Jesus, selvom NT kan indeholde fragmenter af Injeel (profeten Jesu ordsprog og lære). Injeelen som åbenbaret gennem profeten Jesus er gået tabt. De fragmenter, der kan citeres i NT, er muligvis ikke autentiske eller i deres rette sammenhæng. Så det er fejlagtigt at sidestille NT med Injeel nævnt i Koranen.


Koranen er det eneste autentiske "Guds ord", hans tale, og Allah har lovet at beskytte den mod forvrængning af enhver art indtil dommedag, og han har holdt sit løfte. Ikke ét bogstav eller en stavelse er blevet ændret i løbet af de sidste 14 århundreder.

Så hvis Bibelen hverken er fortalt af Gud eller skrevet af ham, og som sådan ikke er 'Guds ord', hvad er det så? Ud fra ethvert objektivt kriterium er Bibelen en bog, der indeholder en samling af historier, legender, folkeeventyr, folkesagn, myter, sagaer, fortællinger, poesi, fragmenter af skrifter (fragmenter fra Salmerne, Toraen og Injeel som allerede nævnt) ), breve (især i Det Nye Testamente), syner, drømme, beretninger om begivenheder fra tvivlsomme kilder (ikke øjenvidner), redaktørers eller skriftlærdes notater samt menneskelige fejl.


For dem, der tror på det, er det en bog, der har historiske, kulturelle, moralske og etiske værdier og en kilde til åndelig undervisning og vejledning. Det er en bog, der er højt værdsat, primært af kristne, der ser den som en guddommelig bog og kilden til deres religiøse overbevisning. Men i sidste ende er det kun en bog med mange begrænsninger og ufuldkommenheder, som diskvalificerer den fra at blive kaldt "Guds Ord." Den, der fremsætter en sådan påstand, så ligger bevisbyrden hos ham. Tværtimod er den glorværdige Koran Allahs tale og blev gennem englen Gabriel åbenbaret for profeten Muhammad sallallaahu `alayhi wa sallam (må Allah ophøje hans omtale); senere samlet i en bog for mere end 14 århundreder siden forbliver den bevaret i sin oprindelige form indtil i dag.


For at konkludere, var alle profeternes religion én, religionen 'Eesa (Jesus) må Allah ophøje hans omtale var den samme religion som Muhammad sallallaahu 'alayhi wa sallam (må Allah ophøje hans omtale) og det var religionen af Ibraaheem (Abraham) og Moosa (Moses), og alle profeternes religion, må Allah ophøje deres omtale; dog var deres love anderledes. Derfor følger vi muslimer i virkeligheden alle profeternes religion, som er islam.



Profeten Muhammed ﷺ biografi | Introduktion | Sadiq A. Yasin
https://www.youtube.com/watch?v=-1OTxgAeaDc


Profeten Muhammed ﷺ biografi | del 1 | Sadiq A. Yasin

https://www.youtube.com/watch?v=vXmRFD3CFS4
Top Svar Citer
annonce
Side 41 af 53 < 1 2 ... 39 40 41 42 43 ... 52 53 >


Seneste indlæg
Adskille stat og kirke?
af Hanskrist
16/06/2024 12:31
Hvorfor omtales guds ånd ikke som en ham?
af Tikka
15/06/2024 13:12
Eid al-Adha
af somo
15/06/2024 08:44
Valg - demokrati - Jesus
af Anonym
13/06/2024 16:59
Spiritualitet
af Anonym
11/06/2024 07:19
Nyheder fra DR
Mand såret efter at have truet tysk pol..
16/06/2024 13:45
Putin udelukker ikke Ukraine-forhandling..
16/06/2024 13:43
Dybt kritisabel fejl i ministerie: Fik l..
16/06/2024 13:42
Patient sigtet efter knivstikkeri mod l..
16/06/2024 13:32
Folkemødets direktør overvejer sin fre..
16/06/2024 12:30
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Folkemødet er et blevet et sted, hvor m..
16/06/2024 12:14
Mand med en hakke og molotovcocktail sku..
16/06/2024 12:14
Rusland hævder at have erobret endnu en..
16/06/2024 12:14
31-årig sigtes for at stikke læge med ..
16/06/2024 12:14
Borgmester i Kosovo betaler borgere for ..
16/06/2024 12:14