annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15810923
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2394358
Et andet syn 2000135
Åndelig Føde 1571492
Jesu ord 1530964
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
0 registrerede 193 gæster og 44 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 8 af 42 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 41 42 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#38781 - 15/02/2023 18:20 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7229
Sted: Sydsjælland
Ja, Hanskrist, set med mine øjne, har du nu endegyldigt slået fast, at det er udsigtsløst at foreslå dig en anstændig og kultiveret debatadfærd.
Så dét vil jeg ikke spilde mere tid på.
Arne trist
Top Svar Citer
#38782 - 15/02/2023 19:15 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3683
Sted: Nørresundby
Tak og i lige måde Arne

Og en god beslutning ikke at spilde mere tid på det
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38799 - 17/02/2023 14:17 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3683
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Her er det så, det undrer mig, at der i kærlighed mellem mennesker ikke nævnes begreber som: Omsorg og indsigt.


Den kærlighed vi hører om hos Paulus - mente Arne at størrelser som omsorg og indsigt ikke var inkluderet.


Er det nu også korrekt - nej på ingen måder (Arne har takket mig for at vise det ikke var en korrekt antagelse):

Ifør jer da, som Guds udvalgte, hellige og elskede, inderlig barmhjertighed, godhed, ydmyghed, mildhed, tålmodighed. Bær over med hinanden og tilgiv hinanden, hvis den ene har noget at bebrejde den anden. Som Herren tilgav jer, skal I også gøre. Men over alt dette skal I iføre jer kærligheden, som er fuldkommenhedens bånd. Kristi fred skal råde i jeres hjerter; til den blev I jo kaldet som lemmer på ét legeme. Og vær taknemlige. Lad Kristi ord bo i rigt mål hos jer. Undervis og forman med al visdom hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng med tak i jeres hjerte til Gud. Hvad I end gør i ord eller gerning, gør det alt sammen i Herren Jesu navn, og sig Gud Fader tak ved ham!


Citat:
Hvis da trøst i Kristus betyder noget, hvis kærlig opmuntring, hvis Åndens fællesskab, hvis inderlig medfølelse betyder noget, så gør min glæde fuldstændig ved at have det samme sind, ved at have den samme kærlighed, med én sjæl og ét sind. Gør intet af selviskhed og heller ikke af indbildskhed, men sæt i ydmyghed de andre højere end jer selv. Tænk ikke hver især på jeres eget, men tænk alle også på de andres vel. Fil 2


Mine brødre, jeg tvivler ikke på, at I er fulde af godhed og fornøden indsigt, så I også kan vejlede hinanden.


Kærligheden skal være oprigtig. Afsky det onde, hold jer til det gode. Vær hinanden hengivne i broderkærlighed, kappes om at vise hinanden agtelse. Vær ikke tøvende i jeres iver, vær brændende i ånden, tjen Herren. Vær glade i håbet, udholdende i trængslen, vedholdende i bønnen. Vær med til at hjælpe de hellige, når de har behov for hjælp. Læg vægt på at være gæstfrie. Velsign dem, der forfølger jer, velsign, og forband ikke. Glæd jer med de glade, græd med de grædende. Hold sammen i enighed. Stræb ikke efter det høje, men hold jer til det lave, og stol ikke på jeres egen klogskab. Gengæld ingen ondt med ondt; tænk på, hvad der er rigtigt over for alle mennesker. Hold fred med alle mennesker, om det er muligt, så vidt det står til jer. Romerbrevet



-0-0-0-

At gå på opdagelse i Paulus Breve er at gå på opdagelse i vores NY VÆREN i KRISTUS - de Nye Skabninger vi er i KRISTUS.


Kolossenser Brevet er om den GUDS HEMMELIGHED - KRISTUS HEMMELIGHEDEN - der nu er blevet ÅBENBARET OS - de Nye Skabninger vi er i KRISTUS.

I KRISTUS - vores HERLIGHED fra GUD - vores HIMMELSKE HERLIGHEDS LEGEME - hele Guddomsfylden i kød og blod.

I KRISTUS gør GUD os levende sammen med ham. I KRISTUS er vi blevet gjort levende for Gud - her skænkes vi alt vi har brug for af Guds Visdom og Rigdom på HERLIGHED og den GUDS FRED der overgår al forstand. I KRISTUS er det himmelske og jordiske forenet.

Så der er tale om en forløsning og ja forvandling af det jordiske liv (jordiske menneske) og hele skabelsen Skaberværket og altså ikke en forløsning fra det jordiske - fra Skaberværket.


Hvorfor det er vigtigt at se KRISTUS i alle mennesker - i alt og i alle.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38803 - 18/02/2023 15:02 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3683
Sted: Nørresundby
Arne en bog der må være lige noget for dig:


NATURENs HELLIGE KRAFT af Karen Armstrong

”En af den vestlige verdens mest vise religionskendere, Karen Armstrong, giver håb i en tid, hvor kloden er ved at brænde sammen. For inderst inde ved vi, at naturen er hellig, forsikrer hun og henter dokumentation i alverdens religioner, også kristendommen. Jeg beder til, at hun har ret.” CHARLOTTE RØRTH Et forsvar for den fortryllede natur I størstedelen af menneskehedens historie er naturen blevet opfattet som hellig og vores Gud eller guder blevet betragtet som allestedsnærværende. Da den vestlige verdens naturvidenskab og filosofi i det 17. århundrede begyndte at adskille Gud fra naturen, skete der ikke kun et brud med tusind års akkumuleret viden og erfaring – det blev også roden til den udbytning af naturen og den usunde individualisering, som nu viser sig fatal. Karen Armstrong er en af verdens førende religionsformidlere. Hun argumenterer i sin bog for, at det ikke er nok at ændre adfærd for at dæmme op for den truende klimakatastrofe. Vi har brug for at reparere det grundlæggende bånd mellem verden og menneske. Hun er overbevist om, at religion og spiritualitet kan komme os til hjælp – den kunstige adskillelse kan heles. Naturen skal genfortrylles, så vi lærer at omgås den med ærefrygt og respekt frem for at betragte dens ressourcer som en evig kilde til vores forbrug og velstand. Hvert af bogens ti kapitler præsenterer et tema, der står centralt i en af verdens store religioner: fra taknemmelighed og medfølelse til offer og ikkevold. Hvert kapitel afsluttes af praktiske råd til et nyt mindset om forholdet mellem natur og det hellige. ”Naturens hellige kraft” er en bog om ”dybdeøkologi” – om de dybeste bånd mellem menneske og natur. Den er en inspirerende og indtrængende appel til dem, der ved, at det både kræver nye handlemåder og anderledes tænkning at genoprette klodens tilstand. Karen Armstrong, født 1944, er en engelsk forfatter og religionsformidler. Hun var katolsk nonne i syv år, men forlod sin klosterorden i 1969 for at studere engelsk ved universitetet i Oxford. Hun har gennem sit omfattende og prisbelønnede forfatterskab fået et indgående kendskab til verdensreligionerne og beskriver sig selv som freelancemonoteist. På dansk er tidligere udkommet bl.a. Jerusalem og Muhammed.


-0-0-0-


Et sted i London sidder en snart 80-årig dame ved sit skrivebord og ser ud på et træ. Hvilket træ har ingen betydning. Ej heller, hvor det står. At hun, et menneske, bare sidder stille og kigger nøje på et stykke natur, er det afgørende.
”It can be anything, really." Det kan være hvad som helst. Sæt dig bare stille og se på det i 10 minutter. Gerne udendørs, selvfølgelig. "Even in the rain."
Karen Armstrong ler. Hun ved, det lyder letkøbt, men det er det ikke. Er der nogen, der i dag kan kaldes vis, er det hende.
Kloden rundt er hun anerkendt som en af vor tids store tænkere og har skrevet flere af de bøger, både menigmand, magtens og fredens folk læser for at finde veje ud af konflikter, rædsler og almindelig eksistentiel tvivl. I sine nu 30 priste, lærde og læseværdige værker har hun især koncentreret sig om menneskets behov for religioner og deres opståen, ligheder og forskelle. Nu, ”hvor jeg er ved at blive gammel” som hun siger, vil hun samle sin viden til klodens bedste.
Det gør hun i bogen med den sigende titel, “Naturens hellige kraft – hvordan vi kan genskabe vores bånd til den naturlige verden”, som magasinet The New Yorker ved udgivelsen kaldte ”en af årets vigtigste udgivelser”.

Læs mit eksklusive interview på www.charlotteroerth.dk og www.POV.international fra søndag 19.februar.


Charlotte Rørth
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38804 - 18/02/2023 18:51 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7229
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Du har ret i at bogen "Naturens hellige kraft" er et oplagt interesse-emne for mig.
Hvad du og dit link oplyser er jo faktisk ikke nyt for mig, for det er jo, hvad jeg selv er nået frem til.

Men det overblik, der loves over de forskellige religioners indstilling, finder jeg spændende - så jeg har nu købt bogen over nettet - og så må det jo vise sig, hvad Karen Armstrong har fundet om religionerne.

Om jeg i øvrigt præcis er helt enig med hende, er jeg selvfølgelig også spændt på blinker

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 8 af 42 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 41 42 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Nyheder fra DR
Forslag om at vippe formand for Repræse..
09/05/2024 00:18
Lav efterspørsel: AstraZeneca fjerner c..
08/05/2024 23:13
Kong Charles har ikke tid til at møde p..
08/05/2024 21:32
Hakket oksekød tilbagekaldes efter fund..
08/05/2024 21:19
Kroatiens konservative danner regering m..
08/05/2024 20:59
Nyheder fra Religion.dk