annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 42 < 1 2 3 4 5 ... 41 42 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#38695 - 07/02/2023 16:54 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Du forstår stadig ikke pointen (eller også gør du - men flygter)


Jesus og Paulus er tålmodig, er mild, de misunder ikke, de praler ikke, bilder sig ikke noget ind. De gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag.

Hvis vi springer det sidste over (bærer ikke nag) så synder både Paulus og Jesus med de andre ting - endda så meget at Paulus selv taler om det åbenlyst i sine breve


-0-0-0-

Jeg ved godt du ikke vil drøfte substans og indhold fx hvad du har sagt om Paulus gennem de senere år

Nej det du helst vil er at æres og personfnidder - så er du glad - og det er du igang med nu og derfor er der intet der kan stoppe dig - du elsker at æres du elsker personfnidder

Du svarer hurtigt du reagerer hurtigt

Men ellers kan man skrive indlæg i absolut verdensklasse og du snorksover og der kommer aldrig så meget som et pip fra dig af

Der er en åndelig sløvhed og optagethed af kun sit eget
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38696 - 07/02/2023 19:26 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hanskrist skriver til mig:
Citat:
Du forstår stadig ikke pointen -
og han mener åbenbart dermed at kunne bestemme, hvad der er pointen for mig i denne tråd, som jeg jo har startet blinker

Pointen for mig er kærligheden - som jeg har oplevet den i kristendommen - men som jeg nu oplever endnu stærkere, synes jeg, i mit bredere åndelige perspektiv: Miraklet: Verdens væren.
Og den kærlighed, jeg oplever nu - og inspireres til - er altomfattende.

Dertil kommer, at kristendommen også har nogle rigtig grimme sider, og det gør den ikke just mere attraktiv for mig.

Jeg har dyb respekt for kristendommens kærlighed - så smukt som den er udtrykt i det i denne tråd aktuelle Paulus-citat - og jeg fryder mig over, hvad den har givet mig - ganske vist ikke oprindeligt via Paulus, men derimod via en Kristus Ikon.
Det har været et stort og værdifuldt skridt på vejen til, hvor jeg er i dag - og stræber efter at leve op til inspirationen.

M.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#38697 - 07/02/2023 19:49 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Nu snakker du om noget helt andet


Jeg snakker om pointen med at feje for egen dør først - det er den pointe du ikke har forstået - du kan altid finde splinten i din broders øje men ikke bjælken i dit eget øje


Grundlaget for Jesus Kristus Ikon teologien stammer fra Paulus

Det er Paulus der gør at et Jesus Kristus Ikon overhovedet har et positivt indhold og kan have en symbolsk betydning for os
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38698 - 07/02/2023 21:52 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, du skriver til mig:
Citat:
Jeg snakker om pointen med at feje for egen dør først -
Mit svar:
Foreslår, at du viser den vej ved at starte med dig selv - som et eksempel til efterfølgelse - sagde ham, du kalder
"en ondskabsfuld idiot" blinker


Redigeret af Arne Thomsen (07/02/2023 23:00)
Top Svar Citer
#38722 - 09/02/2023 18:34 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Paulus' ord om kærligheden, der er citeret i denne tråd, er for mig det smukkeste og den væsentligste kvalitet i kristendommen.
Det gav mig tillige den idé at undersøge begrebet: Kærlighed, hvor jeg i DEN STORE DANSKE fandt dette:
Citat:
Det er Paulus, der er ophav til Bibelens, og verdenslitteraturens, måske mest besættende ord om kærlighed: "Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag. Den finder ikke sin glæde i uretten, men glæder sig ved sandheden. Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt. Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. For vi erkender stykkevis, og vi profeterer stykkevis, men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå. (...) Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud. Så bliver da tro, håb og kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden" (1.Kor. 13,4-13).

Hvad har en sådan kærlighed med forholdet mellem mennesker at gøre? På den ene side: Intet, for den kærlighed, der aldrig hører op, er jo ikke af denne verden, hvor vi kun erkender som i et spejl — oven i købet af den slags mangelfulde, tågede spejle, som var det eneste, man kendte på Paulus' tid. På den anden side:

Alt, for nok er det, Paulus her beskriver, Guds grænseløse, betingelsesløse kærlighed, hvormed han elsker menneskene, hans nåde eller agape, men Paulus beskriver den med samme ord, som indgår i befalingen til menneskene, at de skal elske hinanden (Joh. 15,17), og til den enkelte, at "du skal elske din næste som dig selv" (Matth. 19,19). Nok bør mennesket i kristendommen ikke, som i inspiration fra Platons eros, stræbe efter at være som guden, men den uselviske kærlighed, som her kræves, er dog på den anden side menneskets udgave af Guds agape.
og
Citat:
Oplevelsen af kærlighed
Men kærligheden unddrager sig forståelse. Skønt vi ser ud til at kunne bringe kærligheden på begreb, skønt vi kan se, hvordan den er formet af historiske og sociale omstændigheder, så den tager sig forskellig ud til forskellige tider, så blegner det dog alt sammen i forhold til oplevelsen af kærlighed.

Her er det så, det undrer mig, at der i kærlighed mellem mennesker ikke nævnes begreber som: Omsorg og indsigt.
Og endnu mere undrer det mig, at kærlighed til denne værende verden - dette ufattelige mirakel - slet ikke nævnes.

Det går ikke for godt med den medmenneskelige kærlighed her på denne klode - og kærligheden til kloden er desværre stort set fraværende trist

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 42 < 1 2 3 4 5 ... 41 42 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
Nyheder fra Religion.dk