1
registreret Arne Thomsen
180
gæster og
157
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#38373 - 11/01/2023 23:36
Re: IKKE-VÆREN
[Re: Tikka]
|
bor her
|
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
|
|
Abstrakte overvejelser sker måske sundt eller for skørt! Drøm/virkelighed? Det guddommelige kan fantasere med uendelig intelligens alt i sig selv som ren ånd, hvilket mirakler beviser. Illusion/virkelighed... Selv en underholdende opdigtet figur i tegnefilm-spil-film-leg udtrykker ligesom dukker skaberens tanker, følelser og handlinger via en historiefortælling. Har mennesket ikke en sjæl, så dømmes han/hun/hen ikke om vilje-gerninger-straf/belønning-bedrifter- konkurrence-krav i samfundet/præstation og sport, da vedkommende jo ikke eksisterer. Bedømmelser men uden fordomme/fordømmelser er i orden. ´Jeg´ har gudsbevidsthed!
Redigeret af Gerth (12/01/2023 00:20)
|
Svar
|
|
|
#38378 - 12/01/2023 00:50
[Re: Tikka]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Tikka. Jeg er enig med dig, når du skriver:
- så længe vi er bevidste, kan vi ikke opleve ikke at eksistere. uanset at ikke-væren jo er den logiske modsætning til væren.
Men jo længere vi i vores bevidsthed når ind i forestillingen om ikke-væren - verdens ikke-væren, egen ikke-væren, jo større bliver "sandhedens mirakel". Det er i hvert fald min oplevelse
Egentlig var dét vel også indeholdt i Jalal al-Din Rumi's lille 900 år gamle digt:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel. Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.
M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed
|
|
Svar
|
|
|
#38422 - 15/01/2023 12:45
[Re: Arne Thomsen]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Det ser ikke ud til, at der er flere, der har lyst at kommentere i denne tråd. Jeg vil så blot tilføje, at miraklet: Verdens Væren fører mig til at se os mennesker på denne klode som kun en bagatel i dette univers.
At imidlertid nok alle religioner ser os mennesker som det vigtigste i den værende verden, dette univers, det siger mig, at de er menneskers smålige og selvcentrerende forestillinger, og at de mangler både ydmyghed og kærlighed til alts mirakuløse væren.
M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|