IKKE-VÆREN

Indsendt af: Arne Thomsen

IKKE-VÆREN - 11/01/2023 20:00

At noget ikke er, magter vi mennesker ikke at forestille os.
Og at intet er, det er totalt umuligt for os.

Men væren er jo ikke en selvfølge, hvad religionernes skabelsesberetninger jo tydeligt viser os med deres forsøg på at forklare verdens væren med påstanden: Gud skabte verden.
Det er så her, jeg fornemmer, at det er en for letkøbt forklaring, for hvad betyder ordet: Gud?

Når jeg så bestræber mig på at fornemme tilstanden: Ikke-væren, så opdager jeg jo snart, at ikke-væren end ikke kan være en tilstand, for det er jo kun noget værende, der kan være i en tilstand.

Det nærmeste, jeg kan komme ikke-væren er nok, hvad der sker, når noget nærmer sig et af universets mange sorte huller.
Men selv de er jo værende.

Så selvom ikke-væren er den logiske modsætning til væren, så magter vi mennesker ikke at opfatte den.

Og alligevel - når man søger at nærme sig denne svimlende afgrund, så gør det i hver fald mig mere og mere klart, hvor vidunderligt et mirakel verdens væren er.

Og inde i dette mirakel fornemmer jeg noget vidunderligt og totalt ufatteligt, som jeg kun kan finde de alt for fattige ord for: det guddommelige.

Og så ved jeg pludselig, hvordan jeg vil leve mit liv smiler heart

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: ABC

Re: IKKE-VÆREN - 11/01/2023 21:36

Kære Arne

Hvorfor taler du ikke med HansKrist om tingene heart Jeg vil bare drikke alkohol og elske menneskene ler blinker halvfuld En frelser er født...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: IKKE-VÆREN - 11/01/2023 22:13

Hej Jan.
Du spørger mig:
Citat:
Hvorfor taler du ikke med HansKrist om tingene heart
Mit svar:
Det er fordi jeg - iflg. Hanskrist - er "en ondskabsfuld idiot" blinker

Dertil kommer, at Hanskrist - som jeg husker det - ikke er tilhænger af at inddrage universet (universerne) i det trosmæssige.

Iøvrigt står det jo enhver frit for - også dig - at kommentere, hvad jeg skriver tommelop

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: ABC

Re: IKKE-VÆREN - 11/01/2023 22:35

Kære Arne

Det faldt også mig for brystet - ondskabsfuld - men det må du tale med HansKrist om ler blinker halvfuld Lad os sætte gang i samtalerne...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Tikka

Re: IKKE-VÆREN - 11/01/2023 23:06

Når du forbinder verdens væren med det guddommelige, må ordet gud vel repræsentere den skabende og opretholdende kraft, derfor er der vel ikke noget som kan betegnes som intet da livet er noget.

I øvrigt er det jo i kraft af vores bevidsthed, vi kan forestille os forskelligt om livet, gud og andet, og alt dette kan jo meget vel eksisterer, hvis vi forestiller os mennesket ikke har en bevidsthed, men så længe vi er bevidste, kan vi ikke opleve ikke at eksistere.
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: IKKE-VÆREN - 12/01/2023 00:50

Hej Tikka.
Jeg er enig med dig, når du skriver:
Citat:
- så længe vi er bevidste, kan vi ikke opleve ikke at eksistere.
uanset at ikke-væren jo er den logiske modsætning til væren.

Men jo længere vi i vores bevidsthed når ind i forestillingen om ikke-væren - verdens ikke-væren, egen ikke-væren, jo større bliver "sandhedens mirakel".
Det er i hvert fald min oplevelse blinker

Egentlig var dét vel også indeholdt i Jalal al-Din Rumi's lille 900 år gamle digt:
Citat:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel.
Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.
M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: IKKE-VÆREN - 12/01/2023 15:35

Hej Gerth.
Når du skriver:
Citat:
Nej, døden til intet lyder uhyggeligt forkert, men rigtigt nok så værdsætter jeg selv min midlertidige tilstand idag! Hvert øjeblik tæller...
så lyder det for mig, som om du faktisk har fanget pointen: Værens vidunderlighed - på baggrund af den logiske modsætning: Ikke-væren's ufattelige uhyggelighed.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: IKKE-VÆREN - 15/01/2023 12:45

Det ser ikke ud til, at der er flere, der har lyst at kommentere i denne tråd.
Jeg vil så blot tilføje, at miraklet: Verdens Væren fører mig til at se os mennesker på denne klode som kun en bagatel i dette univers.

At imidlertid nok alle religioner ser os mennesker som det vigtigste i den værende verden, dette univers, det siger mig, at de er menneskers smålige og selvcentrerende forestillinger, og at de mangler både ydmyghed og kærlighed til alts mirakuløse væren.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Hanskrist

Re: IKKE-VÆREN - 15/01/2023 13:06

Citat:
Arne:

At imidlertid nok alle religioner ser os mennesker som det vigtigste i den værende verden, dette univers, det siger mig, at de er menneskers smålige og selvcentrerende forestillinger, og at de mangler både ydmyghed og kærlighed til alts mirakuløse væren.


Nej GUD bliver dybt skuffet over vi mennesker dersom vi mennesker ikke sætter pris på skaberværket - alt liv.

"Gud fortryder ligefrem at han har skabt mennesket" hører vi i syndefalds myten.


-0-0-0-0-

Men stadig hvis du går til en bygmester og bestiller ham til at bygge et hus så forventer du vel at dette er hvad han koncentrerer sig om og at han har sin største viden og dygtighed og forstand henledt på disse opgaver.

Du går vel ikke ud til din bygmester og siger:

Du smålige og selvcentrerede Bygmester der mangler ydmyghed og kærlighed til alts mirakuløse væren. Jeg gider dig ikke mere - Føj forsvind herfra - du der kun har koncentration og fokus og øje og forstand og tanke på at bygge huse.


Når man går til kristendommen er det på nøjagtig samme måde - det er afgrænset til det forunderlige vidunderlige kærlige kreative dynamiske samspil der er mellem Gud og mennesket.

Og har du ikke brug for det forhold den relation i dit liv jamen så har du måske slet ikke brug for kristendommen.

Kristne mennesker kan være lige så optaget af naturen og alt liv og astrofysiske forhold som du er.

Det er jo ikke fordi om man er kristen så er man udelukket fra at være beskæftiget med livets forunderlige mirakel og mangfoldighed og skønhed og betydning og værdi i sig selv.
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: IKKE-VÆREN - 15/01/2023 16:49

Ja, en sådan Gud, som du beskriver Hanskrist, kan man jo tro på - hvis man kan.

For mig er dét, jeg tror på - og ikke kan finde bedre ord for end "det guddommelige" - noget ufatteligt stort og helt udefinerbart, som inspirerer mig til ydmyghed - og kærlighed til miraklet: Verdens Væren.
Den del af verden, vi kender lidt til, dette univers, er ved at brænde ud, siger forskere - og at solen gør det, det ved vi jo.

Og forskelle i tro går jeg ind for at respektere smiler

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: ABC

Re: IKKE-VÆREN - 15/01/2023 22:04

Kære Arne

Hvor begynder en guddommelig bog henne ler blinker halvfuld Hvem henvender den sig til...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: IKKE-VÆREN - 15/01/2023 23:18

Kære Gerth

Jeg vil skrive en guddommelig bog og tjene nogle penge og tage dig med på en jordomrejse ler blinker halvfuld




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: IKKE-VÆREN - 16/01/2023 00:23

Kære Gerth

Skal du bare sættes af i New York ler blinker halvfuld Hvad med at finde dig en kvinde...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: IKKE-VÆREN - 16/01/2023 01:30

Kære Gerth

Hvorfor finder du ikke en kvinde? Der er masser derude...

https://www.vandrermotlyset.net/Hvem%20er%20Sverre%20Avnskog.html

Op med humøret...




Your friend forever

Jan