annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Paul Tillich
Hvem er online?
0 registrerede 1678 gæster og 1302 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#38068 - 19/12/2022 19:59 Tro og Psykiatri
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3677
Sted: Nørresundby
Tro giver mening i psykiatrisk behandling.

Ud over at læse link artiklen vil jeg anbefale at undersøge hele hjemmesiden "Center for Kristen Tænkning".



Tro skaber ro, struktur og rutine


Desværre er troen er overset faktor i den psykiatriske behandling, siger Ricko Damberg Nissen fra forskningsenheden for eksistentiel og åndelig omsorg ved Syddansk Universitet i Odense.

- Desværre overses religion stadig relativt ofte i psykiatrien, og det er synd, for når mennesker går med ressourcer, der kan hjælpe dem i svære tider, så er det vigtigt at drage nytte af det.

Der findes et væld af gode sider inden for tro og religion. Det viser forskning igen og igen, sige rhan.

- Når vi nu har den viden, så synes jeg det er vigtigt, at disse positive sider aktiveres og støttes gennem psykiatrisk behandling.

Der kan for eksempel være patienter, der finder ro i bøn eller i at gå i kirke, og det er vigtigt at være opmærksom på som psykiater, siger han. Citat slut.



-0-0-0-0-0-


Agape.dk


Bøn om hjælp til helbredelse og håndtering af sygdom lader til at være den ældste komplementære åndelige interventionsform. Det er også den mest udbredte globalt set, når mennesker bliver syge. Som den jødiske rabbi J. D. Spivak påpegede for snart hundrede år siden: »at ønske er at bede, og hvem, der er syg, ønsker ikke med hele sin sjæls inderlighed at blive rask?«


-0-0-0-0-0-


Gerth ville da være oplagt til at indgå i disse undersøgelser - fx hvor det går helt galt - bestemt ikke er nogen entydig succes - hvor al STRUKTUR bryder sammen - hvor "TROEN" ikke virker OPBYGGELIGT.

Hvad der i første omgang kunne ligne vellykket HEALING og RECOVERY gennem noget Gerth kalder helligånd viste sig at være et bedrag eller ihvertfald ikke at indeholde den OPBYGGELIGHED som Gud Helligånden ellers har som kendetegn, karakteristika.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
Bevidsthed - Tro - Kærlighed
af Arne Thomsen
20/06/2026 17:59
Ved du hvorfor?
af somo
18/06/2026 08:05
Verdens Væren
af Arne Thomsen
31/05/2026 15:37
Hvad sker der i disse dage?
af somo
25/05/2026 16:33
Denne flygtige Verden
af Arne Thomsen
25/05/2026 12:12
Nyheder fra DR
Myndighed frygter mange omkomne efter to..
25/06/2026 00:40
20-årig mand varetægtsfængslet efter ..
24/06/2026 21:42
OL-atleter kan fremover søge om at få ..
24/06/2026 19:09
Tre busser stjålet indenfor en uge i Ho..
24/06/2026 18:51
Naboer på villavej vil mindes dræbt kv..
24/06/2026 17:42
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Ung mand formodes død efter ulykke med ..
25/06/2026 04:17
Københavns Lufthavn forventer ti millio..
25/06/2026 04:00
51-årig mand tiltalt for dødsulykke hv..
25/06/2026 04:00
USA sender redningshold og hjælp til Ve..
25/06/2026 03:34
Flest missioner for akutlægehelikoptere..
25/06/2026 03:00