annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15644126
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379063
Et andet syn 1988526
Jesu ord 1521841
Åndelig Føde 1509481
Galleri
Brand i 10kV transformerstation
Hvem er online?
0 registrerede 215 gæster og 34 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 32 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 31 32 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#3756 - 02/09/2008 10:01 Re: DYBETS DIMENSION [Re: ALH]
Zen
Uregistreret

Vi kan faktisk ikke vide, hvem og hvad Gud når, hvornår og hvornår ikke.

Jesus fortæller på smukkeste vis, hvad der skal til - og han har ret, dét ved jeg! Men det kan være svært for et menneske at se, hvornår et andet menneske har opfyldt kravet.

Vi har en formodning om, at det er, når menneskets hjerte er klar eller i hvert fald åben for at vende sig mod Gud.

Vend om for Himmeriget er nær. Men det kan være svært for mennesker at se, hvem der er vendt om. Men Gud kender menneskers hjerter - og de rene af hjertet skal se Gud. De, der holder fast i Jesu ord og holder hans bud, hos dem skal Sønnen og Faderen tage bolig.

Kærlighed er lovens opfyldelse. Elsk, elsk, elsk.
Top Svar Citer
#3757 - 02/09/2008 10:24 Re: KULTURRADIKALISMEN OG DENS GLEMTE DIMENSION [Re: Michael]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære Michael.

Vi må nøjes med at glæde os over, at vi er nogle, der ikke har disse problemer. Det indebærer jo, at der trods alt er en teoretisk chance for, at menneskeheden kommer til fornuft på et tidspunkt.

Mvh

Ole Bjørn ;)

Top Svar Citer
#3779 - 03/09/2008 00:59 : KULTURRADIKALISMEN OG DENS GLEMTE DIMENSION [Re: tros]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Tak for dit svar, tros, som jeg var lidt spændt på.

Du har ret i, at der sikkert kunne komme en længere diskussion ud af tråden, om Ipso Facto havde set sit tilsnit til at kommentere mit indlæg (ikke blot med paradigmer, hvad du så end mener med det). Og dog - måske ville han på samme måde som dig stå med opfattelsen af, at vi qua vores tro og ikke-tro ikke vil nå frem til samme kulturradikale opfattelse. Vi vil - jfr. dine indledende sætninger om Poul Georg Lindhardt - lægge vores eget indhold i emnet. Heri er jeg ikke enig. Det forekommer mig, at mit budskab hænger og svæver i luften. Lad mig derfor gøre et lille forsøg på at uddybe mit forehavende.

Citat:
Hvilken betegnelse, der nu kan sættes på hver især af os med vores forskellighed i tilgang til et emne som 'kulturradikalisme', da er det vist sikkert, at troende på en gud og ikke troende på nogen gud må komme til noget forskelligt.


Nej, det handler ikke om at tolke en gud ind i kulturradikalismen eller opfatte kulturradikalisme som noget gudgivent. Heri er der noget, du har misforstået.

Kulturradikalismen kan udmærket belyses som de kulturelle strømninger, der prægede dansk kultur og samfund gennem adskillige årtier (f.eks. mellem de to verdenskrige) så vel i historien som i kulturen. Jeg skrev i mit sidste indlæg, at kulturradikalismen ikke nødvendigvis er død, sådan som f.eks. Hans Hertel postulerede det i Politiken for ca. 4 år siden, men at kulturradikalismen derimod fortsat ånder som et kulturelt (ånds)fænomen. Der er så at sige stadig gløder (emner), men som så mange andre ismer, er kulturradikalismen også afhængig af en historisk og kulturel kontekst, hvori den får muligheden for at strømme/opblomstre som en form for oplysning og kulturkamp (modkultur?). Dette er 30'ernes kulturradikalisme et glimrende eksempel på, endsige et eksempel på, at vi i dag ikke finder kulturradikale udfordringer i samme grad - blot lidt fra venstrefløjens og De Radikales multikulturadikalisme og modsvar på DF's indflydelse i politik og debat.

Når vi derfor ser på den kulturkamp og de nybrud, som Elias Bredsdorffs 'kulturradikalisme' dækker over, mener jeg ikke, at det er helt forkert at anslå, at kulturradikalismen kan knyttes til tid og rum - det vil mao. sige til historiske forløb i både samfund, politik og kultur. Netop det indikerer, at min tilgang til kulturradikalisme ikke er vedhæftet kristentroen. Min tilgang beror alene på de omstændigeder, jeg for nogle år siden fik mulighed for at snuse til - de kulturradikales udfordringer, revolution og handling på humanistiske præmisser (mennesket i centrum).

Hertil spurgte jeg så, hvor langt man som menneske kan gribe til et kulturradikalt/humanistisk standpunkt? Er opfyldelsen af humane ideer og behov nok for det menneskeliges væsens- og værensgrund?

Kulturradikalismen har sine kvaliteter og uudslukkelige gløder men den beskæftiger sig ikke med menneskets dybereliggende eksistentielle spørgsmål. Den fordrer ydre-handlinger men ikke indre-handlinger. Det er først her, at tro - eller dybdedimensioner som håb - bliver aktuel for min tilgang. Mit budskab bliver derfor ikke en religøs kulturradikalisme men derimod et håbets ord, der skal forene alskens strømninger dækket ind under begreber som humanisme og radikalitet med troens begivenhed Kristus (som gør noget ved vores historiske og åndelige tilværelse) smiler


Mvh
Anne



Redigeret af ALH (03/09/2008 01:12)
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#3787 - 03/09/2008 20:59 Re: KULTURRADIKALISMEN OG DENS GLEMTE DIMENSION [Re: Michael]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Citat:
Er kulturradikalismen ikke en idé? Jeg spekulerer på om de mennesker man betegner som kulturradikale, selv opfatter sig som sådan. I den forstand er humanismen, kristendommen eller kommunismen også en idé.


Her med det ene ben på vej ud af døren er mit svar på ovenstående spørgsmål et, nej! I så fald kunne det diskuteres, hvad en idé er.

Som det gerne skulle fremgå af mine indlæg, fik kulturradikalismen sit navn som en kulturel strømning i dansk kulturliv og samfundsdebat. Her blev 'Ordet' det "nye våben". Handling og oplysning blev deslige nøgleord for de kulturradikales "hopla"..

I bogen "Den kulturradikale udfordring" kan vi bl.a. møde Klaus Rifbjerg, der glad beskriver sig selv som kulturradikal.

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#3788 - 03/09/2008 21:22 Re: KULTURRADIKALISMEN OG DENS GLEMTE DIMENSION [Re: ALH]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Javel, så blev jeg så meget klogere. smiler

Kulturradikalismen var altså en strømning i tiden og benævnte sig selv sådan.

Jeg ville ikke have noget imod at der kom en ny kulturradikalisme. smiler

Jeg holder meget af de to sange af Poul Henningsen, som Liva Weel sang: I Dit Korte Liv og Man binder os på hånd og mund. Men jeg kan ikke finde dem på youtube.) smiler



Redigeret af Michael (03/09/2008 21:31)
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 32 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 31 32 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 00:00
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
17/04/2024 19:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
17/04/2024 13:26
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Skadet Brøndbyprofil misser resten af s..
18/04/2024 10:34
Danish Crown opretter 100 nye stillinger..
18/04/2024 10:18
To personer anholdt for at planlægge sa..
18/04/2024 10:16
Politiet: Flere veje i indre København ..
18/04/2024 10:04
Procedurer tjekkes på museer i Odense e..
18/04/2024 09:24
Nyheder fra Religion.dk