annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15644126
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379063
Et andet syn 1988526
Jesu ord 1521841
Åndelig Føde 1509481
Galleri
Den nye synagoge i Berlin
Hvem er online?
0 registrerede 215 gæster og 34 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 5 < 1 2 3 4 5 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#37627 - 18/11/2022 22:00 Re: Biologisk information som tegn på design [Re: Arne Thomsen]
Krauze Offline
ny
Registeret: 13/11/2022
Indlæg: 10
Sted: København
Hej Arne,

Indsendt af: Arne Thomsen
Har du taget stilling til, om der også her er tale om intelligent design?

Tak for spørgsmålet.

Jeg kan konstatere, at flere af universets konstanter lader til at være finjusterede til at tillade liv, hvilket i hvert fald tyder på, at universet også kan have været produktet af intelligent design (Barrow & Tipler 1986; Mason 2003).

Fysik og kosmologi hører imidlertid ikke til mine spidskompetencer, og spørgsmålet om universets (mulige) design er ikke et, jeg har særlig stærke holdninger om.

Citat:
Jeg bruger i stedet udtrykket: Det ufattelige guddommelige, men uanset om vi bruger udtrykket intelligent eller guddommeligt, er du da enig i, at det er ufatteligt?

Jeg har tidligere beskrevet mit synspunkt som aggressiv agnosticisme; som mennesker forstår vi ting ved at sætte dem i system. Men der er altid noget, som ikke passer ind i systemet, og som for forståelsens skyld må ignoreres. Al forståelse kræver derfor, at der er dele af virkeligheden, som vi opgiver at forstå.
_________________________
"Nothing in biology makes sense except in the light of information."
Bernd Olaf-Küppers

https://twitter.com/MikaelKrauze
Top Svar Citer
#37628 - 19/11/2022 00:28 Re: Biologisk information som tegn på design [Re: Krauze]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7181
Sted: Sydsjælland
Hej Mikael.
Du skriver:
Citat:
Jeg har tidligere beskrevet mit synspunkt som aggressiv agnosticisme;
Så du er altså agnostiker - hvad jeg jo også er.
Og du skriver tillige, at du er aggressiv agnostiker, hvilket vel skal forstås, som at du angriber uvidenhed/vil kæmpe for at opnå viden/ er nået til en overbevisning om livets opståen via intelligent design - og verdens opståen muligvis ligeså?

Når jeg ser på livets opståen på denne klode - og sammenholder det med verdens opståen - så er det første for mig næsten bagatelagtigt sammenholdt med det sidste.
Kunne man se hele dette univers ville liv på denne klode jo ikke fylde ret meget blinker

Men da vi jo er en del af denne klodes liv fører det mig til den holdning at være lykkelig og taknemmelig over min eksistens, opgive at spekulere på mere viden herom, og i stedet leve i harmonisk ydmyghed, empati og kærlighed til alt værende smiler heart

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#37630 - 19/11/2022 14:29 Re: Biologisk information som tegn på design [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5420
Sted: Vanløse
Hej Arne

Hvorfor er der et univers? Hvad er meningen? Hvis ikke liv på jorden? Har vi brug for åbenbaringer...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-4/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-iv/

Er det ikke en mulighed heart Jeg vil bare have tingene undersøgt, så...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#37635 - 19/11/2022 21:32 Re: Biologisk information som tegn på design [Re: Arne Thomsen]
Krauze Offline
ny
Registeret: 13/11/2022
Indlæg: 10
Sted: København
Hej Arne,

Indsendt af: Arne Thomsen
Og du skriver tillige, at du er aggressiv agnostiker, hvilket vel skal forstås, som at du angriber uvidenhed/vil kæmpe for at opnå viden/ er nået til en overbevisning om livets opståen via intelligent design - og verdens opståen muligvis ligeså?

Nej, udtrykket "aggressiv" henviser i denne sammenhæng til at erkende virkelighedens irreducible usikkerhed og omfavne uvidenhed som en kilde til indsigt, jf. min tidligere kommentar.
_________________________
"Nothing in biology makes sense except in the light of information."
Bernd Olaf-Küppers

https://twitter.com/MikaelKrauze
Top Svar Citer
#37641 - 20/11/2022 13:43 Re: Biologisk information som tegn på design [Re: Krauze]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7181
Sted: Sydsjælland
Hej Mikael.
Vel - din aggressivitet som agnostiker består så i at "omfavne uvidenhed som en kilde til indsigt" - og denne indsigt, du har opnået, er så intelligent design.

Du har indset, at inteligent design eksisterer.

Hvis det er rigtigt forstået, har du da også opfattet noget om, hvad denne intelligente design egentlig er?

Jeg husker for længe siden at have læst bogen "Rosens Råb", skrevet af teologen Jakob Wolf, hvor kan - så vidt jeg husker - knytter intelligent design til både naturvidenskab og teologi.

Hvordan stiller du dig hertil?

For mit vedkommende, hvor jeg er mere betaget af det totalt ufattelige: Verdens Væren, får jeg ofte oplevelsen af det guddommeliges væren i alt. Jeg er ikke tilfreds med ordet: guddommelig, men kan ikke fnde et bedre.

Det er for mig en skøn oplevelse. Den siger mig intet om hvad det guddommelige er - kun at det er - ligesom det føles rigtigt ikke at være nysgerrig - det ville være en hovmodig utilbørlighed - samt at det på uforklarlig vis motiverer mig til, hvad jeg herefter oplever som meningen med mit liv: altomfattende kærlighed smiler

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 5 < 1 2 3 4 5 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 00:00
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
17/04/2024 19:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
17/04/2024 13:26
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Skadet Brøndbyprofil misser resten af s..
18/04/2024 10:34
Danish Crown opretter 100 nye stillinger..
18/04/2024 10:18
To personer anholdt for at planlægge sa..
18/04/2024 10:16
Politiet: Flere veje i indre København ..
18/04/2024 10:04
Procedurer tjekkes på museer i Odense e..
18/04/2024 09:24
Nyheder fra Religion.dk