Biologisk information som tegn på design

Indsendt af: Krauze

Biologisk information som tegn på design - 15/11/2022 20:46

Er livet opstået gennem tilfældige, planløse hændelser og blinde naturlove? Eller har det sit udspring i et tænkende, intelligent sind?

I dette indlæg gennemgår jeg en række opdagelser inden for molekylærbiologi, prebiotisk kemi og informationsteori, der understøtter tesen, at livet på Jorden er et produkt af intelligent design.

https://intelligentdesign.dk/2022/11/05/teknosigna...tegn-pa-design/
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Biologisk information som tegn på design - 16/11/2022 17:34

Hej Krauze.
Intelligent design er ifølge Wikipedia:
Citat:
Intelligent design, forkortet ID, er en pseudovidenskabelig hypotese om, at visse egenskaber ved universet eller levende væsner bedst forklares som resultatet af en intelligent årsag.
For mig handler det så om, hvorvidt, der er tilfældighed - plus det bedst egnedes overlevelse - eller en slags intelligens, der styrer biologien på denne klode - og vel måske tillige hele dette univers.

Egentlig synes jeg, det er lige fantastisk, vidunderligt, ufatteligt - og ja: guddommeligt, hvadenten det er det ene, eller det andet - eller begge dele blinker

Kommer vi mennesker mon nogensinde til at forstå dette?
Det tvivler jeg på!

Og er det overhovedet noget, vi mennesker skal stræbe efter at forstå?
Det tror jeg heller ikke!

Jeg tror, at meningen med vi menneskers liv er taknemmelighed, ydmyghed, empati og kærlighed heart smiler

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: ABC

Re: Biologisk information som tegn på design - 16/11/2022 18:13

Hej Mikael

Jeg er overbevist heart Kan du fortælle os noget mere om tingene...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-4/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-iv/

Holder det vand? Hvad ved vi? Hvilke muligheder er der...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Krauze

Re: Biologisk information som tegn på design - 16/11/2022 20:46

Hej Arne,

Indsendt af: Arne Thomsen
For mig handler det så om, hvorvidt, der er tilfældighed - plus det bedst egnedes overlevelse - eller en slags intelligens, der styrer biologien på denne klode - og vel måske tillige hele dette univers.

De to ting behøver ikke at være gensidigt udelukkende. Hvis det første liv på Jorden var designet, er der ikke noget til hinder for, at det efterfølgende har udviklet sig som beskrevet af Darwin.

Hvad skellet mellem videnskab og ikke-videnskab, er det ikke et, jeg bruger meget tid på. Især ikke givet problemerne med overhovedet at nå til enighed om, hvor skellet skal drages (se Laudan 1983).

Jeg hævder alene, at mine tanker om design er rationelle, og så må andre finde ud af, på hvilken side af kridtstregen de hører til.
Indsendt af: Krauze

Re: Biologisk information som tegn på design - 16/11/2022 20:59

Hej Jan,

Indsendt af: ABC
Jeg er overbevist heart Kan du fortælle os noget mere om tingene...

Mange tak, jeg er glad for, at du kunne lide det. Er der noget specifikt, du gerne vil høre mere om? smiler
Indsendt af: ABC

Re: Biologisk information som tegn på design - 17/11/2022 12:25

Hej Mikael

Kan du fortælle os noget om designeren? Jeg tænker i disse baner...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-4/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-iv/

Hvad er næste skridt på vejen heart




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Krauze

Re: Biologisk information som tegn på design - 17/11/2022 13:54

Hej Jan,

Indsendt af: ABC
Kan du fortælle os noget om designeren?

Ikke særlig meget, er jeg bange for. Tilstedeværelsen af funktionel information i levende organismer peger mod eksistensen af en eller flere intelligente designere, men indtil vi finder dem og kan studere dem, er det umuligt at sige noget definitivt om deres natur.
Indsendt af: ABC

Re: Biologisk information som tegn på design - 17/11/2022 14:40

Hej Mikael

Lad os finde designeren blinker Hvor skal vi lede henne...

https://vandrermodlyset.dk/guds-tjeners-tale/

Hvad er næste skridt på vejen heart




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Biologisk information som tegn på design - 17/11/2022 17:38

Hej Mikael.
Det er jo en lang omgang at gå igennem dine kildehenvisninger.
Så jeg tænker på, om du måske kunne fremføre dét fænomen, der for dig er det vigtigste og mest overbevisende om forekomst af intelligent design.
Er det den første levende og formeringsdygtige celle her på denne klode?
Der er vist også et spørgsmål om det første virus, hvor der, så vidt jeg ved, er usikkerhed om, hvorvidt det opstod før eller efter den første celle.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Krauze

Re: Biologisk information som tegn på design - 17/11/2022 21:01

Hej Jan,

Indsendt af: ABC
Lad os finde designeren blinker Hvor skal vi lede henne...

Der er mange muligheder. Måske befinder designerne sig på en af universets utallige planeter. Måske er de ikke afhængige af et solsystem, som vi kender det, men lever i en kunstig biosfære (Dyson 1960), langs yderkanten af galaksen (Ćirković & Bradbury 2006), rundt om et sort hul (Hsiao et al. 2021) eller uden for vores univers (Loeb 2021).

Hvis jeg havde en baggrund i astronomi, ville jeg måske bruge min energi på at finde designerne. Men min interesse er biologi, og min tilgang er derfor design-fokuseret, i stedet for designer-fokuseret.
Indsendt af: Krauze

Re: Biologisk information som tegn på design - 17/11/2022 21:24

Hej Arne,

Jeg ser tilstedeværelsen af funktionel information i levende organismer som en observation, der peger mod intelligent design. Intelligente designere er velkendte kilder til funktionel information, hvorimod det ikke er vores erfaring, at naturlige processer som dem, der fandtes på den prebiotiske Jord, kan frembringe informationsrige strukturer af den slags, som levende organismer består af.

Min arbejdshypotese er, at det første liv på Jorden bestod af en population af designede celler, af en kompleksitet svarende til nulevende bakterier. I dette scenarie udvikler vira sig senere. Måske var det oprindeligt et system, som celler brugte til at dele gener med hinanden, med en proteinkappe til at beskytte det genetiske materiale.
Indsendt af: ABC

Re: Biologisk information som tegn på design - 17/11/2022 21:46

Hej Mikael

Du sætter gang i fantasien ler blinker halvfuld

https://www.thelight.net/

Jeg er opmærksom...

https://vandrermodlyset.dk/kristi-tale/

Citat:
Jeg taler til eder, I unge Mænd, og til eder, I unge Kvinder. Hører mig, thi jeg taler til eder alle, hvilket Land, Samfund eller Folk I end tilhøre!
Elsker, ærer og agter dem, der gave eder Livet. Følger de Raad og de Formaninger, der gives eder, til den Stund kommer, da I selv maa tage Ansvaret for alle eders Handlinger.
Værer overbærende og ærbødige mod de gamle, at den Slægt, der kommer efter eder, kan være overbærende og ærbødig mod eder, naar I stunde mod Graven.
Hengiver eder ikke til syndige og urene Lyster. Sælger ingen Sinde eders Legemer til Utugt.
I Mænd, voldtager og forfører ingen Sinde!
I Kvinder, dræber ikke de Børn, I føde! Tilintetgører ej heller med velberaad Hu det Liv, I have undfanget; thi jeg siger eder: alt sligt er af det onde! og I skabe eder selv mange Lidelser derved.

Værer barmhjertige mod Dyrene; piner dem ingen Sinde, jager og udrydder dem ikke, naar det ikke gøres behov.
Værer varsomme med alle rusende Drikke og sløvende Gifte; thi I skulle vide, at I selv fuldtud maa bære Ansvaret for de taabelige, onde og slette Handlinger, I udøve, naar I, ved Uagtsomhed eller slet Vane, miste Herredømmet over eders Forstand og eders Villie.
Søger til alle Tider at berige eders Aand ved nyttige og belærende Kundskaber. Og naar I engang træde ud i Livet, da bryder ingen Sinde Sandhedens og Retfærdighedens Love, hvilke Stillinger I end beklæde, hvilket Arbejde der end er eders, hvad enten I da tælles blandt de lovgivende, styrende eller dømmende Myndigheder, eller eders Gerning ligger paa andre Omraader; og handler ingen Sinde mod eders Samvittighed.
Paalægger ikke eders undergivne større Byrder38, end de formaa at bære; og lønner38 deres Arbejde med den Løn, I selv vilde kræve, hvis I vare i deres Sted.
Værer trofaste og paalidelige i al eders Færd. Blive I utilfredse med den Gerning, der er eders, og forlade I det Arbejde, I have paataget eder, da tvinger ingen Sinde eders Fæller til at følge eder; thi derved krænke I den frie Villies Ret og paatage eder et stort Ansvar39.
Erhverve I eder Rigdomme ved eders Aands Tanker, eders Hænders Gerning, ved Arv eller paa anden ærlig Vis, da tilkomme de eder med Rette; men jeg beder eder tænke paa og støtte dem, der have lidet eller intet.
Og til eder, der have lidet eller intet af denne Verdens Goder, siger jeg: misunder ikke dem, der ere bedre stillede, thi deres Ansvar er langt større end eders; og kræver ingen Sinde at faa Lod og Del i andres retmæssige Ejendomme; thi I have ingen Ret til at stille slige Krav. Glæder eder over det, der er eders, og over det, der gives eder, men kræver ingen Sinde, hvad der ikke tilkommer eder.
Samle I Rigdomme ved Aager eller Bedrag, ved Tyveri eller Rov, da skulle I visseligen i eders kommende Jordeliv give alt tilbage til de rette Ejere — ja, sandelig, I skulle give alt tilbage med Renter og Renters Rente!
Fryder eder over alt, hvad der er skønt og herligt i Verden, udnytter paa mangfoldig Vis de mange Gaver, der ere givne eder af vor Fader, og samler eder alle om det Maal: i Fællig og god Forstaaelse at bane Vej for en evigvarende, ubrydelig Fred mellem Jordens mange Riger og Lande.

Ja, hører mig, I unge Mænd og I unge Kvinder! Gennemtænker nøje hvad jeg her har talet til eder; thi I skulle erindre: I ere Fremtidens Skabere, Fremtidens Bærere.
Beder vor Fader støtte og hjælpe eder, at I under hans Vejledning kunne nedlægge de første Stene til den nye Verdensbygning. Ja, beder vor Fader være med eder, at de kommende Slægter med inderlig Glæde kunne se tilbage paa den Tid, der var eders, og takke eder for det gode, I have udrettet.

Hvad er næste skridt på vejen heart




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Biologisk information som tegn på design - 17/11/2022 23:19

Hej Mikael.
Du skriver:
Citat:
Min arbejdshypotese er, at det første liv på Jorden bestod af en population af designede celler -
På nettet fandt jeg dette:
Citat:
På et tidspunkt blev nogle RNA-molekyler indesluttet af en form for membran. Sådan blev de tidligste celler til, og de kaldes for protoceller.
Jeg ser ingen mulighed for at vurdere de to opfattelser.
Det, der især optager mig, er det for mig endnu mere ufattelige og vidunderlige: Verdens Væren smiler

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Krauze

Re: Biologisk information som tegn på design - 18/11/2022 13:52

Hej Arne,

Indsendt af: Arne Thomsen
På nettet fandt jeg dette:

Tak for linket til siden om "RNA verden"-teorien. Jeg er ikke selv en tilhænger af denne teori, af flere grunde.

For det første er RNA et sart molekyle, der er svært at danne og let at ødelægge (Levy & Miller 1998; Sutherland 2010). Molekylet er især skrøbeligt ved høje temperaturer, og forskere, der arbejder med RNA i laboratoriet, opfordres til at opbevare det ved minus 70-80° C indtil det skal bruges. Dette er et problem for modeller, hvor man forestiller sig, at livets oprindelse fandt sted i skoldende varmt vand fra hydrotermiske væld.

For det andet er det indtil videre ikke lykkedes forskere at vise, at RNA rent faktisk kan kopiere sig selv. Problemet er, at for at kunne katalysere reaktioner, må et stykke RNA have en tilpas stabil struktur, med en række folder. Men for at kunne blive kopieret må molekylet ikke have en for stabil struktur, da folderne kommer i karambolage med kopieringsprocessen. Det tætteste, forskere er kommet på et stykke selvkopierende RNA, er en 182 nukleotider lang streng, der kun kan kopiere en streng, der ligner - men ikke er identisk med - sig selv (Tjhung et al. 2020).

For det tredje er sandsynligheden for tilfældigt at danne et stykke selvkopierende RNA (hvis noget sådan fandtes) svimlende lille. Abiogenese-forskerne Gerald Joyce og Leslie Orgel har forsøgt at beregne denne sandsynlighed. De antager, at et stykke RNA på blot 50 nukleotider kan kopiere sig selv - en meget gavmild antagelse, da vi netop har set, at den mest realistiske kandidat er over tre gange så lang. De beregner sandsynligheden for at danne to sådanne stykker RNA, så de kan kopiere hinanden, og når frem til, at dette ville kræve 10^54 tilfældigt genererede RNA-molekyler, der ville veje 10^34 gram. "Denne mængde overstiger langt Jordens vægt," som de tørt konstaterer (Joyce & Orgel 1993, s. 11).

Alt i alt virker "RNA verden"-teorien ikke som en lovende løsning på livets oprindelse. "Det er tvivlsomt, at livet startede med RNA," som Joyce skriver andetsteds (Joyce 1989, s. 217). Biokemikeren Harold S. Bernhardt kalder teorien "den værste teori for livets tidlige udvikling (på nær alle de andre)" (Bernhardt 2012).
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Biologisk information som tegn på design - 18/11/2022 17:12

Hej Mikael.
Som nævnt, ser jeg mig ikke i stand til at vurdere, om livets opståen skyldes intelligent design eller er tilfældigt.
Men jeg anerkender, at der er argumenter for begge.

Og når det kommer til spørgsmålet om ikke blot Livets opståen men også Verdens opståen, bliver det jo endnu sværere.
Hvis vi siger: Verden opstod ved Big Bang, mangler vi jo stadig svar på, hvad det var, der "bangede".

Har du taget stilling til, om der også her er tale om intelligent design?

Endelig kommer vi jo så til spørgsmålet om hvad intelligent design egentlig er.
Jeg bruger i stedet udtrykket: Det ufattelige guddommelige, men uanset om vi bruger udtrykket intelligent eller guddommeligt, er du da enig i, at det er ufatteligt?

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Krauze

Re: Biologisk information som tegn på design - 18/11/2022 22:00

Hej Arne,

Indsendt af: Arne Thomsen
Har du taget stilling til, om der også her er tale om intelligent design?

Tak for spørgsmålet.

Jeg kan konstatere, at flere af universets konstanter lader til at være finjusterede til at tillade liv, hvilket i hvert fald tyder på, at universet også kan have været produktet af intelligent design (Barrow & Tipler 1986; Mason 2003).

Fysik og kosmologi hører imidlertid ikke til mine spidskompetencer, og spørgsmålet om universets (mulige) design er ikke et, jeg har særlig stærke holdninger om.

Citat:
Jeg bruger i stedet udtrykket: Det ufattelige guddommelige, men uanset om vi bruger udtrykket intelligent eller guddommeligt, er du da enig i, at det er ufatteligt?

Jeg har tidligere beskrevet mit synspunkt som aggressiv agnosticisme; som mennesker forstår vi ting ved at sætte dem i system. Men der er altid noget, som ikke passer ind i systemet, og som for forståelsens skyld må ignoreres. Al forståelse kræver derfor, at der er dele af virkeligheden, som vi opgiver at forstå.
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Biologisk information som tegn på design - 19/11/2022 00:28

Hej Mikael.
Du skriver:
Citat:
Jeg har tidligere beskrevet mit synspunkt som aggressiv agnosticisme;
Så du er altså agnostiker - hvad jeg jo også er.
Og du skriver tillige, at du er aggressiv agnostiker, hvilket vel skal forstås, som at du angriber uvidenhed/vil kæmpe for at opnå viden/ er nået til en overbevisning om livets opståen via intelligent design - og verdens opståen muligvis ligeså?

Når jeg ser på livets opståen på denne klode - og sammenholder det med verdens opståen - så er det første for mig næsten bagatelagtigt sammenholdt med det sidste.
Kunne man se hele dette univers ville liv på denne klode jo ikke fylde ret meget blinker

Men da vi jo er en del af denne klodes liv fører det mig til den holdning at være lykkelig og taknemmelig over min eksistens, opgive at spekulere på mere viden herom, og i stedet leve i harmonisk ydmyghed, empati og kærlighed til alt værende smiler heart

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: ABC

Re: Biologisk information som tegn på design - 19/11/2022 14:29

Hej Arne

Hvorfor er der et univers? Hvad er meningen? Hvis ikke liv på jorden? Har vi brug for åbenbaringer...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-4/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-iv/

Er det ikke en mulighed heart Jeg vil bare have tingene undersøgt, så...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Krauze

Re: Biologisk information som tegn på design - 19/11/2022 21:32

Hej Arne,

Indsendt af: Arne Thomsen
Og du skriver tillige, at du er aggressiv agnostiker, hvilket vel skal forstås, som at du angriber uvidenhed/vil kæmpe for at opnå viden/ er nået til en overbevisning om livets opståen via intelligent design - og verdens opståen muligvis ligeså?

Nej, udtrykket "aggressiv" henviser i denne sammenhæng til at erkende virkelighedens irreducible usikkerhed og omfavne uvidenhed som en kilde til indsigt, jf. min tidligere kommentar.
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Biologisk information som tegn på design - 20/11/2022 13:43

Hej Mikael.
Vel - din aggressivitet som agnostiker består så i at "omfavne uvidenhed som en kilde til indsigt" - og denne indsigt, du har opnået, er så intelligent design.

Du har indset, at inteligent design eksisterer.

Hvis det er rigtigt forstået, har du da også opfattet noget om, hvad denne intelligente design egentlig er?

Jeg husker for længe siden at have læst bogen "Rosens Råb", skrevet af teologen Jakob Wolf, hvor kan - så vidt jeg husker - knytter intelligent design til både naturvidenskab og teologi.

Hvordan stiller du dig hertil?

For mit vedkommende, hvor jeg er mere betaget af det totalt ufattelige: Verdens Væren, får jeg ofte oplevelsen af det guddommeliges væren i alt. Jeg er ikke tilfreds med ordet: guddommelig, men kan ikke fnde et bedre.

Det er for mig en skøn oplevelse. Den siger mig intet om hvad det guddommelige er - kun at det er - ligesom det føles rigtigt ikke at være nysgerrig - det ville være en hovmodig utilbørlighed - samt at det på uforklarlig vis motiverer mig til, hvad jeg herefter oplever som meningen med mit liv: altomfattende kærlighed smiler

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Krauze

Re: Biologisk information som tegn på design - 20/11/2022 22:38

Hej Arne,

Indsendt af: Arne Thomsen
Vel - din aggressivitet som agnostiker består så i at "omfavne uvidenhed som en kilde til indsigt" - og denne indsigt, du har opnået, er så intelligent design.

Nej, jeg ser ikke mine tanker om intelligent design som værende udtryk for nogen form for "aggressiv agnosticisme". Den eneste grund til, at vi taler om dette i denne tråd er, at du bad mig kommentere dit udsagn om, at det guddommelige var ufatteligt.

Jeg kan godt huske Jakob Wolfs bog, Rosens råb, og den diskussion, bogen afstedkom. Jeg sætter pris på Wolfs bidrag til designdebatten og hans inddragelse af Kant i, hvad der ellers er et felt præget af angelsaksiske tænkere. Men som agnostiker inddrager jeg ikke selv teologi i mine tanker om intelligent design.
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Biologisk information som tegn på design - 20/11/2022 23:34

Hej Mikael.
Du skriver:
Citat:
Men som agnostiker inddrager jeg ikke selv teologi i mine tanker om intelligent design.
Min replik:
Det er netop dine "tanker om intelligent design", jeg er nysgerrig efter at kende.
Håber du vil fortælle herom blinker

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: ABC

Re: Biologisk information som tegn på design - 22/11/2022 18:21

Hej Mikael

Har du sendt din artikel til andre...

https://intelligentdesign.dk/

Jeg kan desværre ikke give dig en Nobelpris heart Hvad er næste skridt på vejen...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Biologisk information som tegn på design - 23/11/2022 12:29

Hej Mikael (en lille ændring)

Der er ikke mange at tale med herinde heart Mon du har sendt dit indlæg til andre end...

https://intelligentdesign.dk/

Hvilke spørgsmål skal vi stille dig? Hvad er næste skridt på vejen...




Your friend forever

Jan