annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Nørresundby Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 513 gæster og 244 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#36783 - 23/08/2022 16:50 ”Sataniske” tanker
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Salman Rushdies roman; De sataniske vers handler, så vidt jeg husker, om mange ting, men indeholder også en mistænkeliggørelse af koranen, der bygger på, at Muhammed var analfabet og derfor ikke kunne kontrollere, om der kom ”sataniske vers” i det skrevne i Koranen.

Helt uden sammenligning handler mine ”sataniske” tanker om, at vi mennesker – i forhold til det guddommelige i Verdens Væren – at jeg mener, vi digter religiøse myter, hvor vi mennesker er det vigtigste i verden, og hvor vores Gud er et væsen, der ligner os – en faderskikkelse – som er almægtig og god – og som har skabt verden.
Der er så bare det lille aber dabei, at ikke alt i den værende verden opleves af os som værende godt: Der er mennesker som lider – at der også er andre som lider – f.eks. når man træder på en myre, dét tager vi ikke så tungt.

Det er så her, jeg mener, der digtes myter om en magtfuld ”ond ånd”: Satan – en oprørsk engel, der med stort held kæmper imod den ellers så almægtige faderlige Gud.
At dette ikke stemmer med, at Gud er både god og almægtig, er jo indlysende. Det modbeviser jo Guds almagt.

Det er så her, jeg får den ”sataniske” tanke: Hvorfor skulle Gud elske os mennesker mere end alt andet liv og alt andet værende?
Er det ikke bare os, der opfører os som forkælede krævende børn?

Kunne den ortodokse kristendoms: Gud er et mysterium, mon hjælpe til at ”sætte os lidt på plads” i forhold til alt andet værende i verden – og til at indse, at vi ikke skal søge at gøre os kloge på det guddommelige chockeret

M.v.h. Arne Sandhedens mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#36784 - 23/08/2022 22:20 De Guddommelige vers [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
De Guddommelige vers:

Er nogen i Kristus - er vi i Kristus: er vi i Gud som Jesus var og er i Gud.

Så er vi Kirke - så er vi kristne.

Jeg/vi og Faderen/Gud er et i og med Kristus. Dette betyder ikke at Gud er en menneskelig faderfigur hvilket Gud ikke kan være da Gud og mennesket altid er samhørende eller sameksisterende. Hvad er det så Jesus Kristus (ja og Paulus) vil sige med deres evindelige tale om Gud vor Himmelske Fader? Jo de Jesus Kristus og Paulus vil påpege kvaliteten af vores liv med Gud - vores Guds relation.

Kristus er det himmelske menneske - mennesket og det menneskelige i Gud som dette kommer til udtryk i Jesus liv: Guds menneskelighed - Guds barmhjertighed - Guds Kærlighed der er udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os.

En inhuman eller ukærlig og umenneskelig (og uden ANSIGT) Gud er fuldstændig fremmed for kristendommen ifølge Paulus.

Vores udseende og fremsyn og karismatiske skønne smukke forklarede afklarede ansigt er fra Gud som dog kan fortabes hvis vi nægter Gud adgang til vore hjerter.

Kristendommen er grundlagt på at vi ikke nægter Gud adgang til vore hjerter - nemlig at Guds Kærlighed KRISTUS er udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os.

Gud er menneskets mest intime lidenskabelige personlige ÅNDELIGE KÆRLIGHEDS relation. Gud er os nærmere end vi er os selv nær.

Ingen mennesker kan leve uden Gud i deres liv og hjerte og lunger - uden Gud med i deres sjæl.

Det er smukt og ganske enkelt - det er spiritualitet - vores himmelske liv - vores Guds Rige - det guddommelige - der skal erfares og leves men ikke mindst realiseres og få et unikt udtryk i hvert vores liv.

Der er mange måder hvorpå KRISTUS kan komme til udtryk på i vores liv - der er mange måder at være Kirke på i verden - Kirken hvis levende byggesten er mennesker der har modtaget i deres hjerter Guds Kærlighed KRISTUS gennem Gud Helligånden - Guds Ånd - gennem Guds Ånd der er os givet:



Citat:
I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.

hver gang én vender om til Herren, tages sløret bort« – »Herren« er Ånden, og hvor Herrens ånd er, dér er der frihed. Og alle vi, som med utilsløret ansigt i et spejl skuer Herrens herlighed, forvandles efter det billede, vi skuer, fra herlighed til herlighed, sådan som det sker ved den Herre, som Ånden er.



-0-0-0-0-


At være Gudløs er at være Ideløs og Åndløs - er at være Motivløs og Billedeløs - uden Drømmer Syner og Åbenbaringer - er ikke at kunne se i Ånden - se i Krystalkuglen - ude af stand til at kunne profitere.

Det skal ske derefter:
Jeg vil udgyde min ånd
over alle mennesker.
Jeres sønner og døtre skal profetere,
jeres gamle skal have drømme,
jeres unge skal se syner.
Selv over jeres trælle og trælkvinder
vil jeg udgyde min ånd i de dage. Joel 3, 1 - 2.



Hvad intet øje har set og intet øre hørt,

og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os.



Ånden fra Gud - Guds Ånd - Gud Helligånden som er os givet gennem den Guds Kærlighed KRISTUS der er udgydt i vore hjerter.

Begivenheden KRISTUS: den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus grundlægger de kristne samfund og Kirkerne i verden.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#36785 - 23/08/2022 23:43 Re: "Sataniske" tanker [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Jo, jeg ved jo godt, at dét, du skriver, er din stærke tro, og det respekterer jeg.
Jeg håber så på, at du ligeledes vil respektere, hvor jeg står, for jeg kan ikke andet.

M.v.h. Arne Sandhedens mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#36787 - 24/08/2022 10:04 Guddommelige tanker [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Hej Hanskrist.
Jo, jeg ved jo godt, at dét, du skriver, er din stærke tro, og det respekterer jeg.
Jeg håber så på, at du ligeledes vil respektere, hvor jeg står, for jeg kan ikke andet.



"Jeg håber så på, at du ligeledes vil respektere, hvor jeg står, for jeg kan ikke andet". Arne.


Jo men vi må også forlange af os selv og hinanden at vi ikke konstant fremstiller kristendommen i et falsk/forkert lys/perspektiv.

Så jo du kan andet end fremstille kristendommen i et falsk forkert lys/perspektiv.

Lad os kræve en vis seriøsitet (saglighed faglighed) af hinanden.

Lad os forstå kristendommen.

Der er mennesker nok der misforstår og misbruger kristendommen på det skammeligste og ikke laver andet end barnlige fremstillinger af kristendommen; det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET; bønsliv og andagtsliv og fromhedsliv.

Både Hans-Jørgen Schanz og Bertrand Russell (berømt for bogen; "Hvorfor jeg ikke er kristen") påpeger at kristendommen er den mest SPIRITUELLE af de store verdensreligioner - så at fremstille kristendommen på en barnlig dum "ikke spirituel" måde - ikke åndelig måde - kan vi bestemt ikke tillade os her på Trosfrihed hvor vi har været beskæftiget med kristendommen på et meget højt plan i mange år.


-0-0-0-

Alle kender Gud og den vækst Gud giver os.

Vores venskab med Gud giver os.

Vore daglige andagts stunder med Gud giver os.

At kunne forstå 1): Gud i Kristus og 2): Kristus i Gud:

er at forstå 1): Gud i mennesket - Gud i os og er at forstå 2): mennesket i Gud - os i Gud.


Gud hører mennesket til og mennesket hører Gud til.

Gennem at vi har Guds Ånd kan vi lære Gud at kende og hvad Gud har til os - kan gøre for os.

Som vi kan lære KRISTUS HEMMELIGHEDEN at kende - mennesket i Gud og mennesket fra/af Gud - det virkelige menneske for Gud.



Der er ingen grund til dumsmarte ateistiske barnligheder - vi er vel voksne mennesker der godt gider nysgerrigt at undersøge og forstå tingene (kristendommen og det religiøse spirituelle) på rette vis.

Så jo du kan andet end konstant at sprede dine dumsmarte ateistiske barnligheder omkring kristendommen.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#36789 - 24/08/2022 18:41 Re: Vandrer mod Lyset... [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5372
Sted: Vanløse
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Oscarvinderen Louis Gossett Junior er d..
29/03/2024 16:06
Signalfejl skabte forsinkelser på togdr..
29/03/2024 15:49
Polens præsident stopper lov, der skull..
29/03/2024 15:35
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Nyheder fra Religion.dk