hallo jeg debatterede da ihvertfald lidt dit indlæg, fx dine påstande om at Paulus hævder han skulle i himlen og regere sammen med Jesus? hvor står det - jeg er virkelig nysgerrig - du plejer at hente dine ideer om Paulus fra pastoralbrevene de ikke ægte Paulus breve, måske det er derfor du nægter at svare mig på dit spørgsmål?
-0-0-0-0-
Hvad du skriver her nedenfor kan vi to umuligt blive enige om:
ja du ”synger for din syge moster” og Paulus havde også høje tanker om sig selv, når han pralede og ophøjede sig selv tåkrummende og samtidig mente, han skulle i himlen og regere sammen med Jesus, og hvad tro er ifølge Paulus, er ud over hans påståede personlige kontakt med den opstandne Jesus også, han henviste til skrifterne som argumentation i sin tale – vi møder ofte vendingen: ifølge skrifterne – og det er genialt, men viser også at det var det, som troen mellem folk/jøderne byggede på, da skrifterne havde status som helligskrifter tilført hans egne ideer eksempelvis om opstandelsen/efterlivet som ikke er jødisk tankestof, men nå, ingen kristen tro uden Jesu opstandelse, og det tror ”vi” så på – og så længe troen er virksom/levende vil den eksistere, men interessant egen ånd registrer guds ånd og kender forskel, og derfor mener jeg, at det som kaldes helligånden ”blot” er et højere selv hvor ens tanker og virke er mere rent end som når man følger strømmen.
at henvise til skrifterne betyder jo ikke at det er skrifterne vi tror på, vel.
Og skulle alle de hedninger Paulus mødte først undervises og oplæres i jødedommen - forstå skrifterne, var der aldrig blevet kristendom og kirke født her på jorden, det hele ville fejle, så noget andet må være på spil mht grundlæggelsen af kristendommen - og ja med Pinse og Bibelen Leth Fortalt og med alle HansKrist indlæg og henvisning til 2 Kor 3 jeg tror vi alle er klar over at din forståelse Tikka aldrig ville kunne have været årsagen til kristendommen får fat i verden og etablerer sig som den meget livlige græsrodsbevægelse der var tale om hvor drevet af en ekstatisk entusiasme og begejstring uden lige der "lagde" folk ned på et øjeblik - udenom bogstaven - udenom loven
Så mennesker bliver altså kristne uden at læse i skrifterne og uden at kunne skrifterne forfra og bagfra - og ja bogstaven slår jo også ihjel - siger Paulus så hvorfor du med djævlens vold og magt vil have Paulus til at mene det stik modsatte forstår jeg ikke.
du skriver: og hvad tro er ifølge Paulus, er ud over hans påståede personlige kontakt med den opstandne Jesus også, han henviste til skrifterne som argumentation i sin tale – vi møder ofte vendingen: ifølge skrifterne – og det er genialt, men viser også at det var det, som troen mellem folk/jøderne byggede på, da skrifterne havde status som helligskrifter tilført hans egne ideer eksempelvis om opstandelsen/efterlivet som ikke er jødisk tankestof, men nå, ingen kristen tro uden Jesu opstandelse, og det tror ”vi” så på
og det tror "vi" så pånej dette er ikke TRO men som du opfatter TRO
sålænge vi er så grundlæggende uenige om hvordan TRO skal forstås er det her slagsmålet skal være mellem os - du kan ikke bare køre løs med din totale misforståelse begrebet TRO som du har fra en bibelfundamentalistisk tankegang Paulus overhovedet ikke ville kendes ved - igen læs 2 Kor 3
Paul Tillich:
The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.
The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.
Faith is an act of a finite being who is grasped by, and turned to, the infinite.
Faith is being grasped by an ultimate concern, or in the grip of something which is of infinite seriousness for me which surpasses life and death.
TRO er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)-0-0-0-
Tikka:
Nå, men det interessante er ånden – den hellige ånd som kan tage bolig i mennesket en virkelig virkelighed for nogle
Det skrives der om i biblen, og det må de jo ha' troet på og erfaret det – og skulle/skal det være en sandhed, må der jo være et sted i bevidstheden som kan fremtrylle denne erfaring,
uha uha - det er lige før du er på vej til at forstå den religiøse spirituelle åndelige dybdedimension der har ledsaget menneskehedens liv i ca 2 millioner år
et øjeblik var jeg opmuntret og glædelig overrasket over dig - men det varede kun kort - allerede næste linje og det hele kuldsejler og er stendødt, ja præcist her går det galt:
og skulle/skal det være en sandhed, må der jo være et sted i bevidstheden som kan fremtrylle denne erfaringnej igen igen - stadig er det ikke bevidsthedens opgave at fremtrylle noget - men med vores bevidsthed kan vi begribe eksistentielle forhold ved virkeligheden såvel som ubevidste potentialer vi har for at forstå os selv i verden - for at erkende vores kollektive ubevidste arketype arvegods af MOTIVER og MOTIVATIONER og passioner og entusiasme vi slæber rundt på
det er ikke noget bevidstheden skal producere - men det er nok noget bevidstheden begriber så det når frem til vores erkendelse
det er jo heller ikke bevidstheden der gør en baby til et voksent menneske, men nogle helt andre meget stærkere kræfter - på samme måde er det med det spirituelle - ej heller her er det vores ånd der er skaberen men det er Guds Ånd - Livets Ånds lovmæssigheder
bøn og spiritualitet er netop at vi ikke bilder os selv noget ind eller at vores bevidsthed ikke leger med os - og opdigter noget, fremtryller noget hjernespin - hjernetågede uklare tvivlsomme forestillinger