annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
Heart Brain problematikker
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 470 gæster og 27 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 45 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 44 45 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#35941 - 02/06/2022 22:57 Re: Livskvalitet [Re: Arne Thomsen]
ABC
Uregistreret

Hej Arne

Jeg har modtaget bogen og er gået igang med at læse den tommelop Nu vil jeg drikke nogle flere øller og bare være til ler blinker halvfuld

https://www.pinterest.dk/pin/209698926376687788/

http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/galleries/27909/Symbol.html

Hvorfor sætter vi børn i verden...




Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#35943 - 03/06/2022 13:47 Re: Livskvalitet [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Selvet er Jungs vigtigste ARKETYPE og har fat i begrebet og størrelsen Gud:

The Two Million Year Old Self: the Imago Dei or center and totality of the psyche.

Anthony Stevens postulates that the two million-year-old Self lives within the dark subterranean labyrinth of the psyche. He reveals how dreams illuminate the blackness of the primeval underworld, allowing us to discover the ageless Self in this prehistoric archetypal world.

an important and timely reflection on how we must befriend the two million-year-old within and put this ancient collective wisdom into action to save ourselves, our entire human family, and our earth. We need to realize that the two million-year-old Self will continue to survive only if we survive.

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.

-0-0-0-

"Det er på høje tid, vi afskaffer den teologiske uvane at rette et moralsk indigneret angreb mod alle gloser, hvor stavelsen "jeg" eller "selv" optræder. Selve den moralske indignation ville ikke eksistere uden et centralt subjekt og en ontologisk affirmation.

Den teologiske påstand om, at ethvert menneskes sjæl er af uendelig betydning, er en konsekvens af jegets ontologiske affirmation som netop dette udelelige, uerstattelige jeg. Det kan kaldes "mod til at være sig selv".
Jeget er et jeg, alene fordi det har en verden, et kosmos, som det hører til, og som det samtidig er forskelligt fra. Jeget og verden vekselvirker; det samme gør individualisering og participation". Citat slut.



Selv og verden hører sammen - da vores eksistens er vores fysiske kropslige biologiske sanselige kosmiske i verdens værens tilstedeværelse (dasein) eksistens.

Det menneske der ikke kan blive fri og løs af sig selv - der mangler engagement, interesse og motivation og drive til at kunne arbejde og elske stagnerer, går i stå i sin udvikling.

Det drejer sig om at kunne blive fri og løs af sig selv, i en kreativ selvforglemmelse for en stund - uden at miste sig selv - uden at gå i opløsning og blive psykotisk.

Den selvløshed der er i mange af østens meditative praksisser har sendt mange lovende unge mennesker ind i psykiatrien eller stofmisbrug. At opløse selv'et eller at svække sig selv er det dummeste et menneske kan gøre - det gælder om undgå demens og alzheimer.

Det er vores vertikale ego'self akse struktur der gør at vi forbliver åndsfriske højt op i alderen. Dette forhold skal man ikke undergrave eller svække - det kan tids nok komme at selvet begynder at gå i opløsning.

Selv og verden hører sammen.

Det være selvet og den ydre omverden (umwelt)

Det være selvet og den sociale omverden (mitwelt)

Det være selvet og den vores indre psykiske sjælelige virkelighed (eigenwlt eller selbstwelt) hvor vi mennesker skal kunne være i os selv og kunne forholde os til os selv og alle vore indre drifter, energier og kræfter og motiver, motivationer = arketyper energier og kræfter.

Menneskets forhold til sig selv - hvordan mennesket har det med sig selv (og ja andre (for har et menneske det ikke godt med sig selv (kan finde hvile og ro og glæde og lyst i sig selv og med sig selv) vil det oftest også gå ud over andre mennesker)).

Et menneskes indre psykiske sjælelige virkelighed kan være af en sådan beskaffenhed og stå i en sådan modsætning til menneskets bevidsthedsliv og forstandighed evne til at klare sig selv - evne for selvregulering - at disse evner helt forsvinder og dette menneske må have professionel hjælp (fordi det har mistet evnen for selvregulation) får tilbudt psykofarmaka eller anden medicin eller det fristes til at medicinere sig selv med alkohol (som vi har to eksempler på her på trosfrihed) eller stoffer - fordi dette menneske ikke kan finde fred i sig selv - ikke har det godt med sig selv. Et menneske kan også flygte fra sig selv gennem underholdning og sex fx - da sex for en kort stund får en til at glemme (som at tisse i bukserne for at holde sig varm). Hvorimod den form for moden sex der er kærlighedens sande udtryk ikke er en flugt fra virkeligheden men tværtimod er at træde virkeligheden modigt nærmere igennem at respektere elske og anerkende sig selv og et andet menneske (dette er modet til at være sig selv - hvor selvrespekt og selvværd er nødvendige karakter og personligheds egenskaber for at kunne på moden vis elske et andet menneske).


-0-0-0-0-


Citat:
Arne:

At det selvløse er vejen ud af lidelse har buddhisterne vidst i flere tusinde år


I den kristne spiritualitet findes ingen forsøg på at undgå den lidelse og smerte der hører med til at elske og knytte sig i kærlighed. Ingen led mere i sin kærlighed til menneskers usle vilkår i verden end Jesus. Jesus forsøgte ikke at undgå disse lidelser. Det er igennem livets svære kampe og prøvelser (afsavn) at vores evner bliver styrket og vi højner os selv.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35944 - 03/06/2022 14:01 Re: Livskvalitet [Re: ]
ABC
Uregistreret

Hej Arne

Jeg vil også skrive en bog ler

Citat:
Så nåede jeg omsider igennem Kaspar Meitils: Kunsten at glemme sig selv.
Den er lidt tung at læse, synes jeg, men det er jo fordi, den er strengt videnskabelig.
For mig er der imidlertid ingen tvivl om, at den har fat i noget dybt væsentligt - især for os mennesker her i den vestlige verden.

Vi har det jo med at fokusere på selvudvikling, og alt det gode, det kan føre til, men vi er generelt blinde for værdierne i ind imellem at sætte selvet lidt til side og blot være "en del af universet" - dét som Kaspar kalder det selvløse og ikke-egoiske ("egoisk" er at fokusere på sig selv - f. eks. for at opretholde eksistensen - hvilket ikke er det samme som det moralsk fordømmende: at være egoistisk - ofte på andres behostning)

At det selvløse er vejen ud af lidelse har buddhisterne vidst i flere tusinde år, men da buddhismens mindfulness og meditation kom til os her i vesten, tog man ikke dét med.

Kaspar beskriver, at dog også folk her i vesten er nået frem til værdier i det ikke-egoiske selvløse - såsom altruisme og næstekærlighed - når man ind imellem slipper det selviske.

Som vi ca. 8 milliarder mennesker har fat i denne klode i dag er sådanne livsindstillinger nok mere nødvendige nu end nogensinde.

Der er næppe tvivl om, at indholdet i Kaspar Meitils bog er solidt funderet, men nok desværre foreløbig nok kun lidt kendt og anerkendt.

En mere populærvidenskabelig udbredelse af indholdet er min ønskedrøm - mens vi buldrer løs i begærets og teknologiens stadig vildere og voldsommere verden - med dens frygtindgydende fremtidsperspektiver.

Fortsat god dag og lad os læse HansKrist respons nogle gange heart

Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#35948 - 03/06/2022 17:04 Re: Livskvalitet [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Hej HansKrist

Mon jeg passer ned i din kasse ler blinker halvfuld

https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/mand-adv...-pa-anden-maned

Har et godt fundament...

http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/galleries/27909/Symbol.html

Hvad er du bekymret over...




Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#35952 - 03/06/2022 23:29 Re: Livskvalitet [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Jeg ser, at det for Hanskrist er helt "uden for horisonten" at glemme sig selv.

Jeg tænker på, om det også er sådan for mig.

Men når jeg glimtvis oplever verdens væren som et guddommeligt mirakel, så er det min fornemmelse - sand eller ikke - at det netop er dét, der sker: at der ikke også er plads til selvet i bevidstheden blinker

Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 45 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 44 45 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Knivstikkeri i Nordvest: 27-årig mand r..
27/04/2024 21:37
Harvey Weinstein indlagt fra fængslet
27/04/2024 21:27
FN's Sikkerhedsråd frygter snarligt ang..
27/04/2024 21:10
Britney Spears indgår forlig med sin fa..
27/04/2024 20:46
Ruslands industriproduktion stagnerer
27/04/2024 19:32
Nyheder fra Religion.dk