annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15692312
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382603
Et andet syn 1992154
Åndelig Føde 1526479
Jesu ord 1523791
Galleri
September Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 320 gæster og 185 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 26 af 45 < 1 2 ... 24 25 26 27 28 ... 44 45 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#36092 - 11/06/2022 21:32 Re: Livskvalitet [Re: ABC]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3674
Sted: Nørresundby
Den information's artikel er det rene vrøvl tænkte jeg da jeg læste den i sin tid - og det mener jeg stadig

Og moderne Paulus forskning siger ja hertil:

"Uden hans indsats var kristendommen forsvundet som sandkorn i historiens ørken. I Paulus’ breve kan man følge hans arbejde som lærer og problemknuser".


Og moderne Paulus forskning siger nej hertil:

"Udadtil tilpassede han sig den politiske magt, indadtil krævede han tilpasning til den rette lære".

Paulus har ingen rette lære (folk må tro som de har tro til ifølge Paulus) - dette siger alle Paulus forskere enstemmigt.

-0-0-0-

Måske det ville være interessant at læse Paulus - tror de fleste mennesker får et chok


Der hvor Ånden er der er også altid Friheden - så tvang - trostvang og rettroenhed er simpelthen en umulighed - for i samme øjeblik det sker er Ånden forsvundet - og alt hos Paulus drejer sig om at vi er drevet og grebet af Ånden.


Ja faktisk afgør man om et brev er et ægte Paulus brev eller et falsk Paulus brev - ud fra om der er udviklet en ret troslære eller der spores en udvikling hen imod en ret troslære. For Paulus der var Åndens Apostel pr se var rettroenhed en fuldstændig ligegyldig eller irrelevant størrelse - alt drejede sig om at være drevet og grebet af Ånden = Guds Ånd = Gud Helligånden.

Forudsætningen for at vi erfarer vores barnekår er at vi bliver mødt med Kærlighed - Guds Kærlighed KRISTUS - som vores opdrager - at vi i og med Jesus Kristus bliver sat fri af at være spærret inde i lovreligion og bliver mødt med Kærlighed - Guds Kærlighed KRISTUS istedet for. Guds Kærlighed KRISTUS er udgydt i vore hjerter ved HELLIGÅNDEN som er givet os. Sådan mødte de første kristne deres medmennesker - ikke med at de skulle tro noget meget svært at forstå - ja de skulle slet ikke tro noget men blot tage imod den Guds Kærlighed KRISTUS Jesus havde igangsat.

Men igen det kan altsammen læses hos Paulus - så kan da kun anbefale folk at læse Paulus. Smukkeste verdens litteratur tænkes kan - ingen har så smukt og stort et sprog der rammer os lige i hjertekulen.


Det er uhyre simpelt eller enkelt og smukt hvad der står i Paulus breve.

Men som Apostlen Peter siger - så får folk hvad den gode Paulus skriver galt i halsen og de fordrejer hans tekster. Og det er stadig sandt den dag i dag - VML og Thyssen er et godt eksempel og Jan ABC og Arne og ja Tikka. I er alle gode eksempler herpå.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#36093 - 11/06/2022 21:43 Re: Livskvalitet [Re: Hanskrist]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5445
Sted: Vanløse
Hej Hanskrist

Du får ikke en bedre elev end mig ler blinker halvfuld




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#36094 - 11/06/2022 22:17 Re: Livskvalitet [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3674
Sted: Nørresundby
"Det med helligånden er svært stof, men tror man på gud lægger man dét i ”hans hånd” man ikke forstår, men fakta er vel, at det med helligånden har været, og er en erfaring mennesker har gjort sig gennem tiden, og et begreb som "de fleste" har en idé om." Citat slut Tikka

Også det eneste af hvad du skriver Tikka jeg kan være enig med dig i - resten af hvad du skriver er jeg nærmest lodret uenig med dig i. Men det går jeg ud fra du er/var klar over da du skrev dit svar til mig.

Jeg kunne selvfølgelig skrive hvori jeg er uenig med dig - men det er jo blot gentagelser - da vi har været inde på det et utal af gange. Men måske jeg alligevel vender tilbage og gentager. Hvilket jeg nok burde selv om det bliver de samme gentagelser og hvor langt fra hinanden vi står i synet på det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET. Sådan som du forstår tro har jeg ingen tro og Paulus ej heller. Ja din måde at forstå tro på eksisterede slet ikke på Paulus tid - hvorfor vi må vælge at undersøge hvad pokker menes der med TRO (1)* i en urkristen paulinsk spirituel sammenhæng.

Vi kommer fra hver vores verden og ser fuldstændig forskelligt på både hvad TRO betyder og også hvad det er Paulus siger. Hvad er hovedtankerne er hos Paulus.


-0-0-0-0-


Anbefalelsesværdigt og kan høres:


Om det at blive ældre


-0-0-0-



(1)*:



FAITH a Spiritual reality in itself.

Så mister vi troen mister vi gejsten og begejstringen (vores gode humør) vi mister troen på os selv som elsket - elskværdige - som ok (Guds Kærlighed KRISTUS der er udgydt i vore hjerter ved HELLIGÅNDEN som er givet os).

Troen er denne FORVISNING eller mere at have oplevet dette.

Guds Kærlighed KRISTUS - Nåden tilgivelsen og at erfare sig at være et elsket Guds Barn - denne erfaring er før troen - troen kommer af denne erfaring. Så troen går ikke forud for vores erfaring af Guds Kærlighed KRISTUS der er udgydt i vore hjerter ved HELLIGÅNDEN som er givet os.

Begivenheden KRISTUS - Guds Kærlighed KRISTUS (erfaringen Nåden (at føle sig elsket)) er før troen. Derfor uanset om folk gentager tusind gange jeg tror det og det - det hjælper fanden.

Også derfor det hedder KRISTUS TRO - fordi Begivenheden KRISTUS NÅDEN GUDS Kærlighed KRISTUS (at vi erfarer at være elsket af Gud) kommer før TROEN - det er ikke noget vi kan tro os til at opnå uden at vi har erfaret Guds Kærlighed KRISTUS - at være elsket af Gud og hvad dette betyder.


Nu forstår vi den GEJST - den ÅND de kristne var grebet af og drevet af - den EKSTASE GLÆDE og ENTUSIASME og ENGAGEMENT og PASSION - LIDENSKAB de første kristne vi møder hos Paulus af var fyldt med - de var forløst befriet fra at være spærret inde af at have haft Loven som deres religiøse åndelige opdragelse/dannelse - istedet for har de mødt Guds Kærlighed KRISTUS der er udgydt i vore hjerter ved HELLIGÅNDEN som er givet os.

Citat:
I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.
En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.
det med fede typer viser at tro hos Paulus ikke betyder at vi tror noget - for nemlig gælder: En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud

TRO er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting,
her ser vi at TRO er: a Spiritual reality in itself



Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.

Faith is an act of a finite being who is grasped by, and turned to, the infinite.

Faith is being grasped by an ultimate concern, or in the grip of something which is of infinite seriousness for me which surpasses life and death.

TRO er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)


-0-0-0-

Nå men det blev nøjagtig de samme gentagelser som tidligere

Jeg kan håbe at en og anden begynder at forstå hvordan tro skal forstås
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#36095 - 11/06/2022 23:07 Re: Livskvalitet [Re: Hanskrist]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5445
Sted: Vanløse
Hej Hanskrist

Kom nu op i omdrejninger ler blinker halvfuld

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-23/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxiii/

Hvad er planen...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#36096 - 11/06/2022 23:43 Re: Livskvalitet [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3674
Sted: Nørresundby
Nøglen til at forstå og læse Paulus.


Alt hos Paulus drejer sig om Begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

Alt hos Paulus drejer sig om Begivenheden Guds Kærlighed KRISTUS (at erfare sig elsket af Gud - et Guds barn) der er udgydt i vore hjerter ved HELLIGÅNDEN som er givet os.

Alt hos Paulus drejer sig om de nye skabninger vi er i KRISTUS - vi er i og med begivenheden KRISTUS i vores liv - altså vores erfaringer af Guds Kærlighed KRISTUS - at vi føler os elsket af Gud - vi Guds Børn.

Vores erfaringer af Guds Kærlighed KRISTUS der er udgydt i vore hjerter ved HELLIGÅNDEN som er givet os.


-0-0-0-0-

Så al læsning Paulus skal 100% koncentrere sig om Begivenheden KRISTUS - om de nye skabninger vi er i KRISTUS.


BEGIVENHEDEN KRISTUS ER:

1):

en Begivenhed i historien for 2000 år siden

2):

en Begivenhed i hvert eneste menneskes helt personlige liv der kommer til tro - KRISTUS TRO

igen denne Begivenhed Guds Kærlighed KRISTUS før vi kommer til tro - KRISTUS TRO

at vi føler os elsket af Gud og et Guds barn

Troen bygger på den ERFARING

Erfaringen GUDS Kærlighed KRISTUS der er udgydt i vore hjerter ved HELLIGÅNDEN som er givet os - er forudsætningen for at vi kan tro - have KRISTUS TRO.


Prøv at læs Paulus med den nøgle jeg lige har givet jer til at forstå Paulus og I vil blive chokeret over hvor smukt og enkelt det er at læse Paulus og hvilken storslået verden der åbnes op for. Vores verden vores virkelighed bliver her større end vi overhovedet nogensinde i vores fantasi har kunnet drømme om det.

Hvad Paulus ÅBNER for os - hvad vi møder om os selv hos Paulus er mere - ja meget mere end vi nogensinde har haft forestillinger om kunne blive os tildelt.


-0-0-0-0-

Det er vigtigt ikke at blande begivenheden KRISTUS 1) i menneskehedens historiske liv sammen med 2) begivenheden KRISTUS i hvert vores personlige liv (vores OMVENDELSE)

Den historiske begivenhed KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus er ca 2000 år gammel

At selv om ingen af os har kendt Jesus Kristus hvordan pokker kan vi så her på 2000 års afstand erfare Begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus i dag

Det er præcist hvad opstandelsen betyder (at Begivenheden KRISTUS - at KRISTUS er den samme altid) - nemlig gik Gud ikke død i Jesus - nøjedes Gud ikke med Jesus men fortsatte sit værk med alle os andre

Jesus var den første - som Adam var det første menneske - ja sådan var Jesus den første af en by generation af KRISTUS MENNESKER - det første SPIRITUELLE MENNESKE og vi er så i samme slægt og lige linje til Jesus vores broder


KRISTUS MENNESKER - eller mennesker i KRISTUS der har KRISTUS i sig og er formede af KRISTUS - er nye mennesker på jorden - en ny slags mennesker - de SPIRITUELLE MENNESKER - et nyt SPIRITUELT MENNESKE er født - de kristne
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 26 af 45 < 1 2 ... 24 25 26 27 28 ... 44 45 >


Seneste indlæg
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Hanskrist
25/04/2024 23:58
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 22:54
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Trump går efter 'absolut immunitet' ved..
26/04/2024 02:37
USA er gået i gang med at bygge midlert..
26/04/2024 00:31
Ekstremt vejr skyld i dårligste vinprod..
25/04/2024 22:14
Zelenskyj retter direkte tak til Danmark
25/04/2024 21:10
Norsk politi afslutter efterforskning i ..
25/04/2024 20:35
Nyheder fra Religion.dk