annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15658771
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380208
Et andet syn 1989590
Jesu ord 1522457
Åndelig Føde 1514772
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 426 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#35818 - 18/05/2022 05:44 Re: Religion og krigen i Ukraine – Hvad siger Bibelen? [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Citat:
Gerth:
Nej! Tanker ændres ligesom bevægelser.


Nu skrev jeg udødelige idéer og tanker.

Disse er objektive og ændrer sig ikke over tid - de tilhører verden 3 (ifølge Popper) eller noosfæren, kultursfæren og hver ny generation får dem at forholde sig til - så også om tusind år slås mennesker med de samme udødelige tanker idéer og teorier og gåder.

Vi ændrer måske nok vores syn og tanker om disse evigt gyldige eller guddommelige ideer og tanker og motiver = billeder = urbilleder = arketyper men disse ændrer sig ikke - derfor Popper siger de tilhører verden 3 af udødelige ideer og teorier og gåder og myter.

Paulus taler også om Guds tanker = idéer = motiver - som fx det Guds Billede vi er skabte i og dette svarer til urbillederne eller arketyper. De er som drømmene fra Gud som grækerne sagde og ja som bibelen også antager og Jung ligeledes - der hævder at de er Kongevejen til Gud os selv i det ubevidste da de er meddelelser fra Gud os Selv - TAO eller Healing Totality in the psyche - det Helbredende Selv der er relateret til ALT til KOSMOS.

De kan også være fyldt med varsler og profetier da de er en del af vores sjette/syvende sans - som visdom og alvidenhed og vores intuitive eller guddommelige intelligens.

I skal snakke med hinanden om tingene og lovsynge med jeres forstand om de her ting - ikke leve i mørket i overtroiskhed - i blind tro - forlangte Paulus.


Myten er uadskillelig fra sproget, og ligesom Logos betyder Mythos oprindeligt ord eller tale.
Sproget føder Logos og Mythos som tvillinger, men efter fødslen går de hver til sit (lateraliseringen: højre venstre hjernehalvdels arbejdsdeling og differentiering via den kulturelle sproglige skoling og opdragelse næste generation); Logos bliver den rationelle tale kommende fra en logisk objektiv ånd, der forestiller sig verden uden for sig selv; Mythos konstituerer den subjektive, enestående og konkrete diskurs ved en ånd, som er vokset sammen med verden og oplever den som sit indre. Senere blev Mythos og Logos modsætninger idet Mythos forekom Logos at være som en fabel, en legende blottet for sandhed, og Logos syntes for Mythos at være kødløs abstraktion, noget ydre i forhold til de dybere realiteter. Edgar Morin (parentesen er dog min).

Arkeånden.
De to tankegange, den rationelle og den mythologiske, der er tæt forbundet i de arkaiske civilisationer, udvikles sideløbende i de historiske civilisationer og kan indgå i en forbavsende symbiose i vores moderne civilisation. Først og fremmest har den rationelle og den mythologiske tankegang fælles oprindelse; dermed mener jeg ikke blot ånd/hjerne i almindelighed, men de grundlæggende principper, der styrer åndens/hjernens operationer.
Mythologien er menneskelig. Dyrene er i deres beregninger uvidende om myten,og kan derfor forekomme mere logiske end vi med vores erkendelse. Man har længe troet, at myten var en primitiv illusion, født af en naiv anvendelse af sproget. Man må imidlertid forstå, at myten afslører en stadig levende Arketanke og ikke så meget en arkaisk forældet tanke. Myten stammer fra det, man kan kalde Arkeånden, som ikke er nogen tilbagestående ånd, men en Bagvedliggende Ånd, som i overensstemmelse med den stærke betydning af ordet Arke hænger sammen med de oprindelige kræfter og former i forbindelse med de hjernemæssige-spirituelle aktiviteters principielle og grundlæggende aktiviteter dér, hvor de to tanker endnu ikke er adskilt.

1. Den bagvedliggende Ånd er en gordisk hjerne-spirituel knude, hvor ikke blot de tankegange endnu er forenede, men hvor også:
- det subjektive og det objektive endnu ikke er adskilt
- repræsentationen smelter sammen med den repræsenterede ting (som det er en oversættelse af);

- sproget endnu ikke har adskilt det påpegende og det påkaldende, det prosaiske og det poetiske. Edgar Morin

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35820 - 18/05/2022 06:27 Re: Religion og krigen i Ukraine – Hvad siger Bibelen? [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Citat:
Gerth:

Det festlige ved livet er mad og drikkelse (brød og vand), alkohol - vin (blod), sex (kød) og åndelig eufori.


Dette ville Paulus næppe godkende - ihvertfald taler han konstant istedet for om:

Himmelsk Herlighed og Salighed og Fryd Glæde - JUBELEN og GLÆDEN og VISHED og OVERFLOD og FRIHED fra OVEN - ja alle de himmelske åndelige velsignelser vi har i Kristus - visdom og guddomsfylde. Hvor overstrømmende rig på nåde - åndelige himmelske velsignelser og gaver - vores barnekår og guddommelige storslåede rige arv vi her finder i KRISTUS.

Drik jer ikke berusede i vin, det fører til udskejelser, men lad jer fylde af Ånden, tal til hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng og spil af hjertet for Herren, og sig altid Gud Fader tak for alt i vor Herre Jesu Kristi navn. Efeserbrevet 5.

Undervis og forman med al visdom hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng med tak i jeres hjerte til Gud. Kol 3.


Og man/vi må sørme sige at de salmer vi synger til gudstjeneste sørme er så fyldt med takkepris den himmelske herlighed og fryd og salighed vi har i Kristus fra Gud - alle disse gaver og velsignelser fra oven, fra Gud. Hvilken sangskat har vi ikke om disse forhold. Fantastisk - ja sørme kristendommen er klart den mest spirituelle af de store verdensreligioner, her må buddhismen og de to andre store verdensreligioner pakker sammen, de er slet ikke på højde med den kristne spiritualitets vitalitet og dynamik og skabende kreativitet.

Den Helligåndens Guds Herlighed og Fryd og Glæde (ekstase og eufori) og Begejstring vi har i Kristus.

Som jeg altid har sagt så er en af måderne at forstå Paulus og den urkristne paulinske spiritualitet på - ud fra vores HUMØR. Folk vil chokeres og overvældes over den gode Paulus.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35822 - 18/05/2022 06:54 Re: Religion og krigen i Ukraine – Hvad siger Bibelen? [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
nej det himmelske og jordiske er netop forenet i Kristus

men dit anus underliv uden kærlighed er en perversitet min ven

det fører til udskejelser og opløsning

det er ikke OPBYGGELIGT uden kærlighed og mening/Ånd som det er - det er blot her og nu voldsom sanselig forvirring uden meningsfyldt fremtid, uden hjerte og kærlighed, uden hjerne og Ånd, mening og fremtid - sigte og gode meningsyldte intentioner

ufatteligt mange mennesker går til grunde i lir og svir fordi de mister overblikket, meningen, mister fremtiden og taber kærligheden

men tro nu ikke pga hvad jeg skriver at vi ikke har guddomsfylden i kød og blod - for det har vi i Kristus hvor det himmelske og jordiske jo netop er forenet -

vi taler også om in carno - på dansk inkarnation - så der er meget tyngde hvorfor de kristne ofte er klippefaste muskelstærke - kropslig set velfunderet fordi de bygger på klippen Kristus

sørme vores krop er en bygning, bolig vi har fra Gud - hvorfor usikkerhed nervøsitet og forvirring og svækkelse ikke hører med --- hvilket psykiatrien kunne lære ikke så lidt af:


Hver enkelt af os har fået nåden givet som gave tilmålt af Kristus...

for at udruste de hellige til at gøre tjeneste, så Kristi legeme bygges op, indtil vi alle når frem til enheden i troen og i erkendelsen af Guds søn, til at være et fuldvoksent menneske, en vækst, som kan rumme Kristi fylde. Da skal vi ikke længere være uforstandige børn og slynges og drives hid og did af hver lærdoms vind, ved menneskers terningkast, når de med snedighed fører os på lumske afveje, men sandheden tro i kærlighed skal vi i ét og alt vokse op til ham, som er hovedet, Kristus. Ud fra ham føjes hele legemet sammen og holdes sammen, idet hvert enkelt led hjælper til med den styrke, det har fået tilmålt, så legemet vokser og opbygges i kærlighed.

Lad derfor ikke nogen dømme jer på grund af mad eller drikke, eller på grund af fester eller nymåne eller sabbatter. Det er kun en skygge af det, som skal komme, men legemet selv er Kristus. Lad jer ikke frakende sejrsprisen af nogen, som går ind for falsk ydmyghed og engledyrkelse, fordyber sig i egne syner og uden grund er indbildsk i sit verdslige sind, og som ikke holder sig til ham, der er hovedet, og ud fra hvem hele legemet, støttet og sammenholdt af sener og led, vokser Guds vækst.


-0-0-0-


Ved I ikke, at de, der er med i et løb på stadion, alle løber, men kun én får sejrsprisen? Løb sådan, at I vinder den! Men enhver idrætsmand er afholdende i alt – de andre for at få en sejrskrans, der visner, men vi for at få en, der ikke visner. Jeg løber derfor ikke hid og did, og jeg er ikke som en bokser, der slår i luften. Jeg er hård ved min krop og tvinger den til at lystre, for at jeg, der har prædiket for andre, ikke selv skal blive forkastet.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35825 - 18/05/2022 07:39 Re: Religion og krigen i Ukraine – Hvad siger Bibelen? [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Himlen (´gud´) er ikke deroppe væk fra os men istedet i det hele menneske. -- ja det var jo det jeg skrev

Citat:
Gerth: Tilføjelsen = Både Jesus og Paulus lød teokratisk.
NEJ

Citat:
Gerth:

Mit underliv om elskov er også en del Riget, der kommer igennem jeg, som har Ordet i magt, myndighed og virke.


Nej ikke i den form du praktiserer - du kan ikke stave til forelskelse og kærlighed - der er ikke det der ligner i hvad du praktiserer

måske du ikke har evnen til at forstå det seksuelle omfatter kærlighed = hjertet og mening/Ånd = hovedet

du er nøjagtig lige så panteistisk forvirret som Arne - og I mangler vertikalitet - oprejsthed og personlighed - struktur -

det er i den grad strukturløs og ja meningsløs og kærlighedsløs - uden Ansigt og Personlighed og Skønhed der varer ved - ja Billedet er væk hos jer begge - det Guds Billede vi ellers er skabt i og til at genspejle - der er intet smukt billede og ansigt og personlighed struktur over det I beskæftiger jer med og skriver om

bygningen er væk - boligen er væk - ja alt struktur er væk hos begge jer to sygelige panteister - begge leger i med jeres egen gåen i opløsning

derfor jeg ved din Helligånd ikke er nogen Helligånd - hvilket du en dag også selv vil erkende da dine gerninger er mørkets gerninger og/eller skammens gerninger hvor du ikke vil kunne se dig selv og andre mennesker og verden i øjnene da du praktiserer en dæmonisk subkultur der aldrig vil bestå sin prøve men føre til endnu større lidelser for dig og dem du involverer
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35827 - 18/05/2022 07:51 Re: Religion og krigen i Ukraine – Hvad siger Bibelen? [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Citat:
Gerth:

Uanset hvad er det spild af tid her.



ja du spilder vores tid eller vi kommer til at spilde vores tid på dig

vi har brugt tid på dig, meget tid på dig

din styrke er din ærlighed


men jeg ved din Helligånd ikke er nogen Helligånd - hvilket du en dag også selv vil erkende da dine gerninger er mørkets gerninger og/eller skammens gerninger hvor du ikke vil kunne se dig selv og andre mennesker og verden i øjnene da du praktiserer en dæmonisk subkultur der aldrig vil bestå sin prøve men føre til endnu større lidelser - udstødelse og isolation og ensomhed for dig og dem du involverer


prøv nu da for ind i helvede at blive forelsket mand!!!

og drop din internet "selv iscene sættelse" og bevæg dig ud i verden - eller begynd i virkeligheden og ikke på internettet -

du skal omgås mennesker og få fodfæste ude i samfundet - virkeligheden og ikke gøre dig selv til en internet socialmedie eksperiment
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >


Seneste indlæg
Så er der linet op...
af Anonym
20/04/2024 07:19
Kom op på bjerget...
af Anonym
20/04/2024 06:35
Til papirkurven?
af Anonym
20/04/2024 06:04
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Nyheder fra DR
Forsvarsmesse mødes af pacifister: Jeg ..
20/04/2024 09:27
Taylor Swift skriver historie efter udgi..
20/04/2024 09:25
Får på motorvejen fra morgenstunden
20/04/2024 09:15
Danmarks største spilfestival sætter f..
20/04/2024 09:01
Kevin Magnussen misser point
20/04/2024 05:53
Nyheder fra Religion.dk