annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15660759
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380389
Et andet syn 1989730
Jesu ord 1522508
Åndelig Føde 1515606
Galleri
Strandbumse livet
Hvem er online?
3 registrerede ABC, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 379 gæster og 32 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 217 af 245 < 1 2 ... 215 216 217 218 219 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#35765 - 13/05/2022 13:20 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:

Ånden er som bibelens Gud tankespin – ren fantasi som begge virkeliggøres gennem tanken.

// Tikka


"tro bliver til en virkelig virkelighed" // Tikka



Sjovt nok at Tikka overhovedet gider være med i en debat om Guds Ånd - om dette at have Guds Ånd og være drevet og grebet af Ånden - Guds Ånd - eller den Hellige Guds Ånd - Gud Helligånden.

Tro skal ikke skabe virkeligheden men åbne op for virkeligheden, nøjagtig som det ikke er bevidsthedens opgave at skabe tankespin men at kunne skelne mellem tankespin og virkeligheden.

-0-0-0-

Jung skaber jo ej heller nogen virkelighed for sine klienter men han hjælper sine klienter til at åbne op for det åndelige ubevidste kollektive arvegods af ARKETYPER og MOTIVATIONER - (Guds Ideer og Billeder/Motiver nedlagt i os) og andre ufattelige ressourcer og muligheder vi er født med som det ubevidste råder over og som vi har med os ind i livet, og ja nøjagtig gør Paulus det samme og i 1 Kor 2 som Jung jo selvfølgelig elsker, siger han det tydeligt.


Citat:
Jeg vil udgyde min ånd

over alle mennesker.

Jeres sønner og døtre skal profetere,

jeres gamle skal have drømme,

jeres unge skal se syner.

Selv over jeres trælle og trælkvinder

vil jeg udgyde min ånd i de dage.




Citat:
Hvad intet øje har set og intet øre hørt,

og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige. 1 Kor 2 (Paulus gnostiker (dog er Paulus ikke gnostiker på den måde at han benægter Jesus menneskelige eksistens eller frasiger sig at Jesu Kristi Gud Fader ikke også er hvad vi hører om i GT)


I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.
En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende. 2 Kor 3 (Paulus Åndens Apostel pr se og ham der gør at kristendommen er klart den mest spirituelle af de store verdensreligioner)
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35766 - 13/05/2022 18:31 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Nok det bedste der er skrevet om Åndens Liv - hvordan vi kan forstå hvad der menes med Ånd og det Åndelige.



Berøvet sin kultur ville sapiens være en åndelig krøbling ude af stand til at overleve som andet end primat af laveste rang; den ville ikke engang kunne genopbygge et samfund, der i kompleksitet svarede til bavianernes eller chimpanserne. Edgar Morin.

Menneskeånden bor i sproget, lever af sproget og tager næring af repræsentationerne, tegn/symboler, diskurser og ideer. Såvel tanken som bevidstheden bruger nødvendigvis de lingvistisk-logiske anlæg, som på en gang er både hjernemæssige, åndelige og kulturelle. Edgar Morin.

Vi er fuldt og helt blevet frugten af en biologisk evolution, og det er kun som afslutning på denne, at vi har udskilt os for at blive til sapiens-mennesker. Vi er blevet mere og mere afvigende, enestående, originale og fremmede; udenforstående i den kosmiske og senere i den biologiske udvikling. Vi har gjort os fri af den ved at opbygge kultur og noosfære. Edgar Morin.

Vi ved ikke hvad den ånd, der kan opfatte den hjerne, der frembringer den, er. Eller hvad en hjerne, der kan frembringe den ånd, der opfatter den, er. Edgar Morin.

Menneskeånden er ikke længere alene og uden for livet, den udvikler et nyt liv - åndens liv - i en ny verden - åndens verden.

Den levende ånd, trækker sig ikke bort fra livet, men udvikler det (livet) i sig selv og i os.

Bevidstheden viser sig at være i stand til at virke tilbage på ånden, modificere den og reformere den, og dermed reformere selve det levende væsen.


Edgar Morin.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35767 - 13/05/2022 20:58 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1892

Når troen bliver til en virkelig virkelighed, er det klart, der først bliver åbnet op for den åndelig virkelighed, men - den virkelighed udvider sig til det hele menneske, så hverdagslivet præges af den åndelige virkelighed.

Tanken om hjernespin, opstod først da troen var væk.

Når troen er der, er oplevelsen ikke, der er tale om hjernespin -

man kan jo så diskutere om det med gud og hans ånd er virkeligt, eller fantasi som bliver til virkelighed, men virkeligt bliver det for den som tror


der er jo også det med troen, at den både lever og dør af tvivlen …

hvis tvivlen vinder i ens trosliv, er det svært at blive troende igen, fordi tvivlen bygger på noget som man opfatter som kendsgerninger



*

Paulus

De der tror rigtigt får ånden i kraft af den opstandne Kristus, og får et efterliv hvis de bliver døbt til Kristus og iklædes Kristus

Citat:
Alle I, der er døbt til Kristus, har jo iklædt jer Kristus.
Vers 27
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Gal/3

… for man bliver jo ifølge Paulus frelst af tro … men hvilken tro – jo den rigtige.

Nemlig, at Kristus er opstået - for ellers er der jo ingen tro som giver adgang til at blive født påny

Jeg ved ikke om Paulus ønskede at ændre sig – ja det gjorde han jo så, fra morder til kristen missioner - men efter kaldelsen, hvor Jesus bliver hans herre, skriver han senere:

Citat:
Det, jeg vil, det gør jeg ikke, og det, jeg hader, det gør jeg.
Vers 15b
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/rom/7

så en stor befrielse for ham, at Jesus blev hans herre

Når jeg mener, han var et magtmenneske, betyder det jo ikke, han af nogle ikke var værdsat, men kæmpede gjorde han.

Han kæmpede for, den måde han tænkte og troede på var sandhed, dette fordi der jo også var andre Kristus retninger og ledere -

og at Paulus vandt, var nok fordi han talte om og forklarede det med ånden, opstandelsen og efterlivet for de som bliver født på ny – og som tidligere skrevet mente han jo, han fra himlen skulle dømme, de som ikke troede rigtigt, så han forbliver den i egen bevidsthed, der dømmer og udsletter folk, hvis ikke de lever op til hans forståelse af den rette tro, som han gjorde som farisæisk skriftklog


Redigeret af Tikka (13/05/2022 21:49)
Top Svar Citer
#35769 - 13/05/2022 22:13 Re: Åndelig Føde [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Problemet er at for dig betyder tro at tro noget og endda mennesket dig/(og andre) der skal af egen kraft tro noget. Dette er ikke tro i en bibelsk Ny Testamentlig sammenhæng - overhovedet ikke.

Men da du og desværre ufattelig mange moderne mennesker uden Spirituel eller Åndelig Intelligens = Åndelige erfaringer kun kan forstå tingene således så bliver den fejlopfattelse af begrebet tro ved med at hærge til stor skade for kristendommen.

Her har HansKrist og Paul Tillich og Nicolai Berdyaev gjort en kæmpe stor indsats for at få korrigeret moderne mennesker uden Åndelig Intelligens = uden åndelige erfaringer denne misforståelse begrebet tro.

At tro bliver misforstået skyldes græsk filosofis indflydelse på kristendommen og Kirkens dogmelære - altsammen noget der er kommet til efter Paulus's død.




Citat:
Tikka:

og som tidligere skrevet mente han (Paulus) jo, han fra himlen skulle dømme, de som ikke troede rigtigt, så han forbliver den i egen bevidsthed, der dømmer og udsletter folk, hvis ikke de lever op til hans forståelse af den rette tro, som han gjorde som farisæisk skriftklog



Det er sludder fra ende til anden og hevet ud af det blå.

CHOK - har du fået en hjerneblødning Tikka.

Jeg har godt nok studeret og nærlæst Paulus breve mange gange og læst de største kendere af Paulus og jeg har aldrig mødt noget der bare ligner hvad du skriver ovenfor.


To af de allerstørste Paulus kendere Paul Tillich og Albert Schweitzer siger endda at det er det stik modsatte vi finder hos Paulus.

Skal jeg tro en bibelfundamentalist (der ingen Åndelige Erfaringer kender til - men som tror sig frem til tingene (ved egen kraft) ud fra kun bogstavelige læsninger (som Paulus konstant advarer imod)) eller Albert Schweitzer en anerkendt Paulus forsker og universal geni?

Jeg/vi kunne også nøjes med at læse Paulus da det er ham vi drøfter og han siger intet der kommer i nærheden af din påstand ovenfor. Men som Jehovas Vidner du betragter også de falske Paulus breve som værende Paulus breve.

Nå jeg vælger at tro mine egne øjne og evne for at læse Paulus.

Der hvor Ånden er, der er også altid Friheden.

Jeg har bedt for Arne flere gange - og nogle gange føler jeg mine nakkehår rejser sig fordi der er noget uhyggeligt sort over dig Tikka og dine skriverier - som virker dræbende eller som død på mig og det er også der jeg bliver i tvivl og fornemmer en mand bag profilen Tikka. Jeg ihvertfald meget sjældent mødt noget så mørkt og sort og fyldt med død hos en kvinde.

Det kunne også være en ateistisk mands person i din nærhed - nærmeste vennekreds eller familie der har en voldsom magt over dig.


I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.
En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende. 2 Kor 3



bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende

Dine ord Tikka er ikke bare døde - uden Ånd - også slår de ihjel.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42618 - 14/01/2024 11:22 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Kære alle

En tråd fra de gamle dage. Tidligt i tråden findes ordene:

En viden, vi aldrig kunne opnå, hvis vi forblev, hvad vi er, kan opnås i kraft af højere evner og et bedre liv, som vi kan nå frem til ad moralsk vej.

Velsignede er de rene af hjertet, thi de skal se Gud.

Guds mysteriers astrolabie er kærlighed.


Hvad siger du til det, Jan? Kan du være enig?

Nedenstående er endnu et ord, som nævner det at være "fattig i ånden". Hvad mon det betyder, Arne?

Den evige filosofi drejer sig først og fremmest om den ene, guddommelige Virkelighed bag tingenes, livenes og sjælenes mangfoldige verden. Men denne ene Virkeligheds natur er sådan, at den kun kan fattes direkte og umiddelbart af dem, der har valgt at opfylde visse betingelser: at lade sig opfylde af kærlighed, at være rene af hjertet og fattige i ånden.

Citaterne er fra Aldous Huxleys Den Evige Filosofi, hvor han bl.a. citerer Bjergprædikenen og sufi-digteren Rumi.

Kh Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 217 af 245 < 1 2 ... 215 216 217 218 219 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Kom op på bjerget...
af ABC
20/04/2024 13:52
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
20/04/2024 13:31
Vigtige præciseringer
af ABC
20/04/2024 13:23
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Region vil tage hul på milliardlån til..
20/04/2024 12:26
Coops regnskab går i minus med 717 mill..
20/04/2024 11:31
Clara Tauson er finaleklar uden kamp
20/04/2024 11:28
Haiti er hærget af vold: Bander bortfø..
20/04/2024 11:04
Politi undersøger sprængning af pengea..
20/04/2024 10:06
Nyheder fra Religion.dk