Gør intet af selviskhed og heller ikke af indbildskhed, men sæt i ydmyghed de andre højere end jer selv. Tænk ikke hver især på jeres eget, men tænk alle også på de andres vel. I skal have det sind over for hinanden, som var i Kristus Jesus,
han, som havde Guds skikkelse,
regnede det ikke for et rov
at være lige med Gud,
men gav afkald på det,
tog en tjeners skikkelse på
og blev mennesker lig;
Vær ingen noget andet skyldig end at elske hinanden; for den, der elsker andre, har opfyldt loven. Buddene: »Du må ikke bryde et ægteskab; du må ikke begå drab; du må ikke stjæle; du må ikke begære,« og et hvilket som helst andet bud, sammenfattes jo i dette bud: »Du skal elske din næste som dig selv.« Kærligheden gør ikke næsten noget ondt. Kærligheden er altså lovens fylde.
Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag. Den finder ikke sin glæde i uretten, men glæder sig ved sandheden. Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt.
i min ret så munter barndom opvækst fik jeg især ovenstående ord med på vejen fra min mor når der var en passende anledning
egentlig anede jeg ikke hvor ordene kom fra - men da jeg omkring de 40 år blev optaget af at studere Paulus mødte jeg igen disse mine mors ord fra min barndom.
vi havde ingen bibel i mit hjem og vi gik ikke i kirke, bortset fra bryllup og barnedåb og konfirmation (husker ingen begravelser som barn) - men min mor kunne ufatteligt meget udenad - hun kunne huske alt muligt og citere ordret
okay nu er Paulus også på globalt plan det menneske der oftest bliver citeret og læst tekster op fra og iøvrigt ham flest formår at gengive ordret
-0-0-0-0-0-
hvis jeg tænker på Paulus - hvilket indtryk hans breve har gjort på mig så er det:
de nye skabninger vi er i Kristus -
det er omvendelses begivenheden Kristus:
1):
hos den enkelte - hver af os - individuelt - den individuelle omvendelse --- altså omvendelsesbegivenheden Kristus i Eigenwelt'sk betydning
og
2):
menneskehedens historiske liv begyndende anonymt med Peter's bekendelse og pinse underet i Apostlenes Gerninger - indtil kristendommen bliver en verdensreligion -- altså omvendelsesbegivenheden Kristus i Mitwelt'sk betydning.
kristendommen der på den offentlige scene ingen bevågenhed har i begyndelsen
-0-0-0-0-0-
omvendelsesbegivenheden Kristus eller begivenheden Kristus ind i menneskers liv og menneskehedens liv hvad er det karakteristiske her?
jo den Nye Skabelse - de nye skabninger vi er i Kristus
der er sket nogetder er et før og et efterder er et år 0 i alle menneskers liv - eller muligheden for et år 0 er givet os alle - at få et nyt liv i Kristus - at afdød fra gamle Adam med dets afhængigheder og utallige underkastelser snart det ene og så det andet
forløsning og frelse (HELBREDELSE) i og med og ved begivenheden Kristus - men der er meget mere ifølge Paulus - nemlig gælder for
omvendelsesbegivenheden Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og kraftfulde Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus ---
flere forhold:
1):
Åndens mange Frugter: fx "Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse.”
2):
Åndens Karismatiske Nådegaver:
Gaven til at meddele visdom
Gaven til at meddele kundskab
Evnen til at bedømme ånder
Troens gave
Kraft til at gøre mægtige gerninger
Nådegaven til at helbrede
Profetisk gave
Tungetale
Tydning af tungetale
givet os nogle til at være apostle, andre til at være profeter, andre til at være evangelister og andre til at være hyrder og lærere
3):
Bolig motivet - det opbyggelige og struktur:
evnen til at lovsynge med vores forstand
ego'struktur og forstandighed:
Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged,
there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.
Ved I ikke, at I er Guds tempel, og at Guds ånd bor i jer?
ved I ikke, at jeres legeme er et tempel for Helligånden, som er i jer, og som I har fra Gud?
det er os, der er den levende Guds tempel, som Gud også har sagt: »Jeg vil bo og vandre midt iblandt dem; jeg vil være deres Gud, og de skal være mit folk.
Vi ved nemlig, at hvis det telt, som er vort hus på jorden, brydes ned, så har vi
en bygning fra Gud, et hus, der ikke er bygget med hænder, men er evigt, i himlene. For mens vi er her, sukker vi af længsel efter at iklædes den bolig, vi har fra himlen – så sandt vi da ikke skal stå nøgne, når vi er klædt af. For mens vi bor i teltet, sukker vi besværede, fordi
vi ikke vil klædes af, men klædes på, så det dødelige bliver opslugt af livet. Og den, som har sat os i stand til det, er Gud, der gav os Ånden som pant.
I ham holdes hele bygningen sammen og vokser til et helligt tempel i Herren. I ham bliver også I sammen med os bygget op til en bolig for Gud i Ånden.
4):
EKSTASEN JUBELEN GLÆDEN - lovpris og lovsang - HØJT HUMØR - HÅB og GLÆDE:
lad jer fylde af Ånden, tal til hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng og spil af hjertet for Herren, og sig altid Gud Fader tak for alt i vor Herre Jesu Kristi navn.
Lad Kristi ord bo i rigt mål hos jer. Undervis og forman med al visdom hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng med tak i jeres hjerte til Gud.
Håbets Gud fylde jer med al glæde og fred i troen, så at I bliver rige i håbet ved Helligåndens kraft!
Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer
-0-0-0-0-0-
Når Kristus vinder skikkelse i os - når vi iklæder os Kristus - når vi er grebet og drives af Ånden - Gud Helligånden - hvor vores legeme er et tempel for Helligånden, som er i jer, og som I har fra Gud så begynder en VÆKST - VI OPBYGGES - vi får STRUKTUR og FORSTANDIGHED:
Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged,
there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.
den personlige udvikling - personlighedens udvikling og vækst - personlighedslivets udvikling og vækst og blomstring finder jeg dybt fascinerende - måske det var en af grundene til at jeg som tidligere psykologi studerende blev så fascineret af Paulus
det er vores
i Kristus væren hvad det vil sige at være i Kristus der er hovedoverskriften på Paulus - eksplicit nævnes det over 50 gange og tar vi retfærdiggørelsen af tro med der betyder det samme som at være i Kristus når vi over 100 gange og tar vi dette at have Ånden (Gud Helligåndene) være i Ånden som også betyder at være i Kristus - så findes det overalt hos Paulus
da jeg læste Paulus blev jeg væltet omkuld af
vores i Kristus væren og de nye skabninger vi er i Kristusvores i Gud Helligånds Ny Væren - kunne vi lige så vel sige
KRISTUS MYSTIKKEN - vores mystiske ny væren i Kristus - er kristendommens grund essens siger Albert Schweitzer
derfor må vi aldrig forfalde til at omgøre kristendom til blot moral - da der er så meget meget mere på spil - konstruktivt (skabende kreativ opbyggelighed) på spil der har at gøre med menneskelig udvikling og vækst og blomstring og kreativitet
moral bliver hurtigt trivielt fordi så mange mennesker ikke har problemer med at opføre sig okay - men de har problemer med udvikling og vækst og blomstring og kreativitet - altså problemer med SELVAKTUALISERING og MENING og nu når Paulus netop giver os mere end noget andet svaret på disse brændende spørgsmål så er det en forbrydelse imod Paulus ikke at få øje på det forhold og fremhæve det også da når det er hvad alle hans tekster er bygget op omkring vores i Kristus væren - de nye skabninger vi er i Kristus - der jo har svaret på spørgsmålene om den menneskelige personligheds udvikling og vækst - blomstring og kreativitet - SELVAKTUALISERING og MENING.
-0-0-0-0-0-
hvorfor der er nogle mennesker der ikke kan få øje på disse forhold hos Paulus er mig en gåde ---
måske de ikke kan se skoven for bare træer
vi har jo vores egen Arne der i årevis gjorde sig klog på kristendom her på siden som benægtede at dette at være i Kristus og iklæde sig Kristus og Kristus der vinder skikkelse i os overhovedet fandtes hos Paulus --- hvordan kan man overse dette er mig en gådevi ser det samme hos Jan ABC og Vandrer mod Lyset og Carsten Skaarup ej heller disse har fået øje på hvad der er den altafgørende diskurs og omdrejningspunkt (det tema det hele er bygget op over) hos Paulus - tværtimod er de snublet over detaljer de har fået galt i halsen og ikke forstår konteksten ier Paulus da så svært at læse og forstå??? ja jeg forstår det ikke, jeg forstod ham straks da jeg begyndte at læse og studere ham da jeg var voksen naturvidenskabelig skolet omkring de 40 år -
Paulus blev straks mor til mig i Kristus - far til mig i Kristus - ja det var Paulus der iklædte mig Kristus i kraft af Guds Ånd - Gud Helligåndens utallige ÅBENBARINGER samtidig med at jeg læste (1)* Paulus --- aha oplevelse på aha oplevelse fik jeg for hver eneste sætning - læseoplevelsen at læse Paulus gjorde et voldsomt indtryk på mig
(1)*:
The Bible does not contain words of God (or as Calvin has said, divine "oracles"), but it can and in a unique way has become the "Word of God".
Every day, by its impact on people inside an outside the Church, the Bible proves that it is the Divine Spirit's most important medium in the western tradition.
But it is not the only medium, nor is everything in it always such a medium. In many of its parts it is always a potential medium, but it only becomes an actual medium to the degree that it grasps the spirit of men.
No word is the Word of God unless it is the Word of God for someone; nor is it unless it is a medium whereby the Divine Spirit enters the spirit of someone.