annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15889555
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2399871
Et andet syn 2004414
Åndelig Føde 1606886
Jesu ord 1534795
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
0 registrerede 571 gæster og 69 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Åndelig Føde

Hej Hanskrist

Tak for Karl Barth-ordene smiler

Citat:
Set i det lys skal vi ikke fordømme hinanden men kunne tilgive hinanden desto så meget mere som vi er blevet tilgivet og elsket ufortjent.


Jeg er selvfølgelig meget enig i, at det handler om at tilgive - ikke fordømme - som vi selv er blevet tilgivet og stadig finder tilgivelse. Ja, vi beder jo hver dag: Forlad os vor skyld!

Din vinkel, at Paulus fortæller om - beretter - hvordan det er at være i Kristus, er en smuk vinkel, som jeg vil tænke meget over. Der klikkede noget i mig, straks jeg læste dine ord.

Når jeg alligevel siger, at Paulus også kan formane, så tænker jeg blandt andet på disse ord fra det første Korintherbrev:

Jeg skriver ikke dette for at gøre jer skamfulde, men for at vejlede jer som mine kære børn. For om I så har i tusindvis af opdragere i Kristus, har I dog ikke mange fædre. For i Kristus Jesus var det mig, der ved evangeliet blev far til jer. Så jeg formaner jer: Efterlign mig!

Samtidig må jeg give dig ret i, at Paulus beretter om, hvad det vil sige at være i Kristus, for ovenover skriver han:

Endnu i denne time både sulter og tørster vi, mangler klæder, bliver slået, er hjemløse, og vi arbejder hårdt med vore hænder. Skældes vi ud, velsigner vi; forfølges vi, finder vi os i det; tales der ilde om os, svarer vi med gode ord.

MEN: Så vidt jeg ved, så har hans ord en kant. Hvis jeg har forstået det korrekt, så irettesætter han nemlig også Korintherne for IKKE at have omfavnet denne levevis endnu.

Ovenstående var fra kapitel 4, og det slutter med:

Der er nogle, som er blevet indbildske, fordi de regner med, at jeg nok ikke kommer; men jeg kommer snart til jer, hvis Herren vil, og så får jeg at vide, hvordan det forholder sig med disse indbildske, ikke med deres ord, men med deres kraft. For Guds rige afhænger ikke af ord, men af kraft. Hvad vil I? Skal jeg komme til jer med riset, eller med kærlighed og i mildhedens ånd?

Kapitel 5:

Det er almindelig kendt, at der forekommer utugt hos jer, og det af en sådan art, at den ikke engang forekommer hos hedninger, nemlig at en mand lever sammen med sin fars hustru. Og så er I tilmed indbildske! Burde I ikke snarere være fortvivlede, så han, der har gjort dette, fjernes fra jeres midte? Hvad mig angår, så har jeg, personligt fraværende, men åndeligt nærværende, allerede fældet min dom over den skyldige, som om jeg virkelig var til stede: Han skal, når I er forsamlet i vor Herre Jesu navn, og jeg er åndeligt til stede, med vor Herre Jesu kraft overgives til Satan, så det kødelige kan ødelægges, for at ånden kan frelses på Herrens dag.

I kapitel 6 bliver Paulus igen temmelig eksplicit:

Ved I ikke, at uretfærdige ikke skal arve Guds rige? Far ikke vild! Hverken utugtige eller afgudsdyrkere eller ægteskabsbrydere eller mænd, der ligger i med mænd, eller tyve eller griske mennesker, ingen drukkenbolte, ingen spottere, ingen røvere skal arve Guds rige.

Fra kapitel 11 hører vi om nadveren, hvor nogle tilsyneladende æder og drikker uden at agte på de fattige iblandt sig. Og det fører strenge ord - og en streng dom med sig:

Men når jeg giver jer følgende formaning, har jeg ingen ros til jer.

Kort efter -

Den, der spiser Herrens brød eller drikker hans bæger på en uværdig måde, forsynder sig derfor imod Herrens legeme og blod. Enhver skal prøve sig selv, og så spise af brødet og drikke af bægeret. For den, der spiser og drikker uden at agte på legemet, spiser og drikker sig en dom til. Derfor er der mange syge og svage hos jer, og ikke så få sover hen. Hvis vi agtede på os selv, ville vi ikke blive dømt. Men når vi dømmes af Herren, opdrages vi, for at vi ikke skal blive fordømt sammen med verden.

Det er vist ikke disse ovenstående ord, som oftest læses højt offentligt. Her hører vi oftere ordene om Kærligheden fra kapitel 13. Men de står der, og her finder jeg Paulus ganske eksplicit og formanende. Men ordet "formanende" bærer nu heller ikke nogen negativ konnotation for mig. Jeg ser det som noget godt at blive formanet af en, som er ren af hjertet.

Citat:
Gud ske tak og lov for dig Thomas - dig jeg har behandlet så unfair fra tidernes morgen her på debatten - at du i dag kan tage trykket af mig og gider samtale og skrive, debattere med mig.

Du er rundere - mere mild og kærlig og tilgivende end jeg er - der er så forfærdelig opfarende og ikke ret godt tåler at blive modsagt, der er kun min sandhed - som de i Bibelen Leth Fortalt - Galaterbrevet - også påpegede at her findes kun en sandhed og det Paulus' sandhed.


Du kan tro, at jeg er glad for at debattere med dig! Det er så skønt, at vi kan gøre dette smiler heart

Dine ord minder mig om to Paulus-ord, som du jo ovenover netop lever og ånder:

Vær hinanden hengivne i broderkærlighed, kappes om at vise hinanden agtelse. (Romberbrevet 12:10)

Gør intet af selviskhed og heller ikke af indbildskhed, men sæt i ydmyghed de andre højere end jer selv. Tænk ikke hver især på jeres eget, men tænk alle også på de andres vel. I skal have det sind over for hinanden, som var i Kristus Jesus (Filipper-brevet 2:3-5)


Ja, det er jo faktisk dig, der er vidunderligt kærlig!

Tak for dit gode eksempel, Hanskrist. Du har i få ord fortalt om - berettet - hvordan det er at være i Kristus. Ja, du har i handling berettet herom med dine kærlige ord til mig. Du er i Kristus - må jeg blive inspireret af dig og selv blive i stand til at leve i samme ånd.

Kh Thomas
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Anonym
15/05/2024 07:30
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Otte terrordømte bor på Kærshovedgår..
15/05/2024 10:31
Zelenskyj aflyser besøg i Spanien og Po..
15/05/2024 10:10
Flere er dræbt under voldsomme urolighe..
15/05/2024 10:04
Seks måneder efter valget er Holland 'm..
15/05/2024 09:42
Novo Nordisk udvider igen i Kalundborg
15/05/2024 09:32
Nyheder fra Religion.dk