Arne:
Jo, hvis man har en tro, der siger en, at der er en Gud, som ligner et mandligt menneske
det er svært for mig at finde ud af, til trods du flager med et Jesus Kristus Ikon om du overhovedet har beskæftiget dig med Jesus Kristus og er fortrolig med hvad han står for.
har Jesus Kristus en tro der siger ham, at der er en Gud, som ligner et mandligt menneske?
har de kristne en tro der siger dem, at der er en Gud, som ligner et mandligt menneske?
Jeg tror du er på dybt vand, du er ude at svømme hvor du ikke kan bunde, for du taler om tingene som et barn kunne finde på at gøre.
Du forstår simpelthen ikke tingene, det kristne trosliv og dets spiritualitet.
Jesus Kristus bad uafbrudt til sin Gud Himmelske Fader som Guds Søn. Og det samme gør vi kristne, det samme finder vi hos Paulus og ja Johannes og ja i alle Nye Testamentes tekster, men stadig det betyder noget andet end
"en tro, der siger en, at der er en Gud, som ligner et mandligt menneske"Hvad betyder det så HansKrist?
Det er en beskrivelse af hvordan relationen, den kærlige kreative dynamiske relation, er mellem mennesket og Gud - som kan udtrykkes på et væld af måde.
Nu fik jeg ryddet op i barnlighederne, naivitet og dumhed, uvidenhed.
-0-0-0-0-
Bøn er for mig at vi holder kæft og vi giver Gud en chance for at komme til orde. Som Paulus redegør det i Rom 8 men også 1 Kor 2.
At Gud kommer til orde gennem ÅBENBARINGER: intuition og inspiration og ny energi og kraft - igennem ideer = MOTIVER (MOTIVATIONER = ARKETYPER) gennem DRØMME og SYNER og BILLEDER = fantasi og drømmebilleder.
Både for Paulus og for Jung og ja moderne videnskabelig psykologi er det et faktum at mennesket ikke kender sig selv i verden og den kosmiske sammenhæng og social'kollektive sammenhæng, fuldt ud men at vi kan komme i proces med dette det UBEVIDSTE - især arketypiske kollektive (fællesmenneskelige arvegods) lag af vores psyke eller selv og verden.
Bøn er ifølge Paulus og ja Jung at vi kommer i proces med det UBEVIDSTE og Jung har som Paulus redegjort for hvad det er vi her kan vente os som vi dog selv gennem egne erfaringer må gøre os bekendt med da selv Guds Ideer = MOTIVER = Arketyper kommer til os på individuelt vis - såvel som de eksistentielle vilkår og situationer er forskelligt fra person til person.
I drømme kommer der da billeder af mandlige personer? Ja selvfølgelig som der gør af kvinder og børn og ja dyr og fremmede landskaber. Kommer der billeder af os selv stående overfor mænd? ja nøjagtig som der kommer billeder af os selv stående overfor børn og kvinder og dyr og i fremmed huse og lande.
Nogle af disse drømmebilleder refererer tydeligt til en kendt person i vores bekendtskabskreds og andre vil være arketyper urbilleder med en voldsom energi og kraft påvirkning og fyldt med ny mening og betydning - der vil være skelsættende for vores vej her i livet, og for vores personligheds vækst og udvikling.
Vi kender lidt til hvad Paulus mødte i et SYN på vejen til Damaskus - som ændrer Paulus' liv radikalt og som gør ham til en af historiens vigtigste skikkelser, ham der har ændret mest verden, og mod slutningen af sit liv siger Paulus, jeg gider kun tale om det som Kristus har udvirket i mit liv.
Kristus Jesus = Gudmennesket eller mennesket med Gud (men altså er Kristus Jesus ikke en menneskegud som nogen naive barnlige sjæle, Arne fx, opfatter tingene). Meget mere kunne siges om Kristus Jesus, fx at han er bærer af Guds Ånd ind i verden ret for alvor - hvorfor Opstandelsesbegivenheden Kristus er den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden begyndende ret for alvor med mennesket Jesus og som grundlægger de urkristne samfund og Kirkerne i verden.
Den kristne religion og SPIRITUALITET er uden tvivl det bedste der er hændt i menneskehedens historie - det siger jeg som hard core paulinsk kristen. Mit kristne trosliv og dets SPIRITUALITET er den URKRISTNE ægte PAULINSKE SPIRIT KRISTOLOGISKE.
Hvor der er en tydelig KRISTOLOGISK ANTROPOLOGI lære om mennesket, der svarer ret nøje til hvad Jungiansk Psykologi har opdaget og erkendt på empirisk videnskabelig vis.
I og med og ved begivenheden Kristus er der ikke bare en ny Guds åbenbaring men også en ny Åbenbaring af mennesket med Gud - Gudmennesket - de nye skabninger vi er i Kristus - drevet og grebet af Ånden, Guds Ånd, Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed som dette ret for alvor tog sin fart med mennesket Jesus i kraft af Gud.
Hvad Paulus har sagt om Gud Helligåndens Frugter men ikke mindst Gud Helligåndens Karismatiske Gaver er mageløs og peger på en psykologi der først ret for alvor ser dagens lys i det 20 århundrede, Abraham Maslow (humanistisk psykologi) og Jungiansk Psykologi. Hvor sikker Paulus er når han betræder et område hvor han er 2000 år forud for sin tid mht forståelsen af den menneskelige personligheds udvikling og individuation er imponerende. Også hvordan han formår at sætte det ind i en multikulturel identitets kontekst der meget ligner vores idag, gør at vi kan læse Paulus for at finde svaret på de spørgsmål de unge slås med idag i en multikulturel verden hvor identitets spørgsmål er blevet høj aktuelle hotte.
Mange kærlige hilsner HansKrist
PS:
"følelses-inspirationerne" - godt nok nogle svulstige intetsigende ord som Arne Thomsen der kommer med ifølge ham selv.
Som et Jungiansk teologisk dannet menneske, gennem Jung, Paul Tillich og moderne neurovidenskab må jeg lige lave en nødvendig begrebsanalyse af begrebet "følelses-inspirationerne".
En INSPIRATION en ÅBENBARING er altid en central akt der rammer mennesket i dets totalitet og eksistens, så en INSPIRATION omfatter det hele menneske - alle menneskets dimensioner bliver påvirket af en INSPIRATION både vores følelsesliv, vores erkendelsesliv (GNOSIS) og vores viljesliv.
For Arne ser det hele ud til at være følelser.
For Tikka er det hele erkendelse = hjernespind og indbildning - ihvertfald findes der for Tikka ikke nogen virkelighed udenfor bevidsthedens virkelighed. Det var det psykoanalysen og eksistentialisme
(den franske og tyske i begyndelsen af det 20 århundrede) gjorde op med, denne forfejlede "Tikka subjektivisme" hvorfor de bandt subjekt og objekt sammen, selv og verden blev bundet sammen, tænkt og forstået i en levende dynamisk samvirkende relation. Og bevidsthedens vigtigste funktion var at være kritisk bevidsthed, altså modsat Tikka så er bevidsthedens funktion ikke hjernespind (bibelfundamentalisme (blind overtroiskhed)) en små psykotisk opfattelse af virkeligheden, men at undgå disse tåbeligheder - så bevidsthedens fornemste funktion er at vi kan skelne mellem indbildning (hjernespind) og virkelighed. Tikka tænker, det var noget nyt for mig, jeg troede bevidstheden var noget vi skulle flygte og flytte ind i og der bo lykkelige vi vores hjernespind, psykotiske opfattelse af virkeligheden.
PPS:
Arne's falske ydmyghed og filosofiske fortænkthed er så livløs og humørforladt - at jeg for en lille uges tid siden tænkte, det her bliver ikke ved med at gå, og jeg tænkte om jeg skulle blande mig og pege på livlighed og spontanitet og de spontane suveræne livsytringer som vi ser i forældrenes titte bøh leg med det lille barn og som forsætter livet ud i forbindelse leg kunst og sport, i forbindelse kærlighedslivet og i forbindelse arbejde og studier og forskning.
Men Arne kender denne min kritik, hans ubevidste husker min kritik, og det lykkedes ham selv at komme frem til at spontanitet var at kysse det lille barn på kinden, som jeg dog mener er noget kulturelt, det spontane er at snakke smile og lege, lave sjov med barnet og iagttage barnets reaktioner og bemærke fx om barnet gerne vil op i favnen fx.
PPPS:
Bravo HansKrist - så fik vi igen STRUKTUR og MENINGSFYLDT TVÆRVIDENSKABELIG SAMMENHÆNG på samtalen - på den indbyrdes debat.
Paulus forlanger at vi skal tale forstandigt om tingene, så folk der står oppe i døren og lytter til os, ikke tænker om os at vi er uforstandige mennesker.
Hvad så med Gerth der taler i vildelse og uforståeligt? ja dette er ikke godt for trosfrihed og får folk til at flygte fra stedet og ryste på hovedet.