1
registreret Arne Thomsen
22
gæster og
191
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#34867 - 16/02/2022 15:55
Re: Åndelig Føde
[Re: Anonym]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Thomas. Jo, du har ret, vi har været inde på dette tidligere. Men dét, der slår mig, er, at der vist ikke rigtig står noget klart herom i Bibelen om det - og i øvrigt nok heller ikke i Koranen. Gad vide om Tikka kunne hjælpe os her med Bibelen? Vi startede med økse, bue og pil, siden med ild, agerbrug og husdyr, og vi "satte kronen på værket" med teknologi og industrialisering, så kloden er blevet til én stor losseplads - til lands, til vands og i luften. Hvad står der herom i Bibelen? Mig bekendt intet!
At vi mennesker tillige skulle kunne "forvalte" Kosmos forekommer mig at være en absurd tanke - ja rent storhedsvanvid
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed
|
|
Svar
|
|
|
#34869 - 16/02/2022 17:51
[Re: Arne Thomsen]
|
veteran
|
|
|
Her er lidt om, hvordan vi mennesker har "forvaltet" denne klode.
Oversigten over de vigtigste innovationer i menneskehedens historie kan se uoverskuelig ud, men set i det lange perspektiv er der to kulturovergange, der har haft helt skelsættende betydning: Landbrugsrevolutionen, der begyndte ca. 9000 f.Kr., og den industrielle revolution, der tog fart før år 1800 e.Kr. Med disse overgange kan kulturhistorien opdeles i tre faser: "samler- og jægersamfund", "landbrugssamfund" og "industrisamfund". Det er værd at bemærke, at den første fase varede i hen ved 2 millioner år og den anden i lidt mere end 10.000 år, mens den tredje kun har varet i ca. 250 år. M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed
|
|
Svar
|
|
|
#34882 - 17/02/2022 10:08
[Re: Arne Thomsen]
|
|
Hej Arne At vi mennesker tillige skulle kunne "forvalte" Kosmos forekommer mig at være en absurd tanke - ja rent storhedsvanvid Mit svar må her være det samme, som jeg før har givet: Jeg ser omvendt Bibelens syn på os mennesker som forvaltere af skaberværket som en meget ydmyg tilgang til Mennesket: Mennesket som Tjener. Tjener af alt levende og af hele skaberværket. Nemlig ved at være et spejl, som reflekterer Guds lys ud over verden og reflekterer skabelsens pris tilbage til Gud.
Sker dette nu? Nej, ikke i en falden verden. Her arbejder naturen imod os. Mennesket faldt, verden faldt. Adam fik at vide: "... skal agerjorden være forbandet for din skyld; med møje skal du skaffe dig føden alle dine dage."
Men når menneskeheden modtager Guds Ånd på ny og igen finder kærligheden til Gud og til hverandre, så vil verden en dag genfødes, og vi skal udleve vort oprindelige kald.
Såvidt kristendommen.Dette mente du muligvis ville føre til en "passiv afventen", hvorfor jeg tilføjede: Vi afventer ikke at modtage Guds Ånd. Den kan modtages NU. At naturen arbejder imod os er vel et faktum. Der findes lidelse og død, meget af det er "naturligt" i form af sygdomme, alderdom, katastrofer.
Det, vi venter på, er, at alt, hvad vi gør NU, vil få en yderligere opblomstring, når verden genfødes, og al lidelse skal ophøre.Vi startede med økse, bue og pil, siden med ild, agerbrug og husdyr, og vi "satte kronen på værket" med teknologi og industrialisering, så kloden er blevet til én stor losseplads - til lands, til vands og i luften. Hvad står der herom i Bibelen? Mig bekendt intet! Hvis du tænker på flyvemaskiner, ubåde, bil-os og mikro-plast, så nej, det står der vist intet om. Men ville det være nødvendigt, at Bibelen skulle være belæsset med information om disse ting, før man kunne få den rette indstilling til verden og alt levende? Kh Thomas
|
|
Svar
|
|
|
#34887 - 17/02/2022 16:45
[Re: Anonym]
|
veteran
|
|
|
Hej Thomas. Du har jo skrevet om det før, men når du nu skriver:
Vi afventer ikke at modtage Guds Ånd. Den kan modtages NU. At naturen arbejder imod os er vel et faktum. Der findes lidelse og død, meget af det er "naturligt" i form af sygdomme, alderdom, katastrofer.
Det, vi venter på, er, at alt, hvad vi gør NU, vil få en yderligere opblomstring, når verden genfødes, og al lidelse skal ophøre. så bliver det nu omsider helt klart for mig, at dèt, at den nuværende verden "går ad Helvede til" ikke betyder så meget for dig pga. din forventning om, at "verden genfødes, og al lidelse skal ophøre".
Det er jo en smuk tro på en genfødt verden - endda med vi mennesker hævet over naturen, og det respekterer jeg naturligvis. Den er vel også indeholdt i hvert fald i nogle af kristendommens profetier om Dommedag.
Og jeg behøver vist ikke at nævne, at jeg har en anden tro, hvor vi mennesker blot er en del af miljøet i en guddommelig verden
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|