annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Hønseskidning i Svaneke
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 331 gæster og 283 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 147 af 245 < 1 2 ... 145 146 147 148 149 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#34606 - 24/01/2022 21:59 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Nu er vi vist nået ind til kernen i, hvad det er ved mig, der irriterer dig så meget.
Du skrev til mig:
Citat:
Du er så total forgabt og væk i dig selv at du overhovedet ikke magter at læse en tekst, hvad en anden debattør skriver til dig, hvorfor interessant debat med dig er nærmest en umulighed.
Så det er i virkeligheden ikke så meget dét, jeg skriver, som det er dét, at jeg ikke reagerer på, hvad du skriver om din paulinske kristendom, der irriterer dig så voldsomt.

Og du har helt ret, det er ikke muligt at omvende mig til paulinsk kristendom.
Jo mere, jeg lærer om den, jo mere umuligt bliver det.
Det er især dét med Ånden og ekstasen, jeg ikke kan kapere, og jeg tror ikke, det nogensinde bliver mig muligt eler ønskeligt.

For mig er det mere den dybt harmoniske oplevelse af det guddommelige, og hvad deraf følger, det handler om.

Og hvad det handler om for andre, det er jo deres sag.

Så jeg er ikke - og bliver ikke - en egnet dialogpartner angående paulinsk kristendom.
Og hvis det er en sådan partner, du mangler, så får du nok mere ud af at søge andetsteds.

Og hvorfor har du egentlig det behov?
Er det vigtigt for dig at missionere?
Eller har du andre motiver?

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart


Redigeret af Arne Thomsen (24/01/2022 22:06)
Top Svar Citer
#34610 - 24/01/2022 22:35 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Arne (mester)

Mon du er ude på dybt vand ler blinker halvfuld




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#34611 - 24/01/2022 23:01 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Jeg kan næsten ikke trænge igennem til dig, altså få dig til at læse hvad jeg skriver, men dette er jo et årelangt problem, også nu læser og tillægger du mig noget jeg ikke har givet udtryk for, men der spores fremskridt 👍

Ja der er ting i hvad du skriver den her gang som gør at vi kommer videre i teksten, fordi du er tydeligere og bedre i en debat den her gang (du relatere dog til hvad vi drøfter). Og så skriver du noget der glæder mig.

Citat:
Arne:

Så det er i virkeligheden ikke så meget dét, jeg skriver, som det er dét, at jeg ikke reagerer på, hvad du skriver om din paulinske kristendom, der irriterer dig så voldsomt.


Hvis du i årevis bræger højt om at dogmatisk kristendom og trostvang og inkvisitoriske træk findes hos Paulus (og ja HansKrist) og jeg og andre vi gør dig opmærksom på at længere væk fra virkeligheden, Paulus, kan du næppe komme - så er det jo dybt godnat at du ikke reagerer og lytter til dem der ved meget mere end dig om den sag.

Det er selvfølgelig irriterende hvor mange år du fortsatte dit vrøvl.

Du er jo fakta resistent og/eller ude af stand til at tilegne dig ny viden.

Og det ikke fordi du skal være Paulus fan og tilhænger, slet slet ikke. Men du skal selvfølgelig reagere og vise at du har skrevet dig "sandheden" (et mere korrekt billede) om Paulus bag ørerne, så du ikke forsætter dit evindelige ævl.


Citat:
Arne:

Og du har helt ret, det er ikke muligt at omvende mig til paulinsk kristendom.
Jo mere, jeg lærer om den, jo mere umuligt bliver det.
Det er især dét med Ånden og ekstasen, jeg ikke kan kapere, og jeg tror ikke, det nogensinde bliver mig muligt eler ønskeligt.


Jeg forsøger bestemt ikke at omvende dig til paulinsk kristendom - men oplyse dig om dine forkerte påstande om Paulus. Og dette er altså ikke forsøg på at omvende dig til Paulus.



"Jo mere, jeg lærer om den, jo mere umuligt bliver det.
Det er især dét med Ånden og ekstasen, jeg ikke kan kapere, og jeg tror ikke, det nogensinde bliver mig muligt eler ønskeligt".
Arne


Hvad du der ovenfor skriver, glæder mig utroligt meget. Også fordi du aldrig har udvist nogen som helst forståelse for den religiøse spirituelle åbenbarings dimension der er EKSTATISK især hos Paulus og Jesus Kristus og ja også fx i Shamanistisk Spiritualitet.

Og neurovidenskab har da også stor fokus på de EKSTATISKE EMOTIONELLE MOTIVATIONELLE (dopaminske) AFFEKTIVE forhold, både i forbindelse med deres undersøgelse folks religiøsitet og spiritualitet, men sørme også når man vil forstå depression (mangel på EKSTASE = GLÆDE) og når de vil forstå hvad det er der sker i en kommunikation mellem forældre og børn hvor de EKSTATISKE EMOTIONELLE MOTIVATIONELLE AFFEKTIVE forhold spiller en hel central rolle gennem hele opdragelsen - og "titte bøh" er et fantastisk eksempel på hvordan EKSTASEN og OPHIDSELSEN BEGEJSTRINGEN GÆLDEN foregår asymmetrisk afstemt mellem forældrene og barnet. Ligeledes er der forelskelsen og festen hvor de EKSTATISKE EMOTIONELLE MOTIVATIONELLE (dopaminske) AFFEKTIVE forhold er i centrum - og ikke mindst i forbindelse MUSIKKEN og SANGEN - som EKSTATIKEREN og GLÆDENS og ja ÅNDENS APOSTEL pr se PAULUS skatter så højt. Derfor vores gudstjenester er som de er - et stort festfyrværkeri af EKSTATISK deltagelse i musik og sang. Idag ved man hvor meget denne deltagelse i musik og sang betyder for vores sundhed.



Citat:
Arne:

For mig er det mere den dybt harmoniske oplevelse af det guddommelige, og hvad deraf følger, det handler om.


Ja meget smukt og dygtig redegjorde jeg for at også dette forhold findes hos Paulus, ja han spænder over hele spektret af menneskets sjælelige spirituelle liv. Også den feminine blide harmoniske form for SPIRITUALITET findes hos Paulus. Men ingen har som sagt beskrevet det bedre end jeg forleden. Du har aldrig givet en dybtgående analyse af følgende forhold:

"harmoniske oplevelse af det guddommelige, og hvad deraf følger"

Mens jeg har haft en dyb analyse af forholdet de sidste par dage.

Men nu er at forstå tingene ej heller din styrke, hvilket ofte har undret mig når du har en uddannelse som dyrlæge at du så er blottet for lyst til en dyb forståelse de oplevelser du så gerne vil tale om. Som om du ikke kan kontekste tværvidenskabeligt og gøre dine oplevelser relevante og interessante, som også din JESUS KRISTUS IKON oplevelse flagre frit ud i det blå og aldrig har fået ben at gå på - aldrig er blevet kontekstet til noget som helst. Derfor det virker søgt og som bluff, altså uægte. Jeg skrev sådan virker det, jeg kan og vil ikke underkende din oplevelse, men har i alle de næsten tyve år jeg har kendt dig undret mig vildt meget over hvor lidt dyb forståelse der er fulgt med din Ikon oplevelse. Det virker meget underligt også når man påtænker at stort set alt hvad du skriver er anti Jesus Kristus propaganda.

Her er jeg enig med Tillich om at en ægte religiøs spirituel oplevelse - skal også have et element af forståelse med inde over, hvilket også Paulus mener at vi skal bør kunne tale forstandigt med hinanden om vores religiøse spirituelle oplevelser.


Citat:
Arne:

Så jeg er ikke - og bliver ikke - en egnet dialogpartner angående paulinsk kristendom.
Og hvis det er en sådan partner, du mangler, så får du nok mere ud af at søge andetsteds.


Selverkendelse der vil noget og tak for det.

Jeg har nu aldrig tænkt på dig som sparringspartner dertil er som jeg påpegede for næsten tyve år siden vi to forskellige som nat og dag - vi har ingen forsonende fællesnævner vi to. Og det er mig en gåde at to mennesker kan være så forskellige som vi er.


Citat:
Arne:

Og hvorfor har du egentlig det behov?
Er det vigtigt for dig at missionere?
Eller har du andre motiver?


Først, jeg har så ej heller det behov rettet imod dig.

Jeg missionere ikke som sådan, og slet slet ikke så meget som du gør - du har i årevis missioneret og propaganderet løgne historier om Paulus og undertegnede, hvorfor du har gjort det i så mange år er en gåde.

I stedet for at missionere oplyser jeg om Paulus og den urkristne paulinske kristne trosliv og dets SPIRITUALITET. Dette er noget andet end at missionere.


Men jeg kommer med mine KRISTUS VIDNESBYRD - altså jeg fortæller om hvad Begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden der begyndte ved mennesket Jesus (og takket være KRISTUS OPSTANDEN - KRISTUS er den samme idag som dengang) - hvad dette har betydet for mit liv og til stadighed betyder. Det har jeg skrevet ufatteligt meget om. Og det er min måde at "missionere" på - at fortælle om hvad Begivenheden KRISTUS - mit liv i KRISTUS betyder.

Næppe en eneste dansker eller mand i verden har så dyb en forståelse den urkristne paulinske KRISTUS TRO - det urkristne trosliv og dets SPIRITUALITET som undertegnede.

Og er der nogen med en dybere forståelse bøje jeg mig øjeblikkeligt - jeg har som sådan ikke et ønske om at være nummer 1 - men må konstatere at jeg måske er nummer 1 så vidt dette forhold.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#34612 - 24/01/2022 23:42 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, du skriver:
Citat:
I stedet for at missionere oplyser jeg om Paulus og den urkristne paulinske kristne trosliv og dets SPIRITUALITET.
Mit svar:
Det er der jo ingen, der hindrer dig i.

Og jeg skriver, hvad jeg har på hjerte.
Det skal vel heller ikke hindres.

Så jeg foreslår, at vi afslutter denne dialog - i fred og fordragelighed.
OK?
Arne.
Top Svar Citer
#34613 - 24/01/2022 23:55 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Det har altid fra min side været i fred og fordragelighed uanset hvor højt bølgerne er gået og hvor stærke følelsesmæssige udtryk der er blevet brugt for at påpege et forhold.


Så ja OK


Vi trækker lige vejret.

Dyb udånding og indånding. Men måske vigtigst med den dybe udånding - mener du ikke også det Tikka?


PS:

Og husk vi kan også være enige som her:


Arne: "For mig er Jesus Kristus den helt dybe kærlighed"

Mit svar:

Ja NÅDEN GUDS KÆRLIGHED KRISTUS er den helt dybe kærlighed smukt udtrykt af Paulus:

jeg er vis på, at hverken død eller liv eller engle eller magter eller noget nuværende eller noget kommende eller kræfter eller noget i det høje eller i det dybe eller nogen anden skabning kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre. Rom 8.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 147 af 245 < 1 2 ... 145 146 147 148 149 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Nyheder fra Religion.dk