annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret ABC 444 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 15 af 20 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 19 20 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#34663 - 29/01/2022 20:52 Re: Hvad er JESUS KRISTUS kendt for? [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Citat:
Iøvrigt kan man ikke sige, "at Gud er til og har en ånd" - dette lyder som et barn der ikke forstår hvordan kategorien Gud og Guds Ånd skal forstås.

Nåda, er gud en kategori? stortchock

Biblen siger, gud skaberen er ånd og at dennes ånd svævede over vandene

I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden.
Jorden var dengang tomhed og øde, der var mørke over urdybet, og Guds ånd svævede over vandene.

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/1

Altså. Bibelsk er det ikke gud, men hans ånd der svævede – en ånd han kan udsende til at gøre sin vilje, men gud Jahve er én gud


Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. Derfor skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din styrke. Disse ord, som jeg i dag befaler dig, skal ligge dig på sinde, og du skal gentage dem for dine sønner;
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/5_Mos/6

***
Top Svar Citer
#34664 - 30/01/2022 10:28 Re: Hvad er JESUS KRISTUS kendt for? [Re: Tikka]
Jørgen Primdahl
Uregistreret

Sådan læser jeg det også Tikka, men det kræver jo at mar tror på Biblen.
Top Svar Citer
#34665 - 30/01/2022 11:40 Re: Hvad er JESUS KRISTUS kendt for? [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Det er korrekt Jørgen, du og Tikka tror på Bibelen men ikke den levende Gud,

Det kaldes bibelfundamentalisme,

Men bibelfundamentalisme er et kristent efter reformationens kætteri, og det at tro på Bibelen har ikke noget at gøre med det kristne begreb TRO som følger her:


Citat:
Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.

Faith is an act of a finite being who is grasped by, and turned to, the infinite.

Faith is being grasped by an ultimate concern, or in the grip of something which is of infinite seriousness for me which surpasses life and death.

TRO er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)


Hvad så med Bibelen, er den ikke Guds Ord? Nej men den kan under visse omstændigheder formidle Guds Ord, hvis Gud Helligånden vil det således. Her følger Paul Tillich's forklaring:


Paul Tillich, Systematic Theology 3 (den uovertrufne tredje bog - det 20 århundredes vigtigste religionsfilosofiske teologiske værk uden sammenligning). Apropos Bibelen skriver Tillich:

Citat:
Every day, by its impact on people inside an outside the Church, the Bible proves that it is the Divine Spirit's most important medium in the western tradition.

But it is not the only medium, nor is everything in it always such a medium. In many of its parts it is always a potential medium, but it only becomes an actual medium to the degree that it grasps the spirit of men.

No word is the Word of God unless it is the Word of God for someone; nor is it unless it is a medium whereby the Divine Spirit enters the spirit of someone.

The Bible does not contain words of God (or as Calvin has said, divine "oracles"), but it can and in a unique way has become the "Word of God".



-0-0-0-0-0-

Men Jørgen husk Tikka siger det er HJERNESPIND at tro hvad der står i Bibelen. Tikka har utallige gange frasagt sig kristendommen, og heriblandt benægtet Guds Ånd, Gud Helligånden, som også I Jehovas Vidner gør det.

Stakkels jer to der ikke kender TROEN KRISTUS selv:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.


Jeg har lidt ondt af jer begge to, fordi I ikke kan finde troen, finde ind til det kristne trosliv og dets spiritualitet. Det må ikke være sjovt at skulle søge tilflugt i Bibelkonkordantisk overtroiske HJERNESPINDs forestillinger og billeder.

jeg har sagt det før, jeg beder for jer begge to om at I begge må erfare Gud Helligåndens Nærværelse i jeres liv og dens potentialer for underfulde gerninger med jer. Og det er ikke sagt sarkastisk eller hånligt, jeg mener det helhjertet heart og velment, for som det er nu er I begge præget af et trist mørkt depressivt sindstilstand og humør - der mangler i den grad tegn på Gud Helligåndens Ekstatiske glædelige Nærværelse i jeres liv. Det er det ekstatiske element der gør at vi kan blive os selv frie og løs, blive fri og løs af os selv og erfare TROEN: the Divine Spirits Presence - Gud Helligåndens Nærværelse i vores liv. Kan vi ikke blive løse og fri af os selv, forbliver vi i menneskelig teoretisk skuen og spekulation, som er den kategori for erkendelse og forståelse Tikka er låst fast i, da hun ingen erfaringer kan gøre sig med virkeligheden udenom hendes teoretiseren og spekulation. Denne sprog og social konstruktivisme relativisme kan jeg som mat fys student og naturvidenskabelig orienteret overhovedet ikke have med at gøre. Og kan man ikke have ægte autentiske suveræne religiøse spirituelle erfaringer som Paulus siger vi har i 1 Kor 2, så ender vi i bibelfundamentalisme, bibelkonkordantiske overtroede og overindlærte forestillinger der er som Tikka hævder det = med HJERNESPIND. Stakkelse jer at I søger tilflugt i HJERNESPIND men ikke så mærkeligt når alternativet er at være i NU'et som dyrene og ingen tid have der varer = liv.

-0-0-0-0-


Paul Tillich, Systematic Theology 3 (den uovertrufne tredje bog - det 20 århundredes vigtigste religionsfilosofiske teologiske værk uden sammenligning).

Paul Tillich skriver om Systematic Theology:

"the present system is dependent on Paul's constructive doctrine of the New Creation in Christ"
Albert Schweitzer skrev at når Paul's den constructive doctrine of the new Creation in Christ blev forstået da ville der ske endnu større ting end der gjorde under reformationen hvor det var Paulus's retfærdiggørelse af TRO blev forstået.

I must confess that the present system is essentially, but indirectly, influenced by the SPIRIT-movements, both through their impact on Western culture in general (including theologians as Schleiermacher) and through their criticism of the established forms of religious life and thought.



-0-0-0-0-


Thomas !
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#34667 - 30/01/2022 12:46 Re: Hvad er JESUS KRISTUS kendt for? [Re: ]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Indsendt af: Jørgen Primdahl
Sådan læser jeg det også Tikka, men det kræver jo at mar tror på Biblen.


Hvordan man tolker det med hvad guds ånd er, og skal omtales har der gennem tiden været en del uenighed om, men udtrykket: kategorien Gud har jeg aldrig hørt, fra en som udgiver sig som troende stortchock
Citat:
Iøvrigt kan man ikke sige, "at Gud er til og har en ånd" - dette lyder som et barn der ikke forstår hvordan kategorien Gud og Guds Ånd skal forstås.


*

Nå men mit fokus i mit skriv du kommenterer er for mig ikke på tro, men ordet som det læses ...

... og videregives for, at at noget kan blive en virkelighed i et menneskes liv, hvis de tror det. Læs kapitlet ud.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/5_Mos/6

Disse ord, som jeg i dag befaler dig, skal ligge dig på sinde, og du skal gentage dem for dine sønner; du skal fremsige dem, både når du er hjemme, og når du er ude, når du går i seng, og når du står op.

Bibelskribenten fremsiger en ”Sandhed” til Israel – guds udvalgte folk - som skal videregives til børnene.

Ens virkelighed – og her også troen kommer - kan komme af det som høres … og det med sproget er jo ikke en ny ting, og meget er givet videre som kollektiv bevidsthed, men oplevelsen af det videregivet er vor egen oplevelse.

Vi lærer græsset er grønt, men oplevelsen af det grønne græs er vor egen.

Sådan er det smiler

Altså man kan ikke forestille sig noget man ikke har et billede af.

***

Top Svar Citer
#34668 - 30/01/2022 12:59 Re: Hvad er JESUS KRISTUS kendt for? [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka skråsikker dogmatiker:

Altså man kan ikke forestille sig noget man ikke har et billede af.



Du befinder dig udelukkende i naturlig menneskelig erkendelse, altså menneskets ånd, fornufts, måde at erkende på.


men vores åbenbarede gudserfaringer og erfaringer af det guddommelige de hviler på ikke menneskets ånd, fornuft, men på Guds Ånd, Ekstatisk Fornuft - det beror på en EKSTATISK TRANSCENDENS begivenhed hvor vi overskrider vores hverdags fornuft og tænkemåde og sansemåde. Sådan har det alle dage været med den menneskets religiøse spirituelle dybdedimension. Ja det er definitionen på det religiøse spirituelle som ikke hører ind under naturlig fornufts erkendelse, men hører ind under ÅBENBARINGS DIMENSIONEN ERKENDELSES -former.


Citat:
Hvad intet øje har set og intet øre hørt,

og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.



men som den NU'ets new age ateist du er - der afskriver hvad Paulus skriver i 1 Kor 2 om den menneskelige religiøse spirituelle åbenbarings dimension for erkendelse, og som Jung bygger sin psykologi på, og som neurovidenskab har bevist eksistensen af, --- kan du selvfølgelig hverken påskønne eller forstå hvad Paulus skriver i 1 Kor 2 eller hvad Paul Tillich siger og HansKrist skriver. Om du fra naturen er udelukket fra en forståelse det den menneskets spirituelle religiøse åbenbarings dimension for erkendelse, skal jeg ikke kunne sige, eller om du har udelukket dig selv ved at trænge dig selv op i en krog, fordi hvad der står i bibelen dækker for dig over HJERNESPIND ene og alene, det skal jeg ikke kunne sige.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 15 af 20 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 19 20 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Korrespondent: Angreb i Syrien 'kan før..
29/03/2024 08:53
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Nyheder fra Religion.dk