annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15689441
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382369
Et andet syn 1991953
Åndelig Føde 1525882
Jesu ord 1523571
Galleri
Hammershus
Hvem er online?
0 registrerede 425 gæster og 127 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 226 af 245 < 1 2 ... 224 225 226 227 228 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42693 - 22/01/2024 20:36 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Du ved gentagelse citerer: ""Mit selv er Gud, ej heller kender jeg noget andet selv end min Gud.-Catherine of Genoa."

Om selvet (ego) kortfattet sagt: Jeg er en del af Guddommen og Det guddommelige er alt i mig.
Top Svar Citer
#42694 - 22/01/2024 20:38 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

p.s.

Dit citat siger, at mit selv er Gud, hvilket lyder ligesom et storhedsvanvid, hvor jeg istedet omskriver disse ord til: "Min ånd er Guds."
Top Svar Citer
#42697 - 22/01/2024 21:42 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Du citerede tidligere engang et eller andet om Logion Thomasevangeliget.

Jeg har endvidere overvejelser om OPLYSTHED, men selv en ægte god bekendt af Frelseren klikker på synes godt om følgende i private beskeder: "...mine tidligere beskeder var for skøre, da jeg havde drukket for meget alkohol. Nå, men kan jeg spørge dig om ´OPLYSTHED´, fordi jeg oplever reaktioner, så måske jeg ikke selv bør medskabe en ny konkret materiel ´bygning´?
teknisk fejl igen - Jeg virker bedre uden alkohol. Jeg endda nyder koffeinfri kaffe, så jeg sover bedst sådan om natten. Du kaldte engang ´oplysthed´ for for en mulig ny bevægelse, hvilket jeg ligesom Jesus dengang idag ikke ejer.
Idag har folk forskellige trosretninger ´frit´ i kirker.
Jeg respekterer folks religiøse bygningers forskellige trosretninger, men jeg om oplysthed ejer ikke Ånden.
Ja, ingen bør sige, at ´jeg´ er Gud, men Det guddommelige er hos vi.
Kortfattet:
1. Ligesom en bevægelse må folket i hele verden så kopiere OPLYSTHED til genbrug (nyformationen) af religiøse bygninger?
2 Eller nej - Fordi selv idag sker ved misbrug af trosretninger diktatur og sekter i både guddommelige navne og menneskers egne?
Men, ikke alle ønsker relateret emner endnu ligeså brændende som jeg, men i hverdagens praksis allesteder og i mig er altså Helligånden med i det hele. Om jeg er der ikke forskel på åndeligt arbejde og privatliv-fritidsinteresse.
Idag de religiøse mødes fælles i bygninger, hvor jeg om spiritualitet stadig ´alene´ ikke kender nogen ligesindede.
3: Igen om kulturel opvågning så jeg bare må møde medmennesker....???
Hvad/hvem i verden sker/er bestemmer jeg ikke selv!
Jeg ønsker bare det bedste rette angående OPLYSTHED.
Håber at dette ikke var for meget information.
Men nogen pludseligt lytter faktisk og vel godt, at jeg ikke kontrolleres af tingene? Dermed igennem mig virker jeg som guddommens bolig-hjem-hus og en del af gudsriget....

P.s. Selv Jesus kritiserede præsternes for selviskhed, da de viste deres tro nærmest pralende og for selvhøjtidelig ved templerne. Både GT og NT beskriver ofte kun mennesket ligesom en nedrivning og genopbygning. Han mente endda, at istedet for offentlig gudstjeneste, så bed privat hos dig selv i dit kammer = lille værelse."
sf5wrv
Top Svar Citer
#42700 - 22/01/2024 22:38 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Naturen er også en del af gudsriget, men denne fiktive film omhandler Logion et eller andet værk imod religioners politisk magt: https://www.youtube.com/watch?v=rwsTYQ26QDQ
Top Svar Citer
#42702 - 22/01/2024 23:07 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1899

Citat:
Jeg er jo klar over, at der er mange former for kristendom: Teologisk og kirkemæssigt som den ortodokse kristendom, den romersk-katolske kristendom, den luthersk-evangeliske kristendom og en hel del flere.

Men er der nogle af dem, der fornægter Johannes 3:16?
Ikke mig bekendt.

Er du uenig i dét?


Jeg vil tro, at kristne trosretninger alle har Johannes evangeliet med, da man derfra kan udlede - har ideen om trenighedslæren, som kendetegner den kristne tro for de fleste …

… og dette - at Jesus har levet i himlen sammen med gud faderen som hans enestefødte, der har været med til at skabe alt:

Citat:
Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er.

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/joh/1

Derudover er det også i dette evangelium, vi får fortalt, at Jesus er vejen sandheden og livet … et - jeg er evangelium - har jeg læst nogle kalder det, fordi Jesu her - modsat de andre evangelier, hele tiden fortæller om hvem han er -

… så når du fremhæver Johannes 3:16 – et delvis citat, som jeg forstår du forbinder med … og måske også tror på - da det er noget, du ikke fornægter ved den kristne tro, som du forstår den, så er der jo meget mere som hører til disse ord, da de jo står hvor de gør, og skribentens agenda vel er, at fortælle om Jesu evige guddommelighed (?)


Når du så fremhæver Johannes 3:16 betyder det så, du også tror og ikke fornægter Jesus som guds enestefødte søn, der blev sendt til jorden?

***

Citat:
Det, jeg savner hos Johannes her, er jo - som skrevet andetsteds i Bibelen - udvidelsen til det dobbelte kærlighedsbud, som jeg synes burde være et tredobbelt kærlighedsbud: Kærlighed også til verden!


He he … mennesket fik jo evnen til at kende forskel på godt og ondt i ” bytte ” for et paradisisk evigt liv - I øvrigt fungerer det ikke sådan, at fordi der er nogle bud, så er alting godt … her er vel tale om vejledning/info – lige som "dit":

Citat:
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.


Blot skulle/burde du vel ha medtaget:
Citat:
For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham. Den, der tror på ham, dømmes ikke; den, der ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har troet på Guds enbårne søns navn.

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/joh/3

... fordi det står sammen med fortællingen om at blive født på ny, og tanken er vel, at omvendelsen - det nye menneske - igen ved tro på den skabende gud handler derpå, så vi igen om skaberværket kan sige, at det er godt.


Måske du vil udlægge citatet fra Johannes 3:16 - Hvad betyder ordene?

Citat:
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.


.

Top Svar Citer
annonce
Side 226 af 245 < 1 2 ... 224 225 226 227 228 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
25/04/2024 14:21
Kom op på bjerget...
af ABC
25/04/2024 10:42
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Danmark og 17 andre lande kræver alle g..
25/04/2024 16:16
Tre forsikringsselskaber skal betale for..
25/04/2024 15:00
Danmark øger militær støtte til Ukrai..
25/04/2024 14:57
Ny undersøgelse: Mangel på pædagoger ..
25/04/2024 14:44
Jonatan Spang tager 'længere pause' fra..
25/04/2024 13:49
Nyheder fra Religion.dk