annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15689381
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382364
Et andet syn 1991952
Åndelig Føde 1525851
Jesu ord 1523566
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
4 registrerede ABC, Hanskrist, Arne Thomsen, somo 433 gæster og 240 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 89 af 245 < 1 2 ... 87 88 89 90 91 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#34012 - 21/12/2021 11:48 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Hej Hanskrist og Arne

Tak for ordene, Hanskrist smiler Og i lige måde!

Smukt citat af Nicolai Berdyaev heart

Arne:

Citat:
Ja, ifølge kristendommen, men er den egentlig troværdig?
Hvad har kristendommen egentlig bidraget med til at modvirke vi menneskers teknologiske og overbefolkede lemlæstelse af denne klode?
Intet!


Er det noget du ved, eller er det noget du antager? Når jeg lytter til historikernes perspektiv på kristendommens indflydelse, så får jeg et andet billede af situationen, end du gør. Også når vi taler om ikke-kristne historikere.

Man kan søge på kristendommens indflydelse på verden. Her er en, Tom Holland, som har skrevet noget rammende:

Familiarity with the biblical narrative of the crucifixion has dulled our sense of just how completely novel a deity Christ was ... [Christianity] is the principal reason why, by and large, most of us who live in post-Christian societies still take for granted that it is nobler to suffer than to inflict suffering. It is why we generally assume that every human life is of equal value.

Arne:
Citat:
Kristendommens idé - er det vel, siden du skriver det - om "det faldne kosmos" med lidelse og død - også før vi mennesker eksisterede - som vi mennesker, som "Guds forvaltere", skal rette op på, finder jeg ikke troværdig


Jamen, det er IKKE ideen, at Gud har skabt en verden fuld af lidelse og død for at give mennesker opgaven at rette op på skaberværket. Tanken - hvis jeg altså har forstået den korrekt - er denne:

Gud har kaldt verden frem fra intetheden, og den måde verden på tærsklen mellem evighed og tid har taget imod sin eksistens har været med til at definere den. Den kollektive menneskesjæl vendte sig bort fra Livets Træ og greb ud efter frugten på Kundskabens Træ og ville således definere godt og ondt på egen hånd. Mennesket valgte autonomien frem for følgeskabet med Gud.

Det er også det, historien om Adam og Eva fortæller. Verden skulle have været et fantastisk sted. Mennesket skulle have passet haven og nydt samværet med Gud. Men projektet blev opgivet, da Mennesket greb ud efter Kundskabens Træ. Mennesket blev sendt ud af haven, og ondskaben spredte sig i verden, som også selv var blevet et hårdere sted, end det skulle have været.

Falden Tid var begyndt. Et liv i Falden Kosmos. Vi ser Falden Kosmos, Falden Tid, uanset hvor langt tilbage vi skuer. Men det var ikke ment til at være sådan. For Gud ønsker kun det gode for alle levende væsner og for sin skabelse. Menneskets (den kollektive menneskesjæls) fald på tærsklen til Tidens Morgengry definerede verden, som på et fysisk plan "gik af led", således at den rummer lidelse og død.

I Falden Kosmos, Falden Tid, materialiserer Mennesket, som skulle have nydt enhed og harmoni fra tidernes morgen, sig som individer med stærkt selviske tendenser. Velkommen til Homo Sapiens.

Mennesker skal nu først gribe sit kald igen, gribe ud efter Kristus, blive fyldt med Den Hellige Ånd - SÅ vil det blive muligt at genoprette kosmos på ny. Dette handler Romerbrevets kapitel 8 om:

Jeg mener nemlig, at lidelserne i den tid, der nu er inde, er for intet at regne mod den herlighed, som skal åbenbares på os. For skabningen venter med længsel på, at Guds børn skal åbenbares. Skabningen blev jo underlagt tomheden, ikke fordi den selv ville, men på grund af ham, der gjorde det, og med det håb, at også skabningen selv vil blive befriet fra trældommen under forgængeligheden og nå til den frihed, som Guds børn får i herligheden.
- Fra Romerbrevet kap. 8


Dine følgende ord (nedenfor) kan jeg slet ikke følge dig i. De er for mig at se hårde og afspejler en grusom, distancceret og ligeglad guddommelighed.

Citat:
Lidelse og død ser jeg som en del af den guddommelige væren, men som blot ikke passer ind i vi menneskers ønske om forkælelse


Citat:
Og evner vi ikke dét, er det nok bedt, at vi uddør


Kh Thomas
Top Svar Citer
#34015 - 21/12/2021 15:56 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5442
Sted: Vanløse
Hej Thomas (fred være med dig)

Lad os samarbejde om en bedre verden...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#34016 - 21/12/2021 16:58 Re: Åndelig Føde [Re: ABC]
Anonym
Uregistreret

Hej Jan

Jeg tænker netop på dig, når snakken falder på menneske og evolution. Kunne du ikke lige læse følgende og fortælle mig, hvad du synes?

Sergius Bulgakov on Evolution and the Fall: A Sophiological Solution
by Charles Andrew Gottshall


https://afkimel.wordpress.com/2017/05/01/sergius-b...gical-solution/

Jeg vil gerne dvæle en smule ved disse kloge ord.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#34017 - 21/12/2021 17:40 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5442
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Du er jo en mester ler blinker halvfuld heart Jeg går igang med at læse tingene...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#34018 - 21/12/2021 19:12 Re: Åndelig Føde [Re: ABC]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5442
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Sikke en opgave du har sat mig på ler blinker halvfuld heart Jeg læser videre imorgen = hvad var der til at begynde med? Hvorfor er det så svært at tænke andre tanker? Noget at glæde sig over...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 89 af 245 < 1 2 ... 87 88 89 90 91 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
25/04/2024 14:21
Kom op på bjerget...
af ABC
25/04/2024 10:42
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Tre forsikringsselskaber skal betale for..
25/04/2024 15:00
Danmark øger militær støtte til Ukrai..
25/04/2024 14:57
Ny undersøgelse: Mangel på pædagoger ..
25/04/2024 14:44
Jonatan Spang tager 'længere pause' fra..
25/04/2024 13:49
Over 100 strandede hvaler reddet i Austr..
25/04/2024 13:25
Nyheder fra Religion.dk