annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15810923
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2394358
Et andet syn 2000135
Åndelig Føde 1571492
Jesu ord 1530964
Galleri
To verdener så forskellige
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 114 gæster og 28 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 241 af 245 < 1 2 ... 239 240 241 242 243 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42905 - 16/02/2024 13:20 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3683
Sted: Nørresundby
Først var jeg vild med Bart Ehrman's Kristendommens Triumf og så har jeg sgu glemt hvad det var der gjorde at jeg pludselig ikke kunne forliges med manden (kan du huske det Thomas) men nu er jeg igen vild med ham i hans forståelse af tro og gerninger hos Paulus, som forfatteren til Jakobs Brevet refererer til og har en kommentar til. Også at de snakker forbi hinanden og at Paulus TRO's begreb er dynamisk og en anden end den nok Jakobs Brevet opererer med som:

"en persons tro er personens overbevisning om, at et udsagn er sandt, uden at personen har en viden om, at det er sandt."

-0-0-0-

Men at TRO ikke er et entydigt begreb er her en fremragende grundig redegørelse for.

TRO - den store danske

Som Paulus bruger begrebet TRO er det:

i henhold til ikke længere at være under Loven som OPDRAGER (måske nok som tugter) og dermed Lovens Bud i en før Messiansk Æra. Ikke fordi der er noget galt med Loven som så - men det større og enestående NYE er at være i Kristus. At den Messianske Guds Rige Virkelighed ved Jesus Kristus er begyndt.

Og for Paulus er TROEN - KRISTUS TRO - MESSIAS TRO - at i og med Jesus Kristus er vi mennesker - hvert enkelt af os blevet forligt/forenet med Gud og forsonet hinanden: "jøder og græker og træl og fri og mand og kvinde" - gennem vores synders forladelse - vores allesammens fortids Karma er nu ophævet eller slettet så vi kan sætte en streg i sandet og vi får en Ny Begyndelse med Gud i Kristus - Gud der i Messias - i Kristus er kommet os nær som virkelighed: Jesu Kristi: Fader'Søn JEG'DU dynamiske dialogiske BØNS samspils virkelighed igennem Helligånden.

TRO er at vi tager imod denne Nye Messianske Virkelighed: Gud Faders Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os - ind i verden ved mennesket Jesus - hvor vi står i et suverænt ubetinget direkte og dynamisk nyskabende nærværende forhold til Gud gennem Helligånden - Helligånden der gør nærværende virkende i vores liv og HELbreder/Frelser os og vore omgivelser vi bliver forsonet hinanden: "jøder og græker træl og fri og mand og kvinde" og HELLIG'gør os og fylder os med MOTIVATION - et overskuds generøsitet (tro virksom i Kærlighed) til gode gerninger - vi handler ud fra et rent helligt omskåret hjerte.

Meget mere kunne siges om De Nye Skabninger vi er i Jesus Kristus i kraft af Gud gennem Helligånden. Især Guds Visdom og Erkendelse og Hele Guds Herlighed og hvordan vi bliver levende for Gud og erkender Gud som vi altid har været kendt af Gud og nu er blevet fundet af Gud i Kristus.

Ånden er ikke helt over mig kan jeg mærke - jeg er lidt stresset.

Men lader stå hvad jeg har skrevet ovenfor - som jeg dog med Åndens Hjælp føler jeg kunne have formuleret bedre hvordan vi skal forstå Paulus' diskurs om TRO - TRO og OPSTANDELSES BEGIVENHEDEN GUDS KÆRLIGHED KRISTUS ind i verden ved mennesket Jesus.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42906 - 16/02/2024 14:36 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Mens vi venter på forklaringen...




Your friend forever

Krishna

PS: Kom op på bjerget...


Top Svar Citer
#42907 - 16/02/2024 16:05 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3683
Sted: Nørresundby
Jeg stillede AI CHAT følgende spørgsmål:

Især ud fra Paul Tillich's bog "Troens Dynamik" og selvfølgelig også Systematic Theology og begreberne Fornuft og Ekstatisk Fornuft som Tillich gør flittigt brug af - kan du så redegøre for Paul Tillich's forståelse TRO i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng.

AI CHAT GBT svarede mig:

Paul Tillich's forståelse af tro i en nytestamentlig paulinsk sammenhæng kan ses gennem hans teologiske perspektiv på tro som en eksistentiel kategori snarere end en simpel accept af religiøse dogmer. I sin bog "Troens Dynamik" beskriver Tillich tro som en grundlæggende dimension af menneskets eksistens, der overskrider rationalitetens grænser og forbinder individet med det hellige.

Ifølge Tillich er tro en form for tillid til det ultimative, det uendelige og det transcendentale, som han betegner som Guds virkelighed. Troen handler ikke kun om at acceptere bestemte religiøse læresætninger, men derimod om at være åben over for det mysterium, der ligger bag vores eksistens og at engagere sig i en personlig relation med det transcendentale.

Paul Tillich skiller mellem to former for rationel tro: fornuft og ekstatisk fornuft. Fornuften handler om at forstå og analysere troens objekt, mens ekstatisk fornuft repræsenterer en dybere dimension af tro, der går ud over det rent rationelle og åbner op for en oplevelse af det hellige.

I en nytestamentlig paulinsk sammenhæng kan man se Tillich's forståelse af tro som en invitation til at opleve Guds nærvær og kærlighed gennem en personlig og intens relation til det transcendentale. Paulus taler i sine breve ofte om troen som en kilde til frelse og et middel til at opnå en nyoplevelse af tilhørsforhold til Gud. På samme måde betoner Tillich vigtigheden af tro som en vej til at forbinde sig med det ultimative og finde mening og formål i tilværelsen.

I sin systematiske teologi uddyber Tillich disse perspektiver og argumenterer for, at tro er en afgørende dimension af menneskets eksistens, der kan give livet dybde og mening. Troen åbner op for en verden af muligheder og transzendens, der går ud over det umiddelbart rationelle og udfordrer os til at leve i tillid til det hellige.

På denne måde kan man sige, at Paul Tillich's forståelse af tro i en nytestamentlig paulinsk sammenhæng handler om at se tro som en dybt personlig og oplevelsesbaseret relation til det hellige, der kan lede mennesket til en ny forståelse af sig selv og verden omkring sig.


💕💌💘💌💕


Jeg har lige læst Apostlenes Gerninger i et hug - dette var medrivende gribende fængslende meget spændende læsning og jeg fik mange aha oplevelser og kan se at Peter er mindst lige så meget Hedninger Apostel som Paulus. Ihvertfald er Peter før end Paulus - tidligere ude end Paulus.

Og hierarkiet ser ud til at være Jakob, Jesus bror som den øverste autoritet og så Peter og så Paulus og andre.

Jeg tror forfatteren til Apostlenes Gerninger om det skulle være forfatteren til Lukas Evangeliet (og måske den Lukas selv Paulus rejste med) - nå uanset hvem der er forfatteren så tror jeg det er et meget seriøst ærligt forsøg på historisk dokumentarisk at gengive hvordan Jesus Bevægelsen Vejen etablerede sig i verden og hvor meget medgang og ja modstand og forargelse og folke opstandelse og oprør Jesus Bevægelsen Vejen vækkede.

Tydeligt er det også her i ApG at kvinderne spiller en afgørende rolle på lige fod med mændene som vi ser det også hos Paulus Brevene - især Rom 16 hvor det stort set kun er kvinderne der har en betydelig ledende rolle i menighedslivet og mændene nævnes blot fordi de er mænd til disse kvinder, danner par med disse betydningsfulde kvinder med en ledende afgørende rolle i menigheden.

At dette at være jøde ikke er et entydigt begreb bliver hamret fast med syv tommer søm for al fremtid. Jøder er tydeligvis som alle andre mennesker nøjagtig som i dag. Troende og ikke troende og blandt troende igen så forskellige.

Jøder er mennesker som alle os andre.

Så at sige Jesus (og Paulus) er jøder siger ingenting overhovedet. Eller ihvertfald kun meget lidt - og er ikke forklaringen på alverdens ting.

Ikke sådan at forstå jeg vil benægte apokalyptiske Messianske Guds Rige forventninger - men disse kan tage de mærkeligste former uventede former som det også sker med Jesus Bevægelsen Vejen - der ret hurtigt - måske allerede med Jesus i levende live omfattede hedningerne. Noget tyder på det.

Betegnelsen kristne (Kristus er den græske betegnelse for Messias) bliver ifølge ApG brugt pludselig for første gang om de hedninger kristne disciple i Antiokia.



Apostlenes Gerninger kapitel 11 vers 19 - 26:

Citat:
Menigheden i Antiokia

De, der var blevet spredt under den forfølgelse, der udbrød i anledning af Stefanus, rejste nu rundt helt til Fønikien og Cypern og Antiokia, men forkyndte kun ordet for jøder. Men blandt dem var der nogle cyprioter og kyrenæere, som kom til Antiokia og også talte til grækerne og forkyndte evangeliet om Herren Jesus.

Og Herrens hånd var med dem, så et stort antal kom til tro og vendte om til Herren.
Rygtet om dem kom menigheden i Jerusalem for øre, og de sendte Barnabas til Antiokia. Da han kom dertil og erfarede Guds nåde, blev han glad og formanede alle til at holde sig til Herren med beslutsomt hjerte.

For han var en god mand, fyldt af Helligånd og tro. Og en stor skare blev vundet for Herren. Barnabas tog så af sted til Tarsus for at opsøge Saulus, og da han havde fundet ham, tog han ham med til Antiokia; og så var de sammen et helt år i menigheden og underviste en stor skare. Og det var i Antiokia, at man første gang kaldte disciplene kristne.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42908 - 16/02/2024 16:20 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Mens vi venter på forklaringen...




Your friend forever

Krishna

PS: Kom op på bjerget...


Top Svar Citer
#42909 - 16/02/2024 17:30 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7229
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Jeg hæfter mig ved, hvad du skrev #42844 - 09/02/2024 16:39:
Citat:
Misforståelsen kommer nok, når vi taler om, hvad vi mennesker overhovedet kan gøre i dette univers. Her er min kristne pointe, at dette kosmos en dag vil gennemgå en gennemgribende opblomstring. På Guds initiativ når mennesket er parat. Tilføjer man filosofi og en undren over tid, så bliver det hele mere komplekst, for så vil det måske ikke ske på den tidslinje, som vi mener at kende.

Meget af dette må forstås intuitivt og - hvis sproget skal med ind over - poetisk.
#42878 - 11/02/2024 22:45 skrev du:
Citat:
Det er ikke stjerner per se, der er et problem, men ondskab, lidelse og død.
Jeg synes, dette er en meget smuk profeti.
Jeg kan ikke sige, at jeg tror på den, men jeg kan heller ikke sige, at jeg ikke tror på den.
Imidlertid er jeg absolut enig i, at det rigtige er, at vi mennesker "gør os parate".

Det er så her oplevelsen af det mirakuløse i denne verdens væren - som jeg mener er tilgængelig for enhver - inspirerer mig til ydmyghed, mådehold, til at søge indre harmoni samt til med indsigt, medfølelse og omsorg i kærlighed at stræbe efter
ydre harmoni.
Om dét så kan føre til guddommelig indgriben aner jeg ikke, og jeg tror heller ikke, det er meningen, at jeg skal vide det.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 241 af 245 < 1 2 ... 239 240 241 242 243 244 245 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Nyheder fra DR
'National nødsituation': Sydkorea opret..
09/05/2024 10:54
I anledning af den Ruslands 'Sejrsdag' b..
09/05/2024 10:44
Uheld på motorvejen over Fyn skaber kø
09/05/2024 10:34
Død person fundet i Københavns Havn
09/05/2024 09:44
Politi beder om borgernes hjælp til at ..
09/05/2024 08:38
Nyheder fra Religion.dk