annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15654256
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379837
Et andet syn 1989249
Jesu ord 1522326
Åndelig Føde 1513299
Galleri
Strandbumse livet
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen, Hanskrist 330 gæster og 29 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 174 af 245 < 1 2 ... 172 173 174 175 176 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#35215 - 28/03/2022 12:20 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Altså Guds vilje er.
Det var så dét, jeg åbenbart overfortolkede som viden.


Det er i hvert fald ikke "matematisk viden", men jeg lægger mig stadig i sporet af de religioner, som peger på kærligheden som noget helt fundamentalt i virkeligheden, hvad enten det er Guds vilje eller involverer karma.

Der er bare forskellige måder at "vide på", vil jeg mene.

Vores forskel er nok, at du finder det ydmygt "ikke at vide", mens jeg finder det mere ydmygt at tro på, at kærligheden er et fundamentalt aspekt af den yderste virkelighed.

Men at vi mødes i praksis i ønsket om selv at virke kærlighed, dét glæder mig. På dette punkt føler jeg mig nok "åndsbeslægtet" med dig - jeg kan også relatere til din oplevelse foran dit Ikón - og det glæder mig meget, at vi to kan have dialog her på Trosfrihed.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#35216 - 28/03/2022 13:13 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Kristendom i Danmark og Buddhismen

Hej Arne et link hvori dine kongstanker bliver præsenteret.



Vh SKØRE HansKrist (selv Jan ABC i en salig rus er fornuftig og kedelig ved siden af HansKrist)

Er vi ikke skøre kar (Paulus og Leonard Cohen) da ville lyset aldrig kunne bryde igennem til os.

"There's a crack in everything. That's how the light gets in".



Det SKØRE og legende og elskende menneske opnår meget mere end det fornuftige rationelle menneske kan nå. BARNET og BARNE SJÆLEN er en iboende guddommelig skat - ja hvis vi ikke bliver som en af disse børn skal vi ikke se himmeriget.

Buddhismens begrænsninger (hvis vi ser bort fra Tantrisk Tibetansk Buddhisme) er at deres meditations praksisser er uden affektiv emotionalitet og motivationalitet - passion og lidenskab og dette at knytte sig og ELSKE. Kun kristendommen er ikke bange for vores affektive ekstatiske emotionalitet. Dette er den store altafgørende forskel på KRISTUS og BUDDHA på vest og øst.


I må aldrig glemme hvad jeg står for da jeg er et sandt ægte ALTERNATIV til alt andet vi ser i verden i vor tid. Der er ingen der taler om tingene som jeg gør det.

Jeg er den eneste der har læst og forstået Paulus ud fra HUMØR og SPIRITUALITET. Ud fra NY VÆREN - de NYE SKABNINGER VI ER I KRISTUS.

Ud fra BEGIVENHEDEN KRISTUS den Gud Helligåndens NY VÆREN og VIRKE/VIRKELIGHED ind i verden ved mennesket Jesus der grundlagde de kristne samfund og KIRKEN.

TROEN er ifølge Paulus denne NYE BEGEJSTRING og ENTUSIASME og GLÆDE (= EKSTASE) - denne GEJST SPIRIT ÅND - GUDS ÅND - GUDS HUMØR - ind i verden.

At være grebet af KRISTUS at være drevet og grebet af ÅNDEN - GUD HELLIGÅNDEN.

Paulus er ÅNDENS APOSTEL pr se.

Som han paradoksalt nok også er TÆNKNINGENS SKYTSHELGEN - altså EKSTATISK FORNUFT ødelægger ikke vores FORNUFT - men det er igennem EKSTATISK FORNUFT (INSPIRATION og MOTIVATION) at vi formår at fuldføre hvad FORNUFTEN har indset er et gode.

Da ingen af I andre roser mig længere (hvis vi ser bort fra Jan ABC der kaldte mig SKØR) - så føler jeg mig som Paulus tilskyndet til at holde en længere narre praletale lovsang om mig selv som Paulus gjorde til Korintherne.

HansKrist har en fantastisk go pen når han skriver om kristendommen. Og han tænker dybt originalt med et hav af tværvidenskabelige paradigmeskifte og nye indsigter og perspektiver i tingene.


Måske TIKKA også roser mig når hun siger at TROSFRIHED er mit VÆRK og der er kun mig på siden.

Måske TIKKA finder mine tanker og skriverier hvori min person og det personlige engagement altid skinner igennem, OVERVÆLDENDE UIMODSTÅELIG - FASCINERENDE og FORFØRENDE.


Arne fylder meget - HANSKRIST STRÅLER og FUNKLER - HANSKRIST er LYSET - er BEGAVELSEN - DEN STORE BEGAVELSE og ÅBENBARING på siden, på TROSFRIHED.

En ORIGINAL TÆNKER med en fandens god pen.

Du HansKrist Paulus og Thomas Timotheus.

Arne den flegmatiske wikipedia systematiker og HansKrist den sangvinske koleriker.

HANSKRIST en rigtig under Guds Natur Frans af Asissi EKSTATIKER - GLAD JUBELIDIOT der priser skaberværket NATUREN.

Som for PAULUS som for Frans af Asissi og Pave Frans er det også for HANSKRIST HUMØRET - GLÆDEN EKSTASEN der er TROENS ÅND.

Uden HUMØR - ILD og GLØD - PASSION - er GUD DØD og BORTE og mennesket overladt til sig selv og sin fornuft og ensomhed og ateisme.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35217 - 28/03/2022 14:51 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Hej Hanskrist

Jeg vil gerne rose dig! For din skarpsindighed og dit alsidige intellekt, som kombinerer sagen med det personlige, personligheder, mennesket, mennesker, det menneskelige!

Dertil en lille video som du måske vil kritisere:



Kh Thomas
Top Svar Citer
#35225 - 28/03/2022 16:31 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Aktuelt og relevant det videoklip Thomas

-0-0-0-0-


Måske jeg vil kommentere på det videoklip.

-0-0-0-0-


For mit eget vedkommende:


Jeg er tiltrukket af:

KRISTEN MYSTIK

I den forstand er jeg kristen

KRISTEN MYSTIK - er KVINDEN - det feminine det kvindelige i kristendommen - det er det erotiske - det er seksualitet - det er også min ANIMA ATTRÅ - det maskuline og feminine der erotisk er draget imod hinanden

ATTRAKTION

DET DER TILTRÆKKER MIG og RYKKER i MIG - forbinder og forener mig til alt det jeg mangler - den rigdom og skønhed jeg mangler fattes

Det er SKØNHEDEN og UHYRET (den grimme) der endelig finder sammen

Lige så cølibat agtig mit liv har været i det ydre siden 2014 - næsten lige så seksuelt erotisk har det været i det indre - fyldt med sorg længsel og attrå og tiltrækning - erotisk tiltrækning i mit indre

Jeg kan ikke få det til at blive til noget i det ydre mere


I Kristen Mystik er der en lidenskab en passion en attraktion en erotisk dragning og længsel uden lige efter eller mod GUD


Meget UROLIGT er det - ingen steder er der hvile - undtagen i GUD - i KÆRLIGHED.



-0-0-0-0-0-

Tydeligvis er det ikke den Kristne Mystik Tradition der bliver omtalt i det videoklip - men mere mainstream kristendom.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35230 - 29/03/2022 10:18 Re: Åndelig Føde [Re: ]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Citat:
Gerth:

Du lyder selvmodsigende: "I Kristen Mystik er der en lidenskab en passion en attraktion en erotisk dragning og længsel uden lige efter eller mod GUD."

Fordi, at du engang har postuleret, at jeg seksualiserer Helligånden?



måske jeg har udtrykt mig uklart

for mig er det seksuelle noget Helligt der også altid er forbundet med kærlighed

det seksuelle bør ikke løsrive og frigøre sig fra kærlighed (efter min mening) og føre sin egen tilværelse da det er Helligt og hører sammen med kærlighed, eller hører kærligheden til

når det seksuelle bliver en løssluppen lyst der river sig løs fra kærlighed og hellighed så er det ikke så godt længere - også derfor jeg siger det er helligt, for mig er det og man kan ikke bare sådan gøre det til en vare eller en energi - upersonlig energi og lyst der skal tilfredsstilles - give en kødelig tilfredsstillelse - dette er meningsløs og kærlighedsløs, fyldt med tab af mening og kærlighed


at det seksuelle er hellig gør at det hører hjemme i kærlighed der er evigt, gerne skulle vare evigt - da der til kærlighed også hører troskab - at det varer og skal kunne tåle en vis modgang - hvad det udsættes for kan dog være af en sådan karakter at troskabet må opgives

jeg talte i forbindelse med Kristen Mystik om det seksuelle som en hellig passion og erotik - som noget indre sjæleligt - der kan forene os med det vi mangler - eller udfylde et savn og tomrum

som manden der længes efter sin anima sjæl - det feminine

og kvinden der længes efter sin animus sjæl - det maskuline

indre bryllup og forening - indre ægteskab - rigt rigt indre sjæleligt liv



-0-0-0-0-0-0-

jeg er stadig meget skeptisk og kritisk overfor den måde du griber de her ting med seksualitet an på -- og har virkelig svært ved at forstå dig

jeg tror du er lidt autist eller småpsykotisk - hvilket også dine skriverier indimellem kunne tyde på (synes dine tekster indimellem er skøre og meningsløse eller uforståelige). Du skulle diciplineres med et arbejde eller et hårdt studie - dine evner og kræfter burde afprøves og opøves styrkes gennem et stykke arbejde som kunne give dig forstand og forstandighed. Ledighed kan være roden til meget ondt.

"jeg er den jeg er" -- du er også den du gør dig selv til gennem dine valg her i livet - og ja din optræden (du optræder meget - kunne du ikke skrue ned herfor lidt eller er det nødvendigt for dig at optræde for at blive set og hørt?)

er jeg for hård ved dig? men hvad du er jo også hård ved os andre
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 174 af 245 < 1 2 ... 172 173 174 175 176 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 13:19
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
Tre ældre kvinder stukket ned i Sverige..
19/04/2024 16:44
Norges nye ministre er blevet præsenter..
19/04/2024 16:19
Borgmester mister studiepladser: Vi komm..
19/04/2024 15:19
35-årig mand idømmes 13 års fængsel ..
19/04/2024 15:16
Jarlov vender tilbage til Folketinget
19/04/2024 14:27
Nyheder fra Religion.dk