annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 518 gæster og 62 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 22 af 245 < 1 2 ... 20 21 22 23 24 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32353 - 31/05/2021 18:15 Re: Åndelig Føde [Re: ]
Thomas
Uregistreret

Kære Jan

Du spørger Hanskrist:

Citat:
Kan du løfte samtalen op på et højere plan


Jamen, det er jo netop det, Hanskrist gør hele tiden. Han læser sagen og debattørerne konstant. Han bringer alt i spil, inklusiv sig selv. Med en entusiasme, et overblik og en indlevelse. Med ÅNDELIG NERVE!

Det er bare om at slå ørerne ud, Jan, og gå ombord i diskussionen.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#32354 - 31/05/2021 18:30 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
ABC
Uregistreret

Kære Thomas

Jeg kan ikke modsige dig heart Men jeg skal jo være mystiker ler blinker halvfuld




Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#32357 - 31/05/2021 21:18 Re: Åndelig Føde [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Jan / ABC.
Du stiller spørgsmålet:
Citat:
Hvorfor strides vi...
Jeg har ofte tænkt det samme.

Når nu f.eks. Hanskrist er stærkt paulinsk-kristent troende, hvorfor er det da så vigtigt for ham, at andre også skal være det?

Jeg kender ikke svaret, men ville gerne.

Kunne vi nå til, at alle giver alle trosfrihed, ville vi menneskers verden nok se meget anderledes bedre ud blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32359 - 31/05/2021 23:00 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
ABC
Uregistreret

Hej Arne (fred være med dig)

Jeg må hellere sende spørgsmålet videre ler blinker halvfuld




Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#32363 - 01/06/2021 01:49 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Citat:
Hvorfor strides vi...


Arne:

Jeg har ofte tænkt det samme.



Når nu f.eks. Hanskrist er stærkt paulinsk-kristent troende, hvorfor er det da så vigtigt for ham, at andre også skal være det?

Jeg kender ikke svaret, men ville gerne.

Kunne vi nå til, at alle giver alle trosfrihed, ville vi menneskers verden nok se meget anderledes bedre ud


Først hvorfor strides vi? Fordi vi ikke læser hinandens indlæg.

Ikke på grund af forskellige holdninger og standpunkter og ståsteder -

-0-0-0-0-0-

"Når nu f.eks. Hanskrist er stærkt paulinsk-kristent troende, hvorfor er det da så vigtigt for ham, at andre også skal være det?"

Det er ikke det der er vigtig for mig, men forståelsen, at vi dog ønsker at forstå tingene. Hele min skoleopdragelse har gået på at forstå tingene, ikke at mene og synes og tro som man "lystede"

Det interesserer mig ikke at folk mener og synes og tror noget - det der interesserer mig er at vi forsøger at forstå det vi drøfter med hinanden og beskæftiger os med

Jeg kan blive hysterisk og grædefærdig når vi ikke udviser bare en smule anstrengelser for at forstå tingene

Okay jeg afslører mig selv, min tilgang er naturvidenskabelig og selv om jeg aldrig har studeret biologi (dog medicin) så betragter jeg mig som BIOLOG - og også når vi drøfter det religiøse spirituelle

Og Tikka's bibelfundamentalistiske - bibelunivers - bibelkonkordantiske mentale trosforestillingsunivers er så langt fra biologi og biologisk tænkning som man kan komme, og derfor så langt fra livet som vi kan komme

Jeg står på livets side, også derfor hvad folk tror og overtror - fx hvad der står i Bibelen ikke interesser mig hvis det ikke kan relateres til livet, vores biologiske liv. Jeg vil ikke lyve om tingene, men finde ud af hvordan det hænger sammen biologisk og om det biologisk nu også kan være sådan.

Jeg har fundet liv og biologi hos Paulus - ikke overtro - manden er sjov - han lever - der er så meget liv i den mand - og han ønsker tydeligvis den samme forløsning og frihed givet til alle mennesker -

Hos Paulus er vi tættest på Jesus, tættest på Jesus virkningshistorie ind i verden - og det har Paulus overtaget tydeligvis, så Jesus findes hos Paulus, ja Jesus temperament, og socialitet (måde at omgås andre mennesker på) og SPONTANITET og humør er igen at finde hos Paulus og de urkristne menigheder. Så det er her den Jesus vi ingenting ved om gemmer sig.

Alle vores problemer er opstået fordi vi tror evangelierne er den baggrund hvorpå Jesus skal forstås og kristendommens tidlige fødsel, begyndelse, skal findes, men nej det hele gemmer sig i stedet for hos Paulus

Her er den leben og halløj - puls og sociale engagement og undskyld mig, "religiøse hysteri" eller intensitet - folk er spændte - der er en vitalitet uden lige og en ENTUSIASME SPIRITUALITET - som viser os at folk bare er så parat til at prøve med nye samfundsformer grundlagt på begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - fordi mennesket Jesus var sådan - - de to jøder Jesus og Paulus er ikke så forskellige som evangelierne får det til at se ud, - evangelierne er teologiske biografier altså en kirkes Jesus der skal tegnes et billede af

Alt sådan noget fiflen med tingene finder vi ikke i de ægte Paulus Breve, ja det ville være utænkeligt for den gode Paulus ikke at være en virkelighedstro sandhedsvidne - manden er så ædruelig - men evangelierne skal overhovedet ikke være virkelighedstro - de skal tegne et teologisk billede af Jesus - igen de er bestilt arbejde fra en etableret Kirke der ønsker deres Jesus fremstillet - derfor undfanget ved Helligånden og jomfru fødsel, ikke fordi vi skal tage det bogstaveligt men teologisk - det kan og skal kun forstås teologisk - det er en måde at sige noget teologisk der svarer til ikke Jesus liv og færden, men svarer til Kirkens teologi omkring den Jesus Kristus der gemmer sig hos Paulus

Ham Jesus har været meget religiøs - haft en SPIRITUALITET der i intensitet og i omsiggribende inspiration vi netop finder hos Paulus.

Alt dette aftager jo længere væk fra de ægte Paulus breve vi kommer - og til sidst havner vi hos kirkens forfattere hvor den rette tro, rettroenhed, dominerer - altså kristendommen er blevet til noget intellektuelt - gold intellektualitet - uden liv - al det biologiske sande er forsvundet - nu er spørgsmålet rettroenhed, altså de rigtige tanker om kirkens teologi - og da det ikke svarer til liv og biologi - da kommer løgnen ind i billedet - nemlig at man SKAL TRO tingene -

- sådan er det ikke hos Paulus - her drejer alt sig om liv og biologi


---

Så når jeg bliver hysterisk på Tikka så er det fordi hun konstant flytter en interessant drøftelse om livet, liv og biologi over i gold og livløs intellektuel rettroenhed og teologisk overtroiskhed der ikke har med liv og biologi - vores biologiske eksistens at gøre

Vi mennesker har brug for LIV for BIOLOGI ellers dør vi

Tænkning er okay - men det skal være koncentreret om vores liv og biologi - biologiske eksistens.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 22 af 245 < 1 2 ... 20 21 22 23 24 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk