annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15869865
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2397974
Et andet syn 2002929
Åndelig Føde 1599822
Jesu ord 1534105
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 557 gæster og 177 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 11 af 245 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32279 - 28/05/2021 20:02 Re: Åndelig Føde [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3687
Sted: Nørresundby
Citat:
Citat:
Det ved jeg nu ikke. Nogle vil sige, at det har du ret i, mens andre mener, at Gud, Jesu Fader (og alle kristnes Far), er den samme Gud, som andre folkeslag også har følt inspirationen fra - også selv om den inspiration måtte være "filtreret" gennem en anden kultur og et andet sprog.


ja. sådan var og måske er det stadig for mig.
Da jeg første gang hørte om gud, vidste jeg ikke, den gud der blev talt om var Jesu far.


Fordi den ene og samme Gud i begivenheden KRISTUS åbenbarer sig selv på den måde at vi har barnekår (læs Rom 8 forfatteren her er dygtigere end jeg er til at formulere mig) og derigennem vi erfarer vores Gudsrelation billedsprogligt talt som Gud vores barmhjertige kærlige far det må hverken medføre:

1):

at der nu er tale om en ny og speciel Gud anderledes end den ene og samme Gud der altid har været på tale for alle mennesker til alle tider

2):

At Gud er mere eksklusivt Jesu himmelske Gud Fader end din og min

Bogstavelige læsninger (bibelfundamentalisme) af teologisk litteratur, hvad vi billedsprogligt forsøger at udtrykke, kan medføre de mest mærkelige forestillinger. Derfor brug tid på Paulus, han ville aldrig udsætte os for sådanne forfærdelige misforståelser og sammenblanding forskellige kategorier, fx at sammenblande noget der må forstås åndeligt og på ingen måder må forstås på en menneskelig bogstavelig måde.


Citat:
Forståelsen af guds ånd er jo, at den kan hvad den vil.


Arrrgh strammer du den ikke nu?

Så ustyrlig er næppe Guds Ånd - selv om der hvor ÅNDEN er der er også FRIHEDEN.

GUDS ÅND er også LIVETS ÅND - og selv om GUDS ÅND virker SKABENDE ja endda NYSKABENDE står GUDS ÅND altid på LIVETS SIDE vil jeg mene.

Vi kunne jo også lytte til Gerth og ja Paulus - om hvad ÅNDEN UDVIRKER og gør af skønne underfulde gerninger - Åndens Frugter som de Karismatiske Åndsgaver. At kæde det sammen med Abraham Maslow og ja humanistisk psykologi bevægelsen ville også give os et fingerpeg om hvordan ÅNDEN virker når den griber og driver vi mennesker.

-0-0-0-0-0-


Du skrev:

Citat:
ja. sådan var og måske er det stadig for mig.
Da jeg første gang hørte om gud, vidste jeg ikke, den gud der blev talt om var Jesu far.


Hvordan pokker får du det til at stemme med at du idag som jeg opfattede din tilbagemelding sagde: jamen klart til efterfølgende:


Om Paul's Spirit-Christology:

it is not the spirit of the man Jesus of Nazareth that makes him jeg Christ, but that it is the Spiritual-Presence, God in him, that possesses and drives his individual spirit. This insight stands guard against a Jesus-theology which makes the man Jesus the object of Christian faith. This can be done in seemingly orthodox terms, as in Pietism, or in humanist terms, as in theological liberalism. Both distort or disregard the Christian message that it is Jesus as the Christ in whom the New Being has appeared. And they contradict Paul's Spirit-Christology, which emphasizes that "the Lord is the Spirit" and that we do not "know" him according to his historical existence (flesh) longer, but only as the Spirit who is alive and present. This saves Christianity from the danger of a heteronomous subjection to an individual. The Christ is Spirit and not law.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32280 - 28/05/2021 20:35 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3687
Sted: Nørresundby
Citat:
Til alle:
Er det meningen, at vi mennesker skal forstå - hvad vi kalder - Gud?
Jeg tror det ikke!
Jeg tror vi i stedet - skal bruge de evner vi er blevet tildelt - alt hvad vi kan - i altomfattende kærlighed.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist"



Arne jeg kan godt lide du skrive "Til alle"


For jeg har lige tænkt hvor må du være en ensom mand blandt os debattører - eller ihvertfald står du isoleret med et syn på tingene ingen af vi andre deler.

Noget vi ved tidligere lejligheder har drøftet.

Jeg kunne også sige tingene på en anden måde, der er ingen af os andre der tænker om det religiøse spirituelle og om Gud som du gør. Vi er nok alle ret meget påvirket af Paulus hvor jeg ikke kender et menneske som dig Arne der er så fuldstændig aldeles forskelligt og modsat tænkende om tingene som Paulus.

Også derfor vi to altid har stået så uforstående overfor hinanden og så langt fra hinanden som to mennesker kan komme.


Jeg tror jeg er klar over hvad der er gået galt for dig, nemlig ville du gerne drive lidt negativ teologi - og det kan der til en begyndelse være en god pointe forbundet med, men du har bare kørt dig selv og dine tanker langt ud i det absurde, nemlig er din agnosticisme negative teologi blevet til at du har adskilt dig selv fra enhver form noget religiøst spirituelt.

Også derfor må du være ensom sådan som vi drøfter de sidste par dage. Du står alene med dine synspunkter. Men menneskeligt har du gode venner og samtale partner i Thomas og Tikka og Jan ABC og ja endda Gerth, selv om han selvfølgelig ikke kan forstå dig, og ja du burde være på nakken af ham mindst lige så meget som du er på nakken af mig, men det har du klogeligt valgt ikke at være.

-0-0-0-0-0-

Iøvrigt synes jeg du skulle læse et par af vores indlæg - læse lidt i vores livlige debat, hvor ville du kunne lære meget nyt du i den grad har brug for, når du har sådan en lyst til hele tiden at kloge dig om Paulus, for hvor er der sagt meget om Paulus de sidste par dage der kan gøre ethvert menneske klogere på denne kontroversielle første store tænker i kristendommens historie.

Iøvrigt nægter jeg at tro du ret for alvor gider læse med, for havde du læst med ville du have indskudt: ""Hold da op, er Paulus da sådan, jamen det er jo det stik modsatte af hvad jeg har beskyldt manden for""

Ja jeg nægter at tro du læser vores indlæg, og gir dem den opmærksomhed de fortjener.

I alle de år du har været her har du sat dagsordenen, men nu er tiden måske her, hvor du et par dage skal lære at slappe af og nyde at det andre bidrager med kan du faktisk blive klogere af at læse og nærstudere og få noget brugbart nyttig viden med derfra du vil kunne bruge i al fremtid.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32281 - 28/05/2021 22:28 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1919
Indsendt af: Arne Thomsen
Er det meningen, at vi mennesker skal forstå - hvad vi kalder - Gud?
Jeg tror det ikke!

Meningen?

Hvilken mening?

Man kunne bedre spørge, hvorfor mennesket kan tro og rumme tanker om gud, og i sådan grad for nogen så de vil gå i døden for denne tro/overbevisning.

Personligt tror jeg, at gud er skabt i menneskets billede, og at dette billede kan ta form efter den kultur man lever i ...

... men - der er jo et sted i ens indre, biblen kalder det vort inderste kammer/rum – der hvor vi går ind ved bøn – som er et helt anderledes sted end andre indre steder og vel også der man ved meditation forsøger at nå hen..

I dette indre rum har og får vort gudsforhold liv så det kan bringes ud til omverden om man vil ... ja, bliver det meget stærkt bringes det ud af "sigselv"

Når jeg skriver vort, er det fordi jeg ved, andre end jeg oplever det sådan.


***
Top Svar Citer
#32282 - 28/05/2021 22:45 Re: Åndelig Føde [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3687
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:

I dette indre rum har og får vort gudsforhold liv så det kan bringes ud til omverden om man vil ... ja, bliver det meget stærkt bringes det ud af "sigselv"



Jeg vil gerne sige at jeg fornemmer ikke bare at dine tanker om tingene har gennemgået en for mig at se frisk udvikling og du virker inspireret

men også sprogligt set er der sket noget, du er begyndt at skrive poetisk smukt så det er en fornøjelse at læse

Du har altid været go (selv om jeg bestemt ikke altid har været enig med dig) - gedigen og sober omfangsrig viden og go i en debat med de andre - men det nye jeg fornemmer er måske at du nu bruger din store viden til at hjælpe dig med at formulere hvad du selv gerne vil stå på mål for (ja jeg tror det er det)

og ja så er der kommet noget smukt sprogligt poetisk med når du præsenterer dine tanker og ideer om tingene

Hvor pokker er det kommet fra???

Er du blevet mere fri, er det noget du har givet dig selv lov til

Men så vidunderligt med Thomas og dig Tikka - så skarpe som I er og gode til at omgås andre mennesker på en debat portal - respekt
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32283 - 28/05/2021 23:04 Re: Åndelig Føde [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7237
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist og Tikka.
I har begge - hver på sin måde - nogle forestillinger om, hvad I kalder: Gud.
Dem vil jeg ikke angribe, men i stedet respektere dem, som jeres - og det mener jeg faktisk, at jeg altid har gjort.

Imidlertid forholder det sig sådan, at de forestillinger I har, ikke er noget, jeg kan tro på.

Til gengæld har jeg en - for mig - uafviselig oplevelse af en alle steds værende guddommelighed.
Det er ikke noget, jeg på nogen måde kan gøre mig håb om at forstå, og jeg fornemmer også tydeligt, at det ikke er noget, jeg skal søge at forstå.

Dermed fordamper al teologi for mig, og tilbage står alene inspirationen fra oplevelsen af det guddommelige til altomfattende kærlighed - og derved mærker jeg det guddommelige - også i mig blinker

For mig er det dét, det drejer sig om - og teologi er for mig tidsspilde - tid, der kunne være brugt bedre - håbløse forsøg på at fatte noget for os mennesker ufatteligt blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart


Redigeret af Arne Thomsen (28/05/2021 23:05)
Top Svar Citer
annonce
Side 11 af 245 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
13/05/2024 22:44
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Trods protester: Udskældt lov er ét sk..
13/05/2024 22:10
Bakken Bears bringer sig foran med 2-0 i..
13/05/2024 21:44
En FN-medarbejder er blevet dræbt i ang..
13/05/2024 21:32
Den Grammy-vindende saxofonist David San..
13/05/2024 21:03
GameStop-aktien stiger med mere end 70 p..
13/05/2024 20:25
Nyheder fra Religion.dk