annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15963918
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2407059
Et andet syn 2010232
Åndelig Føde 1633537
Jesu ord 1537875
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 119 gæster og 255 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Åndelig Føde

Citat:
Citat:
Det ved jeg nu ikke. Nogle vil sige, at det har du ret i, mens andre mener, at Gud, Jesu Fader (og alle kristnes Far), er den samme Gud, som andre folkeslag også har følt inspirationen fra - også selv om den inspiration måtte være "filtreret" gennem en anden kultur og et andet sprog.


ja. sådan var og måske er det stadig for mig.
Da jeg første gang hørte om gud, vidste jeg ikke, den gud der blev talt om var Jesu far.


Fordi den ene og samme Gud i begivenheden KRISTUS åbenbarer sig selv på den måde at vi har barnekår (læs Rom 8 forfatteren her er dygtigere end jeg er til at formulere mig) og derigennem vi erfarer vores Gudsrelation billedsprogligt talt som Gud vores barmhjertige kærlige far det må hverken medføre:

1):

at der nu er tale om en ny og speciel Gud anderledes end den ene og samme Gud der altid har været på tale for alle mennesker til alle tider

2):

At Gud er mere eksklusivt Jesu himmelske Gud Fader end din og min

Bogstavelige læsninger (bibelfundamentalisme) af teologisk litteratur, hvad vi billedsprogligt forsøger at udtrykke, kan medføre de mest mærkelige forestillinger. Derfor brug tid på Paulus, han ville aldrig udsætte os for sådanne forfærdelige misforståelser og sammenblanding forskellige kategorier, fx at sammenblande noget der må forstås åndeligt og på ingen måder må forstås på en menneskelig bogstavelig måde.


Citat:
Forståelsen af guds ånd er jo, at den kan hvad den vil.


Arrrgh strammer du den ikke nu?

Så ustyrlig er næppe Guds Ånd - selv om der hvor ÅNDEN er der er også FRIHEDEN.

GUDS ÅND er også LIVETS ÅND - og selv om GUDS ÅND virker SKABENDE ja endda NYSKABENDE står GUDS ÅND altid på LIVETS SIDE vil jeg mene.

Vi kunne jo også lytte til Gerth og ja Paulus - om hvad ÅNDEN UDVIRKER og gør af skønne underfulde gerninger - Åndens Frugter som de Karismatiske Åndsgaver. At kæde det sammen med Abraham Maslow og ja humanistisk psykologi bevægelsen ville også give os et fingerpeg om hvordan ÅNDEN virker når den griber og driver vi mennesker.

-0-0-0-0-0-


Du skrev:

Citat:
ja. sådan var og måske er det stadig for mig.
Da jeg første gang hørte om gud, vidste jeg ikke, den gud der blev talt om var Jesu far.


Hvordan pokker får du det til at stemme med at du idag som jeg opfattede din tilbagemelding sagde: jamen klart til efterfølgende:


Om Paul's Spirit-Christology:

it is not the spirit of the man Jesus of Nazareth that makes him jeg Christ, but that it is the Spiritual-Presence, God in him, that possesses and drives his individual spirit. This insight stands guard against a Jesus-theology which makes the man Jesus the object of Christian faith. This can be done in seemingly orthodox terms, as in Pietism, or in humanist terms, as in theological liberalism. Both distort or disregard the Christian message that it is Jesus as the Christ in whom the New Being has appeared. And they contradict Paul's Spirit-Christology, which emphasizes that "the Lord is the Spirit" and that we do not "know" him according to his historical existence (flesh) longer, but only as the Spirit who is alive and present. This saves Christianity from the danger of a heteronomous subjection to an individual. The Christ is Spirit and not law.
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
20/05/2024 13:44
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Tre amerikanske soldater skadet ved mole..
23/05/2024 23:25
Restaurant kollapset på Mallorca - fler..
23/05/2024 22:37
Flere gerningsmænd kan være på fri fo..
23/05/2024 21:58
Efter kraftig turbulens på fly: Passage..
23/05/2024 21:49
Tre personer anholdt efter skyderi på N..
23/05/2024 20:12
Nyheder fra Religion.dk