annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15712418
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384326
Et andet syn 1993571
Åndelig Føde 1531366
Jesu ord 1525947
Galleri
Den store synagoge i Krakow.
Hvem er online?
2 registrerede somo, Arne Thomsen 467 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 54 af 245 < 1 2 ... 52 53 54 55 56 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#33219 - 11/09/2021 10:52 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

En viden, vi aldrig kunne opnå, hvis vi forblev, hvad vi er, kan opnås i kraft af højere evner og et bedre liv, som vi kan nå frem til ad moralsk vej.
- Huxley

Den evige filosofi drejer sig først og fremmest om den ene, guddommelige Virkelighed bag tingenes, livenes og sjælenes mangfoldige verden. Men denne ene Virkeligheds natur er sådan, at den kun kan fattes direkte og umiddelbart af dem, der har valgt at opfylde visse betingelser: at lade sig opfylde af kærlighed, at være rene af hjertet og fattige i ånden.
- Huxley

Velsignede er de rene af hjertet, thi de skal se Gud.
- Jesus

Ved kærlighed kan han findes og fastholdes, men aldrig ved tanken.
- Uvidenhedens Sky

Guds mysteriers astrolabie er kærlighed.
- Rumi

Den, der ikke elsker, kender ikke Gud, thi Gud er kærlighed.
- Johannes

"Gud er ikke god, jeg er god" siger Eckehart i sin voldsomme og overdrevne formulering. Hvad han i virkeligheden mente var "Jeg er kun menneskeligt god; Gud er i fremragende grad god; Guddommen er, og hans "er-hed" (Istigkeit, hedder det på Eckeharts tysk) indeholder godhed, kærlighed, visdom og alt det øvrige i deres væsen og princip.
- Aldous Huxley

Guddommen overlod alting til Gud. Guddommen er fattig, nøgen og tom, som om den ikke var; den har ikke, vil ikke, ønsker ikke, arbejder ikke, får ikke. Det er Gud, som har skatten og bruden i sig; Guddommen er så tom, som om den ikke var.
- Eckehart

Når jeg prædiker, taler jeg sædvanligvis om at være ubundet og siger, at et menneske skal være uden selv og løsrevet alle ting; for det andet at han skal blive genskabt i det simple gode, som Gud er; for det tredje at han må lægge sig på sinde det mægte dømme, som Gud har oprettet i sjælen, således at mennesket ved dette på vidunderligste vis må opnå Gud.
- Eckehart

Den erkendende og det erkendte er ét. Jævne mennesker forestiller sig, at de skal se Gud, som om han stod dér og de her. Således er det ikke. Gud og jeg, vi er ét i erkendelsen.
- Eckehart

Dagen for min spirituelle opvågnen var dagen, hvor jeg så og vidste, at jeg så, alle ting i Gud og Gud i alle ting.
- Metchild af Magdeburg

Mit selv er Gud, ej heller kender jeg noget andet selv end min Gud.
-Catherine of Genoa
Top Svar Citer
#33220 - 11/09/2021 10:59 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Men det står nu engang meget stærkt og klart for mig, at hvad for mig er det guddommelige - og som andre benævner Gud - ikke kan defineres - definere er jo at begrænse


Når du skriver sådan, er du så ikke selv offer for "teologik"? Jeg kunne vel følge din tankegang og sige, at du begrænser Gud ved at påstå, at Gud IKKE er sådan eller sådan. Herved trækker du jo noget fra Gud og "frarøver" det guddommelige alt godt. For hvis du kan føle kærlighed og ville dine medskabninger det bedste, skulle det guddommelige, som har skabt dig, så ikke rumme dette i uendeligt højere grad? Hvorfor gøre det guddommelige mindre end dig selv?

Citat:
Det er jo derfor, jeg egentlig ikke har noget behov for teologi - slet ikke "teologik" blinker - men alene fokuserer på kærligheden - kærligheden, som jeg jo glæder mig over, at vi er enige om - og som verden jo har så stort behov for - og som vi mennesker jo generelt så grusomt svigter


Med glæder ser jeg, at kærligheden er vores fælles fokus smiler
Top Svar Citer
#33221 - 11/09/2021 12:40 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas - jeg går ud fra, det er dig, selv om du ikke underskriver.
Du citerer mig sådan:
Citat:
Men det står nu engang meget stærkt og klart for mig, at hvad for mig er det guddommelige - og som andre benævner Gud - ikke kan defineres - definere er jo at begrænse
Og du udleder heraf, at jeg hævder, at der er noget Gud IKKE er.

Dét, jeg skrev, var:
Citat:
Men det står nu engang meget stærkt og klart for mig, at hvad for mig er det guddommelige - og som andre benævner Gud - ikke kan defineres - definere er jo at begrænse - og at det - for mig - er utilbørligt, når mennesker forsøger noget sådant.
Dermed har jeg jo ikke hævdet, at det guddommelige - Gud - er ubegrænset, men blot hævdet, at det for mig er sådan, at det her at karakterisere er for os mennesker utilbørligt.

Jeg kan også sige det tydeligere: Grams ikke på Gud!

Dermed falder din "teologik" - om mig - efter min mening - til jorden blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, nøjsomhed, empati, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#33222 - 11/09/2021 12:50 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Ja, det er mig, Thomas smiler

Jeg forsøger egentlig bare at følge din egen "teologik", som jeg synes, at du selv gør dig til offer for (selv om du egentlig klandrer mig for at føre den). Det, jeg derfor skrev, står egentlig stadig ved magt, tænker jeg. Det finder jeg ikke, at du på nogen måde tilbageviser med dit seneste skriv. Og når du skriver:

Citat:
Dermed har jeg jo ikke hævdet, at det guddommelige - Gud - er ubegrænset


... mener du så egentlig ikke "begrænset"?

Uanset hvad, så tænker jeg, at vi nok er nået til dertil, hvor uenigheden er stadfæstet, og ingen af os er villige til at flytte os. For mig er Gud kærlighed og uendeligt meget større end jeg, som jo også vil kærligheden. Det er min oplevelse, som jeg står ved og med glæde deler med andre, om end det for dig er "storsnudet", "frækt" og alt muligt andet af samme skuffe.

Når jeg selv bruger ordet som "teologik" og andet, som jeg sætter i gåseøjne, så gør jeg det for at matche din egen måde at samtale på. Du bruger jo ofte disse gåseøjne. Og jeg ser din pointe med dem, men allerhelst ville jeg, hvis man kunne undgå de anklager, som de nogle gange indeholder. Du ser fx ud til at tage det ilde op, at jeg skriver "teologik", men du fandt jo selv på at bruge ordet. Hvis vi skal fortsætte snakken, skal vi så ikke forsøge at undgå dette, som hurtigt giver en skær af "personfnidder"?
Top Svar Citer
#33223 - 11/09/2021 13:08 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Tilføjelse:

Du skrev:

Citat:
Og du udleder heraf, at jeg hævder, at der er noget Gud IKKE er.


Ja, men også i sammenhæng med det du tidligere har skrevet:

Citat:
Jo - lidelse og elendighed kan føre til en sådan opfattelse - men jeg kan ikke få det til at stemme med, at skaberkraften er god og almægtig.


For mig ligner dette, at du rent faktisk hævder, at der er noget, Gud ikke er. Du hævder - ser det ud for mig - at skaberkraften IKKE er god. (Og du bruger din "teologik" til det; sådan ser det ud for mig).
Top Svar Citer
annonce
Side 54 af 245 < 1 2 ... 52 53 54 55 56 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Alle beboere fra sammenstyrtningstruede ..
28/04/2024 15:14
Vil alligevel ikke lukke flyrute til Bor..
28/04/2024 15:10
Problemer med at logge på MitID
28/04/2024 15:02
Demonstranter går på gaden over hele A..
28/04/2024 14:26
Abbas forventer angreb mod Rafah i løbe..
28/04/2024 11:37
Nyheder fra Religion.dk