annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15846431
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2396402
Et andet syn 2001586
Åndelig Føde 1591447
Jesu ord 1533150
Galleri
treram som stjernedreng anno 1946
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 235 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 30 af 245 < 1 2 ... 28 29 30 31 32 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32407 - 03/06/2021 13:42 Re: Åndens frugt [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7234
Sted: Sydsjælland
Tikka, du skriver:
Citat:
Ja og hvis alt er guddommeligt, må det jo også gælde korstogene og andre uhyrligheder.
Mit svar: Enig.

At mennesker slår planter og dyr ihjel, har jo kun ét alternativ: sultedøden.
At mennesker slår andre mennesker ihjel, har jo foregået lige siden stammesamfundenes kampe for deres livsnødvendige territorier.
Som samfundene blev større, og der udvikledes religioner, blev der bl.a. også kampe om religionernes territorier.

Da jeg fik fornemmelsen/oplevelsen at alt er guddommeligt, kom jeg ret hurtigt til at tænke på et menneske som Adolf Hitler.
Dét fik mg til at indse, at han jo i sin tid blev født som et totalt uskyldigt barn, der senere "kom på afveje".

Og ja, det er da "en bitter pille at sluge" at dét at "komme på afveje" eksisterer i det guddommelige.

Ligeså er dét, at kun de bedst egnede levende væsener overlever de mutationer, som kosmisk stråling hele tiden forårsager i levende væsener (og i virus) "en bitter pille".

Så det guddommelige er tydeligvis ikke en menneskelig sukkersød ønskedrøm.
Men det guddommelige i os mennesker indeholder jo også vores evne til ærbødighed, til at søge harmoni - og til altomfattende uselvisk kærlighed.
Det er dén evne, jeg ser som meningen - og som jeg mere eller mindre vellykket søger at "dyrke" blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart


Redigeret af Arne Thomsen (03/06/2021 13:50)
Top Svar Citer
#32408 - 03/06/2021 14:05 Re: Åndens frugt [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3687
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:


om dagen er dejlig, afgøres jo af hvad vi hver især lægger i dette ord.


Ja og vores humør er her helt afgørende

Humør er den vigtigste størrelse hvis vi vil forstå det med ånden (menneskets) også Ånden (Guds).

Hvad vil det sige at være i Ånden (i TROEN - i KRISTUS) at have Ånden - jo vi kan kun forstå det som godt humør, som at være i godt humør - endda særdeles godt humør og ja være ved godt mod - mod på livet

Alle vidnesbyrd her taler sit entydige sprog her - men det er ikke undersøgt hverken af teologien eller religionsvidenskab - ikke engang religionspsykoligien er rigtig gået i kødet på dette det snublende nærliggende til højre benet

Jo William James og Harald Høffding kredser selvfølgelig om fænomenet, så det er ikke helt rigtig hvad jeg skriver.

Men den bedste er Paulus, læser vi Paulus finder vi et menneske i forrygende godt humør - ikke så mærkeligt kvinderne flokkes om ham og vice versa - se (1)* (læs kun (1)* hvis I ikke kan få nok af HansKrist det er forrygende læsning, til at blive klog af og i godt humør af).


At miste TROEN - ved vi jo godt med os selv er det samme som at vi mister vores gode humør - troen på tingene og os selv, ja det har intet, INTET, at gøre med at vi har mistet troen på en masse der står i Bibelen, men det betyder som vi alle ved at vi har mistet Ånden - Ånden er ikke over og med os mere, humøret er væk - EKSTASEN og BEGEJSTRINGEN og ENTUSIASMEN og GLÆDEN er væk - vi er ikke mere de nye skabninger i KRISTUS - vi er faldet ud af KRISTUS - vi har mistet GUD HELLIGÅNDENS NÆRVÆR - vores barnekår er gået tabt - vi føler os ikke som Guds Børn længere.

Psykiatrien burde kigge på Paulus der har gjort mere for vores psykiske sjælelige sundhed, mentale velbefindende og gode humør end noget andet her i verden. Han burde hædres af psykiatrien.

Grundtvig er vigtig, meget meget vigtigere end Kierkegaard der intellektualisere kristendommen og samtidigt har en falsk idé om idealitet, det religiøse og om fromhed, ethos og det moralsk. Han kan ej heller leve et liv med disse sine synspunkter og dør da også ret ung, ja ihvertfald bliver man(d) ikke gammel med så lidt kød og blod - altså at vi i KRISTUS har hele guddomsfylden i kød og blod er Kierkegaard ikke i nærheden af at forstå.

-0-0-0-0-

Nå vores egen Arne (der altid praler af ikke at læse mine indlæg) hvordan er han stiller når han ikke kender Paulus og HansKrist og KRISTUS? Ja hvordan er han stillet såvidt godt humør - at være grebet af KRISTUS - grebet af ÅNDEN - at have Ånden - ja er ÅNDEN over ham i dag?

Og vi er tilbage ved hvor vi begyndte:

Sikke'n dejlig dag det er i dag
Sikke'n dejlig dag det er i dag
Sikke'n dejlig dag det er i dag
Sikke'n dejlig dag det er i dag


☀️

I kristendommen er hver dag en ny dag!


En uvidende sjæl der ikke kender KRISTUS - det GUDS NÅDESVÆRK vi er i KRISTUS - praktiserer falsk fromhed fra morgen til aften - 24/7 og af dette sissyfos arbejde der aldrig lykkes, ender vedkommende bittert og moralsk indigneret. Denne svøbe af falsk fromhed (hvor man kan undvære GUD - GUDs Åbenbaringer i sit liv - fordi man ved egne anstrengelser kan opnå retfærdighed (som dog er selvgjorte og derfor selvretfærdighed) og salighed, guddommelige bevidstheds tilstande er desværre så udbredte i new age miljøet).

Der findes ikke spor af falsk fromhed hos Paulus, derfor springer der en kilde af forår og friskhed - rensethed - klarhed og livskraft frem hos Paulus der aldrig er lunken, dunkel eller sløv - tungsindig. Men han er dog MYSTIKER men ikke en mystik der ikke kan sættes ord på og forklares - KRISTUSHEMMELIGHEDEN ligger lige for - mennesket skal erfare og kende sig selv i det GUDS BILLEDE og KALD (GUDS ORD og GUDS ÅND) det er udvalgt til at virke i verden - sin unikke mening og helt særlige bestemmelse i verden hvor det tjener Gud.


-0-0-0-0-0-

(1)*:

Citat:
Skulle jeg beskrive Paulus

Det mest livfulde kærlige charmerende forførende underfundige glædes og humørspredende menneske der findes samtidigt med en intelligens og klogskab og visdom der gør at han på ekvilibristisk magisk vis formår at skabe en ny menneskehed på jorden der rækker mange mange tusinder år ud i fremtiden, ja vi mennesker er slet slet ikke færdige med at udforme vores personlighed i nøje overensstemmelse med denne guddommelige magiker og mystiker af Guds Nåde

Det der er så vigtigt at forstå er at Jesus karakter og personlighed ikke er at finde så meget i evangelierne men meget mere i den Ånd og GEJST - glæde og begejstring og spontanitet, FRIHED, vi finder så udtalt i de paulinske menigheder - ja her gemmer den historiske Jesus sig

Hos Paulus er vi nærmest Jesus persons (karakter og personlighed) dets virkningshistorie i verden - Kristusimpulsen ind i verden

KRISTUSIMPULSEN: eller Begivenheden KRISTUS - den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - finder vi mest i sin ægte rene form i de paulinske menigheder - derfor er det så afgørende vigtigt at suge de ægte Paulus breve til sig hvis vi ønsker et virkelighedstro billede af vores historiske allesammens menneskesøn Jesus

Da Paulus er snarrådig og resolut og en høj intelligent spasmager såvel som fyldt med spontanitet og glæde - ja en emotionel fritstrømmende rørthed hvor det følelsesmæssige register spænder fra opfarenhed og hæftig temperament til rørthed til tårer, både sorgens og kærlighedens og glædes tårer - som er hvad der i et og alt kendetegner de paulinske menigheder - Ånden her - så må dette også være i overensstemmelse JESU KRISTI ÅND - såvel som hvordan Jesus var som menneske, karakter og personlighed.

"Paulus eller Jesus" denne pro et contra problemstilling er falsk

"Paulus og Jesus" er mere korrekt men stadig er det behæftet med den fejl at vi ikke kender Jesus

Så det mest korrekte er at Jesus gemmer sig i og bagved Paulus - i de paulinske menigheder - her skimtes vores allesammens menneskesøn herren Jesu Kristi Ånd - karakter og personlighed - ANSIGT og SPIRITUALITET.

Fåg da Hansimandsi dreng dette dit synspunkt som det kommer til udtryk i hvad du skriver ovenfor, står jo i skærende kontrast og ja er i direkte strid med den toneangivende altdominerende nyreligiøse new age udbredte folkereligiøstets opfattelse af Jesus og Paulus

Ja fuldstændig korrekt - og jeg har været i utallige slagsmål med progressive new age Jesus fanatiker der fuldstændig tænder af på mig og kalder mig alt muligt og påstår jeg er evnesvag og ikke har forstået en skid af noget som helst

Jeg har set flere new age mindfulness Jesus religiøse mennesker bryde grædende sammen når jeg insisterer for kraftigt på mit synspunkt sagen

Såvel som teologer og kristne i al almindelighed der er opflasket med, har fået ind med modermælken, at evangelierne er den store altafgørende betydningsfulde kristne fortælling - ikke bare teologisk og metaforisk billedsproglig men også historisk gyldig bliver forfærdet over mine tanker

Men stadig provokerer min Jesus forståelse mest i new age mindfulness miljøet, fordi det i den grad demonstrerer hvor falsk deres Buddha + Jesus syntese er.

Folk bliver rasende på mig.

Du er også øretæveindbydende provokerende

Jeg ville nu sige at du er lynende intelligent, ja skræmmende intelligent og skarpsynet - klart skuende og at sandheden er ilde hørt.

Ja du er ihvertfald for de "videre kommende"

Vidste I det om Paulus:

1):

Han påstår at kvinder ikke bare kunne være overapostle - men ligefrem være den ypperste af alle overapostlerne

Hvilket jo ikke stemmer overens med at de skulle tie i forsamlinger, hvilket ej heller er hvad Paulus har sagt/ment, men han har givet udtryk for det samme som vi forældre og pædagoger siger til børnene når de skal begynde i skolen, at de skal kunne mestre at tie i undervisningen, hvilket jo sørme ikke betyder at de ikke skal være engageret og tage ordet når de har noget på hjerte, men blot lære at vente til det bliver deres tur.

Ifølge Paulus skulle alle have en mulighed for at komme til orde, der var en fuldstændig flad anti autoritær og anti hierarkisk struktur i de paulinske menigheder, modsat vore dages fx folkekirke struktur til gudstjenester der er autoritær og hierarkisk i en grad som Paulus ALDRIG ville have tilladt det. Ej heller trosbekendelsernes Abracadabra volapyk ville han eller Jesus tillade - begge var de anti dogmatiske og ja anti intellektuelle selv om deres IQ sproglige begravelse til at beskrive den spirituelle praktiske virkelighed var tårnhøj.

I de paulinske breve skinner tydeligt igennem at kvinderne spillede en større rolle i menighederne end mændene, ihvertfald på ingen måde en mindre eller underordnet rolle.

At Paulus har noget for med kvinderne, har noget kørende med kvinderne er ganske tydeligt, deres status er om ikke større end mændene, så ihvertfald på lige fod med mændene. Fuldstændig ufatteligt på den tid når vi skeler til fx jødernes praksis og ikke mindst grækernes kvindesyn. Her var Paulus meget mere romer, romersk statsborger moderne liberal.

2):

Den PAULINSKE SPIRIT CHRISTOLOGY - den paulinske SPIRITUALITET er dopaminsk forhjerne SPIRITUALITET

Den paulinske i KRISTUS SPIRITUALITET er en Frankenstein Monster Dopaminsk Forhjerne SPIRITUALITET. Hvilket vi ikke finder hos Buddha. Det er noget NYT - en form for entreprenant kreativitet i samfundet og hos den enkelte som vi fx finder det beskrevet hos Nietzsche og Maslow men som også renæssancen og den kontinental europæiske "romantisme" periode er optaget af.

Den PAULINSKE SPIRIT CHRISTOLOGY eller i KRISTUS SPIRITUALITET er drevet af de neopaleo limbic brain strukturer der styrer, eller nærmere sagt understøtter, menneskets ARKETYPE MOTIVATIONS DRIVE - der gør sig gældende i historisk tid med højere former for kulturliv - flere større bykulturer i kommunikation om hvor vi som menneskehed skal bevæge os hen, hvilke mål har vi som samfund, og hvilke mål har det enkelte menneske.

Skulle jeg ganske kort med få ord karakterisere hvad det er Paulus og dermed Jesus har skænket os, så bliver det:

SPONTANITET - FRIHED - GLÆDE og EKSTATISKE FORMER FOR KREATIVE HENRYKKELSES TILSTANDE AF MAGISK FLOW og SUPERFLUIDITY

Rent faktisk er Bergson nok det menneske der er tættest på at forstå disse forhold, ihvertfald såvidt vores bevidsthedslivs optimale sunde kreative formåen.

Ellers er det Nicolai Berdyaev som jeg har præsenteret ham i mit forrige facebook opslag der har fingeren på pulsen her:

Creativeness is neither permitted nor justified by religion - creativeness is itselv religion. Creative experience is a special kind of experience and a special kind of way: the creative ecstasy shatters the whole of man's being - it is an out-breaking into another world.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32409 - 03/06/2021 15:38 Re: Åndens frugt [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3687
Sted: Nørresundby
Michael Falch:

I morgen udkommer en bog om min ven, den danske franciskanerbroder Theodor i Assisi. "Broder Theodor" hedder den, skrevet af Maria From og Bo Pedersen. Theodors historie er fantastisk, og hans inspirerende liv i Frans af Assisis ånd er enestående. "Guds sanger" blev Frans kaldt, da han i 1200-tallet etablerede sin orden af brødre som en protest mod kirkemagt og som en fremhævelse af nøjsomhed og livsglæde som livsidealer. Og Theodor, der både synger og danser og er meget flabet, virker som en smuk reklame for ægte, levende, humoristisk kristendom. Han skilter aldrig med sin fromhed og er en arg modstander af religiøse mørkemænd og salvelsesfuld papegøjesnak. Theodor er et omvandrende eksempel på virkningen af franciskansk spiritualitet og dens særlige tolkning af beretningen om Jesus. For mig har Theodor været en central skikkelse, som ovenikøbet frelste mig fra klostervæsnet for 15 år siden, som jeg beretter om i min nye bog, "over stregen".

-0-0-0-0-0-0-

Bemærk hvor meget det Michael Falch skriver og Theodor står for flugter min udforskning af Paulus og de paulinske urkristne menigheder og dets liv - leben og halløj - dets multikulturelle SPIRITUALITET.

BEMÆRK det med HUMØR og den urkristne SPIRIT CHRISTOLOGY vi finder hos Paulus og i menighederne. Og som jeg lige har drøftet med Tikka om.

-0-0-0-0-

Michael Falch det dejligste skønneste menneske tænkes kan - og jeg faldt pladask for ham i Toppen af Poppen.

-0-0-0-

Forleden skrev jeg på Facebook til Michael Falch som følger:

Michael Falch du sagde tingene fremragende hos Iben Maria Zeuthen - praksis praksis praksis - bekendende intellektuel kristendom er ikke lige vores kop te - men musikken sang og dramaet til en gudstjeneste og en stille bøn hvor vi får ro til at slippe vores ånd så Guds Ånd kan arbejde i os og forhåbentligt gi os noget af det vi indimellem tørster efter og hverken kan sige os selv eller give os selv, vi skal bare have det et andet sted fra - når vi er kørt træt i os selv - har fået nok i og af os selv. Der må være noget udenfor vores bevidsthedsliv og horisont - og som Jung det interesserer vi os for - at få en forbindelse til. Og så er vi i praksis praksis praksis - som jeg mener at huske du sagde til Iben Maria Zeuthen - ikke min ven - du Guds Kærlighed ind i verden Michael du skønne mand - respekt. Citat slut.

Jeg fik som tidligere straks et "krammer hjerte" ❤️ fra Michael og derefter et par skønne kvinder også. Skønt med så varme kærlige tilkendegivelser.



-0-0-0-0-0-0-

At være KIRKE i verden er ikke en entydig og død størrelse, hvilket vi ved fra Paulus (1)*.

Hver ny generation og hvert eneste enkelte menneske definerer gennem sin modtagelse af Gud i Jesus Kristus hvad det vil sige at være KIRKE i verden.

Det er vores modtagelse og udlevelse af begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der skaber KIRKE i verden. Derfor er Theodor og Michael Falch og HansKrist selvfølgelig KIRKE i verden - og vores egen Gerth bøvler med det samme, hvor han lander får vi se, det må tiden vise, for det er moderne ikke overhovedet at ville vedkende sig at være KIRKE i verden. Men vi er nogle der ved hvem og hvad vi er børn af - hvori vi tilhører flokken af Guds Børn gennem Guds Ånd. Vi forstår urkristendommen og dens forrygende uimodståelige overvældende SPIRITUALITET fyldt med så stor Kærlighed og Kraft - fyldt med Ånd - en åndelig rigdom og gnosis og højt humør og ja humor (smidighed) og det er vores skole - flokken af mennesker vi finder os selv sammen med.




(1)*:

Citat:
I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.


-0-0-0-0-0-

Hvad der sker omkring Paulus og urkristendommen og dens SPIRITUALITET i de
her år er ikke småting. Og såvidt den urkristne SPIRITUALITET er HansKrist førende i verden. Det religionsfilosofiske og religionspsykoligiske og hvordan vi tværvidenskabelig gennem psykoanalysen, dybdepsykologien, Jung især, og gennem moderne neurovidenskab forstår den urkristne SPIRITUALITET her er HansKrist gennem sin Paul Tillich tilgang det teologiske enestående i verden.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32411 - 04/06/2021 12:52 Re: Åndelig Føde [Re: ]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7234
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Citat:
Det guddommelige er noget hinsides tidsløst og uendeligt -
skriver du, og tilføjer noget om, at du føler dig kaldet.

Jeg kan følge dig i citatet. Det ligner meget dét, jeg oplever, som værende overalt.

Mig inspirerer det til taknemmelig altomfattende uselvisk kærlighed.

Her er du jo tydeligt målrettet mod mennesker med behov for omsorg, og samtidig oplever du dig åndeligt særligt begavet - men ikke hovmodig af den grund - mener jeg at have forstået.

For mig er det mennesker og verden - og jeg føler mig ikke særligt begavet - snarere ydmyg og taknemmelig blinker

Mit syn på dig er: Stor sympati! tommelop

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32412 - 04/06/2021 13:52 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3687
Sted: Nørresundby
Citat:
Gerth:

Det guddommelige er noget hinsides tidsløst og uendeligt -


Citat:
Arne:

Jeg kan følge dig i citatet. Det ligner meget dét, jeg oplever, som værende overalt.

Mig inspirerer det til taknemmelig altomfattende uselvisk kærlighed.



"Det guddommelige er noget hinsides tidsløst og uendeligt -"

NEJ - det er omvendt: det guddommelige er hinsides tid og sted og endelighed.

Det registrerer Arne ikke engang, men hopper i Gerth's (måske nok ubevidste (tanketorsk)) fejl formulering.

Arne om Gerth's fejlformulering:

"Jeg kan følge dig i citatet. Det ligner meget dét, jeg oplever, som værende overalt.

Mig inspirerer det til taknemmelig altomfattende uselvisk kærlighed."


Nej der er ingen forbindelse mellem det guddommelige værende overalt og så uselvisk kærlighed - det gir ingen mening for almindelige mennesker, og de måber over den slutning som ingen kan følge Thomsen i, det er vås som det Gerth blev citeret for, men som Arne ikke engang opdager er forkert.

Hvorfor opdager Arne så ikke det? Jo fordi det her indlæg har kun et formål at det skal ende op i følgende om Gerth:

Mit syn på dig er: Stor sympati!

Hvordan skal det så forstås? Det virker sådan lidt underlig plantet?

Jo i forhold til brutale Paulus og brutale kristendom fyldt med incitament til korstogene og HansKrist - så har Arne modsat stor sympati for Gerth (vi må håbe at svage og unge Gerth der svajer i vinden for at behage folk også holder sig til forstand og dømmekraft - som Paulus sagde vi skulle).


For Gerth, du er vel ikke som HansKrist, vel Gerth? Og du er vel heller ikke vild med kristendommens maskuline Gud der fører korstog, vel Gerth? Og endelig Gerth du finder vel heller ikke noget du kan bruge hos Paulus HELLIGÅNDENS Apostel pr se, vel Gerth? For han er en brutal mand der har opfordret til korstog mod anderledes troende, er fyldt med trostvang ud fra rettroenhed, den rette lære (det sidste her om Paulus er faktuelt lodret forkert - men det er Arne Thomsen der på troll missionerende vis konstant spreder disse misinformationer på Internettet (til trods at han er blevet rettet af folk der ved bedre besked om tingene (og det kalder Arne Trosfrihed at man må missionere fake news og misinformation det man har lyst til (det er dybt tragisk og kritisabelt)))).

Det er det Arne Thomsen niveau vi befinder os på igen igen igen igen igen - døv og blind og uinteresseret i debat, og det allermest når han får svar på tiltale eller spørgsmål han stiller.

Derfor bliver manden aldrig klogere. Derfor medfører vores sindsoprivende vildt spændende skænderier ikke nogen afklaring og at vi bliver klogere.

Jeg sidder tilbage og er ikke blevet hørt, læst. Og Arne fortsætter som Thomas siger med at nulstille og fremføre de samme misinformationer om Paulus og kristendommen.

Man må sige at salig bliver enhver i sine fordomme.

Ortodoks kristendom og deres ikon teologi er HELLIGÅNDS TEOLOGI og det bygger på PAULUS: HELLIGÅNDENS APOSTEL pr se. Her tales konstant om KRISTUS (Jesus der er KRISTUS) - hvor har vi denne righoldige billedtale om KRISTUS? Jo fra Paulus. Det er her vi finder Jesus KRISTUS billedligt beskrevet igen igen i hele sin guddomsfylde vælde og kraft i sin guddommelighed - den HELLIGÅNDENS Gudebilled'lighed - "KRISTUS -lighed". Suspenderer man HELLIGÅNDENS APOSTEL PAULUS så er der ingen, INGEN, ortodoks kristendom og ikon teologi - da det bygger på PAULUS, og endda de KRISTUS (Jesus Kristus) billeder vi finder i evangelierne stammer fra Paulus (også der hvor de tegner et lidt andet billede end det vi finder hos Paulus).

Læser vi Paulus så møder vi en rigdom af KRISTUS HELLIGÅNDs IKONISK smuk billedtale. Paulus forKLARER KRISTUS for øjnene af os, vore indre øjne hvor sjælen har hjemme, i så smuk en forklarelse og afklaring der matcher forklarelsen på bjerget.

KRISTUS og vi i KRISTUS - er en hændelse der sker når vi bevæges og henrykkes takket være HELLIGÅNDEN - så får vi "smag" på Gudsriget og vores guddommelige natur, så er vi iført vores spirituelle legeme fra Gud.

Disse billedrige forKLARINGER KRISTUS vi finder hos Paulus bliver meme'isk stående til evig tid i kultursfæren og Ortodoks Ikon Teologi er en virkning og synligt symbolsk udtryk for hvad Paulus er lykkedes med.

HVAD er det jeg vil sige med det her? Jo hvad tror I at ortodoks kristendom ville sige til de forbandelser af Paulus som Arne igen igen igen forfalder til?

Manden aner ikke hvad han taler om ville deres reaktion være.

Og det kan jeg skrive under på, som da han straks tilsluttede sig Gerth's fejlformulering, som igen afslører at ikke engang det registrerer han i sin iver efter at behage Gerth.


-0-0-0-0-0-0-

Uanset hvad er denne tråd "åndelig føde" - nok mere endt ud i det Svend Brinkmann forstår ved "åndelig føde" - nemlig at der skal være noget kritisk tænkning for vores intellekt og intelligens også for at det appellerer til os som "åndelig føde" der er værd at sætte tænderne i.

"Åndelig føde" skal virke nærende og stimulerende for 1): vores erkendelsesorganer 2): vores viljesliv og stræben 3): vores sjæleliv, vores følelsesliv. Hvis noget er ÅNDELIGT er det en central akt der rammer mennesket i dets totalitet og omfatter og aktiverer alt hvad det vil sige at være menneske, omfatter og aktiverer alle menneskets evner og anlæg og egenskaber og muligheder. Derfor ❤️ SPIRITUALITET altid er på HJERTES grund. Efeserbrevet 3.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 30 af 245 < 1 2 ... 28 29 30 31 32 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
11/05/2024 19:32
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Prognoserne er 'bedre end i går': Såda..
11/05/2024 23:58
To aktivister anholdt for angreb på Mag..
11/05/2024 21:12
Flere end 1.700 evakueret i det nordøst..
11/05/2024 20:24
Knivstikkeri på Brønshøj Torv
11/05/2024 20:03
Nødhospital indrettet i det centrale Ga..
11/05/2024 19:28
Nyheder fra Religion.dk