annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 451 gæster og 144 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 223 af 245 < 1 2 ... 221 222 223 224 225 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42677 - 20/01/2024 21:43 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære Arne

Citat:
Så vi har ikke noget at prale ad her


Vores viden flytter sig hele tiden, og jeg tror, at mange videnskabsmænd er meget ydmyge omkring de naturvidenskabelige og teknologiske landvindinger.

Det vigtigste er dog følgende:

Ethvert menneske er af naturen videbegærligt; men hvad nytter videnskab uden Gudsfrygt? Bedre er sandelig en ydmyg bonde, som tjener Gud, end en hoffærdig filosof, som iagttager stjernernes løb, men forsømmer sin sjæl. Hvem, som kender sig selv ret, har ringe tanker om sig selv og fryder sig ikke over menneskelige lovtaler. Dersom jeg enddog vidste alt, hvad der er i verden, men ikke havde kærlighed, hvad kunne det hjælpe mig for Gud, som vil dømme mig efter gerningen?
- Thomas à Kempis


Citat:
Jeg kan ikke få øje på nogen grund til, at vi mennesker skulle være det vigtigste i kosmos, at vi skulle være universets centrum, at netop vi skal forkæles, og at denne klode, som vi kalder Jorden, der kredser om denne stjerne, som vi kalder Solen, skulle være skabt specielt til vi menneskers velbehag.


For mig at se er det hele skabelsen, som har værdi.

Gud så alt, hvad han havde skabt, og han så, hvor godt det var.
- Første Mosebog 1:31


Altings værdi, det levende, livet - at det må fortsætte og blomstre i al evighed kan jeg kun se som noget meget smukt og kærligt. Om fortsættelsen ind i Guds evighed vil være en klode om en stjerne, eller om det er noget, vi slet ikke kan forestille os nu - det er op til det guddommelige.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#42678 - 21/01/2024 00:01 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Mon du gamle menneske er ved at udvikle dig heart heart heart heart heart heart heart Skal vi ikke døbe Thomas i brændevin ler Hvad er respektfuldt blinker Hvem har skiftet navn herinde stortchock Er skibet ladet med værdier engel Lad os synge og danse med alle yeah Kongen har brug for noget hjælp Kan det virkeligt passe tommelop Hvordan opdrage børnene...

Citat:
Da farisæerne hørte, at Jesus havde lukket munden på saddukæerne, samledes de, og en af dem, en lovkyndig, spurgte ham for at sætte ham på prøve: »Mester, hvad er det største bud i loven?« Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne.«

Engang for længe siden...

https://vandrermodlyset.dk/oversigten/

Citat:
Fra Evighed af var Gud upersonlig, indtil den Stund Tanken og Villien mødtes og forenedes i fuldendt skøn Harmoni; da fremsteg Han som Personlighed, som Lysets Behersker og Mørkets Besejrer, begrænset ved sin Personlighed, ubegrænset ved sin altbeherskende Villie, indesluttende Tid og Rum — saavel begrænset som ubegrænset — i sin altomfattende Tanke. En Guddom og en Magt, som intet Menneske blot tilnærmelsesvis kan fatte; selv det skønneste, det mest ophøjede Guddomsbillede er kun en svag Afglans af Hans Herlighed, Almagt og Visdom.
Ethvert Menneske bærer i sin Tanke en Afspejling af Gud; jo yngre og mindre udviklet Menneskeaanden er, jo ringere og dunklere er Afspejlingen, og jo mere menneskelignende bliver det guddommelige Ideal, da alle Idealer, der afledes af menneskelige Forestillinger, tillige belastes med rent menneskelige Følelser og Egenskaber. Derfor: jo dunklere Afspejlingen er, desto mere Mystik vil Mennesket iklæde det guddommelige, for muligvis paa den Maade at dække over eller bortforklare det uforstaaelige, det, der ikke kan ses med jordiske Øjne, eller det, der ikke kan erkendes af den svage, uudviklede menneskelige Tanke. Men er Aanden ældre og mere udviklet, vil Gud og det guddommelige afspejles renere, ædlere og skønnere i Menneskets Tanke, og desto bedre vil Mennesket være i Stand til at levendegøre sig et højtstaaende, guddommeligt Ideal, med hvilket det søger at forene sig under Bønnens inderlige Hengivelse.
Ikke alene Guds Højhed og Magt afspejles i hvert Menneskes Tanke, men ogsaa Guds Faderlighed, Hans dybe, inderlige, alle omsluttende Kærlighed; derfor vil sanddru, rettænkende og rene Mennesker i Tanke, Handling og Væren vise en klar Genspejling af Guds medynksfulde Kærlighed, og i deres Hjerter vil de bære Barnets absolute Tillid til den fjerne, usynlige Fader, i hvis Varetægt de føler sig lykkelige og trygge.
Men de unge, uudviklede Menneskeaander, der endnu er stærkt paavirkede af Mørket, formaar kun i ringe Grad at opfatte Gud som den milde, kærlige og retfærdige Fader; kun alt for ofte staar Han for dem som den strenge, myndige Hersker, den frygtindgydende, den hævnende og krævende Guddom, der intet giver uden passende Vederlag, ydet gennem blodige eller sødtduftende Offergaver; en Guddom, der idelig maa underkøbes, for at Mennesket kan opnaa de eftertragtede Goder. Men gennem de mange udviklende Inkarnationer vil ogsaa de, som nu føler slavisk Frygt for deres Gud og Fader, engang i Tiden naa til at føle Barnets usvigelige Tro og Tillid til Ham.
Mange Mennesker bærer i Tanke og Hjerte en skøn og klar Genspejling af Guddommen; men i den jordiske Tilværelse er det oprindelige Billede, som de medbragte fra Tilværelsen i den oversanselige Verden, bleven tilsløret og udvisket af de fra Slægt til Slægt overleverede menneskegjorte Dogmer. For disse Mennesker gælder det om at søge ind i deres eget Indre, at lukke Tanken for alle falske Paastande og fejle Slutninger, indtil Sløret er fjernet fra den guddommelige Afspejling, saa at den atter staar med rene og klare Konturer i al sin lysende Skønhed.
Men alt som Tiden svinder, alt som Aarhundreder følges af Aarhundreder og Mørket mere og mere elimineres, vil flere og flere komme til Erkendelse af Guds ubegrænsede Kærlighed, Hans Retfærdighed, Mildhed og Barmhjertighed og indse, at de har gjort Ham, den Ophøjede for ringe, idet de har udstyret Ham med ganske menneskelige Egenskaber, der atter maa fratages Ham, førend Hans Billede kan staa rent, skønt og ædelt.
D e n n e I d e a l i s e r i n g a f G u d d o m m e n b ø r e t h v e r t M e n n e s k e s t r æ b e e f t e r a t n a a t i l F o r s t a a e l s e a f.

Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#42679 - 21/01/2024 15:46 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Jeg føler det er min pligt som et menneske der er kristen i hard core forstand - personligt genfødt kristent menneske - netop at påpege hvor meget hvad Arne skriver afviger fra det kristne trosliv og dets spiritualitet.

Afviger fra Nye Testamentes tale om Kærlighed og mange Vidnesbyrd om Guds Kærlighed Kristus i menneskers liv: afviger fra Jesu Kristi og vi kristnes virkelighed med Gud igennem Begivenheden Guds Kærlighed Kristus ind i verden ved mennesket Jesus:



a):


vores Søn Fader - JEG'DU - som Guds Børn - dynamiske dialogiske BØNS samtalende nyskabende HELbredende virkelighed med Gud vi står i igennem Helligånden. Dette inderlige PERSON VIRKELIGE Guds Kærligheds Relation vi står i med Jesus Kristus. Her vores PERSON og ANSIGT og ja KARISMA igennem GUDS HERLIGHED og det Guds Billede vi er skabte i og til i KRISTUS bliver ÅBENBARET.

Neurobiologisk ved vi i dag at for at undgå demens eller åndsformørkelse så skal vi op i ANSIGTET op i PERSON VIRKELIGHEDEN - LYSET - ØJNENE og KOMMUNIKATION - DIALOG og SAMTALEN - altså HØRELSEN. Systemet der sørger herfor - OPLØFTER OS i den sammenhæng er HARDWIRED i neurobiologisk forstand som det Autonome Nervesystems Evolutionsbiologiske Nyeste Parasympatiske Nervesystem - Sociale Nervesystem: et "Brain Face Heart" Smart Vagus System, hvor vores ANSIGTELIGE SEENDE Face to Face samtalende SAMHØRIGHED - altså er hardwired i et BRAIN FACE HEART system.

Altså som Martin Buber har redegjort herfor (som Nicolai Berdyaev og Personalisme har gjort det) så er Nye Testamentes Jesus Kristus Virkelighed med Gud et: SØN FADER - JEG'DU - dynamisk NySkabende HELbredende dialogisk samtalende kommunikations RELATIONs Virkelighed gennem HELLIGÅNDEN - hvor vi "i Kristus" står HØRENDE i BØNSHØRELSE til GUDS ORD og i SEENDE ANSIGT til ANSIGT - Face to Face - overfor Guds Ansigt og Guds Billede og Guds Herlighed - hvorfor vi med Paulus taler om vores LYDIGHED GUDS ORD og KARISMATISKE GUDS HERLIGHED HELLIGÅNDS GAVER fra GUD i KRISTUS. Altså vi tilhører DAGEN og LYSET og vi har hele vores ANSIGT og BILLEDE'LIGHED og KARISMATISKE PERSON'HED fra GUD i KRISTUS - HARDWIRED i vores nervesystem.

Åndsformørkelse og Guds'forladthed og tavshed (Gud der ikke længere siger os noget) er PERSON og ANSIGT's formørkelse som det er hovedløst som øreløst tavshed - hvor vi er uden vores KARISMATISKE GUDS'HERLIGHEDS'BILLEDE og ANSIGT i KRISTUS og hvor vi er uden GUDS ORD og GUDS NÆRVÆR i vores SAMHØRIGHED communion Gud i BØNSHØRELSEN.

Hvad jeg her redegør for (og har gjort i årevis) er essensen i Jesu Kristi Ikon Kristologiens Teologi. Og til min glædelige overraskelse arbejder jeg tværvidenskabeligt med disse spændende spørgsmål som Danmarks Nye Super Star Teolog Claudia Welz også gør det. Hun siger som jeg har gjort i årevis at den kristne teologi er yderst relevant for psykiatrien. Altså hvordan undgår vi depression og åndsformørkelse - jo medicinen er, kunne være, vores virkelighed med Gud - vores JEG'DU PERSON'HED og ANSIGT i KRISTUS givet gennem HELLIGÅNDENS EKSTATISKE VIRKE i vores liv. Medicinen kunne være at læse HansKrist's mange indlæg igennem årene om den paulinske Jesus Kristus Ikon Kristologiens Teologiens rette Gudsforståelse - vores sande virkelighed med Gud hvor vi står levende for Gud i Gud gennem Kristus.

b):


Begivenheden Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os.

c):

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne samfund menigheder og Kirken.

d):

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.

e):

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: det Guds Nådes Kraftværk vi er i Kristus qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.


💕💌💘💌💕

Kristendommen er grundlagt på Begivenheden Guds Kærlighed Kristus - ind i verden ved mennesket Jesus - Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore HJERTER ved HELLIGÅNDEN der er givet os. Rom 5 og 8 og 2 Kor 3 og Galaterbrevet og Efeserbrevet og Kolossenserbrevet formulerer dette poetisk meget smukt og samtidigt skarpt og forstandigt.

Dette finder vi at være hos Paulus; evangeliet eller Guds Evangelium om Guds Kærlighed og Guds Hemmelighed Kristus ind i verden ved mennesket Jesus.

Kirken lever af dette Evangelium OG VORES, vi menneskers, kristne menneskers hver især verbale og skriftlige KRISTUS VIDNESBYRD om at vi har taget imod og mødt virkeligheden med Gud i Guds Kærlighed Jesus Kristus:

Jesus Kristus - SØN FADER - JEG'DU DIALOGISKE KOMMUNIKERENDE SAMTALENDE BØNS HØRENDE og SEENDE GUDS ANSIGT og BILLEDE og hele GUDS HERLIGHEDs DOXA og KARISMATISKE ANSIGT og PERSON på Jesus Kristus og på os igennem ham.

I KRISTUS bliver vi ikke ført bag LYSET af en Guds Virkelighed og Guds Relation der er uden ANSIGT og SØN'FADER JEG'DU PERSON'HED - og dette fordi vores virkelighed med Gud er en levende dynamisk NYSKABENDE HELBREDENDE JEG'DU kommunikations virkelighed og al kommunikation behøver ANSIGT - VENDT'HED og LYS gennem GUDS BILLEDE'LIGHEDEN og SEENDE'HED - så vi kan kende som vi er kendt - som det behøver BØNNENS HØRELSE og SAMHØRIGHED (communion og fællesskab) ved ORDET - GUDS ORD så vi kan blive hørt som vi er kaldet.


💕💌💘💌💕

Jeg håber at alle kan se at der er en verden til forskel på hvad, vores mest aktive og skrivende debattør her på Trosfrihed, Arne, præsenterer os for værende det religiøse og hvordan kristendommen opfatter det religiøse.

Hvorfor synes jeg det er nødvendigt at gøre opmærksom på denne forskel?

Jo, når nogen prædiker så ivrigt et radikalt ANTI JESUS KRISTI'LIGT RELIGIØS verdensbillede - så føler jeg ansporet af min samvittighed at jeg er nødt til at vise mennesker at det kristne - Jesu Kristi - religiøse guddommelige verdensbillede er fuldstændig anderledes og har i sig alt det vi mangler og fattes hos Arne.

Jeg HansKrist tør godt være seende og tænkende og sætte ansigt og ord på vi kristnes Jesus Kristi religiøse guddommelige verdensbillede - som der ikke findes spor af hos Arne igennem som han har skrevet de sidste mange år. Går vi år tilbage var Arne's religiøse guddommelige verdensbillede ikke nær så ANTI JESUS KRISTI'LIGT et religiøst guddommeligt verdensbillede som det er endt op i de senere år.

Arne benægter med en sjældent set hårdnakkethed Jesus Kristi'lige religiøse guddommelige verdensbillede og da især den virkelighed med Gud Jesus Kristus religionshistorisk set af alle er blevet verdenskendt for og som er selve kernen i kristendommen - uden dette det helt essentielle specielle religiøse guddommelige verdensbillede Jesus Kristus stod for ville ingen ny verdensreligion have set dagens lys.

Nu er Arne jo ej heller ansvarlig overfor Jesus Kristi religiøse guddommelige verdensbillede. Han har jo utallige gange bekendtgjort at han ikke er kristen og det står ham frit for at nedgøre ved enhver lejlighed Jesu Kristi religiøse guddommelige verdensbillede - som fx Jesus Kristus Ikon Kristologiens Teologi er det stærkeste vidnesbyrd om hvad dækker over.

Mit indlæg skal derfor ej heller ses som en kritik af indholdet i Arne's astronomiske videnskabelige "arne astrologi lære" indlæg - men mit indlæg skal kompensere for alt det der er fuldstændig fraværende hos Arne - nemlig det Jesu Kristi'lige religiøse guddommelige verdensbillede.

Mennesker skal vide at kristendommen er et slagkraftigt kvalitativt radikalt helt anderledes ALTERNATIV til alt det Arne roder rundt i af astronomiske videnskabelige pseudoreligiøse overvejelser.

Alt det der er så fuldstændig fraværende hos Arne det finder vi jo også i udtalt grad hos dig HansKrist:

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: den Jesu Kristi SØN FADER JEG'DU dynamiske dialogiske nyskabende HELbredende virkelighed med Gud igennem Helligånden.

Jesu Kristi virkelighed med Gud:

SØN FADER - JEG'DU DIALOGISKE KOMMUNIKERENDE SAMTALENDE BØNS HØRENDE og SEENDE GUDS ANSIGT og BILLEDE og hele GUDS HERLIGHEDs DOXA og KARISMATISKE ANSIGT og PERSON på Jesus Kristus og på os igennem ham.

Jamen HansKrist du er jo præget af din store forståelse for neurobiologisk videnskab og den psykiatri og psykologi der bygger her på - hvor noget af det vigtigste er at vi har mistet vores fuldkomne fejlfri Guds Billede'lighed og Skønhed og Herlighed og vores GUDS ORD BØNSHØRELSE og SAMHØRIGHED communion og kommunikation og fællesskab med Gud og vores næste. Alt dette er hvad psykiatrien om noget arbejder med - vores PERSON og PERSONLIGHED der er gået i stykker og ikke længere hænger rigtig godt sammen.

Vi kan alle gå i stykker - miste vores PERSONLIGHED - vores PERSON'HED og ANSIGT'ELIGHED i SEENDE GUDS BILLEDE'LIG kommunikation og HØRENDE BØNSHØRENDE GUDS ORD communion eller SAMHØRIGHED med GUD og NÆSTEN - vore medmennesker i Jesu Kristi - jøder græker - træl fri - mand kvinde.

💕💌💘💌💕


STOP HANSKRIST det er for meget af det gode - også et mesterværk skal gestaltes.


Jeg har lige læst det her HansKrist's indlæg igen og jeg må sige, det er på et meget meget højt niveau - fortættet af dyb dyb forståelse for det kristne trosliv og dets spiritualitet - mht hvordan kristendommen teologisk kort og godt kunne beskrives er det en perle uden at det bliver dødt og rationalistisk - altså en levende praktisk meget spirituel udogmatisk dog dogmatik når det skal være.

HansKrist du er manden der som Paulus viser os at kristendommen bygger på et SEENDE FORSTANDIGT trosliv med en tilhørende meget livlig og praktisk anvendelig SPIRITUALITET. Der fx som her kan bruges i psykiatrien. Som når det SEENDE GUDS BILLEDE Face to Face kommunikation Gud og næsten og det HØRENDE GUDS ORD BØNSHØRELSE af communion og NÆRVÆR fortrolighed med Gud og næsten der er gået i stykker og skal GENOPRETTES igen - hvordan en SPIRITUEL HEL'bredelse "i KRISTUS" af det ødelagte menneskelige ANSIGT og PERSON og PERSONLIGHED kunne finde sted igen.


HansKrist du "leger" med nogle meget store kræfter og energier - en stærkere SEENDE FORSTANDIGT kristen SPIRITUALITET har verden sjældent stået overfor.

Meget overbevisende fordi det er blottet for overtroiskhed - blottet for den "BLINDE tro" Paulus bandlyste.

Kender ligefrem ingen der er blevet så godt GudsbeÅndet HelligÅndsBegavet til at kunne Lovsynge med sin Forstand om det kristne trosliv og dets spiritualitet.

Nu forstår jeg hvorfor du hævder at den kristne SPIRITUALITET er større end samtlige New Age mange spirituelle retninger som er vand eller en tynd kop te ved siden af.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42680 - 21/01/2024 17:08 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Du skriver - bl.m.a.:
Citat:
Arne benægter med en sjældent set hårdnakkethed Jesus Kristi'lige religiøse guddommelige verdensbillede og da især den virkelighed med Gud Jesus Kristus religionshistorisk set af alle er blevet verdenskendt for og som er selve kernen i kristendommen - uden dette det helt essentielle specielle religiøse guddommelige verdensbillede Jesus Kristus stod for ville ingen ny verdensreligion have set dagens lys.
Min replik:
Jeg kan ikke give dig ret i, at der er store dele af kristendommen, som jeg "benægter".
Jeg har ingen hensigter om hvreken at bekæmpe - eller "hårdnakket" at "benægte" - kristendommen, men der er store dele af den, som jeg ikke tror på.
Og vi har jo trosfrihed - ikke trostvang her i landet blinker
Helt kort beundrer jeg især kristendommens kærlighedsbudskab, som jeg finder klarere end i alle andre religioner, og som har påvirket mit liv, men jeg savner især kærlighed til kosmos.

Arne.
Top Svar Citer
#42681 - 21/01/2024 18:42 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900

Citat:
kristendommen, men der er store dele af den, som jeg ikke tror på.


kristendommen … store dele af den …

Så du har et billede af hvad kristendom er -


Det har de fleste nok, trods mange forskellige kristne trosretninger.


Citat:
Helt kort beundrer jeg især kristendommens kærlighedsbudskab, som jeg finder klarere end i alle andre religioner, og som har påvirket mit liv, men jeg savner især kærlighed til kosmos.


Kan du kort beskrive, hvad du mener, der er kristendom -

… og hvilket kærlighedsbudskab denne religion har, som du ser den?

Jeg spørger fordi ofte er det sådan at man tror de ord en anden bruger, svarer til det de dækker hos en selv. Herunder begrebet gud, ja og kristendom mm.

.
Top Svar Citer
annonce
Side 223 af 245 < 1 2 ... 221 222 223 224 225 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
26/04/2024 12:57
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
USA's militær skal holde øvelse på Bo..
26/04/2024 16:29
Folketinget foretog ulovlig søgning i m..
26/04/2024 16:14
Hovedvej mellem Viborg og Holstebro spæ..
26/04/2024 15:35
Tidligere landsholdsspiller Stig Tøftin..
26/04/2024 14:38
Beboer på Christiania tjente 20 million..
26/04/2024 14:32
Nyheder fra Religion.dk