annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 170 af 245 < 1 2 ... 168 169 170 171 172 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#35164 - 25/03/2022 11:53 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Rettelse:
Jeg skrev i tredie-nederste afsnit:
Citat:
Den ene er, at din kristendom håber, at kristendommens totalt udefinerbare Gud griber ind og forbedrer verden, hvor jeg jo mener, at vi mdennesker jo har fået evnerne til at tøjle vores grådighed og mangfoldighed.
der skulle jo stå:
Citat:
Den ene er, at din kristendom håber, at kristendommens totalt udefinerbare Gud griber ind og forbedrer verden, hvor jeg jo mener, at vi mennesker jo har fået evnerne til at tøjle vores grådighed og mangfoldighed.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#35174 - 25/03/2022 17:35 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
"kristendommens totalt udefinerbare Gud"

Er noget VRØVL

Religionshistorisk er kristendommen kendt for bestemt ikke at have at gøre med et udefinerbart Guds Begreb - og ligefrem at skrive totalt udefinerbart er jo at gøre sig selv til grin og viser for den ganske verden at man ikke har forstået en hujende fis af noget
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35176 - 25/03/2022 18:30 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Det lyder interessant, hvad du skriver.
Mener du, at du kan definere kristendommens Gud?

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#35181 - 26/03/2022 10:30 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
din kristendom håber, at kristendommens totalt udefinerbare Gud griber ind og forbedrer verden, hvor jeg jo mener, at vi mdennesker jo har fået evnerne til at tøjle vores grådighed og mangfoldighed.
Hvis vi holdt op med at plyndre kloden - og hvis vi undlod at være så mange - så kom vi dog et meget, meget stort skridt frem mod en rigtig god verden - dette i respekt for skabelsens guddommelighed, så var behovet for, at kristendommens Gud skulle gribe ind, jo nærmest der ikke.


Jeg vil nødig kalde det "min kristendom". Det er vist ganske mainstream kristendom, at Gud handler gennem mennesket, som er ment til at reflektere Guds lys ind i verden. Vi opgiver bestemt ikke vores ansvar og handlekraft, men vi udfolder dem i samarbejde med Guds vilje.

Det er dog rigtigt, at man i hvert fald i Matthæus, Markus og Lukas - samt hos Paulus (fx Rom 8, 1. Kor. 15 og 1. Thess. 4) - og for den sags skyld også hos fx 2 Peter 3 - finder, at Gud på et tidspunkt griber afgørende ind, således at verden genfødes i en tilstand af evigt liv og glæde. På det tidspunkt kan mennesket genoptage sit Kald som forvaltere i sin fylde og få verden til fortsat at blomstre i Guds evighed. Det var jo dette, som var vores oprindelige Kald allerede før faldet.

Om Gud skulle være udefinérbar ... jeg vil snarere sige, at vi mennesker ikke evner at fatte det guddommelige sin fylde, men at Gud dog vælger at åbenbare sig selv for vores erkendeevne, fx som Kærlighed, i højere og højere grad.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#35183 - 26/03/2022 11:53 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Jeg kan ikke forklare en agnostisk mand uden SPIRITUALITET - religiøse menneskers Gudsliv og Gud i KRISTUS.

For os kristne er Gud i Gud Helligåndens Værk med os.

Hvis et menneske ikke erfarer Gud Helligåndens Værk - ingen erfaringer har med Begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - da er der ikke noget at gøre andet end at vi der erfarer dette forsætter med at komme med vores KRISTUS VIDNESBYRD - vidnesbyrd om Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed i vores liv.

Som Paulus siger i Athen er Gud i KRISTUS ikke en ukendt Gud - ikke en totalt udefinerbar Gud.

Gud er i sin åbenbaring begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der griber folk der har kendt Jesus men også griber folk efter Jesus død derfor vi taler om at KRISTUS er opstået = begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden begyndende ved Jesus forsætter efter Jesus død.

Erfarer vi Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed - Gud Helligåndens Værk i vores liv erfarer vi Gud - der er ingen mere autentisk Gud udenfor sin åbenbaring som om Gud skulle kunne være en spøgefugl der leger gemmeleg og skjuler sig for os. I KRISTUS har vi hele guddomsfylden i kød og blod.

Gud er os nærmere end vi er os selv nær. Iøvrigt også derfor det er igennem Gud Helligåndens Værk med os - Åndens frugter og Åndens gaver - Åndsgaverne - at vi lærer os selv at kende - vores kald og mening og særlige talenter evner - ja det Guds Billede vi er skabte i og til. Uden ÅNDEN - uden INSPIRATION - uden SYNER DRØMME og BILLEDER (urbilleder ARKETYPER) MOTIVER og BILLED og DRØMME MOTIVATION = SYNER = Guds Ideer med os - vil vi ikke lære os selv at kende.

Det skal ske derefter:
Jeg vil udgyde min ånd
over alle mennesker.
Jeres sønner og døtre skal profetere,
jeres gamle skal have drømme,
jeres unge skal se syner.
Selv over jeres trælle og trælkvinder
vil jeg udgyde min ånd i de dage. Joel 3, 1 - 2.

Uden Gud - uden Ånd og Ide (Billede og Motiv) vil et menneske ikke være sig selv - men det vil være Åndløs og Ideløs og uden Kald og Vækkelse - uden INSPIRATION og MOTIVATION - og det vil være prisgivet alkohol og stoffer og medicin og psykofarmaka som forløsningsmiddel.

At være Gudløs er at være Motiv'løs (uden motivation) er at være Ideløs og Åndløs (er at være uintelligent ubegavet) - er at være uden ENTUSIASME BEGEJSTRING (PASSION og MOTIVATION (uden ILD uden ILDSJÆL (et lunkent menneske er død og uden Gud))) uden INSPIRATION - uden DRØMME og SYNER - livlig fantasi og forestillingsevne og billeddannelse - lignelser og billedetale - symbolsk forståelse - intelligens.

Alt dette vi ser den urkristne paulinske SPIRITUALITET er så rig på hvorfor kristendommens SPIRITUALITET adskiller sig meget fra new age mindfulness og buddhismen.

Den kristne SPIRITUALITET's metafysiske rette udtryk er MUSIK og SANG som Paulus opfordrede så kraftigt til hvilket KIRKENS liturgi og gudstjenesteliv har båret frem i 2000 år til vor tid.

Paulus: Undervis og forman med al visdom hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng med tak i jeres hjerte til Gud.

Paulus: lad jer fylde af Ånden, tal til hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng og spil af hjertet for Herren.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 170 af 245 < 1 2 ... 168 169 170 171 172 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk