annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15636589
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2378621
Et andet syn 1987948
Jesu ord 1521565
Åndelig Føde 1506396
Galleri
Limfjorden Nørresundby siden
Hvem er online?
3 registrerede ABC, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 102 gæster og 26 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 167 af 245 < 1 2 ... 165 166 167 168 169 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#35085 - 13/03/2022 13:26 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Jeg tror ikke, at jeg forstår dit svar.

Det, jeg ikke forstår af din tale, er, at selve religionerne (som abstrakte størrelser?!) fejler. Hvordan kan "en religion" fejle? Hvis du mener, at det er religionens tilhængere, som fejler, så peger du jo selv på, at mange af de såkaldt troende nok slet ikke er troende ... og så er det vel ikke de troende (få som de er), der fejler, men derimod som erklærer sig som tilhængere uden egentlig at følge religionen i hjertet.

"Ikke enhver, som siger Herre, Herre ..."

Jeg savner bare nogle nuancer for at forstå dig bedre.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#35086 - 13/03/2022 13:28 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

"men derimod DE MANGE som erklærer sig som tilhængere" (uden egentlig at være det i dybden)

(skulle der have stået)
Top Svar Citer
#35087 - 13/03/2022 19:18 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7175
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Den gensidige forståelse os to imellem er jo ikke just blomstrende lige netop nu.
Så meget mere spændende er det jo at vi søger at afklares.

Jo, jeg mener, at kristendommen i Danmark fejler, forstået på den måde, at den ikke griber nutidens danskere.
Men jeg kan jo godt se, at hvis man er en overbevist og inderligt troende dansk kristen, da kan man måske føle sig svigtet af den svindende tilslutning.

Her er det jo så, at jeg i en sådan situation vil respektere trosfriheden samt ville interessere mig for årsagen til frafaldet - i stedet for mere eller mindre at følge gamle barske kristne traditioner overfor hedninge og frafaldne.

Religiøs tro er i mine øjne primært noget inderligt og personligt.
Det hindrer selvfølgelig ikke, at mennesker med samme tro kan danne fællesskaber.
Men at bruge fællesskabet til at kritisere mennesker, der religiøst er anderledes orienterede - at kritisere trosfriheden - det er jeg inderligt imod.

Hvis jeg forstår dig ret, kritiserer du, at ikke kristent troende undlader at udmelde sig af den danske folkekirke.
Den kritik kan jeg ikke følge dig i, for der kan være mange årsager, ligesom der heller ikke rigtig er andre steder at gå hen.

Har jeg forstået dig ret?

Og når du skriver:
Citat:
Hvordan kan "en religion" fejle?
mener du da, at det kan den ikke?

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#35094 - 14/03/2022 17:42 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Den gensidige forståelse os to imellem er jo ikke just blomstrende lige netop nu.
Så meget mere spændende er det jo at vi søger at afklares.


Det er helt sikkert spændende smiler

Jeg skal forsøge at være mere tydelig. Jeg forstår dig sådan her:

Du mener, at religionerne har svigtet, fordi du stående på dine to ben med åbne øjne ser, at de (antageligt) mange, mange religiøse mennesker ikke gør verden til et bedre sted, men behandler hinanden og kloden dårligt.

Det er så denne tankegang, jeg vil anfægte. Og jeg vil anfægte det med dit eget argument. For som du selv har sagt (som jeg hører dig), så er der nok kun få troende (de fleste er blot "kultur-religiøse"). Disse få, få troende kan du vel ikke tage til indtægt for, hvad de mange gør ved hinanden og verden.

Kristendommen imødekommer i sine skrifter selv dette fænomen. Fra Bjergprædikenen:

Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje.

Hvor snæver er ikke den port, og hvor trang er ikke den vej, der fører til livet, og der er få, som finder den!


Dernæst kommer ordet om de falske profeter klædt i fåreklæder.

Set i det lys er det vel ikke religionerne som sådan, der fejler, men - slet og ret - mennesker som forstiller sig som troende, når de dog ikke er det.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#35097 - 15/03/2022 12:27 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7175
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Ja, du har ret. Jeg mener, at religionerne har svigtet, fordi de ikke gør verden til et bedre sted, men accepterer, at vi behandler hinanden og kloden dårligt.

Dit citat fra Bjergprædikenen siger, at de kristne skal "gøre deres himmelske faders vilje", men det siger ikke, hvad denne vilje er.
Jeg har ikke fundet ord i Bkbelen, der siger, at vi skal undlade at behandle kloden dårligt, og den danske folkekirke er - som landets trediesørste jordejer - grundigt bagefter i dens jordbehandling.

Du peger på, at de troende i folkekirken er i mindretal, men jeg kan ikke se, at det har betydning for folkekirkens opførsel, da det jo ikke er medlemmerne, men præsteskabet - og vel kirkeministeren - der bestemmer.

I øvrigt - angående de troendes mindretal i folkekirken - kommer jeg i tanker om maurernes ca. 700 år i Sydspanien, hvor der var plads til alle de tre aktuelle religioner der:
Citat:
Og sameksistensen gjaldt ikke kun for videnskabsfolk. Den gjaldt også for dagligdagsforhold. For eksempel blev der lavet ordninger, hvor den samme bygning kunne bruges som moske om fredagen, som synagoge om lørdagen og som kirke om søndagen.
De fleste af ugens dage sker der jo ikke noget i kirkerne, så der er rigeligt med muligheder for at lave arrangementer særligt for troende, andre arrangementer for kulturkristne - og ja måske endda også arrangementer for helt andre former for åndelighed i samfundet - så folkekirken virkelig blev en folkets kirke.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 167 af 245 < 1 2 ... 165 166 167 168 169 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Til papirkurven?
af ABC
16/04/2024 12:51
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
15/04/2024 16:20
LIGHED, INSTINKTIVT LAVERE OG OPSTANDELSEN BEVIDSTHED - GODT OG/E
af ABC
15/04/2024 08:27
Ramadan-måneden
af ABC
14/04/2024 23:00
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
14/04/2024 14:12
Nyheder fra DR
Beredskabschef: Vi bliver i Børsen de n..
16/04/2024 12:29
Kong Frederik takker redningsfolkene
16/04/2024 12:14
Fire debutanter er med i dansk svømmetr..
16/04/2024 12:03
Mette Østergaard stopper på Berlingske..
16/04/2024 09:51
Børsens kobbertag gør brandslukning va..
16/04/2024 09:49
Nyheder fra Religion.dk