annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15931495
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2404016
Et andet syn 2007499
Åndelig Føde 1621575
Jesu ord 1536648
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
0 registrerede 56 gæster og 204 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Åndelig Føde

Hej Arne

Citat:
Det er - for mig at se - en vild overvurdering af "menneskets egen ånd".
Allerede når vi kommer til det ubevidste falder det jo til jorden - og du vil vel ikke benægte det ubevidstes eksistens og store indflydelse?


Jeg er ked af, at det slet ikke virker som om, at du ønsker at sætte dig ind i det, du præsenteres for. Hvad enten det er en video eller et citat, så virker det på mig som om, at du "bøjer det" efter dit eget ønske om igen og igen at fremsætte din "oplevelse af det guddommelige".

Tekstens pointe er jo ikke imellem det bevidste og det ubevidste. Det er jo ikke: "Ved mennesket virkeligt ALT, hvad der gemmer sig i dets indre?" Det er jo banalt; KEND DIG SELV er en ældgammel talemåde. Tekstens pointe er, at vi kan lære at kende, hvad der er ud over os selv, såfremt vi i vort indre får ånden fra dette andet.

Vi må forholde os til teksten, som den er ment, for at finde ud af, hvad den/forfatteren vil meddele os. Uden denne oprigtige vilje til at "kommunikere med teksten" kan vi jo bøje alt. Et billede, en metafor, en talemåde, et ordvalg - vi kan altid få det til at støde på en skarp kant ved at flytte den ud af dens sammenhæng.

Det samme med "alt det vand" i skabelsesberetningen. Det er ikke et spørgsmål om, hvorvidt Gud VIRKELIG kan skabe af intet (EX NIHILO er klassisk kristendom). Guds almagt er givet, men "alt det vand" er en måde at sige på, at Gud skaber orden ud af kaos, frugtbarhed ud af ødeland. Vandet er et tema, som går igen i hele Bibelen. Moses som skiller vandet. Jesus som går på vandet. Her må vi igen - i det mindste til dels - være villige til at gå ind på tekstens præmisser og lytte til, hvilke pointer den egentlig vil kommunikere.

Vil du udforske livet sammen med os andre? Vil du gå ud over dine egne præmisser og dele fælles kommunikation med os? Det kunne jeg godt forestille mig, at du vil. Men på dine reaktioner oplever jeg næsten kun modstand mod det, som ikke er "dit eget projekt".

Citat:
Hvor er alle dine tilhængere Hanskrist?
Du udtaler dig jo på deres vegne, når du skriver "vi", men eksisterer de?


Hanskrist er noget af det mest intelligente, jeg nogensinde er stødt på. Han er skarp, ikke kun intellektuelt, men fordi han bringer hele sin PERSON ind i debatten. Det handler om menneske, mening, det sociale. Hans blik for dette er temmeligt skarpt for at sige det mildt. Jeg ville ønske, at du ville give ham en chance.

Men jeg må indrømme, at jeg er tæt på at opgive dialogen med dig, Arne. Jeg kan ikke se, at vi kommer ud over dine egne meninger, som du gentager i det uendelige.

Hvad angår dine antagelser. Så vidt jeg kan læse, så antager du, at vi mennesker ikke kan erkende Gud. Fortæller det ikke noget om Gud, mennesket og erkendelsen?

Jeg vil så gerne dialogen med dig, Arne. GIV MIG EN CHANCE heart
Lad os sammen gøre Trosfrihed til et frugtbart sted at være. Lad os gå på vandet!
Seneste indlæg
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Tidligere folketings- og EU-parlamentsme..
20/05/2024 10:11
Godt vejr til Royal Run
20/05/2024 09:12
Regionerne vil have flere penge til medi..
20/05/2024 07:50
33-årig mand druknet i Thyborøn Havn
20/05/2024 04:31
Dansker død i faldskærmsulykke i Holla..
20/05/2024 00:24
Nyheder fra Religion.dk