annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 9382847
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 1846899
Et andet syn 1661009
Jesu ord 1247851
Den Evige Filosofi 1051398
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen, Jørgen Primdahl 33 gæster og 20 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 39 af 39 < 1 2 ... 37 38 39
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32495 - 15/06/2021 14:54 Åh disse ÅBENBARINGER 🔥💕 [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Alle mennesker kan få brug for en ÅBENBARING - komme i en tilstand af nød tørst tørke og ørken - mangel på livets kilde vand - hvor kun en GUDS ÅBENBARING og INDGREB "VERTIKALT FRA OVEN" kan forandre denne tingenes elendige uheldige jordiske fastlåste tilstand af sygdom og synd og nød.

Ja den eneste LÆGE og MEDICIN er GUD det HIMMELSKE der bryder ind og forløser vores jordiske sår lænker og trængsler og gør os FRI og gir os ÅNDEN igen - gir os TROEN igen - LIVET igen.

ÅH disse ÅBENBARINGER 🔥💕

- disse ÅBENBARINGER (1)* mit liv i perioder har været så rigt på.

ÅH disse ÅBENBARINGER:

DISRUPTIVE CREATIVE ACT OF THE SPIRIT

There is nothing of God in the dull and prosaic normality of the objective world order. It is only in a disruptive act which breaks through that commonplace normality that he is to be found. Nicolai Berdyaev

What is of God in life is revealed in creative acts, in the creative life of the spirit, which penetrates even the life of nature. Spirit can upset and change the 'natural' order (2)*. Nicolai Berdyaev

(1)*:

Den religiøse åbenbaring: Kristusbegivenheden/Damaskusoplevelsen, er en begivenhed, der ikke blot sker for mig. Den er en indre katastrofe i mig, og indtræffer denne katastrofe ikke med mig, er åbenbaringen uden betydning (Nicholas Berdyaev/Hans-Kristian Hindkjær).

(2)*:

Zizioulas claims that Baptism constitutes an ontological change in the human, making them an ecclesial hypostasis, or a person. This rebirth 'from above' gives new ontological freedom as it is not constrained by the limits of biological existence. Zizioulas

-0-0-0-0-0-

Det bedste ved livet og ved os mennesker er at vi er "skøre" - var vi ikke "skøre kar" ville LYSET og HIMMELSK SALIGHED aldrig kunne nå os.

There is a crack, a crack in everything
That's how the light gets in.

Derfor I kære menneskebørn - lov mig, at I husker på, når livet er mest gået i stå og i sort, at I er SKØRE og FRIE - "that's how the light gets in" - ja lyset vil aldrig kunne bryde igennem hvis I tager tingene død alvorligt. Længe leve Frans af Assisi - længe leve Michael Falch 💕 Søren Fauth 💕 længe leve hjerte sjæl og engagement.

-0-0-0-0-0-

Dette opslag til minde om mit livs store åndsfrænde kærlighed: Nicolai Berdyaev - Paul Tillich - Paulus - Carl Gustav Jung. Uden disse 4 ville jeg ikke kunne forstå mig selv eller have fundet mig selv gennem de helt nødvendige ÅBENBARINGER ethvert liv behøver for ikke at løbe tør ud i en ørken af nød og tørst og død.
#32572 - 25/06/2021 20:22 Re: Åh disse ÅBENBARINGER 🔥💕 [Re: Hanskrist]
ABC Offline
bor her
Registeret: 09/08/2015
Sted: Vanløse
Kære HansKrist

Du kan om nogen sætte ord på tingene heart Må jeg gerne drikke mig i hegnet ler blinker halvfuld

Your friend forever

Jan
#33815 - 08/12/2021 16:27 Re: Åh disse ÅBENBARINGER 🔥💕 [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Det religiøse spirituelle har sin kilde i ÅBENBARINGER - menneskets EKSTATISKE LYKSALIGHEDs BRUD -erfaringer:

Citat:

There is nothing of God in the dull and prosaic normality of the objective world order. It is only in a disruptive act which breaks through that commonplace normality that he is to be found. Nicolai Berdyaev

What is of God in life is revealed in creative acts, in the creative life of the spirit, which penetrates even the life of nature. Spirit can upset and change the 'natural' order (2)*. Nicolai Berdyaev

Det er altid noget der BRYDER med vores hverdag og fornuft - BRYDER igennem til os med OVERVÆLDENDE UIMODSTÅELIG KRAFT - fyldt med numiniøs ærefrygt er oplevelsen af det religiøse spirituelle.

Disse RELIGIØSE SPONTANE EKSTATISKE SUVERÆNE LIVSYTRINGER der på overvældende uimodståelig vis BRYDER igennem til os og bemægtiger og besætter os og griber os - som ÅNDEN (= GUD = GUD HELLIGÅNDEN) der kommer over os og griber os og fylder os med KRAFT - HEALINGs KRAFT (ENERGI) - EKSTASE FLOW og GLÆDE - TRO = HUMØR = LYKSALIGHED - GÅPÅMOD - BEGEJSTRING og ENTUSIASME - TRO PÅ TINGENE ---- er hvad vi finder i udtalt grad beskrevet hos PAULUS:

Paulus - denne GUD HELLIGÅNDENS APOSTEL pr se der prædiker begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

INTET har forandret verden mere end begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - der skaber eller døber de kristne og gør os til KIRKE i verden.

Begivenheden KRISTUS er en ÅBENBARINGS BEGIVENHED altså en BRUD ERFARING af GUDS ÅND - GUD HELLIGÅNDENs tilstedeværelse og nærvær i vores liv - der helbreder os og føder os påny (de nye skabninger vi er i KRISTUS).

Dette er hvad KIRKE og KIRKEN står for - selv om folk ynder at påstå alt muligt andet, dem om det.

Problemet er at folk i vor tid er i spekulation - ja er så meget fanget i spekulation og menneskelig tænkning at de slet ikke forstår hvad jeg skriver ovenfor - selvfølgelig også fordi de ingen erfaringer har med de EKSTATISKE SPONTANE RELIGIØSE SPIRITUELLE ÅBENBARINGER - BRUD og INDBRUDS ERFARINGER.

Den religiøse åbenbaring: Kristusbegivenheden/Damaskusoplevelsen, er en begivenhed, der ikke blot sker for mig. Den er en indre katastrofe i mig, og indtræffer denne katastrofe ikke med mig, er åbenbaringen uden betydning (Nicholas Berdyaev/Hans-Kristian Hindkjær).

Zizioulas claims that Baptism constitutes an ontological change in the human, making them an ecclesial hypostasis, or a person. This rebirth 'from above' gives new ontological freedom as it is not constrained by the limits of biological existence. Zizioulas

Hvis et menneske ikke erfarer på EKSTATISK VIS at blive grebet af GUD HELLIGÅNDENs KRAFT og HEALING POWER og RECOVERY POTENTIALE (at kunne gøre os til helt nye mennesker gennem at vi nu drives af GUDS ÅND - GUD HELLIGÅNDEN) - ja hvis et menneske ikke har erfaret begivenheden KRISTUS; GUDS FØDSEL i sit liv = begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - som en OPSTANDELSES BEGIVENHED der fortsætter med uformindsket styrke efter Jesu død - da vil dette menneske ikke vide hvad KIRKE i verden ER og vil derfor ej heller kunne fortælle andre noget om hvad kristendom er.

Den PAULINSKE URKRISTNE KRISTUS MYSTIK og SPIRITUALITET - må forstås og tilegnes - men hvad endnu vigtigere er: MÅ ERFARES i eget liv og eksistens før man overhovedet kan udtale sig om at dette at være KIRKE i verden og hvad det vil sige at være kristen - født på ny af GUD HELLIGÅNDEN af GUDS ÅND.

Igen igen igen - det er en ÅBENBARINGs ERFARING - EN BRUD ERFARING:

Citat:

-0-0-0-

En af GUD HELLIGÅNDENs frugter er:

BLISS:

joy pleasure delight happiness gladness ecstasy elation rapture euphoria heaven paradis seventh heaven the top of the world

Overhovedet for at kunne forstå Paulus skal man opdage hvordan disse HUMØR FORHOLD fuldstændig dominerer alt hvad Paulus beskriver som begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

Det er denne GUD HELLIGÅNDENS KARISMA der forklarer og oplyser det menneskelige ansigt - vores AURA - hvorigennem vi har vores PERSONLIGHED i KRAFT af GUD HELLIGÅNDENS NY VÆREN og VIRKE VIRKELIGHED med inde over vores liv.

Det er GUD (dette at vi er skabt i Guds Billede Kristus) der giver mennesket personlighed og ansigt - karisma AURA - SKØNHED LYS og ÅND som VID og VISDOM.

Paulus skriver flere steder overbevisende og smukt herom og hele IKON SPIRITUALITETEN bygger på disse beskrivelser vi finder hos Paulus om os i KRISTUS som GUDS ANSIGT og det GUDS BILLEDE vi er skabte i og til.

Vigtigt vi har denne FORKLARELSE KARISMA og AURA og SKØNHEDs SKÆR og UDSTRÅLING med over vores liv - vores ansigt - fremtoning - LYS og glæde i verden må vi være - ja vi skal ikke sætte vores lys under en skæppe altid.

Nelson Mandela:

Vor dybeste frygt er ikke
at vi er utilstrækkelige.
Vor dybeste frygt er
at vi er grænseløse kraftfulde.
Det er vort lys, ikke vort mørke
der skræmmer os mest.

Der er intet oplyst ved at gøre dig mindre
så andre mennesker omkring dig ikke vil føle sig usikre.
Vi er født til at manifestere det guddommelige i os.
Det er i os alle.

Vi spørger os selv:
”Er jeg virkelig strålende begavet,
vidunderlig, talentfuld og eventyrlig”?
Er det i virkeligheden ikke det du er?
Du er et guds barn!
At gøre dig mindre, tjener ikke verden!

Når vi lader vores eget lys skinne giver vi ubevidst
andre mennesker lov til det samme.
Når vi frigør os fra vores egen frygt
befrier vores tilstedeværelse automatisk andre.
#34631 - 26/01/2022 10:17 Re: Åh disse ÅBENBARINGER 🔥💕 [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Den varme stol

Jeg har opdaget hvorfor stolen altid brænder under mig

Det er fordi jeg har ild i røven

-0-0-0-

Hvad er en forelskelse andet end at tabe hovedet

Og kærlighed, at kvinden hjælper en forsigtigt med at få det på plads igen

så man kan vende hjem til sig selv igen og få øje på hele miseren

Hvad kan man så lære af det? Måske man(d) en anden gang skulle bevare hovedet kold

-0-0-0-

Hansi for dummies

-0-0-0-

Neurosen for Freud kunne anskues som forhold der havde unddraget sig vores bevidsthed og kuren var at blive bevidst igen

For Adler var neurosen ansvarsforflygtigelse og det gjaldt om at blive vågen igen og blive klar over sit ansvar

Vi har conscience = samvittighed (Adler) og consciousness = bevidsthed (Freud).

Vi kunne sige det gælder om at blive bevidst om vores skyld, hvor vi skylder. Den sunde samvittighed, den samvittighed der beskytter os imod at fejle/synde, ramme ved siden af med vores liv, forspilde vores liv i en neurose.

Den eksistentielle skyld, er vores egen skyld, ikke den andre forsøger at give os. Opdage hvad vi finder vi skylder andre og ikke mindst os selv og livet at gøre. Det sidste punkt (hvad vi skylder os selv og livet at gøre) er den bibelske kristne udlægning af skyld og synd (synd = neurosen) mindst lige så meget som det første punkt det godt nok alene er blevet identificeret med, nemlig hvad vi skylder næsten.

Skyldes neurosen at mennesket er kommet i forlegenhed såvidt bevidsthed (at det er ubevidst og mangler bevidsthed om ting/forhold i dets liv) eller skyldes det snarere ansvarsforflygtigelse såvidt hvad vi skylder os selv at gøre for at få et godt liv.

Neurotikeren vægrer sig måske imod at ville blive voksen, tage ansvar for sig selv og sit liv?

Jeg du burde jo af alle kende svaret Hans.

Gemmer der sig ikke noget traumatisk du nægtede i sin tid at se i øjnene, være bevidst om. Din bevidsthed magtede ikke den barske virkelighed og du flygtede, ansvarsforflygtede fra ikke bare den traumatiske begivenhed der var svært for dig at rumme, men også fra dig selv.

Kunne et stakkels menneske dog bare gå tilbage i livet til gerningsstedet, det traumatiske, og så denne gang tage tingene som en mand.

Nu er der gået mange mange år og livet er pjattet væk, alene grundet ansvarsforflygtigelsen min dengang for mange år siden.

Dit uheld, har nok været at du var så succesfuld en neurotiker, en neurotiker med stor succes, masse af gode skønne sekundære gevinster.

Havde du nu været en mindre talentfuld begavet neurotiker dine chancer for at blive rask og få et godt liv ville have været større.

Der er noget forkælet dreng over dig eller det var det du faldt tilbage til da du i sin tid løb ind i dit trauma over alle traumer i dit liv, der på psykologi studiet. Siden da har du pjattet og charmet den, og ikke formået at tage dig selv alvorlig, se dig selv i øjnene. Synd, for du var ellers så seriøs og voksen og ansvarlig lige indtil dette indtraf.

Ja dette er den forfærdelige sandhed og dom der står over mit liv, der stempler og piner mig dagligt.

Det er så ubærligt pinefuld for mig at jeg indimellem kommer til at blive for utålmodig og nådesløs i min dom over andre mennesker, min fordømmelse andre mennesker. Bliver jeg presset bliver jeg indimellem for hård i min tagen til genmæle og forsvar mig selv.

Som om jo dårligere kort jeg har på hånden i et forsvar mig selv, jo mere sindrigt og genialt et forsvar formår jeg at føre for mig selv.

En neurotikers forsvarsværker er ikke til at spøge med, og vi kan bare se på Trump og Hans, og det til trods de dog er forskellige som nat og dag, så har de dog dette tilfælles, at jo dårligere de står i en sag, jo mere uforudsigeligt genialt sindrigt et forsvar vil de formå at føre for deres sag.

Nu det står skåret ud i pap at dig Hans (som Trump) har vi ikke været heldige med.

Hvad kan vi så bruge dig til? Amerikanerne kunne bruge deres neurotiker som præsident, men jeg fornemmer det ikke lige er indenfor det felt du gør dig Hans.

Hvad pokker skal vi som samfund stille op med en neurotiker som dig Hans??

Lade dig være og se på at du aldrig formår at komme ind i kampen, den kamp hvor man vinder livet, familielivet. At ende op uden familie, mit livs værste mareridt.

Eller skal vi hjælpe dig ind i kampen?

Men 60 år, er det hele med dig ikke for sent?

I stedet for at begå selvmord, i bogstaveligste forstand eller i levende live gennem at søge dybt ind i en klinisk psykotisk depression, kunne du så ikke nøjes med at fortælle hvad det er der gør at du ikke gider mere og fravælger livet gang på gang. Er det ikke lige hvad jeg har gjort???

Kunne Hansi Psykiater ikke hjælpe dig med noget regressions terapi? Føre dig tilbage til før du blev uansvarlig overfor dig selv og dine muligheder her i livet og konstant valgte neurotiske uholdbare strategier for dig selv der ikke førte dig imod livet, familielivet, et familieliv. Du var jo i mange år snublende tæt på og det er nærmest kun tilfældigheder der gør at det ikke blev til noget. Det med kvinderne kan du jo (og det medicinske biologiske der skal være i orden har du fået tjekket er ok), du har styr på økonomi, du er disciplineret og ordentlig på alle måder, så du ville jo være et scoop. Og hvilken vidunderlig opdragelse ville du ikke formå med din humor og dit overskud, menneskelige varme og intelligens.

Hvis jeg var dig Hans, ville jeg ikke vælge at sige kategorisk at nu vil jeg ikke mere det her liv, men jeg ville være mindre kategorisk og nøjes med at sige, nu vil jeg ikke pjatte mere. Ikke mere være useriøs med mig selv og mit liv. Det er vel også på tide at alvoren og selvrespekten går op for dig, du er trods alt blevet 60 år gammel.

Er dette en højst ulykkelig neurotikers selvbiografiske bekendelser?

Og er det på den baggrund vi skal forstå dine humør svingninger på og utilregneligheder. At du pludselig kan være bare en skygge af dig selv og forsvinder væk fra os alle og ikke mindst dig selv, du bliver væk for dig selv og os andre i lange perioder (og nu tænker jeg ikke kun på facebook, for sådan var det jo længe før facebook så dagens lys).

Så har vi Hans (han stråler, han lever), så har vi ikke Hans (han er kun en skygge af sig selv),

så har vi Hans (han stråler og lever), så har vi ikke Hans (han er kun en skygge af sig selv)

så har vi Hans (han stråler og lever), så har vi ikke Hans (han er kun en skygge af sig selv)

Hvordan tror du det har været for din mor og far, for din bror og den øvrige familie, for dine venner???

Et og andet sted er et menneske skyldig, og det ikke kun overfor sig selv, men også overfor andre, sine nærmeste.

Dine omgivelser har måttet igennem meget meget svære overvejelser omkring dig Hans og din person, bestående i:

"Kan vi regne med Hans"

Måske de bittert måtte erkende, "ham kan vi ikke regne med i enhver situation" men vi må lære at leve med ham som han er og få det bedst mulige ud af det med ham.

Spild af gode menneskelige ressourcer, synd at et menneske går tabt og fortabt for sig selv og ikke mindst andre også.

Du fejler ikke noget fysisk, din forstand er god og humor (varm nenneskelighed) ligeså, men dine humør svingninger og skjulen dig for dig selv og andre (ikke at kunne/turde se dig selv og andre i øjnene) har været tiltagende lige siden du kom væk fra psykologi studiet og mistede tilliden til verden, din tro og optimisme = mod på livet.

Om dit genoprettelsesprojekt dig selv fra før du blev "mærkelig", begyndte din neurotiske færden her i livet, vil lykkes dig er da spændende og jeg ville da ønske for dig at du vil lykkes med projektet, men for pokker mand, det bliver svært, du skulle være begyndt for mange år siden min ven.

Hvorfor tog du ikke dig selv alvorlig i sin tid????

Kunne du ikke????

Kunne du ikke ved egen hjælp???

Nu er du jo rigtig meget til Freud Hans og får det dig ikke til at tro der før dit trauma over alle traumer i dit voksne liv, svarer til eller står i forbindelse et ikke mindre skæbnesvanger trauma fra din barndom?

Således at du og Hansi Psykiater I i forbindelse regressions terapi rejsen vil opdage de to lag, at du mens du bevæger dig tilbage til de 23 år før katastrofen også vil nærme dig et trauma dog sværere at huske for dig der stammer fra din tidligere barndom.

Fortiden fortiden at grave i den og rekonstruere den, som i arkæologi og evolutionbiologien og i psykoanalysen og i andre videnskaber. Er det fordi I mener det kan bruges til noget fremadrettet???? Få os til at handle mere klogeligt i nuet. At blive klar over og forstå fortiden er det en måde at kunne blive dens magt over os kvit?
#34653 - 28/01/2022 13:13 Re: Åh disse ÅBENBARINGER 🔥💕 [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Apropos (Bibelen Leth fortalt (Kristian Leth)) så læser jeg lige i dette øjeblik Paul Tillich, Systematic Theology 3 (den uovertrufne tredje bog - det 20 århundredes vigtigste religionsfilosofiske teologiske værk uden sammenligning). Apropos Bibelen skriver Tillich:

Every day, by its impact on people inside an outside the Church, the Bible proves that it is the Divine Spirit's most important medium in the western tradition.
But it is not the only medium, nor is everything in it always such a medium. In many of its parts it is always a potential medium, but it only becomes an actual medium to the degree that it grasps the spirit of men.
No word is the Word of God unless it is the Word of God for someone; nor is it unless it is a medium whereby the Divine Spirit enters the spirit of someone.

The Bible does not contain words of God (or as Calvin has said, divine "oracles"), but it can and in a unique way has become the "Word of God".

En sådan oplevelse har jeg lige haft. Nemlig opfordrede Paul Tillich mig til at læse de tre første kapitler af 1 Korintherbrevet - tre kapitler jeg er fortrolige med og skatter utroligt højt (især 1 Kor 2 - der er så jungianske at selv Jung har opdaget det) - nå jeg sætter mig så og læser disse tre kapitler i sammenhæng og det formidler the Divine Spirits Presence - the Divine Spirit Ecstatic enters or grasps my spirit.

Hansemandsi drengen høj af solskin og coffein og Gud Helligåndens Nærvær og Inspiration - hvad skal det så bruges til - al den guddommelige kosmiske energi kraft og inspiration? Cykling og barfodsløb på stranden!?
Side 39 af 39 < 1 2 ... 37 38 39

Seneste indlæg
Livskvalitet
af Anonym
22/05/2022 13:24
Religion og krigen i Ukraine – Hvad siger Bibelen?
af Jørgen Primdahl
22/05/2022 06:49
PROSTITUTION, PORNO OG LGBT I DANMARK
af Gerth
21/05/2022 00:53
Så er der linet op...
af Gerth
20/05/2022 05:46
Klima- og Corona-krise
af Gerth
20/05/2022 02:16
Nyheder fra DR
Biden ankommet til Tokyo: Vil udvide øk..
22/05/2022 14:41
YouTube sletter over 9.000 prorussiske k..
22/05/2022 13:17
Sidste gudstjeneste afholdt, inden Hvinn..
22/05/2022 12:45
Dansk toerkajak ror sølv hjem ved World..
22/05/2022 12:45
Patti Smith hædret med Frankrigs Æresl..
22/05/2022 11:37
Nyheder fra Religion.dk
10 ting, du skal vide om religion i Ukra..
15/03/2022 11:55
Hvad er gode og onde gerninger ifølge b..
07/12/2021 14:10
Hvorfor lader Gud mennesker blive alvorl..
07/12/2021 09:31
Hvorfor fejrer vi halloween?
19/10/2021 09:00
Er gudforældre en protestantisk eller k..
31/08/2021 12:17