annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Lazarus' opvækkelse
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 37 af 45 < 1 2 ... 35 36 37 38 39 ... 44 45 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32090 - 12/05/2021 14:52 Re: Nå da da ... [Re: Arne Thomsen]
TRO
Uregistreret

Att. Arne

Citat:
Det centrale for mig er, at jeg oplever verdens væren som et vidunder.
Og dertil kommer, at jeg svagt aner guddommelighed i alt.

Det er ikke noget, jeg tror. Det er noget jeg oplever/aner -


Det du her beskriver, er TRO.

M.L
Top Svar Citer
#32092 - 12/05/2021 15:50 Re: Nå da da ... [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej M.L
Jeg skrev:
Citat:
Det centrale for mig er, at jeg oplever verdens væren som et vidunder.
Og dertil kommer, at jeg svagt aner guddommelighed i alt.


Det er ikke noget, jeg tror. Det er noget jeg oplever/aner -
og du kommenterede:
Citat:
Det du her beskriver, er TRO.
Min kommentar:
Jo, det kan man vel mene, for det er jo ikke noget, der kan bevises.
Men ordet tro - mener de fleste vel - er en form for overbevisning, hvor det for mig snarere er en overraskende oplevelse - og dét kan nogle vel så more sig med at kalde indbildning blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32495 - 15/06/2021 14:54 Åh disse ÅBENBARINGER 🔥💕 [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Alle mennesker kan få brug for en ÅBENBARING - komme i en tilstand af nød tørst tørke og ørken - mangel på livets kilde vand - hvor kun en GUDS ÅBENBARING og INDGREB "VERTIKALT FRA OVEN" kan forandre denne tingenes elendige uheldige jordiske fastlåste tilstand af sygdom og synd og nød.

Ja den eneste LÆGE og MEDICIN er GUD det HIMMELSKE der bryder ind og forløser vores jordiske sår lænker og trængsler og gør os FRI og gir os ÅNDEN igen - gir os TROEN igen - LIVET igen.

ÅH disse ÅBENBARINGER 🔥💕

- disse ÅBENBARINGER (1)* mit liv i perioder har været så rigt på.

ÅH disse ÅBENBARINGER:

DISRUPTIVE CREATIVE ACT OF THE SPIRIT

There is nothing of God in the dull and prosaic normality of the objective world order. It is only in a disruptive act which breaks through that commonplace normality that he is to be found. Nicolai Berdyaev

What is of God in life is revealed in creative acts, in the creative life of the spirit, which penetrates even the life of nature. Spirit can upset and change the 'natural' order (2)*. Nicolai Berdyaev

(1)*:

Den religiøse åbenbaring: Kristusbegivenheden/Damaskusoplevelsen, er en begivenhed, der ikke blot sker for mig. Den er en indre katastrofe i mig, og indtræffer denne katastrofe ikke med mig, er åbenbaringen uden betydning (Nicholas Berdyaev/Hans-Kristian Hindkjær).

(2)*:

Zizioulas claims that Baptism constitutes an ontological change in the human, making them an ecclesial hypostasis, or a person. This rebirth 'from above' gives new ontological freedom as it is not constrained by the limits of biological existence. Zizioulas

-0-0-0-0-0-

Det bedste ved livet og ved os mennesker er at vi er "skøre" - var vi ikke "skøre kar" ville LYSET og HIMMELSK SALIGHED aldrig kunne nå os.

There is a crack, a crack in everything
That's how the light gets in.

Derfor I kære menneskebørn - lov mig, at I husker på, når livet er mest gået i stå og i sort, at I er SKØRE og FRIE - "that's how the light gets in" - ja lyset vil aldrig kunne bryde igennem hvis I tager tingene død alvorligt. Længe leve Frans af Assisi - længe leve Michael Falch 💕 Søren Fauth 💕 længe leve hjerte sjæl og engagement.

-0-0-0-0-0-

Dette opslag til minde om mit livs store åndsfrænde kærlighed: Nicolai Berdyaev - Paul Tillich - Paulus - Carl Gustav Jung. Uden disse 4 ville jeg ikke kunne forstå mig selv eller have fundet mig selv gennem de helt nødvendige ÅBENBARINGER ethvert liv behøver for ikke at løbe tør ud i en ørken af nød og tørst og død.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32572 - 25/06/2021 20:22 Re: Åh disse ÅBENBARINGER 🔥💕 [Re: Hanskrist]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Kære HansKrist

Du kan om nogen sætte ord på tingene heart Må jeg gerne drikke mig i hegnet ler blinker halvfuld




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#33815 - 08/12/2021 16:27 Re: Åh disse ÅBENBARINGER 🔥💕 [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Det religiøse spirituelle har sin kilde i ÅBENBARINGER - menneskets EKSTATISKE LYKSALIGHEDs BRUD -erfaringer:

Citat:
DISRUPTIVE CREATIVE ACT OF THE SPIRIT

There is nothing of God in the dull and prosaic normality of the objective world order. It is only in a disruptive act which breaks through that commonplace normality that he is to be found. Nicolai Berdyaev

What is of God in life is revealed in creative acts, in the creative life of the spirit, which penetrates even the life of nature. Spirit can upset and change the 'natural' order (2)*. Nicolai Berdyaev


Det er altid noget der BRYDER med vores hverdag og fornuft - BRYDER igennem til os med OVERVÆLDENDE UIMODSTÅELIG KRAFT - fyldt med numiniøs ærefrygt er oplevelsen af det religiøse spirituelle.

Disse RELIGIØSE SPONTANE EKSTATISKE SUVERÆNE LIVSYTRINGER der på overvældende uimodståelig vis BRYDER igennem til os og bemægtiger og besætter os og griber os - som ÅNDEN (= GUD = GUD HELLIGÅNDEN) der kommer over os og griber os og fylder os med KRAFT - HEALINGs KRAFT (ENERGI) - EKSTASE FLOW og GLÆDE - TRO = HUMØR = LYKSALIGHED - GÅPÅMOD - BEGEJSTRING og ENTUSIASME - TRO PÅ TINGENE ---- er hvad vi finder i udtalt grad beskrevet hos PAULUS:

Paulus - denne GUD HELLIGÅNDENS APOSTEL pr se der prædiker begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

INTET har forandret verden mere end begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - der skaber eller døber de kristne og gør os til KIRKE i verden.

Begivenheden KRISTUS er en ÅBENBARINGS BEGIVENHED altså en BRUD ERFARING af GUDS ÅND - GUD HELLIGÅNDENs tilstedeværelse og nærvær i vores liv - der helbreder os og føder os påny (de nye skabninger vi er i KRISTUS).

Dette er hvad KIRKE og KIRKEN står for - selv om folk ynder at påstå alt muligt andet, dem om det.

Problemet er at folk i vor tid er i spekulation - ja er så meget fanget i spekulation og menneskelig tænkning at de slet ikke forstår hvad jeg skriver ovenfor - selvfølgelig også fordi de ingen erfaringer har med de EKSTATISKE SPONTANE RELIGIØSE SPIRITUELLE ÅBENBARINGER - BRUD og INDBRUDS ERFARINGER.


Den religiøse åbenbaring: Kristusbegivenheden/Damaskusoplevelsen, er en begivenhed, der ikke blot sker for mig. Den er en indre katastrofe i mig, og indtræffer denne katastrofe ikke med mig, er åbenbaringen uden betydning (Nicholas Berdyaev/Hans-Kristian Hindkjær).



Zizioulas claims that Baptism constitutes an ontological change in the human, making them an ecclesial hypostasis, or a person. This rebirth 'from above' gives new ontological freedom as it is not constrained by the limits of biological existence. Zizioulas

Hvis et menneske ikke erfarer på EKSTATISK VIS at blive grebet af GUD HELLIGÅNDENs KRAFT og HEALING POWER og RECOVERY POTENTIALE (at kunne gøre os til helt nye mennesker gennem at vi nu drives af GUDS ÅND - GUD HELLIGÅNDEN) - ja hvis et menneske ikke har erfaret begivenheden KRISTUS; GUDS FØDSEL i sit liv = begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - som en OPSTANDELSES BEGIVENHED der fortsætter med uformindsket styrke efter Jesu død - da vil dette menneske ikke vide hvad KIRKE i verden ER og vil derfor ej heller kunne fortælle andre noget om hvad kristendom er.

Den PAULINSKE URKRISTNE KRISTUS MYSTIK og SPIRITUALITET - må forstås og tilegnes - men hvad endnu vigtigere er: MÅ ERFARES i eget liv og eksistens før man overhovedet kan udtale sig om at dette at være KIRKE i verden og hvad det vil sige at være kristen - født på ny af GUD HELLIGÅNDEN af GUDS ÅND.

Igen igen igen - det er en ÅBENBARINGs ERFARING - EN BRUD ERFARING:

Citat:
DISRUPTIVE CREATIVE ACT OF THE SPIRIT

There is nothing of God in the dull and prosaic normality of the objective world order. It is only in a disruptive act which breaks through that commonplace normality that he is to be found. Nicolai Berdyaev

What is of God in life is revealed in creative acts, in the creative life of the spirit, which penetrates even the life of nature. Spirit can upset and change the 'natural' order (2)*. Nicolai Berdyaev


-0-0-0-

En af GUD HELLIGÅNDENs frugter er:

BLISS:

joy pleasure delight happiness gladness ecstasy elation rapture euphoria heaven paradis seventh heaven the top of the world

Overhovedet for at kunne forstå Paulus skal man opdage hvordan disse HUMØR FORHOLD fuldstændig dominerer alt hvad Paulus beskriver som begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.


Det er denne GUD HELLIGÅNDENS KARISMA der forklarer og oplyser det menneskelige ansigt - vores AURA - hvorigennem vi har vores PERSONLIGHED i KRAFT af GUD HELLIGÅNDENS NY VÆREN og VIRKE VIRKELIGHED med inde over vores liv.

Det er GUD (dette at vi er skabt i Guds Billede Kristus) der giver mennesket personlighed og ansigt - karisma AURA - SKØNHED LYS og ÅND som VID og VISDOM.

Paulus skriver flere steder overbevisende og smukt herom og hele IKON SPIRITUALITETEN bygger på disse beskrivelser vi finder hos Paulus om os i KRISTUS som GUDS ANSIGT og det GUDS BILLEDE vi er skabte i og til.


Vigtigt vi har denne FORKLARELSE KARISMA og AURA og SKØNHEDs SKÆR og UDSTRÅLING med over vores liv - vores ansigt - fremtoning - LYS og glæde i verden må vi være - ja vi skal ikke sætte vores lys under en skæppe altid.

Nelson Mandela:

Vor dybeste frygt er ikke
at vi er utilstrækkelige.
Vor dybeste frygt er
at vi er grænseløse kraftfulde.
Det er vort lys, ikke vort mørke
der skræmmer os mest.

Der er intet oplyst ved at gøre dig mindre
så andre mennesker omkring dig ikke vil føle sig usikre.
Vi er født til at manifestere det guddommelige i os.
Det er i os alle.

Vi spørger os selv:
”Er jeg virkelig strålende begavet,
vidunderlig, talentfuld og eventyrlig”?
Er det i virkeligheden ikke det du er?
Du er et guds barn!
At gøre dig mindre, tjener ikke verden!

Når vi lader vores eget lys skinne giver vi ubevidst
andre mennesker lov til det samme.
Når vi frigør os fra vores egen frygt
befrier vores tilstedeværelse automatisk andre.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 37 af 45 < 1 2 ... 35 36 37 38 39 ... 44 45 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Nyheder fra Religion.dk