annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 13 < 1 2 3 4 5 6 ... 12 13 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#33640 - 14/11/2021 20:26 Re: Hvad laver vi her på jorden... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Citat:
Jeg fomoder, at alt værende er skabt,

Hvad bygger du din formodning på?


***
Citat:
Jeg kan i hvert fald ikke opleve det anderledes, og dét er for mig guddommeligt - uden at jeg i øvrigt kan sige noget som helst om det guddommelige.

Hvorfor forbinder du det for dig mirakuløse som guddommeligt?

***
Top Svar Citer
#33641 - 14/11/2021 21:44 Re: Hvad laver vi her på jorden... [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du vil vide, hvorpå jeg bygger min formodning (beklager at jeg fejlgtigt skrev fomodning i stedet for formodning) at alt værende er skabt.
Mit svar er, at jeg ikke er i stand til at fatte det værendes væren på anden måde, end at det må være vidunderligt skabt - alternativt: altid har været - er evigt.
Jeg kan ikke få øje på andre muligheder.
Kan du?
Men uanset hvordan, så er det - synes jeg - et ufatteligt og vidunderligt mirakel - og jo mere jeg tænker over det, jo stærkere og skønnere bliver det indtryk.

Du stiller også spørgsmålet:
Citat:
Hvorfor forbinder du det for dig mirakuløse som guddommeligt?
Mit svar:
Her rører du egentlig ved et lidt ømt punkt: At jeg bruger udtrykket: Guddommelig.
Jeg ville gerne bruge et lidt "højere" udtryk - fri for alle påklistrede dogmer - men jeg kan ikke finde et, og jeg tvivler på, at det eksisterer.
Og egentlig passer dét mig på en måde meget godt, fordi min oplevelse er, at dét, som det skulle udtrykke, det ligger efter min mening langt, langt over vi menneskers fatteevne smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - taknemmelighed, mådehold, empati, harmoni, kærlighed smiler heart

P.S.: Jeg er ikke ude efter at "slagte" de tre monoteistiske religioner, mener blot at de er for snæversynede.
Top Svar Citer
#33642 - 14/11/2021 23:26 Re: Hvad laver vi her på jorden... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Hvis de ord du bruger, ikke dækker det som de almindeligvis gør mellem mennesker, er du jo lidt svær at forstå, men jeg forstår, du mener, ordet gud i mangel af bedre kan bruges

Men hvis livet er evigt - uden en skaber - dit alternativ til skabt liv - har der vel ingen gud været - eller hvad - og så kan livet jo ikke kaldes guddommeligt, og ej heller mirakuløst fordi du ingen svar har på livets opståen, livet som du opfatter som fantastisk. (Mener ellers at huske du tror på big bang og evolution, men lad det ligge!)

Spørgsmål: Er der også en gud - eller hvad du vil kalde livskraften - i dit univers, hvis livet altid har været evigt?

Biblen siger jo om den evige gud - livets giver - at livskraften - gud - hverken er født eller skabt og ej kan dø.

***

Citat:
Men uanset hvordan, så er det - synes jeg - et ufatteligt og vidunderligt mirakel - og jo mere jeg tænker over det, jo stærkere og skønnere bliver det indtryk.

mirakel

Du har da ret, at tænker man over alt det der med hvor livet kommer fra kommer man til kort, hvis ikke man har en forklaring, men ellers er livet jo ”bare en selvfølgelig” så længe det varer - fordi det nu er her - men da også noget der kan sætte et utal af tanker igang og hvor ordet mirakel let kan komme i spil, men ordet mirakel forbindes jo netop med: en guddommelig magt eller overnaturlige kræfter

Citat:
begivenhed eller hændelse som kan tilskrives en guddommelig magt eller overnaturlige kræfter
https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=mirakel

Og så er vi tilbage til det der med gud smiler

***

Top Svar Citer
#33648 - 15/11/2021 14:33 Re: Hvad laver vi her på jorden... [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5372
Sted: Vanløse
Hej Arne (fred være med dig)

Det kræver vist en nærmere forklaring. Som sådan er det ikke alle der fødes med et "rask" legeme. Hvad skal de være taknemmelige over? Lever vi i den samme verden blinker

https://vandrermodlyset.dk/memento/

Nu vil jeg læse en folder mere...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#33649 - 15/11/2021 14:52 Re: Hvad laver vi her på jorden... [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du spørger:
Citat:
Er der også en gud - eller hvad du vil kalde livskraften - i dit univers, hvis livet altid har været evigt?
Mit svar:
"Livet" er jo kun en del af "Verden", så jeg tillader mig at omformulere dir spørgsmål til:
Er der også en gud - eller hvad du vil kalde livskraften - i dit univers, hvis verden altid har været evig?
Og mit svar hertil er:
Ja! - det gør da - for mig - blot det guddommelige i evigheden endnu mere vidunderligt og ufatteligt for os "små mennesker" blinker
Jeg ser, du vist opfatter Big Bang og evolution som modsætninger til evighed. For mig er de blot en del af den foranderlige evighed. Big Bang opstod jo ikke af ingenting.

Og angående "mirakel", jo jeg opfatter det som noget, der er langt højere - som er over - det for os små mennesker naturlige.
Det er vel, hvad der ligger i udtrykket "overnaturlig" - og som jeg - i mangel på bedre ord - kalder det guddommelige blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - taknemmelighed, mådehold, empati, harmoni, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 13 < 1 2 3 4 5 6 ... 12 13 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk